SM-sprinten kan komma att flyttas, Adamo vill se billigare 2021, norrländsk analys av Rally Sweden-flytt, Mikaela och Robert fortsätter med Seat och vem minns detta?
Inleder med det mest Corona-relaterade i dagens Motorbloggen och det gäller då kommande ”SM Rally-Sprint Sommar” i samband med SM-veckan i Halmstad. Denna är tänkt att arrangeras i slutet av juni och där det ur vår synpunkt mest intressanta är rallydelen söndagen den 28 juni. En del av det tv-sända sporteventet som har Hässleholms MK som ansvariga och som i fjol i Malmö vanns av Johan Kristoffersson/Stig-Rune Skjaermoen.
Nu finns det dock farhågor från Halmstad Kommun att Corona kan ställa till det berättar tävlingsledare C G Wilke.
– Alla veckans arrangörer fick i veckan en enkät med frågan om vi trodde att vår del skulle kunna köras som planerat.
Optimist som Wilke är i grunden så svarade han ja på frågan, men med ett förbehåll.
– 50-gränsen måste då ha släppts så att vi åtminstone kan få räkna in 500 personer, annars funkar det inte, menar Wilke.
– Då är det bara publiken vid sidan av banan som vi måste begränsa i övrigt klarar det sig.
Förslag fanns även på en flytt av hela SM-veckan till veckorna 32-33 men om så sker blir det utan medverkan av Hässleholms MK.
– Detta blir då i direkt anslutning till våra egna tävlingar Hässleholms GP den 26 juli och Snapphanerallyt 14-15 augusti, ett alltför omfattande program för oss, konstaterar Wilke.
– Däremot kan vi vara behjälpliga med både arbetet före och säkert finns där nog funktionärer från oss som kan tänkas hjälpa till.
Hur det blir med SM-Sprinten är som så mycket annat just nu, väldigt oklart bekräftar Wilke.
– Den 28 april har kommunen lovat oss ett besked på hur det blir, bara att hålla tummarna!
*
Med stor risk att WRC 2020 blir ett mellanår där kanske merparten av tävlingarna inte blir av ochdå kan man kanske tycka att värre kan det knappast bli. Men Hyundais Andrea Adamo tror tvärtom att nästa år blir ännu tuffare.
– Det blir mer kritiskt då att låta motorsport få liknande budget som tidigare.
I ljuset av detta uppmanar Adamo därför FIA och WRC att göra allt man kan för att sänka kostnaderna. Detta framkom i en intervju i en belgisk motortidning och ett förslag från Adamo är att minska ner antalet WRC-tävlingar från de 14 som var planerade i år. Hur många vill han inte precisera men färre tävlingar borde det bli.
– Jag tvivlar på att alla team kommer att klara av en så omfattande serie något jag redan dryftat med mina kollegor, menar Adamo.
Hur en kalender för 2021 kan se ut vill han ännu inte precisera, men att det måste bli billigare än nu är ett absolut krav.
-Kostnaderna är enorma och där är jag och Malcolm Wilson helt överens.
Att det finns en spricka mellan Adamo och Toytoas Tommi Mäkinen har länge varit känt och i den här intervjun blir den än tydligare. Inte en enda gång nämner han Toyota eller Mäkinen utan väljer istället att lyfta fram M-Sport Ford och Wilson som sin förtrogne. När FIA gick på Mäkinens linje med att behålla den dyra GRE-motorn även efter 2021 blev sprickan än större då Hyundai och Ford förordade det billigare R5-alternativet. Dock är det inte känt om Mäkinen och Toyota stöder Adamos tänk med ett ”WRC-ligth” till nästa år, men med stora kostnader väntande runt hörnet med att utveckla en helt ny bil för 2022 borde man åtminstone inte motarbeta italienaren.
– Nu är det dags för smarta beslut för vi måste ha råd att ha motorsport. Jag säger inte att Hyundai inte har råd till detta för vi kommer att kunna hantera läget!
Onekligen har Adamo och Wilson en bra förhandlingsposition gentemot FIA och WRC-promotorn, två mot en ger alltid ett litet övertag. Dessutom har man ett extra trumfkort om det är färre tävlingar till nästa år som är målet, båda två kör även i WRC2 vilket inte Toyota gör. Skulle man till exempel som påtryckning säga att man bantar ner WRC-teamet till enbart två bilar och samtidigt lämnar WRC2 sitter FIA i en riktig rävsax. Ett tämligen urvattnat WRC vore då att vänta och då måste en bantad kalender vore bättre som jag ser det.
*
Frågan är då bara vilka rallyn som kan tänkas få stå över? Att ett sådant som får ta en time out skulle kunna vara Rally Sweden är nog inget man kan blunda för, även om inget alls talar för det mer än olyckskorparna och FIA:s omöjliga snökrav. Nu jobbar som bekant Glenn Olsson, vd för Svenska Rallyt AB med några alternativ som skulle vintersäkra rallyts framtid i Sverige så att det återigen bjuds på samma förutsättningar som 1989 när Lars-Erik Thorp körde sin Audi quattro.
Ingen har väl missat att mina kunskaper om rally i den nordligaste delen av vårt land är tämligen bristfälliga. Ett faktum som gör att jag har lite svårt att värdera de olika alternativ som Glenn vaskat fram och kontaktat som tänkbara regioner att hantera ett VM-rally. Därför tog jag kontakt med min raka motsvarighet i ”Norrland” och bad honom att analysera läget med sin stora kännedom om allt ifrån tävlande, klubbar, funktionärer till de aktuella kommunerna. Min källa var lite tveksam till att göra så med risk för att göra sig impopulär i vissa kretsar, men med löfte om att få vara anonym knåpades följande analys ihop. Han skriver: ”
Knepig fråga det där med om det över huvudtaget är möjligt att flytta hela Rally Sweden. Med min amatöranalys så ser jag det som en fråga som egentligen är delad i fyra:
1. Tillgång på sträckor
2. Kapacitet och förmåga att klara (husera) team och publik
3. Ekonomi och sponsorer
4. Organisation och funktionärer
Vad jag vet så har Svenska Rallyt och Glenn O sonderat terrängen med tre olika ”regioner”:
– Östersund/Jämtland
– Vännäs/Umeå/Örnsköldsvik
– Boden/Luleå/Piteå/Kalix
Om vi analyserar dem var för sig.
Östersund/Jämtland
1. Klarar absolut, det finns massor med vinterrallyväg i absolut toppklass i området.
2. Här blir det tufft. Östersund är ju en stor vintersport region med olika skidor på fötterna och VM-rallyt kommer mitt i högsäsong inte minst för Åre. Östersund ligger dessutom lite som en ö mitt i fjällmarken och det finns ingen annan stad nära som kan stödja upp med sin kapacitet.
3. Här blir det också tufft. Jämtland är ingen storföretagtät region.
4. Även om ambitioner finns, eller i alla fall fanns tidigare i form av VMT Jämtland så har jag svårt att se att de ska kunna greppa ett så här stort arrangemang. Jag skulle säga att de väl med nöd och näppe klarat de Rally SM-arrangemang de haft på senare år.
Vännäs/Umeå/Örnsköldsvik (Västerbotten)
1. Klarar absolut. Finns även här väldigt gott om rallyväg av absolut toppklass i synnerhet när man får tillgång till allmänna vägar på det sätt som man får då det är SM eller i synnerhet VM.
2. Umeå har hög kapacitet som inte är max ansatt under en normal februarimånad. Dessutom finns både Örnsköldsvik, Lycksele och i nödfall även Skellefteå på hanterbart avstånd.
3. I den här regionen ser det lite bättre ut så ekonomin tror jag är möjlig att reda ut, men lätt skulle det inte bli.
4. Väldigt tufft att klara. Det är enorm skillnad på att arrangera SM-Rally och att arrangera VM-Rally. Plus att den enorma mängd funktionärer som krävs är en otrolig utmaning med väldigt få aktiva klubbar i närområdet. Några av dessa få klubbar har dessutom väldigt få medlemmar.
Boden/Luleå/Piteå/Kalix (Norrbotten)
1. Klarar absolut. Även om den allmänna bilden är att det är rakt-rakt-rakt-vinkel-rakt-rakt … så finns det sedan urminnes tider en hel hög med kanonsträckor både i vanlig skog och på skjutfält. Detta toppat av att den enorma vindkraftsparken som byggts utanför Piteå har väldigt fina vägar (grymma!) för ändamålet.
2. Det här tror jag norrbottningarna löser med bravur. Hög kapacitet i Luleå som i likhet med Umeå är ganska lugnt en normal februarimånad, toppat med stor kapacitet också i Piteå som egentligen bara används på sommaren. Dessutom massor med privatboende som i likhet med Piteås kapacitet bara är högbelagd på sommaren.
3. Borde lösa sig smidigt och väl. En inte helt oföraktlig del stora företag har sin egentliga bas i Norrbotten även om deras huvudkontor kanske ligger någon annanstans – gruvor, skog, energi, serverhallar med mera är tunga branscher och har aktörer med muskler.
4. Även här ser jag det den organisatoriska frågorna som akilleshälen. Det gäller kanske i ännu högre grad än för Västerbottensgänget som ju trots allt har viss grunderfarenhet. Och precis som de övriga ”medtävlandena” så känns 3500 funktionärer som allt annat än realistiskt.
En helt annan fråga är publik, kommer de över huvudtaget så här långt upp oavsett vem det skulle bli? Men det tror jag borde lösa sig isynnerhet för Norrbotten så är det lätt att ta sig hit både från Finland, Nordnorge och också delar av Ryssland. Men vi ska samtidigt komma ihåg att de delar av alla dessa länder som har lättast att ta sig till rallyt inte är de mest tätbefolkade i något av länderna.”. Intressant analys och blir onekligen spännande att se hur allt landar den dag Glenn är färdig. Jag har även fått en del mail från rallyfolk som än en gång vill dra fram Lima som det perfekta området för Rally Sweden med gott om snö.
Här skissas det dock på att Karlstad helt försvinner från rallykartan men att Torsby bibehålls med sin fina serviceplats som navet i det hela. Dessutom skulle då Torsybsträckan bli den sydligaste sträckan medan merparten av banan körs nordväst om Torsby. Här nämns Likenäs plus sträckor in i Norge och så klart även någon av Limas finaste sträckor.
Om inget annat kan detta kanske vara ett alternativ innan flyttlasset går till delar av landet där förekomsten av ren är ett större problem än snöbrist…
*
Riktigt trevlig att få information i mailkorgen om riktig motorsport när man nu nästan översvämmas av alla som sadlar om till virtuell motorsport. Missförstå mig inte, jag har inget emot det här surrogat för ”the real thing” men det är inget för mig. Har full respekt för alla som tycker detta är ett spännande alternativ i Coronatider men inget jag går ”bananas” över, men som sagt full respekt.
Mer i min smak är då att Mikaela Åhlin-Kottulinsky och regerande STCC-mästaren Robert Dahlgren fortsätter även i år med PWR Racing Team-SEAT Dealer Team. Detta blir fjärde säsongen för paret som gett 40 pallplatser och 13 segrar.
– De senaste åren har varit några av de starkaste i min racingkarriär och PWR Racing har såklart en väldigt stor del i det, berättar Mikaela.
– Jag känner mig motiverad inför säsongen och stolt att få vara en del av PWR och SEAT/CUPRA-familjen ännu ett år.
Med en helt nyutvecklad tävlingsbil, CUPRA Leon Competición, är teamet startklara för en ny säsong med siktet inställt på fler framgångar.
– Det är alltid spännande och utmanande att få lära känna en ny tävlingsbil, konstaterar Dahlgren.
I bakgrunden lurar den SEAT som presenterades 2018 med elmotor och som fortsatt utvecklas.
– Det ligger i teamets rötter att göra vårt yttersta för att driva sporten framåt. Det var med det syftet vi föddes och arbetet tar aldrig slut. Elektrifieringen av racing är en av de viktigaste övergångarna i sportens historia och vi är fast beslutna att bidra så mycket vi kan i den utvecklingen, säger Daniel Haglöf, vd på PWR Racing.
Någon premiär på Ring Knutstorp för STCC TCR Scandinavia helgen den 15-16 maj blir det inte då man i dag meddelade att både denna och testdagen den 24 april flyttas fram.
*
Inför ett kommande inslag i Motorbloggen plöjde jag idag igenom min tämligen välfyllda låda med gamla rallybilder. Utan att skryta kan jag sätta namn på den absoluta merparten av bilderna och så klart i vilken tävling jag fotat dom. Årtalen är däremot lite mer svävande och så dök den här bilden upp där jag är nästan helt ”lost”.
Kraschbilder etsar sig annars ganska naturligt nog mer fast under håret än vanliga körbilder, men inte här. Det enda jag kan dra mig till minnes är att det är den ökända målsvängen i Simrihamnsmixen (Onslunda eller Spjutstorp?) någon gång i början/mitten av 90-talet som flippar runt denna vita Peugeot 205 GTI. Har också för mig att föraren var från Växjö och att han bröt på stället behöver väl inte tilläggas. Är där någon som har bättre minne av detta än jag? ”
*
Trevlig helg.
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson