Ogier vann och Tidemand nia i Turkiet, Grahn tog fjärde segern i TV-Svängen, Green sin första men Victor H. stal ändå showen, Oscar K. SSRC-vinnare, klassikerminne vann och lite smått gott från den 55:e TV-Svängen!

Blir återigen en lite konstig Motorbloggen idag när jag för en gångs skull knappt haft koll alls på WRC och Rally Turkey. Lite dålig tajming när Pontus Tidemand/Ola Fløene gör comeback hos de stora elefanterna samtidigt  med TV-Svängen och där Pontus tyvärr drog det kortaste strået. Nu avvaktar jag till Jonas Kruse analyserar i SVT men kan ändå  enkelt konstatera att än har inte den feta damen kommit in på scen. I ”punkterings-VM” visade sig Citroën sitta på vinnarkonceptet med Sebastian Ogier som vinnare medan Esapekka Lappi slutade tvåa halv minuten efter. Superkul att Andreas Mikkelsen fick till det igen och blev bästa Hyundai på tredje plats. Lika kul att Teemu Sunninen fick till en fjärde plats medan det säkerligen inte var lika kul hos Tommi Mäkinen. Bästa Toyota kördes av Jari-Matti Latvala på sjätte plats och Kris Meeke så direkt efter. Ott Tänak försvann under lördagen och enda glädjeämnet för hans del var de fem bonuspoängen på sista sträckan. Som ni kanske minns skrev jag  i början av året när Tänak redan utropades som mer ellr mindre klar världsmästare, vänta och se. Att räkna ut Ogier innan det är färdigköpt är livsfarligt. Nu minskade avståndet med tre tävlingar kvar och säger det igen, jag blir inte ett dugg förvånad om det till slut ändå blir Marseljäsen som ljuder ut över Coffs Harbour när finalen är körd…

*

Måste så klart nämna Pontus som slutar nia i sin comeback där första målet var att samla erfarenhet.

– Jag siktade på att göra en solid insats och det känner jag är precis vad vi har gjort, säger Pontus.

En punktering på fredagens första sträcka bromsade upp den svensknorska duon, som både förlorade tid och placeringar under en och samma sträcka.

– Det är klart att man tappar flytet lite, men punkteringar är knappast förvånande eller oväntat här i Turkiet.

Med tanke på vår plan och strategi den här helgen kanske det inte var det mest förödande som kunde hända. Vi visste att vi ändå måste köra vårt eget race och inte jämföra oss för mycket med de andra som har betydligt mer erfarenhet.

På söndagens samtliga sträckor hängde Pontus bra med i tempot hos toppförarna och var inte långt efter. På tävlingens allra sista sträcka, där många av förarna gav allt för att få bonuspoäng, var Pontus inte mer än tio sekunder efter snabbaste tid. Det räckte till en nionde plats totalt. 

Inför rallyt sa jag att jag siktar på att göra en solid insats, inga hjälteinsatser, och det känner jag är precis vad vi gjort, säger Pontus. För att kunna vara med och kriga på riktigt inom en snar framtid måste jag få tid i bilen och jag måste få utmaningar för att växa in i det.

Nästa tävling för Pontus och Ola är Wales Rally GB som avgörs redan den 3-6 oktober. Bilderna från Turkiet kommer från Adam Magnussons kamera förutom Pontus som är via M-Sport.

*

Den 55:e upplagan av SMK Hörbys rallyklassiker TV-Svängen blev inte riktigt så spännande som förväntat där uppgörelsen mellan tiofaldiga segraren Stoffe Nilsson och förste utmanaren med tre tidigare segrar, Joachim Grahn var den många såg framemot. Fanns även vissa som satte sitt hopp till småländska duon Robin Adolfsson och Mattis Olsson, båda med goda minne från Hörby. Men redan efter sträcka två försvann både en del av spänningen och Stoffe, dock bara en del. Kvar i segermatchen var i allra högsta grad Mattis Olsson men han räckte inte ända fram.Till slut blev det alltså en fjärde seger för ”Jocke” och Rickard Nilsson.

– Väldigt skönt och väldigt kul att det gick vägen, trots allt är detta en av årets höjdpunkter. Att vinna TV-Svängen är tungt, menade Jocke efter segern men medgav att lite av både glädjen och kämpalusten försvann efter sträcka två.

När vi såg Stoffe parkerad efter sträckan gick luften ur mig även om jag visste att Mattis inte gick att räkna bort.

Nu inledde Jocke genom tre raka sträcksegrar och när varken Stoffe eller Mattis orkade svara, blev det en ny resa i ”ingenmansland” för Fiesta-föraren.

Lite samma känsla som i Rally-SM, vi rycker i början och sedan gäller det bara att ta bilen mål, börjar faktiskt få en viss vana av detta, konstaterade Jocke.

Trots detta var både han och Rickard jublande glada vid målgången och ett bättre formbesked inför SM-finalen Rally Blekinge kunde man inte tänka sig.

Egentligen ska vi bara rulla ner för startrampen så är SM-guldet klart, men så klart vill och ska vi vinna finalen!

Stoffe Nilsson med kartläsare Jesper Johansson var laddade till tusen och hoppades äntligen på en problemfri tävling. Så blev det inte berättade en besviken Stoffe efter att ha fått ge upp efter sträcka två.

Plötsligt började bilen växla upp själv på sträckan, dj-ligt obehaglig kan jag lova!

På sträcka ett tog han verkligen i men var ändå nästan tio sekunder efter Grahn. På tvåan laddades det på än lite mera och allt kändes bra fram till att bilen började köra lite av sig själv berättar Stoffe.

Vet inte vad det beror på, men kanske kan även detta vara en följdskada av vårens krasch. Vet i alla fall att detta varit en pissäsong och fram till nu har jag kört mindre än totalt fyra mil specialsträcka på en hel säsong…

Mattis Olsson och Marcus Sundh försökte hänga på Grahn men deras något tamare R5-Fiesta kunde inte riktigt stå emot WRC-Fiestans mera ”power”.

Insåg direkt att vi aldrig skulle orka hänga på, sju sekunder bak redan efter två sträckor då fokuserade vi istället på att säkra SSRC-guldet vilket vi också nästan lyckades med, förklarade en ändå nöjd Mattis.

För 16 år sedan var Hässleholms Sune Jönsson nära att vinna TV-Svängen men slutade tvåa och la hjälmen på hyllan. Nu  gjorde han och kartläsare Jörgen Bäckman comeback i en hyrd Fiesta från GN Motorsport. Även om man inte var med i toppstriden blev det ändå en lyckad dag för Sune.

Fyra totalt med bara några kilometer i bilen före start så klart jag är nöjd men framförallt, detta var dj-ligt kul! 

Johan Green och Kevin Athley, Hässleholm tog sin allra första seger i SMK Hörbys klassiker trots många försök.

Alltid något som bråkat i Hörby, har det inte varit punkteringar så har det varit bilen som krånglat, menade Johan.

– Idag däremot har det gått klockrent från start och med tre av sex möjliga sträcksegrar måste vi vara nöjda!

Tvåa i klassen och vad som var ännu viktigare, även vinnare av SSRC-klassen totalt slutade Thomas Grönberg, Oskarshamn. Trea kom Per Eriksson, Emådalen och fyra hemmaåkaren Pontus Berglund. Dagen stora snackis var ändå Pontus klubbkompis i SMK Hörby, B-föraren Victor Hansen med namnen Johansson i högerstolen. I J-SM är ”The two Victors” med och utmanar i toppen och i helgen visade paret verkligen sin kapacitet genom att bl näst snabbast 2WD-åkare och sexa totalt med den lilla R2-Peugeoten.

Green var imponerad när han gratulerade efter målgång. Victor sög åt sig och konstaterade lite enkelt.

– Jo det har väl gått rätt så hyggligt idag…

SMK Hörby seger blev det även i A-förarnas VOC-klass när Henrik och Ida Levin äntligen fick hål på årets suverän, värmlänningen Patrik Fredriksson. Men det var inte med stor marginal som det blev Hörby-seger, två tiondels sekund.

Två tiondelar är ändå två tiondelar, menade Henrik belåtet efteråt. 

Detta innebar även att Fredriksson åkte ner till tredjeplats i totalställningen i Sydsvenska Rallycupen. Här vann Oscar Karlsson/Nellie Karlsson efter en supertätt final och med Mattis Olsson som tvåa. Men till en början utropades faktiskt både Oscar (kör i C-VOC) och Mattis som delade SSRC-vinnare. Men efter att ha lusläst reglerna kom kontrabesked från cupansvarige Mats Bergman och efter detta stod Oscar som ensam vinnare. Körbilderna från Hörby kommer från Henrik Åkeson.

*

Årets TV-Svängen hade lite av rekordstort startfält med nästan 180 bilar. Trots detta var det  förvånansvärt få som fick ge upp, ”bara” 40 ekipage bröt. Bland dessa hemmafavoriten Joachim Kristiansson som la sin Toyota på taket redan på sträcka ett Pappa Stig ser på bilden mycket jobb framför sig.. En sträcka längre kom Kristianstads Johan Kastenman innan han och Volvon hade en ”date” med ett bastant träd. 

*

Kan så klart skriva hur mycket som helst om TV-Svängen men det ska jag inte trötta er med, men lite glimtar från lördagen kan jag ändå bjuda på. Till exempel att Älmhults Rasmus Bengtsson gjorde sitt livs första rullning i Ungdomsklassen på sträcka två. Inget allvarligt men tävlingen tog slut här för familjen Bengtsson. Högersittande Joakim Bengtsson förklarade.

Rasmus kom lite för fort i en sväng en bit före mål. Fick inte ordning på körningen efter detta och plötsligt låg vi på taket, det var vad som hände!

Ställde frågan till Rasmus om det var premiär för ”taklägg” varpå han nickade som bekräftelse. Fylld av medkänsla som jag är, tröstade jag.

Första men, garanterat inte sista, så är rally… 

Anmärkningsvärt var det även i toppen av klassen där hemmaparet Karl-Johan och Lars Ingesson missade seger ned två tiondels sekund till Emil Friman/Jörgen Samuelsson. Inför sista sträckan hade SSRC-vinnaren i klassen ledningen men ett tillbaktryckt framhjul vittnade om att något hänt. Även tiden visade samma sak och på detta tappade han lite över tio sekunder till Hörby-föraren. Klarade ändå segern med en nysning tillgodo.

Väldigt skönt att det gick vägen, trodde det aldrig själv, stönade Emil vid slutmålet.

*

Tipset gick så där i 2WD min femma Johan Green/Kevin Athley vann medan min tippade segrare, Viktor Karlsson/Jonas Magnér slutade femma, alltså ombytta roller. Att nu inte Viktor vann hade sin förklaring i ett naturbesök på sträcka fem. En halv minut försvann genom att kröka till högerbakhjul plus att modifiera högersidan ganska rejält (bevis fanns att hitta när vi räfsade grus idag). Trots konstig hjulvinkel lyckades han ändå sätta tredje tid i 2WD på sista sträckan, bara Green och Hansen var snabbare. 

*

Kul igår var när Mats ”Asfaltkung” Mats Andersson från Eslöv lånade pappa Östens Saab V4 från 1969. Satte in kartläsare Jörgen Jönsson och anmälde sig till Klassiska Rallycupens klass 7. Dock något förvånad när det gick upp för honom att noter inte är tillåtna i cupen. Förvånad då det var massor av år sedan han körde en onotad tävling och att då i  TV-Svängen friska upp de kunskaperna var kanske minst sagt t tufft menade Mats före start. Men inga som helst problem i ”FYF:en” utan det blev seger med 14 sekunders marginal till Fagerstas Bengt Karlsson/Mattias Holm.

F-n vad detta var kul och det kan jag säga, farfars bil har fått bekänna färg idag, erkände Mats med ett stort skratt när man rullade i mål.

Udda är också det faktum att i TV-Svängen 1970 körde Östen ”samma” vita Saab V4 som Mats nu tog till seger, 49 år senare…

Bäst i den klassiska delen av Klassiska Rallycupen blev Janne Blom/Stig Bergqvist med sin vita Volvo PV som hyllades av SMK Hörby med ett specialpris för detta. Motsvarande bland de lite nyare bilarna i ”HRC” togs av hemmaföraren men tyvärr alltför sporadisk tävlande Peter Strid/Ulf Lind. Den vita Opel Manta 400 blev som vanligt en given publikfavorit vilket även Thomas Nilsson uppmärksammade genom at lyfta kameran för den här fina åkbilden.  

*

En läsare gjorde mig uppmärksam på hur stora skillnader det är mellan olika tävlingar. Inte bara på snabba respektive krokiga sträckor utan även hur mycket det skiljer i pris för att få sladda och sprätta lite grus. Väldigt tydligt vad det gäller det sistnämnda skedde i helgen där Noratrofén var final för VOC Mekonomen Rallys ”SommarSerien” plus att 1300 Rallycup valt Västmanland för deltävling. Nora MK erbjöd fyra sträckor med anmälningsavgiften satt till 2300 kronor plus att noterna för de 22 kilometer SS kostade 500 kronor. Alltså totalt 2800 kronor. I TV-Svängen kördes sex sträckor på totalt 37 kilometer och här var kostnaden inklusive noter 2400 kronor. Brevskrivaren konstaterar därför.

-Tämligen saftig startavgift i Nora, nästan dubbelt mot TV-Svängen som har 55kr/km medan det där kostar 104kr/km SS!!! 

Av detta dras också den lite ironiska slutsatsen.

Ett  sätt att hålla nere antalet anmälda, kanske? 

I isåfall lyckades man i Nora som hade 80 startande mot de nästan 180 som föredrog Skåne

*

Av allt jag gjort under veckan så var lördagens första uppdrag också ett av de trevligaste. Jag sattes att anvisa uppställningsplats för rallybilarna och där det också ingick att vänligt men bestämt avvisa allt vad service/publikbilar hette. Vår startplats mitt i Hörby är inte optimal när man närmar sig 200 startande, rallybilarna får plats på torget men sedan är det stopp. Fanns därför farhågor att stressade team skulle börja ”käfta” med mig för att just dom var i absolut behov av att ha med servicen in på uppställningsplatsen.  Allt detta kom dock på skam då inte en enda argumenterade för att få lov att köra in. Ett leende från mig, en vänlig handskakning och de allra flesta bara fortsatte upp i gatan. Någon stannade till och undrade om tips var man kunde parkera bilen, där jag så klart bistod. Endast två bilister förstod inte mitt avvärjande stopptecken och inte heller vad skylten ”Förbjuden infart” betyder. Att behöva argumentera med den här typen av människor, båda hävdade att dom måste köra in på gatan för ”dom jobbar därinne” är tråkigt ( dessutom finns där bara bostäder…). När jag påpekade att ni får köra runt och komma dit från andra sidan, tittade båda förvånat på mig (hör till saken att ingen av de två lär vara frekventa på Frosta Härads Hembygdsförenings träffar…).

-Går det? Finns där fler gator runt torget?

Goddag yxskaft säger jag bara…

*

Trots att jag är part i målet konstaterar jag ändå att TV-Svängen blev väldigt lyckad men erkänner gärna att jag fick lite av panik när jag såg antalet anmälda försvinna uppåt i tisdags. Målade upp skräckbilder i mitt inre med uppkörda sträckor, kaos på Parktorget och servicen i Linderöd. Att det sedan också skulle bli en utdragen historia med massor av stopp och uppehåll gjorde att jag förväntade mig hemkomst i bästa fall runt klockan 21 på kvällen. Av allt detta inträffade inget alls och som banchef Magnus Larsson redan i veckan förklarade.

Lugn, när allt bara kommer igång så rullar det på av sig själv!

Han fick tack och lov rätt och jag fel, det bara rullade på. Men utan honom och hans lugna sidekick i banchefsbilen Linn Wingren plus supercoola och kompetenta tävlingsledarparet Eva-Marie Hasslöf och Mia Nilsson hade det aldrig ”rullat på” så bra som det gjorde. Glömde nämna ”Mr Inga Fel” eller Bertil Gunnarsson som med hökblick har stenkoll på allt, precis allt. Förutom att vara en viktig kugge i sekretariatet har Bertil med hjälp av Ronny Isacsson även ansvar för SS2 Pus. Lite av en multikonstnär alltså och en av sådant slag som nu för tiden dessvärre är en stor bristvara.

Tack till Simrishamns MK, Kristianstads MK och Hässleholms MK för att ni som vanligt betalar tillbaka den hjälp vi ger er när ni möter samma utmaning som vi gjorde helgen. Ska så klart även nämna all hjälp ute på sträckorna, inte så glammigt men ack så viktiga uppgifter i en tävling. Så tack alla vägvakter, alla ni som jobbade i start och mål på sträckorna plus varenda liten funktionär som tänkas kan. Utan er stannar Rallysverige, så enkelt är det!  

En av årets bästa dagar är den som kommer dagens efter TV-Svängen.  Jobbigt att återställa vägarna så klart, men samtidigt väldigt socialt värdefullt att känna gemenskap och klubbkänsla när alla jobbar ihop. Den avslutande korvgrillningen med berättelser om allt smått som stort som hänt under tävlingen är en del av välbefinnandet. Tack för att jag får vara med om detta och sänder samtidigt en tanke till alla ni som missar sådant här. 

Tråkigt för dom, sa Bull.

-Supertråkigt, sa Bill.

*

Som ni förstår har mycket annat hänt på motorfronten i helgen, men det får jag försöka återkomma till i morgon…

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *