Basso: För att vinna måste man vara snabbast, Oliver fyra på ”Q-stage”och fick FIA-straff, Dennis trea och Adam åtta, Neuville hoppas på Ypres och SBF ”klargör”…

När man avslutade ”Q-stage” inför morgondagens start i ERC och Rally di Roma Capitale var det Polo-åkande hemmaföraren Giandomenico Basso som satte bästa tid på den drygt fyra kilometer långa sträckan. Med tanke på att han vann tävlingen 2019 var det ingen jätteskräll även om han sedan dess bytt från Skoda till Polo.

Foto: erc.com

En halv sekund långsammare var Alexey Lukyanuk, Citroën medan trean och märkeskollegan Andrea Crugnola var åtta tiondelar efter. Som fyra placerade sig Oliver Solberg och Aaron Johnston en tiondel långsammare. Första skrällen kom på femte plats och då inte enbart för att han ändå är lite grön i sammanhanget, Emil Lindholm. Mer för att han visade att de indiska MRF-däcken inte kan räknas bort och dessutom var han snabbare på samma däck än WRC-rutinerade Craig Breen. Nu fick Breen dessutom se sig som enbart andre irländska föraren i topp tio då Calum Devine var en tiondel snabbare, båda i R5 Hyundai.  Q-vinnaren Basso visste också exakt vad sm krävs för att även vinna själva rallyt och avslöjade hur på presskonferensen.

Nyckeln är att vara snabbare än dom andra!

Smart kille den där Polo-åkaren…

Craig Breen verkade vilja försvara sin lite ”slow start” med att de nya MRF-däcken var i början av utvecklingen och inte ens var tillverkade för några veckor sedan. Idag var det dessutom runt 40 grader varmt utanför Rom vilket inte påverkade irländaren då sträckan inte var så lång.

Men ändå något vi måste ha med i tankarna hela helgen, att det blir varmt!

Foto: erc.com

Oliver Solberg fastslog återigen att ERC-starten handlar om att få erfarenhet och lära sig så mycket som möjligt.

Min första tävling på torr asfalt så vi ska göra vårt bästa, så får vi se hur långt det räcker!

Att han har pappa ”the living legend” Petter vid sin sida imponerade stort på italienarna som menade att detta var hur ”coolt” som helst

Härligt att ha pappa med och jag känner mig mycket säkrare när jag alltid har någon att fråga, it´s good fun, svarade Oliver.

Han gav också klart besked att han inte var i Rom för att vinna.

– En topp tio vore trevligt men det kommer att bli tufft!

*

ERC Juniors-gänget visade finske talangen Miika Hokkanen framfötterna och tog hand om bästa tiden. Dessutom med nästan en sekund bättre tid än Pedro Antunes. Om det är en fingervisning är lite för tidigt at uttala sig om, men båda körde nya Peugeot 208 Rally4-bilar som kanske kan bli en tuff nöt att knäcka för Fiesta-gänget.

Foto: M-Sport poland

Bäst av dessa var Dennis Rådström/Johan Johansson som trea cirka 1,2 sekund efter Hookanen. Adam Westlund och David Arhusiander var lite bekymrade efter testerna över hur deras ”pace” var i förhållande till övriga. Med en åttonde tid av de 18 i klassen lär inte Adam behöva bekymra sig. Visserligen var han lite mer än fem sekunder efter den snabbe finländaren i topp, men när han väl blir varm i Fiestan kommer säkert också det där lilla extra. 

Foto: erc.com

Riktig illa gick det för en av favoriterna, tjecken Filip Mares i sin Skoda. En rullning ner för en slänt innebär mycket jobb för mekanikerna i ACCR Czech Rally Team I innan kvällens ceremoniella start

*.

Annars blev det en dyr inledning på rallyt för Oliver SolbergFIA dömde honom till att betala 6 000 euro i böter för att ha brutit mot testreglerna. Enligt Rallit.fi testade Oliver sin hyrda Polo under två dagar vilket inte är tillåtet, en dag är det som gäller. Som bevis för detta använde FIA de videor som Oliver lagt ut på sociala medier. Oliver och Johnston försvarade sig med inför FIA-juryn, att man inte kände till regeln. Nu stannar det inte vid böter för Oliver utan han har nu ögonen på sig och bryter han återigen mot regeln kan han uteslutas från EM.

Man ska inte kunna ”köpa sig till” extra testdagar bara genom att betala böterna, förarna måste vara medvetna om att regler gäller även före att rallyn startar, förklarade juryn sitt ställningstagande.

*

Än har där inte kommit något utlovat besked från Turkiet om hur det blir med deras WRC-deltagande i september. Ett uteblivet besked känns inte i mina ögon speciellt bra och jag blir inte ett dugg förvånad om man ställer in på grund av ekonomin.  I Belgien pågår förberedelserna för Ypres Rally och enligt uppgift är man nu beredd att gå in som ersättare om Turkiet ställer in.

Förbereder två olika projekt samtidigt, något vi måste göra. Vi förbereder oss för ett vanligt Ypres Rally men även för Ypres World Rally Championship, berättade tävlingschef Alain Penasse för DirtFish.

Foto: Tommy Svensson

Att Thierry Neuville gärna skulle vilja köra på hemmaplan är ingen hemlighet där han skulle ha ett visst övertag. Ingen av de andra WRC-konkurenterna har tidigare tävlat i Ypres vilket Neuville gjort många gånger i olika bilar. Senast i fjol med en WRC Hyundai så inget snack utan att han och Nicolas Gilsoul skulle få bära lite favoritskap här.

Jag är exalterad över möjligheten natt få köra i Belgien och att få tävla fram mina fans, förklarar Neuville.

Ypres är en mycket utmanande tävling med höga hastigheter. Kör du av vägen är du direkt i diket och då oftast med en förstörd bil…

*

Idag kände sig uppenbarligen SBF sig tvingade att gå ut med någon form av riktlinjer för rally under rådande pandemi. Något som åtskilliga av de över 100 arrangörerna som redan ställt in, önskat länge och i dag kom så detta från Sollentuna.

”Arrangera tävling under coronapandemin

Svenska Bilsportförbundet (SBF) har sedan pandemins utbrott haft en nära dialog med Riksidrottsförbundet i ämnet Covid 19 och varit noga med att följa myndighetsbeslut samt råd och rekommendationer från FHM.  Det har på senare tid funnits frågor relaterade till rekommendationerna, om huruvida SBF kan arrangera tävlingar under pågående pandemi. Efter att vi talat med myndigheter, Riksidrottsförbundet och jurister så kan vi konstatera att förutsättningarna är olika i olika regioner och att tillståndsgivande myndigheters beslut även de varierar över landet.

SBF tillståndsgivning för SM/RM tävlingar samt den tillståndsgivning som är delegerad till SDF, distriktstävlingar mm har till huvudsyfte att säkerställa att sökta tävlingar uppfyller SBF regelverk. Myndigheters tillstånd för exempelvis offentlig sammankomst har andra syften. För att en tävling i SBF regi skall kunna genomföras krävs tillstånd från båda ovan nämnda.

Svenska Bilsportförbundets styrelse har enhälligt beslutat att de Rikstävlingar, SM/RM, oavsett sportgren, som uppfyller både myndigheternas och SBF regelverk skall tillåtas. I de tävlingar där SDF är tillståndsgivare, avgör SDF själva om de skall tillåtas. För mer information kring hur Svensk Bilsport arbetar med verksamheten under Corona, se nedan.”.

För gruppen som menar att det egentligen är och hela tiden varit fritt fram för rally, blev troligen dagens ”klargörande” en skänk från ovan. För övriga som istället ser på saken även ur mer etisk synpunkt, blev detta om möjligt ännu mer förvirrande. Speciellt ställer jag mig frågande till raderna, ” förutsättningarna är olika i olika regioner och att tillståndsgivande myndigheters beslut även de varierar över landet.”. Har faktiskt inte hört eller sett någonstans att ”50-gränsen” skiljer sig från olika regioner, men jag kanske borde gått till Hörselcentralen och Specsavers.

Foto: erc.com

Blir också spännande att se om SM-arangörerna är lika nitiska som i Rom och febermäter deltagarna…

*

Trevlig helg!

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *