Hyundais nya i20 R5 klar i vår, Gryazin ”krocktestade” i ”Mini-Monte”, Kvick åker med Ernstedt i ”Jänner”, stipendier till Binbach och Gustafsson, nytt eventkoncept i Rally-SM och Colin vilken kille!

Med Skoda Motorsport borta ur leken om guld i nya WRC2  är nu vägen vidöppen för Hyundai och kanske i vissa mån M-Sport och Citroën. Men än så länge verkar de sistnämndas engagemang vara lite så där medan Hyundai inte hymlar om att man vill uppnå samma position med R5-i20 som i WRC,  nämligen att vara bäst.  Än så länge har inget officiellt besked kommit om start i WRC2 däremot jobbar man i Alzenau för fullt med en uppdaterad version av R5:an.

Foto: Hyundai Motorsport GmbH

När bilen är leveransklar är lite oklart men till premiären av ERC med rally på Azorerna i mars ska allt vara klart förklaras det. Då har bilen helt ny stötdämparbestyckning för både grus och asfalt och mer kräm i den 1,6 liter stora turbomotorn, 290 hästkrafter ska där kramas ur den. All uppdatering ska vara överflyttbar på den äldre versionen och likaså får de nya bilar som byggs nu samma uppdateringar.

Uppdateringarna på 2020 modellen är de enskilt största sedan bli introducerades 2016, berättar ansvarige Andrew Johns.

Testerna har visat på en väsentligt förbättrad bil där i synnerhet väghållningen blivit mycket bättre.

Jag är redan helt säker på att uppdateringarna kommer att göra i20 R5 till en verkligt stark utmanare i både nationella och internationella rallyn, lovar Johns.

Även transmission och bromsar  kommer att förbättras speciellt vad gäller kylningen.  Utvändig kan den skarpögde avgöra om det är en ny i20 som kommer på  nydesignade yttre backspeglar, nytt takscoop. 

*

Frågan är nu vilka som kan vara tänkbara som chaufförer i nya i20:an och där källor med god inblick nämner ett par olika alternativ. Ett av dessa är att såväl Craig Breen som Andreas Mikkelsen kommer att erbjudas plats i WRC2, frågan är bara om dom är intresserade. Unge välbeställde ryssen Nikolay Gryazin är nog ett ännu hetare namn med sin kombination av snabbhet och välfyllt bankkonto. Ett tecken på att han är aktuell är han i all hast kallades in för att i helgen köra Rallye National Hibernal du Dévoluy.

Foto: Nikolay Gryazin

Ett rally i franska asfaltmästerskapet som brukar kallas ”Mini-Monte” då det påminner mycket om WRC-premiären, alltså en lömsk kombination av asfalt, snö och is. Att detta är tufft fick Gryazin i sin Stephané Sarazzin-anmälda i20 erfara redan på sträcka ett. En tung avåkning som slutade i ett snöfält dike med väldigt trasigt vänster framhjul. Snabbast på sträckan var flitigt tävlande belgaren Gregoire Munster som i år kört 24 rallyn och då skiftat mellan Opel Adam Cup, Opel Adam R2 i ERC och däremellan även kört Skoda R5. Han har i år varit teamkompis med Emil Lundberg i Opel Motorsport. 

Foto: Tommy Svensson

Får en liten tankeställare när jag ser Munsters tävlingskalender och jämför denna med till exempel J-WRC-tvåan Tom Kristenssons. I Toms kalender finns de fem deltävlingarna i Junior-VM plus Opel-starten i Bergslagsrallyt, totalt sex tävlingar. Detta hade belgaren avverkat lagom till ERC-premiären på Azorerna i mars. Menar man sedan att det bara är genom tävling som man blir riktigt duktig chaufför, inser man snabbt hur handikappad inte bara Tom utan även andra svenska förare är när dom ska mäta sig mot utlänningar med helt andra förutsättningar…

*

Foto: Jeanette Kvick

En annan som är flitig är danskan Jeanette Kvick som får en kort julledighet innan hon gör 2020-debut i österrikiska Jänner-Rallye. Ett rally med anor ända tillbaka till 1969 och där till exempel Björn Waldegård slutade tvåa 1984 och Per Eklund trea. Faktiskt en av få starter Björn gjorde med Audi quattro och även Per körde bil från Ingolstadt men i hans fall var det en tamare 80 quattro. Vann detta året gjorde hemmaföraren och mycket rutinerade Franz Wittman senior, för övrigt en förare som har flest segrar i rallyt, 12 stycken på totalt 14 starter. Den 3-5 januari sätter sig ”Kvicken” i svensken Daniel Ernstedts Suzuki för ett nappatag med de tuffa och ofta snöiga sträckorna kring Freistadt.

*

Östgötske rallyentusiasten Berndt Carlsson gör varje år en almanack med nostalgi i rallyskogen som genomgående tema. Behållningen från försäljningen går sedan till två unga och lovande rallyjuniorer.

Foto: Tommy Svensson

I år blir det William Binbach, Kolsva och Kalle Gustafsson, Haninge som får 10 000 kronor vardera berättar Berndt.

Ska väl tillägga att det inte varit lätt, men jag föll för de här två grabbarna….

Jag har sålt nära 400 rallyalmanackor med bilder från tidigt 60-tal till år 2000 och alla som köpt har lagt 50 kronor extra sedan har jag tagit mig friheten att se ut  juniorer som har det där extra som får dela på den potten, berättar rallyprofilen med bland annat Opel Kadett i ådrorna.

*

Ingen kan väl komma och påstå något annat än att det var när ”TOOLS” klev in i Rally-SM som första stegen togs mot kursändringen från rakt ner till åtminstone snett uppåt. När de båda Degebergaborna Torbjörn Eriksson, TOOLS och Lars Mattsson, MAS träffades drogs också planerna upp för det fruktbara samarbetet som nu avslutats efter de överenskomna tre åren. Men detta inenbär inte att TOOLS lämnar Rally-SM berättar ”Tobbe”.

  Då vi är intresserade av sporten och vi såg en lucka i inramningen när vi klev av, så kommer några av oss även framöver att engagera oss i Rally-SM. Vi har under höst/vinter haft dialog med MAS och landat i ett samarbete.

Från TOOLS är det Simon Johansson som planerar event, Carola Bender som varit TOOLS sammanhållande kraft för eventen och så klart Tobbe själv som fortsätter.

Vi kommer på lördagen under samtliga deltävlingar 2020 arrangera VIP-event som alltså är öppna för alla som vill köpa en biljett och uppleva Rally-SM från första parkett. Från enskilda rallyfans till företag som vill göra en aktivitet.

Men även tävlingens sponsorer och teamen kan använda sig av VIP-eventet för att skapa mervärde för sina kunder/partners. Vi kommer leverera en all inclusive lösning där man inte behöver fundera på någonting mer än att komma klädd för en dag utomhus. Där vi så klart har tillgång till tak över huvudet och mat lagad på plats av duktiga kockar!

Eventen betalar också  tillbaka till arrangören berättar han.

För varje såld biljett får arrangörsklubben en slant och vid varje deltävling har vi öronmärkt 50 biljetter som deltagande team kan sälja och även de får då en del av biljettpriset. Vi ser detta som ett led att under 2020 fortsätta skapa en positiv spiral uppåt för Rally-SM!

På Facebook kan man läsa mer om detta nya grepp 

https://www.facebook.com/rallysmvipevent/

 

*

När jag hyllade Carl-Magnus Skogh på sin 94 årsdag innebar det lite återkoppling i ämnet. Först att göra så var Christer Carlsson som byggt en repliga på Volvo-legendens Amazon från1963. Christer skriver, ” Trevligt att uppmärksamma Carl-Magnus på hans stora dag. Historien med 145:an är häftig och bilden tagen på specialsträckan som jag förevisats med bilen med takräcke lastad med längdskidor och stavar fastspända och två personer i kupén fullt racingklädda är unik. Carl-Magnus och kartläsaren var på vintertest med 145:an som var en provbil när dom fick inbjudan att åka tävling. Att det låg skidor på takräcket berodde på att Carl-Magnus hade med dom för att efter jobbet med testkörning köra lite skidor. Han hade framgångsrikt tävlat på skidor ihop med Erik Berger i ungdomen.

Foto: Christer Carlsson

Bilen han körde i Snapphaneralyt med broder Rolf bredvid, är den till 100 procent byggda kopian av den första Amazon Sport han körde när han kom till AB Volvos fabrikslag 1963 och som jag lät bygga hos Mala Bil med hjälp av fd. tävlingsmekaniker och gamle stallchefen Gunnar Andersson. Samt så klart Carl-Magnus själv som bestämde att bilen skulle byggas efter utseendet på Svenska Rallyt 1963.

Hans uppdrag var att utveckla Amazonen till en vinnarvagn då 544:an började bli en gammal modell i programmet. Första uppdraget var att köra notbil åt Sylvia Österberg i Monte Carlo 1963 i originalet till den här bilen. Bilden på kupén från bilen visar Carl Magnus stol som Rolf Mellde på SAAB lät Ockelbo Lundgren bygga upp efter Carl-Magnus kropp (även Karlsson på taket fick sin gjord vid samma tillfälle). Så i just denna stol satt Carl-Magnus när han vann för både Volvo och SAAB, vilket betyder att han satt i den stolen när vann Akropolis 1965 i förlagan till den repliken jag använder i bland annat MSR som är en 1965 års 122S som Amazon Sport korrekt benämndes. 

Historien med bromsarna i 1966 års upplaga av Acropolisrallyt har jag inte hört, däremot följande av Carl-Magnus med flera. 1966 ledde han rallyt trots tuffare konkurrens det året då Ford kommit med sina Cortinor. Tragiskt nog omkom ett par av Volvos tävlingsmekaniker i en olycka under rallyt. Volvos VD, Gunnar Engellau befann sig på en säkerhetskonferens i USA när han blev uppringd och informerad om olyckan. Han beordrade då Volvos fabrikslag att omedelbart bryta och dra sig ur tävlingen vilket så också gjordes.”.

Även ”Saab-Kent” har lite att berätta om C-M Skogh, ” Fint att du hyllar denne gentleman, träffade honom och Erik Carlsson i Karlskoga för en del år sen. Han var verkligen blygsam men så är de stora grabbarna, så jag har hans autograf i böckernas bok, Saabs tävlingshistoria. Du skulle även kunna rodda lite i orsaken till att han gick över till Volvo. Det fanns nån i Saabgänget som inte gillade honom och hans snabbhet för han blev utsatt för sabotage några gånger och insåg vad som gällde. Skogh har haft en lång karriär hos Volvo med bland annat världsrekord för dieselbilar. Han var alltid snabbast när de åkte med bilarna på Nürburgring under många år.”.

*

Foto: BGT

Vi som bor är nere i den mer centrala delen av landet har ju förmånen att kunna se även dansk tv. På fredagskvällarna har man här visat den brittiska versionen av ”Talang” eller som det heter där ”Britain´s Got Talent”. Har inte följt programmet slaviskt men sett ett par avsnitt och då fastnade jag direkt  för 89-årige krigsveteranen Colin Thackery. Tungt dekorerad för sina insatser i Koreakriget stod han där på scen i sin röda paraduniform. Rak i ryggen som en fura tog han så ton och som han sjöng. De 3000 i publiken var i extas, gungade i takt med tända mobiltelefoner och speciellt när Colin sjöng välkända och odödliga Vera Lynn-klassikern ”We´ll Meet Again” skapade Koreaveteranen magi i salongen. Att han sedan gick och vann hela skiten och på kuppen blev runt tre miljoner kronor rikare var egentligen för honom ointressant. Istället tyckte han det var viktigare att han skulle få sjunga inför Drottning Elisabet i Albert Hall, säger bara vilken kille. Sedan tänker man, skulle detta kunna hända i Sverige? Knappast, här passerar istället finniga 16-åringar i parad och som ena dagen lyfts upp till höjder som de vore världsstjärnor för att nästa dag gigga på mindre glamorösa firmafester…  

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *