Østberg kallas in för WRC-finalen, ERC med samma upplägg 2020, sprintar i både Falsterbo och Eskilstuna, Lindberg i V8-test, svenskarna bra med i 3-Städte och nu ska Tom hyllas!
Trots allt en liten knall att Citroëns Pierre Budar skickat bud efter Mads Østberg och Torstein Eriksen för att stärka upp i WRC-finalen Rally Australia. Inte knall så tillvida utan att inte Østberg kan vara en man för toppstrid på sträckorna kring Coffs Harbour utan mer för att ”kavalleriet” borde kallats in långt tidigare under säsongen. Nu är det i elfte timmen ett försök att öka Sebastien Ogiers ändå nästan minimala chanser på guld men med Mads i en tredje bil tidigare under säsongen hade nog poängapet med sina 28 poäng mot Ott Tänak kunnat vara mindre. Allt handlar nu om hur det går i Spanien nästa helg, ny pallplats för Toyota-föraren så spelar det nog mindre roll hur det än går för Ogier och trean Thierry Neuville.
Inget snack utan att norrmannen därför håller tummarna för att Tänak kör bort sig i för tillfället väldigt politiskt oroliga Katalonien. Om estländaren inte gör så blir det nämligen ingen start för Mads i Australien så allt hänger på hur poängställningen ser ut efter nästa helg. I ock för sig är där inte mer än dagens toppform som talar för Tänak i WRC Rally de Catalunya då han fortfarande inte har någon seger i VM:s enda kombinerade grus/asfalttävling.
Till skillnad från dagens Hyundai-förare Sebastian Loeb som har nio segrar den senaset 2018 med just Citroën. Näst bäst i modern tid är Sebastien Ogier med tre vinster, alla med VW Polo.
Om vi nu håller tummarna för att Tänak missar så får Østberg lite guldläge ”down under” när han första dagen går ut som elfte bil. En klar fördel då sträckorna där nere alltid täcks av ett tjockt lager lösgrus med massor av runda kullagerlika stenar. Inget underlag som någon rallyförare gillar att gå ut först i vågar jag lova, däremot kan det vara lite av vinstläge för en norsk Citroën…
*
I dag presenterade ERC sin kalender för 2020 som är nästan identisk mot årets EM-serie. Början på Azorerna 26-28 mars och så final i Ungern den 6-8 november. Däremellan väntar Kanarieöarna, Lettland, Polen, Italien, Tjeckien och Cypern. Vet inte riktigt om det blir någon skandinav i de två juniorklasserna till nästa år men om det blir så får man sex tävlingar att köra. Man ”slipper” uthållighetstesten på Cypern och Ungerns lömska asfalt.
En del ställde en förhoppning att de båda till 2020 sidsteppade WRC-tävlingarna, Korsika och Spanien skulle hitta en ny roll som deltävling i ERC, så blev det inte. ERC-koordinator Jena-Baptiste Ley förklarar.
– Åtta tävlingar är vad som efterfrågas och vi är helt nöjda med de arrangörerna vi haft, finns ingen anledning att ändra ett vinnande koncept!
*
I dag klarnade det lite om Andreas Mikkelsen och hans franska tester med Hyundai i20 R5. Enligt uppgift handlar det om att få i20:an att lira bättre ihop med Pirellis asfaltdäck. Nu har bilen övertagits av franske asfaltspecialisten Bryan Bouffier som fortsätter utvecklingsarbetet.
*
Långt från franska asfaltvägar är den sandiga varianten som väntar de 60 deltagarna i morgondagens Falsterbo Rallysprint. Samma sträcka körs två gånger men vänds andra omgången så spåren i sanden blir lite annorlunda. Att tro något annat än att Joachim Grahn kör hem ännu en seger här nere med WRC-Fiestan är lika otänkbart som att Annie Lööf käkar tacos och fredagsmyset med Jimmy Åkesson denna fredagskväll.
|
” Som vanligt har cupen lockat många deltagare i årets serie. Finalsprinten är inget undantag med sina 94 anmälda förare i de olika klasserna. Det har varit en hård arbetsbörda för tävlingsledning och övriga funktionärer i Eskilstuna MK med många arrangerade tävlingar, där EMK kannan tog stor del av engagemanget.
– Tack gode Gud att säsongen är över och att vi får en paus, säger EMKs ständige ledargestalt Anita Pentell.
Men vilan får ändå vänta, när planeringsmöte och tävlingskalendern skall bestämmas för kommande säsong redan nästa helg och ett folkrace är kvar att köras.
– Man har i alla fall inga problem med att hitta på fritidsintressen, menar Anita som ser fram emot lördagens rallysprint som kommer att bjuda på fullt ladd ända in på mållinjen.
Ingen klass är avgjord i förtid vilket gör denna final extra spännande. I den trimmade tvåhjulsdrivna klassen kommer Jan Onkamo i Opel Ascona B, Robert Eriksson i Renault och Pontus Florin i Honda från arrangörsklubben att behöva försvara sig mot den mest långväga deltagaren Mikael Ekman från Oskarshamn i SEAT Ibiza som senast satte alla konkurrenter på plats.
Hos de fyrhjulsdrivna bilarna kommer Kjell Sandberg från Huddinge att vara en av favoriterna i sin Ford Fiesta R5, men Finalssprintens fjolårssegrare från Laxå Leif Persson i Mitsubishi lär vilja försvara sig mot Sandberg. Många spännande uppgörelser är att vänta på den 2,2 km långa slingan som skall köras 3 gånger.
Efter tävlingen kommer prisutdelning med middag att förrättas i klubbhuset i Ekebygropen där alla topplacerade kommer att motta priser för sina prestationer i Eskilstuna Sprintcup 2019.
*
Känns ändå märkligt att samtidigt ta del av inbjudan till första vintertävlingen, Hamre MK:s ”CTEK Masnatta”. Den 18 januari 2020 väntar både den kompakta tävlingen och förhoppningsvis även riktigt vinter. Superkompakt tävling med bara drygt två mil transport och fem mil special. Inte bara detta väntar utan även mörker då första start är klockan 16.00 ungefär som i ”the good old days”. Start och mål hos CTEK i Vikmanshyttan och mål vid Folkets Park i Hedemora!
Inte utan att man minns tillbaka till tiderna när det kördes vinterrally långt ner i landet, till och med Tomelilla MK körde sin ”Stjärnsvängen” med snö under hjulen om jag inte minns helt fel. Bilden på mig och Jan Malmgren i Saab V4:an är dock från lite längre norrut i mer ”snösäkra” Kristianstad och ”Kong Christian Race 1973”.
*
Har ingen aning vad detta betyder om det ens betyder något. Men i dag dök där upp bilder på f.d V8-kungen Mattias Lindberg från Vankiva och arenan var Mantorp Park där det var testdag för V-åtta sugna. I Bryntesson Motorsports blå Ford Mustang fräste vinnaren i klassen 2017 runt på den östgötska slätten. Än mer konfunderad blir man på teamchef Tony Bryntessons kommentar kompletterade med emojis i form av av pokaler och medaljer.
– Kul o träffas igen. Mattias mot 2020.
Kan det röra sig om comeback för Mattias, i så fall riktigt kul!
*
Nu har ADAC 3-Städte Rallye dragit igång med kvällens två första sträckor av totalt fyra innan omstart och sedan sex sträckor under lördagen. För Adam Cup-gänget är det än så länge bara en sträcka som avverkats och där var Sebastian Johansson/Jesper Elfver bra med. Fjärde tid men ändå elva sekunder efter Gregoire Munster som kör för cupseger. Storfavoriten, finske mästaren Eerik Pietarinen sitter lugnt i båten, trea, 2,4 bak Munster men nio sekunder före Sebastian.
För den andra svenskbilen, Victor Hansen/Victor Johansson som gör sin tredje och inte andra utlandsstart som jag skrev i tisdags, började dagen bra. Åtta i klassen med totalt 19 startande och med bara fyra sekunder fram till femte plats.
*
Nu väntar silverfirande i nya Lågehallarna i Hörby där Tom Kristensson ska hyllas av hörbyborna och andra tillresta för andra platsen i J-WRC. Trots att själva hyllningsprogrammet i halvtidspausen av IK Lågnas match mot Vinslöv bara får lov att ta mer än tio minuter i anspråk, så har där varit mycket fix för att få ihop det hela. Men som tur var så var ”någon annan” ledig i veckan…
Till vår stora glädje kommer även kommunalrådet Cecilia Bladh in Zito att göra SBF:s representant Janne Rydh sällskap vid hyllningen plus så klart SMK Hörbys ordförande Magnus Helgesson och vice ordförande Rickard Andersson.
*
Med detta sätter jag punkt för dagen och i morgon är det ”M-Day” så får ni se vad det innebär.
Trevlig helg.
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson