Fyra SM-rallyn på sju veckor, M-Sport Ford fokuserar nu på 2022, Nasser vil köra WRC i Safarirallyt och Oliver Solberg fick punktering…
Blir en väldigt tuff SM-säsong 2020 om den kommer att köras som planerat där fyra deltävlingar på sensommaren/tidig höst ska tryckas in på sju veckor sedan både South Swedish Rally och Sandviken flyttat. Först ut av de fem är SSR sista helgen i juli som följs två veckor senare av Hässleholm och Snapphanerallyt. Lite längre hopp med tre veckor är det sedan till East Sweden Rally i Linköping den 4-5 september.
Avslutningen blir så i Sandviken med Rally Bilmetro 18-19 september och som alla förstår är detta inget optimalt upplägg. Ett upplägg som kommer att tära hårt på rallykassan hos många som kör med det största bidraget från egna börsen. Sedan tillkommer problemet med tiden vilket för många är kanske lika svårt som ekonomin. Upplägget i SM med rekognosering innebär också att fler ”jobbdagar” går åt för varje tävling. Nu har jag absolut ingen koll på hur svårt det vore att flytta någon deltävling lite längre ut på hösten, men visst hade detta varit ett bättre alternativ än det komprimerade program som nu är verklighet? Till saken hör också att parallellt med ”nya Rally-SM” är där flera olika cup och DM-tävlingar i kalendern som nu riskerar att komma i kläm. Detta trots att man kanske varit väldigt noga redan från början med att välja sin tävlingsdag när man ansökt hos SBF för att inte ligga för nära SM-tävlingarna. Men på den här punkten är dock näringskedjan solklar enligt MAS-ordförande Lasse Mattsson.
– SM går före, så enkelt är det!
Att han även lever som han lär står klart när han till förmån för SSR flyttades sin och Trelleborgs ”Rally Anderslöv” till den 25 juli. Nu lär det bli ett avstämningsmöte mellan MAS och Rallyutskottet i veckan som kommer för att räta ut lite frågetecken i SM-frågan.
*
Corona är ett jätteproblem för alla och så även WRC-teamen som alla har omfattande verksamheter vid sidan av själva tävlandet. Till exempel så har M-Sport Ford över 50 personer anställda bara på huvudkontoret i Cumbria, personal som fortfarande jobbar på nästan som vanligt.
Men samtidigt har M-Sport Ford mer eller mindre redan släppt årets VM-säsong och fokuserar istället på att utveckla en ny bil för reglementet som ska gälla säsongen 2022.
– Viktigast just nu är att jobba med 22-bilen även om vi fortfarande bygger nya R5-Fiesta och producerar reservdelar, berättar Malcolm Wilson för DirtFish.
Richard Millener som är ansvarig för WRC-delen fokuserar på att hålla humöret uppe hos personalen men även han har lite svårt att se när nästa VM-tävliing körs.
– Vi arbetar mot Safarirallyt i juli men sanningen är ändå att ingen faktiskt vet när vi kommer att tävla igen.
Milleners tvekan beror på virusexperternas spådom om att i sommar kommer Corona att nå Afrika med full kraft…
*
Just hit är annars ”rally off-road-experten” Nasser Al-Attiyah sugen på att åka och har redan föreslagit Tommi Mäkinen att få köra en WRC-Toyota här. Redan har 49-årige Nasser goda kontakter med Toyota Gazoo Racing genom sina starter med Toyota i Dakarralyt. Senast han körde WRC var 2015 med en WRC-Fiesta men redan två år tidigare körde quataren Rally Sweden sin Citroën DS3 WRC till en 21:a plats. Kanske kan det bli comeback i sommar om Mäkinen och Corona så vill…
*
Under rådande omständigheter gäller det att hitta utlopp för sin rally/racing/rallycross-abstinens och då har olika versioner av E-Sport blivit ett sådan stått. Oliver Solberg drog igång ”The Solberg Race” med Dirt Rally 2.0 som bas och hit har nu 4500 förare ”world wide” anmält sig och kört. Till slut står australiensaren Jarod Konig som vinnare före fransmannen Jonathan Schaeffer och som trea finländaren Marko Räisänen. Oliver själv klarade bara en 18:e plats efter att ha fått punktering. Nu är han inte ensam om att tävla framför datorn, i stort sett alla sportgrenar från Formel 1 och Indycar till rallycross finns också i digital form. Jag må vara lite gammeldags och motströms, men den här formen av motorsport är inget för mig…
*
”Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson