Säffle ställer in, Älmhult flyttar, SBF måste komma med nytt stopp-besked, vilken väg väljer WRC, Ronnies grav vandaliserad och stökig s.k ”bilträff”!

Börjar med dagens ”Corona News” och då att Säffle MC beslutat ställa in sitt uppskattade ”Seffle City Motor Challenge”. En rallysprint genom Säffle centrum.

– Vi hade hittat ytterligare några kilometer tävlingsträcka för att i år göra den ännu häftigare, säger Fredrik Erixon, tävlingsledare för SCMC. 

Vidare var det förberett för mängder av kringarrangemang i centrum, allt planerat av arrangörsgruppen med Björn Richter i spetsen. Allt var bäddat för en riktig folkfest i samarbete med Säffle Kommun, Ramudden och Pro Via-entreprenad. Nu har man dock bestämt att lägga ner med hänvisning till SBF och Folkhälsomyndighetens rekommendationer. 

I den osäkra situation som uppstått känns det som att vi inte vågar lägga ner den mängd arbete och de resurser som det innebär att köra en rallytävling genom centrum och ännu mer känns det märkligt att planera för en folkfest där vi vill ”locka man ur huse” när vi i nuläget inte ska träffas alls, avslutar Erixon.

Nu planerar istället Säffle MC att göra comeback 2021. 

*

Så länge behöver inte dom vänta som tänkt sig att köra Södra BF:s premiär för ”Sprint-DM”, Älmhults MK:s ”Silversprinten”. En tävling som helt arrangeras av ”Ungdomsteamet” i klubben och som skulle ha körts den 1:a maj men nu flyttas till den 21 november.

– Vi är trygga i detta beslutet då säkerheten och hälsan för funktionärer, tävlande och publik går före allt annat. Ta hand om er så ses vi i november, hälsar de småländska ungdomarna.

*

På onsdag ska Södra BF lämna ett nytt datum för hur långt fram dagens inskränkningar ska sträcka sig och som det är nu gäller de bara över påskhelgen. Hoppas dock att SBF underlättar för distrikten och tar på sig det ansvar som faktiskt är deras, att bestämma när det är fritt fram att börja tävla igen. Som jag ser det måste samma datum gälla över hela landet oavsett om det handlar om Skåne eller Västerbotten.

Foto: Tommy Svensson

Se bara vilken soppa det blivit inom fotbollen där Svenska Fotbollsförbundet satt en gräns långt fram för ”elitlagen” medan man sedan överlåtit till distrikten att själv besluta om hur ”bonnaserierna” ska hanteras. Något som så här långt innebär att man spelar som tänkt i Skåne med start nästa helg, medan närliggande distrikt mer tänker som man gör i SFF och skjuter fram premiären. Tanken är att spela publikfritt vilket kommer att innebära att någon stackars funktionär avdelas att sätta stopp vid insläppet efter att de tio första åskådarna betalat entré. Det som de skånska ”fotbollsbestämmarna” lutar sig mot i sitt beslut är Folkhälsomyndighetens uppmaning, ” idrott ska fortgå och det är bra för folkhälsan”. Gäller uppenbarligen för divison 4 och neråt, i de högre serierna är inte folkhälsan lika viktig…

*

Följer brittiska rallysajten ”Rally Insight” som ofta sticker ut hakan med lite kontroversiella synpunkter. Senast var det en krönika om nya WRC-reglementet 2022 som var på tapeten. När man dessutom är inne på samma linje som jag med att låta ”R5+” bilda grund för framtida tävlande på VM-nivå så är jag så klart positiv. I krönikan vänder man sig emot en hel del av det som främst de för tillfället cirka dussinet WRC-förare vill behålla, de häftiga 2017-bilarna. Skribenten vänder sig inte bara emot de höga effekterna i bilarna, utan även mot att en modern WRC-bil utseendemässigt inte längre alls appellerar till de bilar som säljs till konsumenterna. 

Foto: Tommy Svensson

Gå tillbaka 20 år och fajterna mellan Subaru, Mitsubihsi och Ford även om bilarna såg ut som ”beastly rallycars” gick dom ändå att identifiera som vanliga ”road cars”.

Sedan utvecklas resonemanget om nyttan av smaklösa skärmbreddare och vingar som bättre hör hemma på ”a race track”. Nu vill man istället se en återgång till mer ”custom-like cars” för att föra rally framåt och här jämförs med racing. En TCR-bil är till utseendet väldig lik den bil som du kan köpa hos återförsäljaren. Slutsatsen från skribenten är att nya reglementet borde bygga på bilar som är mer lika de som syns på vägarna men med både R5-motor och hybriddrift. Ett koncept som borde locka fler fabrikanter till Rally-VM än dagens tre. Skulle FIA dock välja den väg som många ”hard core rallyfans” menar är det enda rätta (ännu häftigare motorer, större vingar, mer sofistikerad fjädring och transmission) är skribenten rädd att detta blir knuffen som till exempel för M-Sport över kanten och ett slut som WRC-team. Kostnaderna skulle bli  alltför höga och att få en återgång till bara två team i VM som det var för några år sedan är inget någon traktar efter.

Foto: Tommy Svensson

Samtidigt läser jag att Esapekka Lappi delar Thierry Neuvilles åsikt om att WRC mister sin lyskraft om fansen inte får se de skickligaste förarna köra de häftigaste bilarna. Att ta ett steg tillbaka och närma sig R5 eller ”R2” som FIA vill att klassen ska kallas, vore att utveckla rally åt fel håll. Som där står i bibeln, ” var och en blir salig på sin tro” och jag hoppas att Lappi & Co blir saliga den dag när kanske WRC består av enbart en handfull ”häftiga bilar”. Mitt hopp står till M-Sport Fords Richard Millener som iskallt konstaterade efter Neuvilles tumme ner.

Förarna spelar det ju ingen roll, det är inte dom som betalar kalaset!

Visst blir man förbannad, förtvivlad och jag vet inte allt när det rapporteras om att Ronnie Petersons grav blivit vandaliserad i Örebro. Nu var inte Ronnies gravsten den enda som vältes och nu funderar kyrkogårdsförvaltningen att anlita väktare på kyrkogården i Almby.

– Det är jättetråkigt, det här är privatpersoners egendom. Det är fem gravstenar som det är åverkan på, fyra är välta och en har gått av på mitten, säger Maria Gustavsson från kyrkan i Almby till lokal media.

Inte heller första gången som detta vansinne äger rum, i somras skedde samma sak tre nätter i rad. Finns inget försvar för sådant här och vad för straff som ska utdömas om man får tag på de skyldiga, vågar jag inte ens tänka på…

*

Inte alls på samma plan men i fredags arrangerades något form av ”bilträff” i Hörby och att säga att det hela spårade ut är nog marsmånads största underdrift. Även om jag bor en dryg kilometer från träffen (ICA och Nettos parkering) så hördes både motorljud, däckskrik och inte minst hög dunkadunka-musik lika tydligt som om det hela försiggick på gräsmattan utanför huset. Nu är jag den siste att gnälla på såväl motorer som brummar eller däck som plågas men någon dj-la måtta får där ändå vara, i synnerhet runt 23.00 på kvällen. Ändå var det inte detta som var det stora problemet utan detta var istället hur bilträffs-deltagarna svinat ner på parkeringsplatsen. Så illa att ICA på förmiddagen fick ha personal för att dirigera kunderna till ”glaskrossfria p-platser”. Där det inte fanns drivor av krossade flaskor, var det papperskräp och allt annat som uppenbarligen var nödvändigt att ha med sig till bilträffen som enligt uppgift ska ha lockat över 500 bilar. Polisen kallades till platsen men verkar inte kunnat agera speciellt kraftfullt då det som det alltid är, var lugnt när de målade polisbilarna rullade in. Klientelet som träffades var enligt polis Mats G Odesstål till Skånska Dagbladet inga ”raggare”.

Det var inga bilägare med klassiska gamla amerikanare som samlades. De här hade andra fordon.

Som företrädare för SMK Hörby tar jag självklart avstånd från den här avarten av det som annars brukar kallas bilhobbyn.

*

Foto: Mikael Erlandsson

En del skulle nog kalla denna Opel Kadett B Coupé för en skrothög som enbart förfular naturen. Själv tycker jag tvärtom och ser mer en konstinstallation där Kadetten står utanför Kungsör och dessutom inte långt från den i rallykretsar välkända familjen Wallon. Tack för denna fina Opel-Spotting Mikael Erlandsson. 

*

”Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *