MSR ställs in återkommer 2021, Hässleholm flyttar, trång rallyhöst, Evans irriterad, tyskt företag får ensamrätt till Hybrid i WRC och när MB762 åkte av var jag enbart statist!

Idag kom ett nytt chockbesked för rallyåkare på hemmaplan när Midnattssolsrallyt ställs in på grund av Coronautbrottet. 

Även om det är över tre månader kvar, blir det svårt att sy ihop alla delar som behövs för ett lyckat arrangemang då förutsättningarna ständigt kommer förändras under lång tid framöver, förklarar Per Carlsson som talesman för organisationskommitén för MSR.

Foto: Lollo

Den närmsta tiden kommer samhället i stort, våra samarbetspartners och enskilda individer behöva fokusera på saker som är viktigare än rally, så som hälsa, jobb och ekonomi. 

Man konstaterar även att mycket jobb redan lagts ner men att mycket ändå inte är ogjort arbete utan kommer att kunna utgöra grund för nästa års MSR berättar Per.

2021 års rally kommer att kunna bli det bästa hittills.

*

Foto: Tommy Svensson

Inte fullt lika dramatiskt är det för Hässleholms MK som inte ställer in varken ”Hässleholms GP” eller ”Temahallen Grussprint” utan nöjer sig med att flytta till nya datum.  

Vi väljer med hänsyn till rådande omständigheter i Sverige och omvärlden att flytta våra två tävlingar och Hässleholms GP kommer att genomföras söndagen den 26/7 och Temahallen Grussprint lördagen den 31/10, berättar ordförande C G Wilke som lägger till.

Där emellan kommer vi att genomföra SM-tävlingen EC Snapphanerally den 14-15 augusti enligt plan!

*

Har fått en del synpunkter från både klubbar och aktiva över att som det verkar för tillfället, ”en hel säsong ska köras på tre månader”. Till exempel blir helgen 24-26 juli extremt intensiv i sydsverige och på fredagen körs SSRC:s ”Mästarmötet”Millebygden utanför Älmhult. Dagen efter den 25 juli är det dags att dra till Söderslätt för Bilsport Rallycup-deltagarna och köra ”Rally Anderslöv” i regi av Trelleborgs MK. På söndagen därefter är det så tid för uppskjutna Hässleholms GP som sätter punkt för sommarens svettigaste helg, så här långt åtminstone.

Foto: Tommy Svensson

Många befarar nu att detta bara är början på en förväntad huggsexa när arrangörer tänker mer egoistiskt än solidariskt och flyttar sina tävlingar till datum som ”redan är upptagna”. Förståeligt att alla under rådande omständigheter försöker se om sina hus men samtidigt menar jag att man även får visa respekt för tävlingar som varit ansökta i vederbörlig ordning. Ett absolut krav innan en ny tävling dimper ner på en redan upptagen datum, måste vara att den drabbade arrangören godkänner ”krocken” före att aktuell SGA gör så. Risken är nu stor att hösten kommer att innehålla många tävlingar, medan startfälten blir tunnare än om inte Corona funnits med i bilden…

*

Väntar med spänning på besked från SBF om hur långt deras ”tävlings/träningsstopp” sträcker sig? Fick igår en hint om att den 1 juni skulle vara en magisk datum i sammanhanget, men med tanke på hur omvärlden ser ut känns detta väl snabbt. Kanske bara jag som tycker så och vet att det finns andra som inte är lika pessimistiska utan tror det släpper redan efter påsk, fast till detta är jag extremt skeptisk. Kan även lägga till att jag är så dj-la trött på alla kreativa människor som likt Skånes FF letar luckor i regelverket för att just deras aktivitet ska kunna genomföras. För tillfället känns det som att vissa distrikt i fotbollsvärlden leder denna liga när man trots alla råd från Folkhälsomyndigheten, menar att ”bonnafotbollen” ska spelas som planerat med start om tio dagar.

Foto: Tommy Svensson

Publikfritt givetvis och sedan har dessutom någon ”smartekalle” hittat ett luddigt kryphål att 50-regeln bara ska gälla publik. Spelare och matchfunktionärer räknas som anställda och ska därför inte räknas in bland de 50. Som sagt, väldigt väldigt trött på alla arkitekter som ligger bakom sådan här kryphålstaktik…   

Bara för att det inte pågår några WRC-tävlingar betyder det inte att det är lugna gatan. Nu är det återigen startordningen som är på tapeten efter att Thierry Neuville i Rally Mexico ”justerade sin startposition” så att Hyundai-kollegan Ott Tänak fick bättre läge. Ett läge som gjorde möjligt för honom att passera Elfyn Evans till en slutlig andra plats. Nu körde Neuville direkt bakom Evans men före Tänak trots att han enligt regelboken skulle ha kört allra först. Därmed fick Evans ”clean the road” medan Tänak fick bättre underlag. De dryga två minuter han fick i tidstillägg för detta, var helt ovidkommande för slutresultatet där belgaren slutade som 17:e totalt.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Nu rasar Evans mot agerandet och tycker att FIA än en gång ska se över systemet med startordningen. Han betonar dock att han inte är bitter över Hyundais agerande då allt skedde regelrätt, men tillägger VM-tvåan.

Men om jag säger som så, mitt team hade inte gjort så här…

Evans menar att det är lätt ordnat att ändra system, förare som brutit och vill starta om gör detta efter hela WRC-gänget. Han understryker även, att om en förare fått bryta så är han ändå väck från toppstriden och därmed spelar det heller ingen roll var i fältet man kör resten av rallyt.

Foto: Tommy Svensson

Föga förvånande håller hans kollega i Toyota Gazzo Racing, Sebastien Ogier med walesaren i kritiken mot Andrea Adamos agerande efter som Hyundai-bossen uttryckte det, ”Thierry har fått ett irriterande tekniskt problem”. Att Adamo och Tommie Mäkinen inte är världens bästa polare är ingen hemlighet och även om finnen inte kommenterat Evans utspel så konstaterar Adamo enkelt till DirtFish.

– Jag läste regelboken och agerade efter reglerna som finns där!   

Idag släppte FIA vem som blir ensam leverantör av hybridsystem för WRC-bilar 2022 och lotten föll på tyska Compact Dynamics. Företaget som har sin verksamhet söder om München har stor erfarenhet av motorsport och i synnerhet i Formel 1 där man varit huvudleverantör av generatorer.  Samtidigt togs också beslut att fortsätta med samma motorer som i dag och därmed blir inte det skifte av till billigare R5-motorer som M-Sport och Hyundai förespråkade. Toyota är ensamma om att vilja behålla dagens Global Race Engine och därmed gick FIA på deras linje. Huvudargumentet för att inte byta till R5 var att tillförlitligheten skulle vara alltför dålig i jämförelse med GRE. Vet inte om speciellt många bryter i WRC2/3 på grund av motorproblem, men så är det kanske…

*

I lördags lät jag min Motorkrönika från Kristianstad Open att även bli en del av Motorbloggen. Här handlade det om mina äventyr som nybliven körkortsinnehavare vilket slutade i en snödriva. Detta fick min kompis i högerstolen Claes-Göran Persson att kommentera på FB med,  Nu är det så en gång för alla. Tommys snöäventyr startade tidigare med en lätt kartläsarmiss. En vit Saab 96a med trippelförgasare skickade oss av vägen i snöyra vid Äspinge, nära hemma men ack så kallt och utan räddning. Nåja…. En stor snöplog med givetvis två från SMK Hörby i hytten, konstaterade, Va fan gör ni där??? Vägen svänger ju vänster!!! Bildbevis finnes från vår genom tiderna bästa motorbloggare med ett minne som ingen annan. C alias Claes Göran”.

Foto: Tommy Svensson

Nu vet jag inte vad min del i avåkningen bestod av, istället var det mer en något övermodig chaufför i kombination med vanliga Trelleborg Winter, snötäckt is och lurig vänster efter krön som spelade huvudrollerna. Själv var jag enbart statist i högerstolen på MB762 vad jag vill minnas, plus att det var dj-ligt kallt. Men att det blev ett minne för livet är odiskutabelt… 

*

”Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *