Adielsson i topp inför avslutningen av Rally Vännäs, PG fick ge upp, Gryazin snabb i Portugal, Lindholm i Finland och danskarna bjuder till ”Rallytest”!

Hade hoppats hinna få med hur det gick SM-premiären Rally Vännäs men tråkigt nog ser detta ut att misslyckas. Kan bara konstatera att så här långt har jag två vinnare rätt, både Pontus Lönnström och Jari Liiten leder sina klasser. Däremot är det bara för mig att blotta strupen över att inte ha Mattias Adielsson som vinnare i Trimmat 4WD. Mattias har dominerat från första sträckan i går och har nu över halvminuten tillgodo på tvåan Mattias Ekström. 

Foto: JC Rallypics/Joel Carlsson

Inte heller i Trimmat 2WD var jag helt med i matchen och där jag trodde att Kristian Johanssons vassa Renault skulle passa perfekt i spåret. Men ännu bättre passade spåren Patrik Flodins stora Volvo som är helt outstanding i klassen. 1.35,0 ner till tvåan Hampus Jakobsson och nästan två minuter till trean Nils Östgård och fyra till min vinnare, Johansson i Renaulten.

Foto: Göran Bergsten

I Trimmat 4WD satsade jag på hemmaföraren Jörgen Jonasson men hans chanser försvann redan på fredagskvällen när han förbrukade fem minuter mer än de andra på sträcka två. Ännu sämre gick det för PG Andersson vars GNM-Fiesta krånglade nästan direkt. Efter fem sträckor gav PG upp när diffarna slirade lite hur som helst. Redan vid testerna före märktes problemen och när så reservdelarna blev hängande i tullen blev det en trist helg. PG är dock noga med att felet inte var något som GNM kunde lastas för.

GN Motorsport har verkligen försökt göra vad de kan, men tyvärr höll det inte.

Trots problemen satte han och Anders Fredriksson fjärde bästa tid på både första och andra sträckan i dag.

Det var rejält svårkört och var lite för försiktig på första sträckan idag. Det är lite läskigt att köra utan handbroms och i vissa snäva svängar blev jag för osäker på om jag skulle få runt bilen Men det gick hjälpligt, trots att vi slirade på bakdiffen och tappade tid, berättar P-G.

Men på transporten efter sträckan slirade det så mycket att han tog det enda vettiga beslutet att bryta. Återkommer i morgon med djupare analys av Rally Vännäs.
*

 I Portugal körs Rallye Serras de Fafe e Felgueiras 2020 som Hyundaiteamet tagit som en extra chans för bland annat Ott Tänak att få extra mil i kroppen inför Rally Mexico. Redan före start var det klart att deras inblandning rallyt inte skulle synas utåt, alltså inga sträcktider skulle redovisas. Ändå är det en Hyundai som leder med tre sträckor kvar att köra och då är det deras WRC2-stjärna Nikolay Gryazin som toppar. Tvåa är hemmaföraren Armindo Araújo, Skoda och 15,8 sekunder efter. En och en halv minut skiljer sedan mellan Gryazin och trean Ricardo Teodósio, även han med Skoda EVO. Länge var normalt snabbe Bruno Magalhaes med och utmanade Gryazin men fick problem och har nu trillat ner till fjärde plats med sin Hyundai. Femma är rallyts enda Polo-åkare Pedro Heller. Drygt 30 kilometer tuffa grus-SS återstår att köra.

*

Foto: Tommy Svensson

När en sträcka återstår av finska SM-Itäralli visar Emil Lindholm att formen från Rally Sweden konserverats. 11,4 sekunders marginal ner till tvåan och teamkompisen i TGS, Teemu Asunmaa är dock inte så mycket då sista sträckan är en bit över milen lång. Men Lindholm är stabil och har vunnit tre av de fyra sträckorna så trots allt inte så mycket som talar för att Asunmaa ska lyckas ta sig förbi.

Craig Breen i MRF-teamets Hyundai i20 har det svårt mot Skoda-duon i topp men kanske kan detta bero på att irländaren åker på MRF-däck vilka kanske inte är optimala för underlaget. Sist av de fyra toppen är Juha Salo med 38 sekunder upp till Lindholm och sedan är det exakt en minut längre ner till femman Esa Routsalainen. 

*

En företeelse i Danmark som helt saknas på den här sidan Öresund är deras ”Rallytest”. Alltså en möjlighet att under ordnade former till exempel finns tillstånd från DASU, att testa bil och däck inför säsongsstarten. Först ut av dessa är ”Bjerrum Biler Rallytest” i Struer den 21 mars. Lördagen den 28 mars är det så ASK Hedelands tur att erbjuda rallytest berättar Ole Frederiksen och dessutom.

Fri startavgift för svenska deltagare!

Detta betyder att svenska ekipage sparar in 700 danska kronor, närmare tusenlappen i  vår valuta. Plats för detta är välkända Roskilde Dyrskueplads där man erbjuder två olika banor där den ena blir hela åtta kilometer lång. Inbjudan avslutas med den för en dansk så viktiga informationen, ”Der er pølsevogn på Dyrskueplasen”.

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *