WRC i Grekland = Bildödarrally, Kimi vill köra Rally Finland och startavgiften i SSR 1977, rena reapriset!
Om cirka nio timmar startar ”WRC Round six” i Grekland vilket ser ut att bli en minst sagt tuff utmaning, kanske den tuffaste i hela Rally-VM. Rapporterna efter ”reccen” skulle fha ått vilken vanlig svensk rallyåkare som helst att bara lasta och åka hem direkt. Mads Östberg säger efter att ha avslutat notskrivandet.
– Fruktansvärt!
– Hela rallyt är en bildödare och i synnerhet lördagssträckorna. Vi har t.ex redan ”killed” två bilar under reccen, helt enkelt väldigt dåliga förhållanden!
Mads omdöme delas av hela WRC-gänget och i ljuset av detta har man lite svårt att ta kritik mot t.ex. avsaknad av meterdjup snö i Rally Sweden på allvar. Något som enligt kritikerna/experterna på sikt skulle innebära att vi missar VM-värdigheten. Inte nog med att snötäcket inte är djupt tillräckligt, på vissa sträckor kommer även gruset fram och det blir spårigt. Tror att killarna och tjejerna i Grekland hade varit dj-ligt glada om det bara varit lite spårigt? Nej den kritik som finns angående de yttre förhållandena i Värmland är värt lika mycket som det tjuren släpper ifrån sig därbak…
Bildödarrallyt drar alltså igång i kväll vid 18.30 med en enda sträcka. Fortsätter på fredag med sträckorna 2-9 och sedan väntar lördagens mandomsprov med åtta i stort set ofarbara s.k specialsträckor. Så mycket kan man nog säga att ta ut någon seger innan dess ska man nog passa sig för. Söndagens fem sträckor lär sedan inte hela startfältet få en chans att åka.
Shake down-sträckan såg Miko Hirvonen som snabbast före Petter Solberg och med ”come backande” Latvala som trea. Med åttonde bästa tid placerade sig Mads Östberg, precis före VM-ledande Sebastien Loeb.
Vågar knappt mig på ett tips men vet att nationen väntar så det blir rätt ut i luften och utan skyddsnät.
1. Miko Hirvonen Citroén
2. Petter Solberg Ford
3. Mads Östberg Ford
4. Evgeny Novikov Ford
5. Sebastien Loeb Citroén
Som ni ser så är det ett tufft tips, tror Latvala försvinner tidigt och att Loeb väljer ”safe mode” på Cittran och nöjer sig med en plats i kön…
På plats finns även WRC-Aacademydeltagarna Fredrik Åhlin Kottulinsky och Pontus Tidemand. Fredrik delar sina mera rutinerade WRC-kompisars åsikt om vägarna.
-Reccen var tuff mot oss och mot bilen.
-Men det var bra, nu fick vi en försmak av hur det kommer att vara i bilen under tävlingen – varmt, dammigt, svettigt och blött!
Mer WRC-nytt, Kimi Räikkönen vill köra Rally Finland första helgen i augusti. Tiden är perfekt, helgen efter Ungerns GP och till autosport.com säger han.
– Klart jag vill åka hemma i Finland men det är upp till Lotus-teamet att avgöra om jag får lov eller ej!
Kimi har åkt sitt hemmarally tre gånger med en nionde plats som bäst och nu är väl tanken att detta skulle förbättras. Vad för bil han väljer för rally comebacken är oklart, lutar väl åt Citroén igen. Men som sagt först ska teamet säga sitt och det är väl inte helt otroligt om man inte är överdrivet positiva. Senast man ställdes inför samma fråga sa man ja, vilket slutade med att Robert Kubica kraschade sin Skoda S2000 i ett broräcke, dessutom innan rallyt ens startat.
Fick ett kul men framförallt intressant mejl från ”Runes Roliga Rallyresor” angående startavgifterna i SSR och med hjälp av SCB har han kollat upp fakta. Rune skriver: ”1977 startavgift 550;- motsvarar idag 2362:- och då var det 45 mil SS 2012 startavgift 7400:- 14 mil SS.
Nog var det bättre förr??”
Vad säger man, 2362 kronor för 45 mil SS år 1977 ger en milkostnad på runt femtilappen med dagens penningvärde. I år är samma kostnad över femhundringen/mil. Håller med Rune, visst var det bättre förr!