Skånskt i Sunne, Tom K. ska njuta, Tidemand nöjd, Lönnström taggad, Idas J-WRC-debut, Rovanperä snabbast, åtta återbud, Ogier med ny kartis på Färjestad, förfalskade rallypass och vad händer hos EKS?
Tillbaka i Karlstad igen efter besök i såväl Sunne med Rally HQ och därefter till Torsby och den mäktiga serviceplatsen.
Här hämtas mediapass med mera plus att jag kom lagom till presskonferensen för WRC3 och Junior-WRC. Men först till Sunne där det blev nästan helskånskt i lobbyn där som vanligt SSR och Trelleborgs-profilen Anders Anderholm jobbar med att serva allt och alla. När så den skånska delegationen trillade in var det bara spettekakan som saknades för att han skulle känna sig som ”himma”. Ronny, Bertil, Anders och Göran ramar in ”desken” på ett ändå ganska snyggt sätt.
Därifrån till Torsby som startade med att Pontus Tidemand, Ole Christian Veiby, Oliver Solberg, Fabrizio Andolfi, Filip Mares och Tom Kristensson grillades av media. Så klart är jag kanske inte helt objektiv men att Tom växt in i sin roll som rallystjärna är ingen överdrift. Sättet han berättade om året som gått och vad som väntar var faktiskt imponerande och att tänka sig att han för några år sedan körde VOC och skruvade på bilar även till vardags är väldigt svårt att ta in. Utan att bli allt för lyrisk menar jag nog att många av de riktigt stora stjärnorna borde gå en kurs i mediaträning, gärna med Tom som förebild.
Annars var det som på alla andra liknade tillställningar frågor som handlade om hur shake down kändes, vad man trodde om vädret, hur dubben skulle klar sig mot gruset, målsättningen och taktiken. Även de svarande uppträdde på samma sätt och med i stort sett samma svar. Bra känsla på shake down, vädret hoppades man skulle vara på rallyts sida, dubben skulle troligen förlora kampen mot gruset. Att komma på pallen och allra helst som vinnare var det som rundade av. Fast Tom hade lite till att säga.
– Att njuta och ha kul, ”most important”!
Egentligen ger det lika mycket om inte mer att följa ”stjärnorna” på sociala medier. Till exempel skrev Oliver Solberg.
– Detta blir Monte Carlo 2.0, först grus och sedan är dubbarna borta när det blir is!
Pontus Tidemand kände sig i fin form när han och Tom stötte i hop före träffen med media och berättade.
– Shake down kändes bra så jag nöjde mig med att bara köra en vända.
Pontus verkade vara lite besviken över att Färjestad ströks som sträcka och blir istället ännu ett shake down tillfälle. Han hoppades att där ändå skulle bli mycket publik och lovar.
– Vi lovar att göra så ni som kommer tycker det var värt att komma!
Pratade även med Pontus Lönnström och Stefan Gustavsson som gör debut i J-WRC, båda verkade också väldigt spända men samtidigt taggade.
– Tog i ungefär halva shake down bara för att få känsla för bil och underlag, sedan la vi av och puttrade mot mål.
Lite eftertänksamt la Pontus till.
– Lite svårt att lägga upp taktik när det nu blir ett så kort rally, känns som att man måste vara med direkt från start och inte tappa för mycket. Å andra sidan hade det känts lite bättre att först fått känna sig för, allt är ju så nytt för oss…
Ida Lidebjer Granberg gör debut hos brittiska Catie Munnings som kör sin första tävling både med Fiesta och i J-WRC.
– Även första gången hon körde med dubbar på väg, tidigare har det bara varit ute på plogad isbana, avslöjade Ida.
– Inte så konstigt att Catie tog det väldigt lugnt på shake down. Vi får försöka öka när det väl blir allvar!
*
Shake down är ofta väldigt likställt med helt onyttig information men hur som helst så var Kalle Rovanperä snabbast före Sebastien Ogier och så Elfyn Evans som trea. Alltså tre Toyota i topp och som fyra hoppande Hyundai-åkaren Craig Breen före Ott Tänak och så Takamoto Katsuta som sexa. Teemu Sunninen snurrade med WRC-Fiestan och hade verkligen tur att inget massivt stod i vägen när han snurrade av densamma. Notabelt var att bara Rovanperä och Evans körde fyra vändor, de allra flesta bara två.
*
Bäst av R5-gänget var Jari Huttunen, Hyundai före Mads Østberg och Eerik Pietarinen. Bäste svensk var Johan Kristoffersson som fyra medan Tidemand var sjua och Solberg tia. Precis före honom placerade sig Ole Christian Veiby. I J-WRC körde inte alla någon vända alls men av de som gjorde så, var Martins Sesks snabbast.
*
Har blivit en del återbud diverse orsaker och totala antalet som startar i morgon är 46 ekipage. Följande har dragit sig tillbaka, Jocius (WRC), Munster (R5), Diaz-Aboitiz (R5), Scandola (R5), Morales (R5), Costenaro (R5), Battistolli (R5), Frisiero (R5) och tråkigt nog även veteranen i sammanhanget Lasse Storm (R2). Trist för litauern Deividas Jocius som gjorde WRC-premiär i Monte Carlo och som nu var förberedd på att köra Rally Sweden med samma WRC-Fiesta. Men så blev det eftersom stormen Ciara orsakat kaos i luftrummet då blev Jocius plan så mycket försenat att han missade shake down berättar han.
– Med noll kilometer test under de här tuffa omständigheterna vore det alltför riskabelt. Men det fanns även andra anledningar, bland annat rallyt inte alls blev vad vi hoppats på…
För Umberto Scandola var det läkaren som satte stopp, ”due to medial problems” innebär att han inte startar.
*
Färjestads Travet eller Karlstad Arena blir så klart inte alls samma sak som när det är sträcka på ”riktigt”. Men ändå utlovas kunglig underhållning på mer än ett vis. HKH Prins Carl Philip kommer nämligen att inta den stol som annars är vikt åt Julien Ingrassia, alltså till höger om Sebastien Ogier i Toyotan. Dock inte för hela rallyt utan enbart inne på travet…
*
Ur led är tiden som bekant och i dag fick jag ännu ett bevis på detta. När jag stod i mediabaracken kom plötsligt Jörgen Svensson fram till mig och undrade om jag var intresserad av VIP-badges som han visade upp? På detta svarade jag nej och då skrattade Jörgen.
– Tror inte jag heller, dessa är dessutom förfalskade. Åtta stycken plockade vi här utanför precis för en liten stund sedan.
Av en ren slump såg han och Thomas Torén en person med en VIP-badge runt halsen. De båda sprang i kapp personen som verkade förstå vad som var på gång. Blev en minst sagt hätsk stämning innan denne och hans sju kompisar förstod att det bara var att överlämna falsarierna.
– Inte första gången jag upptäcker sådant här, berättade Jörgen.
– Det värsta är om det till exempel är en hel buss med utländska besökare som lurats att köpa de här passen i tron att detta ger tillträde precis överallt under rally. Det gör det inte, markerade Jörgen med eftertryck.
De falska passen är grå och med grönt nackband om nu någon skulle bl erbjuden att köpa ett.
*.
Avslutar med en i mina ögon lite konstig grej. Fick ett tips att det på Blocket låg ute en annons om två Skoda Fabia EVO R5 till salu dessutom för omedelbar leverans. Annonsen kom från EKS, alltså samma team som är anmält till SM-premiären, Rally Vännäs. Där är både Mattias Ekström och Thomas Thunström anmälda med R5-Skoda. To be continued…
*
Med detta avslutas Motorbloggen för idag och i morgon blir där ingen tid över för för någon blogg alls, men vi ses kanske ”på skogen” annars på lördag i Motorbloggen.
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.