Nu är även FIA sugen på R5 i WRC, ny rysk bana i World RX, Poom byter till R5-Fiesta, i morgon börjar insamlingen till Barncancerfonden och ny cup i STCC!

Ska absolut inte ens antyda att FIA läst Motorbloggen men fakta är även dom börjar luta om än väldigt väldigt lite, åt att införa R5 som huvudklass i WRC efter 2021. Anledningen är att den upphaussade introduktionen av hybridbilar som toppklass i WRC inte går så smidigt som tänkt. Därför börjar man i Paris nu fundera på en ”Plan B” för 2022. Plan A är annars att denna månad presentera ett regelverk för nya bilar med hybridteknik och sedan invänta svar från tillverkarna om man är intresserade. När Citroën hoppade av blev det bara tre team kvar och hos dessa påstås det att intresset är fortsatt positivt. Dock vill ingen av dom tre ge grönt ljus för deltagande innan man sett regelverket, ändå är deadline för besked fastställt av FIA till den 30 april.  

Foto: Citroën Racing

Händer det inget så menar Rallybasen Yves Matton att det då finns gott om tid för att ändra hybridplanerna. Då kan planen bli att istället köra med R5-bilar efter 2021 något som radikalt skulle sänka kostnaderna, menar Matton. Han påpekar även att detta är en ständig punkt på FIA:s möten med teamen, hur kostnaderna kan sänkas. Ändå är dagens reglemente ett som teamen gillar, men samtidigt vill dom inte göra VM-serien ännu dyrare. Det är också just där som det blir problem för alla inblandade inser att nya WRC-bilar med helt ny teknik blir dyrare, mycket dyrare än dagens bilar. Något FIA redan från början påpekat och nu menar Matton att ett nytt reglemente inte får bli dyrare än i dag, något som han själv inser är nästan helt omöjligt. 

Foto: Tommy Svensson

Det är här R5 som huvudklass kommer in och som Matton menar är enda framkomliga vägen om man vill ha en billigare VM-serie. Dock möter han hårt motstånd från hör och häpna, teamen själva. Alltså först kritiseras FIA för att WRC är för dyrt och när man sedan försöker göra något åt det, så protesteras det emot detta. Teamen anser nämligen att en R5-bil inte kan räknas som ”top level car” vilket enligt dom är helt nödvändigt att tävla med för att skapa intresse kring serien. Kan direkt säga att dom har fel och för en gång skull är jag helt ense med FIA. Matton säger i intervjun med Autosport att målet 2023 är 20 bilar i WRC något han dock inte menar innebär 20 fabriksanmälda bilar (som mest har det varit 16-17 bilar i samma tävling).

Att Matton är bekymrad över teamens motstånd mot R5-bilar verkar för mig uppenbart. Helt klart fattar den f.d Citroën-basen som själv tävlar med R5-Skoda, mer än temacheferna som verkar leva i en egen lite verklighetsfrånvänd bubbla. Nu hoppas Matton att WRC2 och WRC3 till nästa år blir lite proppen ur och att teamen ser fördelarna med att tävla med billigare bilar.

Foto: Tommy Svensson

 

Intressant är också att på Twitter följa tunga internationella rallyexperter som även de med några få undantag, är inne på min och Mattons linje. Någon drar paralleller med standardbilsracingen som med övergången till mer kostnadseffekitva TCR-reglementet gått en ny vår till mötes och i år lockat flera olika fabrikanter. En annan vill införa ett R5+ för fabrikanterna att tävla i, alltså R5-bilar i grunden men med ett utseende mer likt dagens WRC-bilar. Detta plus en större restriktor skulle ge både förare och publik mer än tillräckligt med utmaningar.  Oavsett vad andra tycker så vidhåller jag min åsikt att R5 vore ett lyft för WRC med troligen fler fabrikanter plus ännu jämnare toppstrider där många fler än dagens tre förare skulle kunna stå som vinnare…

*

Vet inte om det var planerat så  att FIA World Council skulle spräcka nyheten med vilka två World RX-tävlingar som kompletterar 2020-års kalender? Men så blev det och före de officiella RX-kanalerna förklarar FIA idag att det blir St Petersburg och Nürburgring som gör kalendern komplett. Tävlingen i Ryssland på en helt ny bana  körs den 18-19 juli medan tyskarna kör sin två veckor senare, vilket inenbär deltävlingarna sex och sju.

Från just Nürburgring har jag ett speciellt minne från 1989. Där kördes då andra upplagan av ”Race of Champions” i regi av svensken Fredrik Johnsson och hans sambo Michele Mouton och där ett snabbt gäng rally och racingförare skulle på ”Ringen” göra upp om vem som var allra bäst. Minns faktiskt inte så mycket men vet att Stig Blomquist vann men minns även som igår, när Toyotas fabriksförare  Carlos Sainz gjorde en mäktig rullning med sin Celica GT4, hur många varv var omöjligt att räkna. Dessutom rullade han ovanpå ett avbäraräcke vilket absolut inte var något som passade Toyotan som verkligen blev skrynklig efter behandlingen. Dessutom vill jag minnas att Sainz skadade både revben och ena armen.

*

Inte är det något som går att jämföra med en final i WRC men ändå bättre än ingenting. Så kan jag tänka mig att de hårt prövade australiensiska rallyarangörerna i New South Wales resonerade när man tackade ja till finalen i Asia Pacific Rallychampionship. Precis som det var tänkt i år, blir det Coffs Harbour som blir platsen för målrampen i APRC 2020. 

Foto: Tommy Svensson

I årets J-WRC premiär Rally Sweden slutade estländaren Roland Poom tvåa efter Tom Kristensson. Tyvärr lyckades han sedan inte bibehålla tillräckligt med ”pace” för att blanda sig i toppstriden utan slutade femma i sluttabellen. Nu väljer han att avbryta 2WD-åkandet och till nästa år blir det R5 för 23-åringen. Poom förklarar.

– Vi planerar att åka rally i Baltikum men även  några i WRC 2 (eller om han nu menar WRC3?).

Planen är att inleda med tre vinterrallyn och där då Rally Sweden blir en av dessa. Bilen som han och Ken Järveoja (kusin till Tänaks kartis Martin Järveoja) kommer att köra blir en Ford Fiesta R5.   

*

I morgon är det dags för Apex.se att tillsammans med Sunnyside Experience dra igång sin ambitiösa insamling till Barncancerfonden. Från en livesänd studio i Hässleholm kommer Anders Åberg, Björn Johnsson samt Sebastian Bourghardt att ägna en hel dag dedikerad åt svensk motorsport. 

Ett glatt gäng riktigt högprofilerade gäster kommer att finns på plats – alla för att prata om säsongen som varit och året som kommer. Såklart blir det dessutom en hel del skvaller, silly season och massa annat.

Än så länge är gästlistan lite ”hemlig” men att gänget på bilden finns på plats är ganska uppenbart. Kan även avslöja att Motorbloggen finns representerad i morgon den 6 december. Arrangörerna bakom insamlingen lämnar även infromation om hur pengainsmalandet går till: Insamling: Du donerar den summa du har möjlighet och lust med – ingen summa är för liten och allt hjälper till i kampen mot cancer. När du donerar kommer du att vara med i utlottning av olika priser, och beroende på hur mycket du donerar får du även klistermärken, snygga tees och unika kepsar.

Auktion: Med start i november auktionerar vi ut en mängd olika priser och tjänster, bland annat Pirelli Vinterrallydäck, stolar, burar, utrustning, startavgifter till SM och mycket, mycket mer på Tradera. Allt läggs ut helt utan reservationspriser och med utgångspris en (1) krona. HELA SUMMAN som auktionerna drar in går oavkortat till Barncancerfonden. Ett helt fantastiskt tillfälle att förnya utrustningen, köpa (h)julklappar eller förbereda inför säsongen 2020 – och samtidigt göra stor skillnad. Auktionerna startar under november, och är öppna till 2019-12-06 respektive 2019-12-08.

*

STCC vilar inte på lagrarna utan presenterar nu även en ny cup för 2020, ”Privatförarcupen”. Just denna cup fanns med fram till 2012 då den försvann. 

Vi vill inte bara ge de största teamen och förarna möjligheten att köra STCC, vi vill även skapa en stark plattform för de som är nya till sporten att ta klivet in i elitracing och utvecklas vidare, säger Micke Bern, vd för STCC.

Foto: Tommy Svensson

Cupen är öppen för deltagare över 26 år (de under 26 år kan köra i nya juniorcupen) och man får inte tidigare ha tävlat i STCC plus att bilen måste drivas i privat regi. För att hålla kostnader nere måste bilen de tävlar med måste vara minst tre år gammal, man kör med färre däck per helg och endast de svenska tävlingarna i kalendern inkluderas till mästerskapsställningen. Under åren 1998 till 2012 fostrades många unga talanger i samma cup, bland annat Johan Kristoffersson. Även Knislinges Johan Stureson körde här 2008 med sin BMW 320.  Privatförarcupen körs gemensamt med juniorerna med start på Ring Knutstorp 15-16 maj.

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *