Yaris WRC i nästan identisk kostym, Rossel blir teamkompis med Østberg, långsamt i Rally Japan, Rally Sweden finns i Värmland, Fløene upp som femma och Subaru…

I går var det M-Sport Ford som visade upp hur deras WRC-Fiesta 2020 ser ut i stridsmålat skick och även om den påminner en hel del om fjolårets kostym, så är det inga som helst problem att skilja en 2019-bil från de som ska föra Esapekka Lappi, Elfyn Evans och Gus Greensmith till nya framgångar. Idag var det Toyota Gazza Racings tur att visa upp hur deras Yaris -WRC 2020 ser ut inför säsongen. Här var det betydligt värre att hitta skillnader, endast de riktiga nördarna lär kunna skilja fjolårsbilarna från årets. Jag hittade att en svart linje nu saknas på dörrarna för övrigt inget. Kan vara en utmärkt möjlighet för Toyota med en tävling för rallyfans där det gäller att hitta skillnaderna, jag lyckades inte så bra…

Foto: Toyota Gazoo Racing

Nu är ju detta enbart yta som visas upp, frågan är vad för nyheter som döljer sig därunder? Ingen hemlighet att Toyota haft lite problem med allt från klena fälgar till krånglande elektronik, saker som garanterat inte Tommi Mäkinen vill se upprepas i jakten på guld i Märkes-VM.

*

Foto Tommy Svensson

Fylls på med R5-bilar i WRC och redan klara för WRC2-klassen har varit Mads Østberg/Torstein Eriksen. Glädjande både för Mads och sporten är att det blir med stöd från Citroën Racing även om det halvmörkas lite genom att låta nära knutna PH Sports sköta det hela. I går presenterades även norrmännens nya teamkompis hos PH Sports och det blev som ryktet redan berättat, fransmannen Yohan Rossel. Lite konstigt dock att Rossel inte ska köra i samma klass som Mads utan kör i WRC3. Till skillnad från bilsportförbunden i vår del av världen jobbar deras franska motsvarighet FFSA, aktivt för att få fram nya talanger i de olika bilsprotgrenarna. Därför har Rossel starkt stöd av sitt förbund som jobbar energiskt för att hitta efterträdare till Ogier och där då Rossel kan vara en sådan.  Båda två gör debut i Rallye Monte Carlo som blir den första av åtta planerade tävlingar för Østberg. Rossel däremot får nöja sig med sex starter i WRC2 och det Mads kör förutom dessa är Rally Sweden och Rally Japan. 

*

På tal om Japan så är det ingen tvekan utan att det råder rallyfeber där borta. Räcker att kolla in allt som läggs ut från Tokyo Motor Show där den ena inhemska rallysatsningen efter den andra presenteras. Att det är febrigt är inte så konstigt med tanke på Ott Tänak som världsmästare i en Toyota plus att WRC-finalen körs i nya Rally Japan och dessutom med Takamoto Katsuta i en WRC-Yaris. Finalen blir en spännande utmaning för WRC-gänget med denna helt nya tävling där staden Nagoya blir utgångspunkt.  Underlaget blir asfalt och enligt uppgift lär detta bli seriens i särklass långsammaste rally. Vissa sträckor körs nästan enbart på ettan och tvåans växel…

*

Ryktet växer allt starkare att Ole Christian Veiby och Nikolay Gryazin blir Hyundais line up för WRC2. På måndag ska det eventuellt avslöjas om ryktet stämmer. 

*

Då drar vi detta ännu en gång, den tröttsamma och meningslösa diskussionen om att Rally Sweden borde/måste lämna Värmland på grund av vädret. Har skrivit det tidigare och gör det igen, antingen körs rallyt som det gjorts de senaste femtio åren eller så körs det inte alls. Plötsligt är återigen Östersund idealiskt för ett svenskt VM-rally enligt röster på FB och det är det kanske. Vissa menar även att man borde köra i trakterna kring Lima för att garantera riktig vinter för VM-åkarna. Vill bara påminna om att Lima ställdes in 2019 på grund av just mildväder…

Foto Tommy Svensson

 

Hur tänker nu rösterna som pläderar för en rallyflytt med all logistik, kunskap, klubbar, boende och inte minst lämpliga sträckor i ett helt nytt område? För det är ju ingen liten DM-tävling som Glenn Olsson & Co hanterar, det är ju en jätteorganisation som det tagit åratal att utbilda och bygga upp. Hur ska man lyckas göra detta i Jämtland på några månader? Enda chansen att flytta är om ett stort gäng klubbar i till exempel Jämtland, går ihop och börjar med att arrangera en tävling typ South Swedish Rally gånger två. Arrangerar den i princip som ett WRC-light/observationstävling, bjuder in FIA och Oliver Siesla, sedan håller man tummarna för att det funkar. Om det nu skulle bli verklighet, så är det sedan en process på cirka 3-5 år innan Rally Sweden placerar HQ i Östersund.    

Alltså bara att inse, fortsätter vädret att dj-las (fast i fjol var det inga problem som ni kanske minns) så finns alltid risken att FIA kan ha synpunkter på genomförandet. Men än så länge har man inte detta, utan faktum är att Rally Sweden är ett av få rallyn som redan har klart med kontrakt framtill 2022!

*

I Dakarrally fick Ola Fløene och Mitchel Guthrie idag problem på sträcka sex.

Vi ledde efter 20 av de 46 milen när vi fick punktering ute ”in the big dunes”, berättar Ola.

Trots detta blev paret sexa på sträckan och har faktiskt även klättrat till en femte plats. 47 Minuter skiljer till ledaren Francisco Lopez Contardo. I biklassen är det oförändrat med Carlos Sainz i topp och Nasser Al Attiyah som tvåa och Stephane Peterhansel som trea. F1-föraren Fernando Alonso kämpar på riktigt bra och håller 14:e platsen dock 13 timmar efter Sainz.

*

 I går kommenterade jag Subaru Nordics nya strategi för att öka försäljningen i Sverige. Genom att minska både antalet återförsäljare och verkstäder som får lov att utföra service samt inte minst, slimma modellprogrammet till enbart tre ”gubbe med hatt- varianter”, ska försäljningen skjuta i höjden enligt nya chefen Johan Hurtig. Säger bara, jag är skeptisk men samtidigt även lite sorgsen över att Subaru verkar gå samma öde till mötes som Mitsubishi, även dom med stolta rallytraditioner. Från att ha varit märken som lockat köpare från så väl pensionärer, familjer till mer körglada bilköpare återstår nu enbart den första och kanske lite i andra gruppen av köpare. Smärtar mig lite extra då jag haft tre Subaru Legacy under 2000-talet och alla har varit utmärkta bilar utan irriterande fel. Faktiskt så att jag även sneglade på den lite udda Levorg som ett tänkbart alternativ när det blir dags för bilbyte. Men den dörren slängde Hurtig rätt i ansiktet på mig då Subaru Nordic inte längre tänker ta in modellen till Sverige. Antar att den inte var ”gubbig” tillräckligt. Ännu mer besviken blir jag när man i dag på Tokyo Motor Show presenterade en ny Levorg modell med tillägget STI Sport. Dock ingen bil som vi får se på svenska vägar efter ”nytänket” hos Subaru-ledningen… 

*

Med detta tar Motorbloggen lite paus fram till söndag då social aktivitet i morgon lördag prioriteras.

Trevlig helg

*

 Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *