J-WRC -21 hoppas på start i Värmland, Liiten hyllas kungligt, Sardinien ny träffpunkt för Covid-19, RU jobbar för att kunna köra rally, Råbelöv vaknar, ”The Bäckmans” till Zolder och Std.B-Saabar efterlyses!

Även om J-WRC i år blivit rumphugget och bara körs med fyra deltävlingar (förhoppningsvis?) mot planerade fem har redan FIA och M-Sport Poland bestämt att det blir en fortsättning 2021. Då fortfarande förhoppnings, med fem tävlingar och premiär i Rally Sweden i februari. Även tre underlag, snö. asfalt och grus blir det samma och likaså nya Ford Fiesta Rally4.

Så här tidigt och med tanke på allt runt om kring är det svårt att ge besked på exakt vilka tävlingar, förklarar Rallydirector Maciej Woda. 

Foto: Tommy Svensson

Men att han hoppas på sedvanlig premiär i Värmland är inget han hymlar med men resten är mer tveksamt.

För övrigt behöver vi mer tid och framförallt se hur WRC-kalendern ser ut för nästa år.

Foto: Junior-WRC.

För nuvarande VM-trean Tom Kristensson lär det inte bli något ytterligare år i Junior-WRC då han faller för åldersstrecket och fyller 30 år 2021. Däremot har Pontus Lönnström några år till då han först i november fyller 25 år.

*

En  som säkerligen inte gjort bort sig i J-WRC är nykorade Svenska Mästaren i klassen ”4WD Övriga”,  26-årige Jari Liiten.

Foto: Tommy Svensson

Övergången från R2-Peugeot som bar till J-SM-guld 2018 i par med Mikael Kjellgren och till årets Mitsubishi med Tommy Andersson i högerstolen, har varit imponerande. Att det skulle bli ett guld verkade ganska klart efter två raka tunga segrar och nu kan paret avsluta på hemmaplan i Sandviken utan någon som helst press. Måste även berömma vem det nu än är, som sett till att Jari hyllas kungligt på ljustavlor i Sandviken för sitt SM-guld. Helt ärligt så har jag aldrig tidigare sett detta ske i Sverige, här brukar det annars bara vara ”bollare” eller ”puckare” som får så här offentliga hyllningar. Toppbetyg till Sandviken!

*

Nu börjar Covid-19-moln torna upp sig över Sardinien som tidigare varit relativt förskonat från pandemin, något som oroar i rallyleden. Nästa stopp efter Rally Turkey är som bekant WRC Rally Italia Sardegna i början av oktober och det är detta som är problemet. För inresande från Turkiet till Italien krävs numera 14 dagars karantän vilket blir väldigt tajt för WRC-teamen då det mellan tävlingarna bara är tre veckor. Betyder att teamen måste packa ihop och förflytta sig över Medelhavet med snudd på samma hastighet som Stålmannen och ändå få det tajt. I princip kan man börja bygga upp serviceparken samtidigt som reken börjar för föraren/kartläsare. Att detta är oroande är självklart och i detta läge har inte WRC och än mindre J-WRC som har Sardinien som tredje och näst sista deltävling, råd att tappa något rally. Allvarligt läge då det redan höjts lite varningar kring belgarnas förmåga att kunna genomföra nya finalen Rentiess Ypres Rally Belgium av samma orsak. I det tätbefolkade Belgien är det många som har svårt att få hop möjligheten med att kunna samla så mycket folk som en VM-final rimligtvis bör locka och samtidigt följa myndigheternas Covid-19-krav.

För Sardinien är det två saker som pekas ut som ”superspridare” dels ett diskotek som inte riktigt följde regelverket plus att ett stort kryssningsfartyg angjorde Medelhavsön där det fanns smitta ombord. Båda händelserna har nu gjort att ön har gått från ”safe” till ”hot spot” ur virussynpunkt.

*

Passar bra att då koppla över till våra breddgrader och det som jag skrev igår om SBF och deras information på hemsidan i detta ämne. Rallyutskottets David Lindström informerar  då att utskottet fått till uppgift att ta fram riktlinjer för hur rally kan/ska arrangeras efter den 1 oktober. Men de lättnader som många inklusive mig, tolkade hos FHM verkar inte riktigt stämma med verkligheten.

 Hittills har FHM varit svårflörtade med särskilda regler för olika sportgrenar, förklarar Lindström.

Vår sport har en tröghet med alla tillstånd och myndigheters handläggningstider och det finns en betydande risk att det tar ett halvår eller mer innan FHM släpper på restriktionerna.

Syftet med David och RU:s arbete är att det fortsatt ska kunna utövas rally även utanför ”inhägnat område” men där ”50-gränsen” uppenbart är svår att komma runt. SBF:s information den 3 september visar att de 50 personer som är max/event nu verkar gälla alla inblandade, alltså  tävlande, funktionärer och publik. En tolkning som dock Lindström var lite tveksam till, men som han också konstaterar.

– FHM måste godkänna våra planer först precis som för Hockeyförbundet och alla andra, innan vi kan släppa ut detta!

Foto: Tommy Svensson

Onekligen känns det väldigt mycket bättre att det nu inom förbundet jobbas rätt ut i verksamheten så att alla får samma information/regler. För visst är det rimligt att samma regler gäller sedan om man kör rally på Österlen, i Värmlandsskogarna eller längst upp i norr spelar ingen roll. Viruset är det samma var man än befinner sig och då bör så klart all verksamhet som berörs vara densamma. Att hänvisa till olika synsätt/regler i olika polisområden är ju bara så korkat, Covid-19 är vad jag vet exakt lika smittsamt över hela världen. Drabbar dessutom alla oavsett om man är rallyförare eller ”vanlig Svensson”…

*

Foto: M-Sport Ford

Ett faktum som man fått besked på i Estland där en åskådare på Rally Estonia insjuknat. Personen ifråga hade använt ansiktsmask på den anvisade läktarplatsen men ändå smittats. Dessutom hade han agerat respektfullt och lämnat rallyt så fort han kände symptom. De estniska folkhälsomyndigheterna uppmanar nu alla innehavare av ”RP-6 rallypass” att gärna testa sig eller åtminstone vara uppmärksamma så fort man känner sig minsta sjuk. Totalt 16 000 rallypass såldes och där varje grupp delades in med tusen personer i varje och med strikta förhållningsregler.

*

Det här året har det inte varit någon större fart på Veteranbilsträffar runt om i landet, de som ändå arrangerats har varit med färre både bilar och besökare. På lördag ska det ändå blir en träff i Kristianstad eller rättare sagt ute i Råbelöv, direkt granne med gamla GP-banan. Då ska GP-Entusiasterna som håller liv i  l minnet av den svenska storhetstiden inom racing och det fina muséet på Råbelövs Gods tillsammans med Nordskånes Fordonsveteraner köra en Corona-anpassad runda för entusiastbilar på tre mil.

Vi kör runt Råbelövssjön, med start och mål på GP-museet på Råbelövs gods, och avslutar på den gamla Grand Prix-banan, där man bland annat körde VM-lopp för sportvagnar och roadracing/TT på 1950-talet, berättar man.

Foto: Tommy Svensson

Av gamla banan återstår förutom de bitar som idag är landsväg, enbart start och målrakan där enbart fragment av den ursprungliga beläggningen finns kvar. Något man gör deltagarna uppmärksam på. 

-Notera att de två sista kilometerna över gamla start-/målplatsen är grusväg. Vill du inte köra grusväg finns en något kortare asfaltrunda. 

Foto: Tommy Svensson

Obligatorisk föranmälan senast fredag 11 september till jonas@gpmuseet.se Samling klockan 10.00 på grusplanen vid museet. Korv och förfriskningar finns efter rundan, går även utmärkt att ha med sig picknick-korgen som kan dukas upp på gräsmattan vid museet. Inbjudan till träffen avslutas med.

– Följ rekommendationerna från FHM: Stanna hemma om du känner dig dålig, håll avstånd, använd handsprit och kör försiktigt

*.

Zolder och Belgien blir nästa stopp för ”The Bäckmans”, Jessica och Andreas och deras Hyundai i30 TCR när man återigen kör TCR Europe cirka tre veckors uppehåll. I helgen kommer även att köras VM eller WTCR som inleder sin avkortade säsong på Zolder. Jessica visade senast på Paul Ricard att farten finns med snabbaste tid av alla 24 förare i Q1, I helgen siktar hon på att fortsätta den positiva trenden.

Foto: TCR Europe

Det ska bli spännande att tävla på Zolder som är helt ny för både mig och Andreas. Det känns också bra inför helgen och känner mig trygg i att farten finns där, nu siktar jag på att få till två bra race till helgen, menar Jessica. 

Brorsan Andreas slog till med en fjärdeplats som bäst i Race 2 i Paul Ricard och siktar nu högre.

Förra tävlingens race var tuffa, men jag känner att jag har det i mig, konstaterar han.

Banan verkar rolig och har stor variation av kurvpartier, där jag tror kvalet kommer bli en nyckelfaktor för att lyckas bäst i helgen.

*

Den stora rally och Saab-entusiasten från Västergötland och numera skåningen Kjell Larsson vill gärna göra en efterlysning genom Motorbloggen.

Foto: Kjell Larsson
Foto: Kjell Larsson

Efter att han besökt Saab-åkaren Anders Winge hemma i Rimforsa och kollat in hans fina Standard B-Saab som bland annat har ”rätt sorts däck ”kvar, skulle han gärna vilja se fler sådana. Kjell skriver.” Enligt Bertil Johansson SMK Trollhättan är det mycket sällsynt med standard B-V4:or i original. Anders hämtade bilen, en T-kaross i Trollhättan i oktober 1973 och körde ett antal SM-tävlingar, sålde den sedan för att senare köpa tillbaka. Nu undrar jag om det finns fler sådan bilar kvar”. Motorbloggen förmedlar gärna vidare till Kjell. Tyvärr finns  inte min kvar efter tvåvarvs-rullningen i Lundatrofén 1977, så den behöver vi inte leta efter…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *