Nattsvart Rally Estonia för Tom K., Lönnström bröt under dagen, hårt mellan Tänak och Breen, Østberg och Solberg är ledare, PG tog andra SM-segern, två SM-guld klara, Victor ”gjorde bort sig” och tappade seger tyskt i topp i DM1.

Det som började så bra i dag med sträckseger direkt i Rally Estonia för Tom Kristensson/Joakim Sjöberg förbyttes snabbt till katastrof på SS3. 

Efter en tung landning bara stannade motorn, rapporterade en bedrövad Tom utifrån sträckan.

Foto: pro One Meida

Hoppet fanns dock om omstart för att rädda poäng för sträcksegrar plus så klart bonuspoäng på power stage.

Foto: Mats Andersson

Men när bilen kom tillbaka till Tartu tog det inte så lång stund att konstatera, game over.

– Vevaxeln är av och någon omstart är inte möjlig, informerade en mycket bedrövad Hörby-förare.

Foto: Junior-WRC

Inte heller Pontus Lönnström/Stefan Gustafsson fick något lysande J-WRC äventyr i Estland. Efter sträcka tre höll ”Ramudden-paret” en fin femte plats men på nästa sträcka gick en drivaxel på den nya Rally4-Fiestan. Dock något mindre mörker än för Tom då omstart kommer att ske.

Foto: Junior-WRC

Nu är det dock inte riktigt lika tungt om man kikar på tabellen och för Toms del är det bara att hoppas at nuvarande ledare Robert Virves behåller detta ända till mål. Han har nämligen inga poäng alls tidigare och lär knappast komma förbi Tom, såvida han inte vinner alla sträckor som återstår plus de fem extra på power stage. Istället är det nuvarande tvåan både i rallyt och i tabellen, Martins Sesks som går upp i ny ledning men ändå inte med jättemånga poäng före Tom. En som också är farlig för slutstriden i höst är Ken Torn men dubbelpunktering skickade ut honom ur dagens rally. Om allting går som jag tänker, kommer ändå Tom att vara med i topp-tre i tabellen efter lunch i morgon. Möjligtvis om allt går emot mitt tänk, så kan finnen rallyfyran Sami Pajari komma kanske lite ohälsosamt nära Tom och Jocke.  Nu är det också klart att även juniorerna kommer att köra final i Ypres Rallye Belgium i november.

*

Foto: Hyundai Motorsport

Som vanligt känns det lite meningslöst att skriva om dagen för övriga klasser då där återstår två sträckor innan det är etappmål. Men WRC-omstarten utvecklas till en stenhård fajt mellan två  Hyundai-förare, Ott Tänak som leder med 13,8 sekunder till rallyts i mina ögon jätteknall, irländaren Craig Breen.

Foto: Hyundai Motorsport

Ytterligare tio sekunder efter ligger så VM-ledande Sebastien Ogier och sedan följer Elfyn Evans, Kalle Rovanperä och Takamoto Katsuta. 

Foto: Citroën Sport/PH Sport

I WRC2 är det norskt i topp genom Mads Østberg knappt halvminuten före Nikolay Gryazin med Adrien Fourmaux, åtta efter. Fyra är Pontus Tidemand men det även är norskt i botten genom Eyvind Brynildsen och Ole Christian Veiby. 

Foto: Wrc-com

I WRC3 dominerar Oliver Solberg, 17 före hemmahoppet Egon Kaur och lite överraskande är polacken Kajetan Kajetanowicz trea, 24 upp till Oliver. Med detta lämnar jag en WRC-omstart som jag villigt erkänner, känns avslagen efter Toms ”retirement”. Måhända det känns bättre i morgon men just nu längtar jag redan till Sardinien

*

Foto: privat

Vad gäller East Sweden Rally är det just nu målgång och klart är redan att PG Andersson/Anders Fredriksson tog andra raka SM-segern med GN Motorsports nya R5-Fiesta. Fem av sju möjliga sträcksegrar gav en marginal på nästan minuten till Mattias Adielsson och nästan två minuter till trean Per Göthberg. Utan att vilja ta ut för mycket förskott så tror jag det blir SM-guld till Årjäng 2020.

Foto: Henrik Åkeson

Redan klart är att ett guld hamnar i Sandviken när dagens tvåa Jari Liiten/Tommy Anderssons slutade tvåa och är nu ointagligt före i tabellen. Vann gjorde Kristoffer Karlsson/Ida Bood och som trea kom nu Mats Jonsson/Jon Magnusson, Skoda WRC.

Foto: Henrik Åkeson

Mest dramatik och då spelar det ingen roll att jag är färgad som klubbkompis till Victor Hansen/Victor Johansson för det som utspelades på sista sträckan var nästan omöjligt. Inför sträckan ledde Joakim Ellner Landberg/Emil Nilsson med 1,8 sekund före ”The Two Victors”. Här ville enligt egen uppgift  Hansen lite för mycket.

Gjorde bort mig och snurrade i ett vägbyte, berättade han besviket i målet på sista sträckan.

Men även Ellner Landberg fick problem med en punktering vilket gjorde att båda hamnade på exakt samma tiondel så i mål blev det även 1,8 sekund. En tröst för Victor är att han nu flåsar SM-ledaren Pontus Lönnström i nacken inför finalen. Trea slutade Adam Westlund/David Arhusiander före Alexander Fordeby som hade så tragisk bortgångne Joakim Längbergs son Dennis Norén i högerstolen. För övrigt var det en fin gest av GN Motorsport att ta med sig den R5-Fiesta som Längberg skulle ha kört med upp till Linköping. 

Foto: GN Motorsport

I full sponsorkostym stod Fiestan som en påminnelse om hur fort saker och ting i livet kan förändras…

Näst bäste skåning efter Hansen blev Trelleborgs Lukas Hägg/Daniel Borgqvist på en åttonde plats. För Hässleholms Elias Lörd blev det en avåkning som resultat.

Foto: Henrik Åkeson

SM-guldet är precis som i fjol redan säkrat före finalen av Patrik Flodin/Göran Bergsten. Tre raka segrar borgar för detta och även i ESR var Flodin i en egen klass då tvåan Hampus Jakobsson var 38 sekunder bak. Trea slutade Team Nybes  Jonas Åkesson. Inför helgen hade Hässleholms Johan ”Kalle” Green/Kevin Athley säkert en dröm om SM-silver efter andra platsen på hemmaplan senast. Med detta på näthinnan gick det dock överstyr redan på första sträckan. En avåkning med en rejält skrynklig Corolla blev resultatet.

Foto: Johan Green Motorsport

Vi rullade duktigt, berättade Kalle och la till två saker.

Vi försökte i alla fall och vi kommer tillbaka…

Frågan är om det blir med samma bil som ser ut att behöva både omfattande handpåläggning och kärlek inför finalen …

*

Foto: privat

Kan man nog även säga att även Simone Tempestinis R5-Skoda behöver kärlek  efter sin våldsamma krasch i rumänska Raliul Iasului. I grusrallyt ledde Tempestini minst sagt betryggande efter fyra sträckor och hade över en och en halv minut till Skoda-kollegan Adrian Raspop och över två minuter till trean. Men det gamla talesättet ”högmod går före fall” stämde bra på det som hände och nu får där nog hämtas minst ny kaross i Mlada Boleslav…

*

I DM1 eller ADAC Cimbern Rallye är det tyskt i topp genom Christian Riedeman efter tre sträckor . Hans Skoda lite mer än åtta sekunder före Kristian Poulsens nya R5-Polo. Bra kliv till trean Esben Hegelund som trea och fyran Michael Sørensen. IB Kragh har knappt femtio sekunder att äta upp innan han kan utmana om seger.

*

En Motorbloggen som kanske är i torftigaste laget men det är svårt att mobilisera den där riktiga glöden efter Toms missöde plus att inget är helt klart i någon tävling när detta skrivs.  Får sova på saken och njuta av ”The Two Victors” andra plats och förhoppningsvis glöder det lite bättre i morgon.. 

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *