Katten på råttan om Citroëns avsked, FIA kan öppna upp för privatteam, WRC2 skulle kunna bli det nya WRC, Team Solberg som tv-serie, Riga åter i World/Euro RX och försök inte lura mig på Saab!

Vill väl inte kalla det pajkastning men så mycket vågar jag nog ändå påstå att Citroën och Sebastian Ogier just nu ”différend” (franska för munhuggs) om vem som har mest skuld i gårdagens chockbesked. Pierre Budar Ogiers f.d chef menar att man gjort allt för att övertala sin ”first class driver” om en fortsättning men till slut blev det ändå inte så. Varför vill inte Budar ens kommentera, utan i intervjun med Autosport hänvisar han till Ogier att förklara sig. Han erkänner dock att man inte fått C3 WRC att uppfylla den sexfaldige världsmästarens önskemål, trots att man verkligen försökt. Anledning till detta menar Budar vara tidsbrist, nya förare och nya ingenjörer som inte riktigt förstod varandra. Ogier å sin sida sticker inte under stol med att han är besviken både på säsongen och att ingenjörerna inte fick till en bil som passade honom.

Foto: Tommy Svensson

Dessutom är han helt klart irriterad över uttalande att det inte fanns några bra förare att ersätta honom med. Till Autosport säger han.

Ett hån mot mina kollegor, finns lediga förare som gärna tagit min plats!

Att det inte varit en nöjd och glad Ogier under andra halvan av säsongen har han visat vid ett flertall tillfällen. Både med ord men ännu mer med sitt kroppsspråk, har han visat sitt missnöje. In i det sista har dock Citroën Racing jobbat med att utveckla C3:an, bland annat med nya aerodynamiska hjälpmedel. Något som till stor del ska likna det som Toyota använde i år men sedan fick plocka bort mot slutet, efter att fransmännen protesterat. Ryktet säger nu att Tommi Mäkinen på måndag ska presentera Ogier och Elfyn Evans som Toyota Gazoo Racings nya förare för 2020. Än har inget sipprat ut om vad som händer med Jari-Matti Latvala och Kris Meeke. 

Vissa källor tror stenhårt på att det ändå kommer att köras C3 WRC  i WRC 2020 trots gårdagens besked. Man stödjer sig på att att det lär finnas intresse från privatteam att ta över ruljangsen och låta ”pay drivers” hyra bilar för utvalda tävlingar.

Foto: PH Sport

Ett team som nämns i sammanhanget är till Citroën Racing nära knutna PH Sport. Redan idag har man C3 WRC i garaget som hyrs ut och enligt franska källor kan denna del utvidgas. När dessutom FIA:s Rally Director Timo Rautianien till följd av det som hänt, sagt sig vara beredd att jobba för att lösa upp reglerna som tidigare gjort det omöjligt att som privatåkare tävla fullvärdigt i WRC-klassen, känns det lite hoppfull ändå.

Foto: Tommy Svensson

Så klart ser finländaren framför sig en urholkad VM-serie med i bästa fall åtta bilar som även kan minska till sju. Detta då källor nära Cumbria hävdar att M-Sport Ford bara tänker anmäla Teemu Sunninen för full säsong. Den andra Fiestan ska vikas för olika betalande förare som till exempel Pontus Tidemand i år.

Foto: Tommy Svensson

Om detta stämmer så fick Esapekka Lappi en stabil Cumbriadörr slängd rätt i ansiktet då detta verkade vara hans enda möjlighet för en fortsättning i WRC. 

*

Foto: Tommy Svensson

Medan vissa ser mörker efter Citroëns besked ser andra ljuset i tunneln och dessa är då förespråkarna för R5-klassen och kommande WRC2. Med så få platser i WRC menar påhejarna, borde det finnas både plats och intresse för att göra nya WRC2 högintressant.

Tänk bara, Latvala, Breen, Mikkelsen, Ostberg, Paddon, Meeke, Tidemand, Greensmith och Solberg junior i den klassen plus minst lika många andra snabba R5-åkare, snacka om att WRC2 blivit intressant, menade en känd brittisk rallyexpert.

Visst hade blivit så och jag skulle nog kunna tänka mig att minst 20 vinnare skulle finna intresse att köra i klassen under WRC. Inte nog med att det hade blivit en härlig mix av bra förare, utan även bilarna hade blivit fler. Idag finns Skoda, Ford, Volkswagen, Hyundai, Citroën medan Toyotas R5-Yaris lär vänta runt hörnet. Om man fått ihop det här paketet är jag säker på succé men då kanske på bekostnad av WRC som menar en del blir urvattnat. För visst vore det kul om sex bilmärken med likvärdiga prestanda gjort upp om segern, dessutom kompletterat med det dubbla antalet vinnarchaufförer… 

*

Här ovan nämndes ”Solberg junior”, Oliver alltså och då passar det bra att berätta att han, Petter och Pernilla Solberg till våren får en egen tv-serie på TV Norge, ”Team Solberg”. Under året har ett tv-team följt familjen fram till att Petter tog farväl som aktiv med R5-segern i Wales Rally GB och Oliver gjorde debut i WRC. Serien ska visa hur hårt och målmedvetet familjen Solberg jobbar, men även de hårda diskussionerna inom familjen kommer att visas. 

Kanske skulle inte allt skett framför kamerorna, kommenterar Petter med ett leende.

Kan man hoppas att någon svensk tv-kanal köper in serien istället för ännu en säsong med Bachellors, Paradishotel, Tatueringskonstnärer, kockar på längden och tvären för att inte tala om Wahlgrens?

*

Det blev inget säsongsavslut som planerat för Jeanette Kvick när hon fick bryta ihop med Dirk Klemund i 3: Städte Rallye. Istället blir det ännu en tävling och dessutom premiär för henne i en ny R2 Ford Fiesta som hyrts av Norman Kreuter inför ett eventuellt bil och klassbyte. Det tyskdanska paret är anmält till helgens asfaltrally, ADAC Rallye Saar-Ost med runt 60 startande.

*

När World RX 2020 presenterades så saknades Riga bland deltävlingarna. Detta till stor sorg för svenskar med RX som intresse då det är enkelt att ta sig över Östersjön för att få lite action. Idag kom där då kontrabesked, Riga kommer att ingå i Rallycross-VM under nytt namn, NESTE WORLD RX OF RIGA. Tävlingen blir nummer nio i VM men även femte deltävlingen i Euro RX och då som final. 19-20 september är dagarna ni ska vika som vill se när Timmy Hansen försöker försvara VM-titeln!

Foto: World RX

Ibland får jag en känsla av att vissa av er läsare ser mig som någon sorts WRC-nörd som kan om inte allt så det mesta i den genren. Att jag enkelt ser skillnad mellan en WRC Fiesta 2016 och en av nya generationen, eller om det är en gammal Skoda Fabia R5 eller en ny med EVO efter Fabia. Helt fel kan jag upplysa om, jag har jätteluckor i mitt kunnande på det här området. Däremot om ni snackar Saab V4, Opel Kadett/Ascona, BMW ja till och med Volvo från 70-talet så sticker jag ut hakan och påstår att jag besitter viss kunskap. Tar upp detta då jag igår publicerade en bild på WRC Subaru och trodde att detta var en studie av hur en sådan bil skulle kunna se ut för kommande år. Att detta var Petter Solbergs bil från 2008 upplyste avsändaren mig inte om och för mig såg den så modern ut, att jag aldrig misstänkte utan att detta var en bil ämnad för Oliver när/om Subaru gör WRC-come back. Helt fel alltså, men prova aldrig att lura mig med en V4:a 

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *