Tidemand är positiv, Østberg vet var gränsen går, blickarna på svenskarna i J-WRC, Dennis R. vill visa, ingen stipendieutdelning på Färjestad och norska landslagen presenterade.

Redan innan Pontus Tidemand avslöjade sina planer att köra Skoda i WRC2 menade jag att årets ”VM för R5-åkare” kom att bli minst, om inte mer intressant ur svensk synvinkel än ”Kungaklassen”. Med Pontus och Patrik Barths inträde i en av ERC-mästarna Toksports nya Skoda Fabia Evo ökade intresset med många procent. Nu är det upp till bevis i Rally Sweden med både samma bilmärke och i samma klass som han blev världsmästare i 2017.

Fotot: Privat

 Det känns väldigt bra, berättar Pontus. 

Det här är en bil jag trivs med, känner väl och har haft mycket framgång med även om jag inte har tävlat med den här nyaste SKODA Fabia R5 Evo förrän nu. 

Nu är detta inget som ställer till problem då Pontus varit en av de som varit med om att utveckla tjeckernas nya vinnarbil. 

Att vara tillbaka i WRC 2 ser jag bara som positivt i nuläget. Vi kommer att få rejält tufft motstånd och konkurrensen är minst lika hård som i WRC-klassen, men här känner jag att vi kan vara med och kriga från början.

Foto: Privat

På frågan om han känns sig ringrostig då senaste tävligen var med WRC-Fiestan i Wales svarar Pontus.  

-Träning är en färskvara, även när det gäller rallykörning och jag vet att flera av våra konkurrenter har testat och kört mer än vi har hunnit med. Men samtidigt vill jag tro att det sitter lite i benmärgen också och att det går snabbt att bli varm i kläderna igen.

Nu återstår en testdag och då på mer snarlika förhållande mot vad som väntar i helgen med mixen is och grus plus förhoppningsvis lite snö. Med den vinterbrist som råder i Värmland och även på de två norska sträckorna förutspår Pontus att det blir en snabb och intensiv tävling.

I denna kortare version blir det mer som ett sprintrally där alla har ett ruggigt tempo från start. Det är snabba vägar i sig och utan snövallar går det att gena mycket och få upp en otrolig fart. 

Pontus gör som alla andra, berömmer arrangören för sitt jobb att trots allt  få till en VM-tävling i Värmland.

Ett fantastiskt jobb och jag tippar att folkfesten kommer bli precis lika stor som vanligt och nu är det attack som gäller!

I denna sin tionde start i ”hemma-VM” är det nygamla kartläsaren Barth som sköter notläsandet. Senast de två körde ihop slutade det med ett guld i Sprint-SM 2015.

*

I samma klass som Pontus kör även Mads Østberg och Torstein Eriksen. Med en seger från premiären i Monte Carlo i i ryggen är han också en av Pontus starkaste utmanare.  Mads har också testat intensivt både före och efter premiären där nya Citroën C3 R5 visat sig bli allt snabbare. Mads vann WRC2 medan fransmannen Eric Camilli körde hem WRC3, alltså dubbel Cittra-seger.  Igår testade dock det norska hoppet lite väl tufft och körde av vägen men turligt nog utan att bilen fick några skador. Mads förklarar själv på en film som han la ut på Twitter vad som hände och avslutar analysen med.

Found the limit!

*

Till Rally Sweden kommer 16 ekipage för at göra upp i första deltävlingen av fem i Junior-WRC. Alla kör Ford Fiesta R2T och på fälgarna sitter likadana däck för alla, Pirelli Sottozero Ice. Tre gånger har juniorerna haft premiär i Värmland och alla tre gångorna med svensk segrare, PG Andersson 2006, Dennis Rådström, 2018 och så Tom Kristensson i fjol. Därför är det bara att hålla med FIA Junior WRC Team Director, Maciej Woda.

Utan tvekan riktas alla blickar på de bägge svenskarna Tom Kristensson och Pontus Lönnström. Blir intresset att se om någon kan toppa ”the two locals this year”!

Foto: Junior-WRC

Woda menar att däckstrategin kommer att bli avgörande plus att det gäller att vara ”quick out of the box” och på bollen direkt om man vill vinna. För Pontus Lönnström och Stefan Gustavsson är det en ny värld som öppnar sig under M-Sport Polands stora servicetält menar Pontus.

– Det kommer att bli ett tufft rally med ”tricky” underlag. Testet vi gjorde med bilen kändes bra även om det var på vintrigare förhållande än de som väntar, ändå ser vi framemot detta på hemmaplan och allt.

Målsättningen är hög och där Pontus drömmer om att komma på pallen i sitt första ”Svenska”.

Är tävlingsmänniska och vill vinna men så länge vi gör vad vi knapp et bra sätt är vi nöjda, menar närkingen.

-Men funkar allt så kommer det att gå bra!

Foto: Tom Kristensson Motorsport

För TomKristensson/Joakim Sjöberg är det inte lika nytt, andra gång och förra blev det som bbekant seger.

Så kul att vara tillbaka och härligt att återigen få sitta i bilen och satsa mot ännu en fantastisk säsong, menar Tom.

Kul är att i år se ett rent tjejekipage i startlistan, brittiskan Catie Munnings med svenska Ida Lidebjer Granberg vid sin sida. För Catie är det premiär i Värmland medan Ida åkte även ifjol med Joakim Roman och året dessförinnan i Rally Sweden Historic. 

Jag har aldrig kört rallybil på snö med dubbdäck, dessutom ny bil, nytt team och ny co-driver vilket ändå gör mig mer motiverad än någonsin, menar Munnings.

Foto: M-Sport Poland Ford

Som lite extra uppladdning inför premiären har hela juniorgänget varit samlat för såväl mediaträning som teknisk genomgång av deras Fiestor. Det sista skedde hemma i Petter Solbergs verkstad där man även ställde upp för gruppfoto.

*

Foto: Tommy Svensson

I fjol var Dennis Rådström storfavorit i J-WRC i kraft av seger året före. Hemmahoppet motsvarade också förväntningarna fram till någon kilometer in på ”Hagfors2” då han och Johan Johansson hamnade i diket. I år är det ERC son gäller för paret men man väljer ändå att värma upp i helgen. 

Vi har en bra känsla inför tävlingen som är årets absoluta höjdpunkt på hemmaplan, menar Dennis och tillägger.

Det är skönt att tävlingen blir av framförallt. De sträckor som ska köras är typiska Rally Sweden-vägar, och den nedkortade tävlingen gör att vi verkligen måste vara på tå från start. 

Dennis och Johan kör för tjeckiska Orsak Rally Sport och de lätt kaxiga målsättningen i den orange R2 Fiestan är solklar 

Vi vill visa att vi är den snabbaste R2-bilen!

*

En liten fördel har årets vinterbrist i Värmland, SVT bjuder på en extra specialsträcka tack vare mildvädret.

– Visst låter det märkligt att mildvädret ger en bonussträcka, men när antalet sträckor blivit färre kan WRC satsa än mer på de som körs. Och vi är tacksamma för att omprioriteringen gjordes på ett sånt sätt att det blev en extra tv-sträcka, säger Ulf Nilsson, SVT Sports projektledare för Rally Sweden.

Tv-sändning blir det nu från Nyckelvattnet 1, Finnskogen 2, och Likenäs 1 och 2 på söndagen. Redan ikväll snackar Jonas Kruse upp rallyt i RallymagasinetSVT2 klockan 22.15. 

Så här sänds Rally Sweden i SVT

Torsdag 13/2

19:45-21:00              SVT Play                                 Specialsträcka 1, Färjestads travbana

20:00-21:00              SVT2:                                        Specialsträcka 1, Färjestads travbana

Fredag 14/2

11:00-12:00SVT PlaySpecialsträcka 4: Nyckelvattnet 1

21:45-22:45               SVT2/SVT Play                        Sammandrag fredag

Lördag 15/2

10:00-11:00               SVT2/SVT Play                       Specialsträcka 6: Finnskogen 2

21:50-22:50               SVT/SVT Play                          Sammandrag lördag

Söndagen 16/2

10:00-11:00SVT PlaySpecialsträcka 17: Likenäs 1

12:00-13:40               SVT2/SVT Play                        Specialsträcka 18 Power stage, Likenäs 2

17:00-17:55              SVT1/SVT Play                       Sammandrag

*

Foto: Tommy Svensson

På torsdag är det alltså dags för 70-års firande ”Closer to rally” och som vanligt inleds festligheterna på Färjestadstravet. Programmet på ”Karlstad Arena” ser ut så här. 16.00 Arenan öppnar (WRC rekognoserar sträckan till 18.00)
18.00 Välkommen från scen
18.15–18.45 Autografskrivning
med WRC-förarna i Totohallen
19.00 Line-up WRC
19.30 FMX Red Bull Show – Daniel Bodin m.fl.
20.00 H.K.H. Prins Carl Philip inviger Rally Sweden 2020
20.08 SS1 Karlstad SSS 1 – WRC

Det går gratis rallybussar som kör skytteltrafik från Stora torget ut till  Färjestadstravet och sedan tillbaka till centrum.

*
Under många år har Svenska Rallyförarklubben delat ut stipendier till satsande svenska talanger, både förare och kartläsare. Utdelningen har skett i samband med invigningen av Rally SwedenFärjestads Travet men så blir det inte i år berättar klubbmästaren Rober Jakobsson.

Nej tyvärr blir det inte så, arrangören menar att tidsschemat på torsdagskvällen är så pressat, att vår utdelning inte får plats.

Frågor har rests om Svenska Rallyförarklubben slutat med att uppmuntra talangerna med stipendiet på 10 000 krono,r men så är det alltså inte alls.

Absolut inte, vi kommer istället för att på Färjestad ha utdelningen i samband med prisutdelningen till Midnattssolsrallyt i juli, berättar Jakobsson.

Alltså blir det för de två lyckliga stipendiaterna att ta sig till Örebro den 11 juli för att ta emot checken.

Så blir det även om vi gärna sett att traditionen med utdelning i samband med Rally Sweden kunnat fortsätta, menar Jakobsson.

– Förhoppningsvis kanske vi kan fortsätta med denna ett annat år…

Lite skillnad mot hur Svenska Bilsportförbundet presenterar sitt ”landslag” mot hur deras norska motsvarighet gör. Snygg bild och namn plus sportgrenar på deltagarna är ett bra sätt att få lite mer fokus på ”landslagslirarna”. I Norge delar man upp gänget i tre grupper ”Elitelandslaget”, ”Satsingslandslaget” och ”Juniorlandslaget”, totalt 30 namn i de röd/vit/blå färgerna. Nytt för 2020 är att Elitlaget utvidgats från åtta till 12 förare där ERC-satsande Eyvind Brynildsen är ny ihop med racingtjejen Ayla Ågren och F3-åkaren Dennis Hauger. E-sportaren Tommy Østgaard kompletterar nykomlingskvartetten.

Elitelandslaget: Andreas Bakkerud, rallycross- Andreas Mikkelsen, rally- Mads Østberg, rally- Ole Christian Veiby, rally- Eyvind Brynildsen, rally-Fredric Aasbø, drifting-Dennis Hauger, racing -Dennis Olsen, racing-Christian Krognes, racing
-Mads Siljehaug, racing-Ayla Ågren, racing- Tommy Østgaard, simracing.

Jag reagerade lite på att i ”Satsingslandslaget” finns bara en enda rallyförare, Ola Nore Jr och bland juniorerna inte en enda. Saknar till exempel även både Anders Grøndal och Steve Røkland i uppräkningen för ”Elitlaget”som i mina ögon är klart landslagsmässiga…

*

I morgon kommer det svåraste, tipset inför Rally Sweden.

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *