Oklara WRC-riktlinjer från FIA, M-Sport har kassaproblem, Klara tog första SM-segern, Linus bara vinner i USA, Morin kör Porsche, SM-finalen kortad och grattis Janne!

Det är en växande irritation i rallyleden över att det inte kommer några konkreta ”guidelines” från FIA hur man tänker sig framförallt hur WRC ska kunna genomföras under rådande pandemi. Rally Estonia verkar ändå ha hittat nyckeln för att öppna upp låset så att tävlingen om än med begränsad publikkapacitet ska kunna bli verklighet. Från Turkiet hörs inte ett knäpp medan Rallye Deutschland brottas med myndigheterna fortsatt hårda krav på stora folksamlingar. Sardinien följer man noga hur ERC-premiären i Rom klarar av att köra rally och samtidigt hantera publiken på ett så säkert sätt att inte myndigheterna protesterar. Skulle det gå överstyr här och man upplever det som att arrangören inte har kontroll på åskådarna, kan det innebära svårigheter för den lilla ön i Medelhavet. Finalen i Japan rullar på men även här kan plötsliga och nya virusanfall betyda svårigheter att köra rally.  

*

Svårigheter av annat slag men ändå kopplat till Corona har M-Sport Ford som likhet med många brittiska företag drabbats hårt ekonomiskt. Företaget är som bekant aktivt både inom rally och racing men ett uteblivet kassaflöde har gjort att man inte testat alls inför Rally Estonia. Så tror i alla fall Esapekka Lappi när han förklarar för Rallit.fi varför det inte sker några Fiesta-tester för honom och Teemu Sunninen.

Helt ärligt så har jag inte frågat varför, säger Lappi litet uppgivet.

Nu ska vi försöka få till en testdag inför Estland så inget att gå omkring och vara deprimerad över vad som skulle ha gjorts…

M-Sport har även tvingats permittera stora delar av personalen och även tvingats till uppsägningar på grund av Coronan.

*

Foto: Magnus Andersson

Gratulerar SMK Hörbys Klara Andersson till en av två möjliga segrar i juniordelen av helgens Rallycross-SM. I Västerås började det lite halvbra med en slutlig fjärde plats i finalen. 

Det var en utmanande dag, men jag plockade många värdefulla SM-poäng vilket jag är nöjd med, förklarade Klara.

  Inför den här deltävlingen låg jag i delad SM-ledning och det är viktigt för sammanställningen att fortsätta att plocka ihop SM-poäng.

På söndagen gick det desto bättre för 20-åringen från Löberöd med bästa tider i Q1 och Q3. Detta gav ”poole” i finalen där hon tog starten och sedan var det bara att invänta målflagg.

Äntligen!

  Första SM-segern, den har jag väntat på, jublade Klara efteråt.

Jag har varit snabb hela dagen och att få vinna mot så pass snabba konkurrenter var otroligt kul. Nu ser jag fram emot SM-finalen som körs 7-9 augusti i Arvika där vi ska slåss om guldet!

Tvåa i finalen var Alexander Jeppson, Tomelilla Mk och på tredje plats kom Filip Martinsson, Orust Bilsportklubb.

*

Foto: Global Racing Group

Det svenska segertåget i Formula Regional Americas anfört av Linus Lundquist tuffar på och i helgen blev det ny blågul seger i alla tre racen på Virginia International Raceway. Premiärhelgen blev även där segrar för Linus vilket innebär att han nu leder serien med 49 poäng före David Malukas med trean Joshua Car är ytterligare tolv poäng efter. På femte plats syns dansken Benjamin Pedersen med hela 95 poäng upp till Linus. Totalt 16 förare har tagit poäng så här långt. 

En helt, helt otrolig helg – igen, utbrister Linus.

Det är nästan svårt att förstå det här, men det är verkligen en dröminledning på den här säsongen. 

Att han vill rikta ett stort tack till teamet (Global Racing Group) är  som försett honom med en perfekt bil i fem raka race är självklart.

Det är jag som kör, men det är ett otroligt lagarbete bakom varje seger. Jag är fantastiskt glad, nöjd och stolt över både min egen och teamets insats den här helgen.

Nu har21-åringen från Tyresö tid att pusta ut då nästa race är två veckor fram på Barber Motorsports Park i Alabama.

*

I STCC kör 18-årige talangen Hannes Morin för Eslövsbaserade Brink Motorsport men nu ska han även prova på Porsche Carrera Cup Scandinavia. Den 29 juli sätter sig Hannes i Anton Marklunds bil för att göra ett gästspel i på Drivecenter Arena i Fällfors och i ryggen har han då mästarteamet Sundahl Racing. Går det bra så lär inte inhoppet bara bli just ett inhopp.

Foto: Brink Motorsport

-– Känns tävlingen i Fällfors bra får vi ta beslut om fler race i år. Det här blir en bra test för att se vad vi tycker om grejerna. Vi håller dörren öppen, säger pappa Henrik Morin.

*

Inte bara på Svampabanan det gasades med rallybilar i helgen, även på Tabergsbanan utanför Jönköping kördes det med ”Tabergshoppet”. Bäst ”hoppade” Oskarshamns Mikael och Kenneth Ekman med den gula Seaten. Knappt fem sekunder skilde till bästa ”RWD” David ”Plombo” Lindström och Jessica Svensson, tävlande för Skillingaryd. Snygg trea var talangfulla Nässjöparet Calle Carlberg med Torbjörn Carlberg till höger i den nyinköpta R2-Fiestan. Totalt 41 ekipage fanns i startlistan och där tre försvann under dagen.

*

Idag kom Tävlingsinbjudan till SM-finalen ”Rally Bilmetro” 19 september. Sandvikens MK har på grund av Corona kortat ner tävlingen som nu mäter i SM-sammanhang lite beskedligare 69 kilometer SS fördelat på fem sträckor. Som en följd av detta har så klart även tävlingsavgiften reducerats och är nu 2000 kronor billigare än i Hässleholm och Linköping, alltså 6 000 kronor. Hur man tänker hantera Covid-19 framgår inte i inbjudan utan detta meddelas i Bulletin 1.

*

Den 29 augusti körs en helt ny tävling med Rally Österlen som arrangör och då är det backtävlingen ”Minnesbergs Sprinten” Söderslätt. I inbjudan kan man läsa, ”– Rallysprint, backtävling på 100% asfalt
– 1 SS på 1,5 km som körs 4 gånger = 6 km
– Transportsträcka c:a 5,5 km per gång = c:a 22 km”.

Enda begränsningen som finns är att man tar max 80 bilar oc bli man färre än 30 ställs det hela in. Sista anmälningsdag är den 18 augusti.

*

Foto: Tommy Svensson

I dag säger vi grattis till SMK Hörbys hedersmedlem Janne ”Satan ” Henriksson som svarade för bedriften att att vinna TV-Svängen tre år i rad 1968-70 och i dag fyller 83 år. Då som medlem i Stockholms Bilklubb och med Lars-Erik Carlström vid sin sida i de tre olika men lika röda, Opel Kadett Rallye som användes för att vinna rallyklassikern som i år för första gången tyvärr fått ställa in på grund av myndigheternas restriktioner.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *