Toyota med ny vinge, Tidemand smart på ”shake down” inför Turkiet, ingen Flodin till SM-finalen, TV-Svängen med sista SSRC-tipset och Speed borta resten av året!

Ska inte säga att det är allra hetast i Rally Turkey men onekligen har nya bakvingen på Yaris WRC tilldragit sig stor uppmärksamhet. Som bekant hade FIA-teknikerna synpunkter på vingen i Finland och menade att den inte följde klassningshandlingarna. Nu var inte Toyota ensamma om detta om jag minns rätt men det verkar bara var dom som vidtagit åtgärder. Det 30 millimeter stora överhänget som FIA hade ögonen på är nu ändrat och mäts från hur en vanlig Yaris ser ut och inte som tidigare från bakre kofångaren på WRC-bilen. Detta kan stämma då jag fått se ”spionbilder” från serviceparken i Marmaris där Toyota-teknikerna använder en extremt noggrann mätapparat (mäter ner till 0,001 millimeter ) för att hålla koll på bakvingen.  Nu lär det inte ha så stor betydelse i helgen då de höga farterna kommer att lysa med sin frånvaro. Dagens 4,7 kilometer långa kilometer långa shake down gav en försmak av vad som komma skall berättar Ola Fløene från högersidan i Pontus Tidemands WRC-Fiesta.

Tuff väg, har aldrig sett något liknade under helan min karriär i WRC/ERC! 

Av detta drar också Ola slutsatsen.

– Den som vinner här har starkast bil och smartast team…

I hytten på Fiesta #7 är man dock taggade til tusen.

Vi gillar utmaningen mot både hettan och sträckorna!

Pontus och Ola gick in med tionde tid på shake down vilket i sammanhanget är helt betydelselöst. Sebastien Ogier med sjätte tid, konstaterade.

Tog det lugnt, vill spara bilen till de riktiga sträckorna…

Minst tanke på detta hade om man ska tro Ogier ,Toyotas Kris Meeke som satte identiska tider på både andra och tredje rundan. Exakt en sekund efter kom Andreas Mikkelsen som menade.

– Visst var det dåligt, men inga problem vår bil är stark och vi känner oss redo!

Två tiondelar efter kom så Thierry Neuville medan storfavoriten Ott Tänak hade en femte tid, 1,4 efter ”The Ulsterman”. För att återgå till Pontus så var han långsammast (eller smartast…) av de tio WRC-åkarna, 5,5 sekunder efter.

*

Då är det dags för tipset och riktigt kul att kunna ha med en svensk i funderingarna.

1. Thierry Neuville Hyundai

2. Kris Meeke Toyota

3. Jari-Matti Latvala Toyota

4. Sebastian Ogier Citroén

5. Ott Tänak Toyota

Be mig inte att motivera på djupet hur jag tänker, magkänsla styr mer än hjärnan. Men så klart skulle jag velat trycka in Tidemand i tipset, men känner att det ändå är ett tag sedan han satt i en ”WRC-beast” så bättre än sexa vågar jag inte hoppas på…

*

I WRC2/WRC2 Pro körde de flesta bara en vända och allra bäst ”pace” hade M-Sports Gus Greensmith som i första rundan var 1,3 före Kalle Rovanperä. I den privata delen av R5-klassen chockade indiern och Asia Pacific-profilen Gaurav Gill omgivningen genom att var snabbast. Inte så konstigt, van som han är vid rally på kostigar. I sin Fiesta var Gill 0,9 före Henning Solberg/Ilka Minor, Skoda. Skrev i veckan om att Kajetan Kajtenowicz rullat in R5-Polon i garaget och istället valt att köra Skoda i Turkiet. Nu blev det ingen lysande nerskakning för honom, näst sist och runt en och en halv minut efter Greensmith. Dålig spridning på bilmärkena i WRC2, elva Skoda och fyra Fiesta. Inga Polo eller Hyundai så långt ögat når.

Allt startar i kväll klockan 20.08 med två kilometer Superspecial. Lite imponerande är att med de här dåliga vägarna kör man på fredagen åtta mil specialsträcka innan det är dags för service. Att jämföra med i TV-Svängen på lördag då de tävlande kör två mil på betydligt bättre vägar, innan det krävs service…  

Tack för bilderna från serviceområdet i Marmaris Adam Magnusson.

*

Därmed lämnar vi WRC och blickar mot finalen i Rally-SM, ”Sparbanken i Karlshamn Rally Blekinge” där det tyvärr blev som jag befarade, ingen Patrik Flodin i Karlshamn den 27-28 september. Med redan klart SM-guld i Trimmat 4WD väljer Patrik och kartläsare Göran Bergsten att bli kvar hemma.  

Jag känner att vi har mer att förlora än att vinna på att starta när SM-guldet är klart, förklarar han. 

Vi har uppnått vårt mål och vill därför inte riskera att köra sönder bilen på något vis när det hållit så otroligt bra hela säsongen!

Nu är dock en av utmanarna till silvermedaljen anmälda, Martin Berglund/Joakim Gevert. Men fortsatt tunt i både ”huvudklassen” och totalt i finalen, bara 35 bilar med tre dagar var innan anmälan stänger. Vore oerhört tråkigt om Olofströms MK/Asarums MS inte får ”fullt startfält” när man nu erbjuder rally på landets bästa rallyvägar. Banchefen David Pettersson håller med.

Årets vägar är de absolut bästa vi har att bjuda och karaktären är helt annorlunda mot vad SM förare är vana vid, berättar David. 

Som vanligt i SM körs sträckorna två gånger vilket gör tävlingen publikvänlig men även vänlig mot de tävlande som av någon anledning tvingas bryta.

– Omstart är möjlig både fredag till lördag och till etapp 2 på lördagen, förklarar David.

– Det är även inlagt väl tilltagna servicetider för att gynna både tävlande och publik!

I Karlshamn är HQ centralt placerat i hamnen där även serviceplats, Parc ferme, rekbilsparkering och start/mål-ramp är inom samma område, berättar David..

Med andra ord väldigt kompakt och det kommer även här att finans familjeaktiviteter som hoppborg för barn, gratis popcorn och bilutställning för att nämna något.

På fredagen är det Olofström som huserar rallyt med serviceplats och intervjuer på torget  för så på lördagen flytta över till Karlshamn. David är så klart lite förvånad över att så få ännu anmält sig men hoppas på lite ketchupeffekt sista dagarna.

Vi saknar ännu anmälningar men oavsett, kommer vi att köra, men skulle önska runt 80 bilar till Sveriges bästa och roligaste rallyvägar! 

Lite skymundan av SM så har även SM-finalen finalstatus för Sydsvenska Mästerskapet, även där med få anmälningar…

*

Med tanke på arbetsbelastningen inför helgens stora begivenhet TV-Svängen (WRC och Rally Turkey får ursäkta) är det omöjligt att lova någon Motorbloggen de närmaste dagarna. Målsättningen är så klart att hinna med, men man vet aldrig. Jag går sedan i början av veckan på ”varvstoppet”, bara att hoppas det inte skär ihop fullständigt…

I går var jag och hämtade hem priserna till tävlingen och det blev en hel del. När jag kom till utmärkta och extremt pålitliga Glentons i Broby för att hämta pokalerna fick jag direkt frågan.

Har inte rallysporten funderat på att minska antalet klasser, känns som att där är pris till de flesta som ställer upp?

Med fullproppad bil (så full att jag fick ha kameraväskan på golvet framför passagerarstolen) är det bara att hålla med. Totalt 23 klasser ingår i TV-Svängen och till dessa är där beställt totalt över 160 priser. Teoretiskt får med andra ord nästan varannan tävlande pris för sina bedrifter på lördag. Känns detta rimligt undrar jag? Fick medhåll av Roland Brorsson när han kånkade av de  tunga prislådorna. 

– Detta känns inte OK med så mycket och så tunga priser, stönade Roland under lyften.

Hur som helst, dags för årets sista SSRC-tips.

4WD.

1. Joachim Grahn Ford

2. Mattis Olsson Ford

3. Stoffe Nilsson Subaru

4. Robin Adolfsson Mitsubishi

5. Sune Jönsson Ford

Mycket svårtippat men med det ”flow” som ”Jocke” har med WRC-Fiestan blir han svårslagen på lördag. Trivs utmärkt i TV-Svängen vilket gett tre segrar hitintills och en fjärde väntar runt hörnet. ”Flow” har även Mattis Olsson som leder SSRC och som jag tror blir en tuff utmanare för skåningarna. En klarar han kanske av, Stoffe Nilsson men inte Grahns vassare Fiesta-version. Att tippa Stoffe som ”bara” trea med tio tidigare segrar verkar så klart stenkorkat, men med tanke på hur få minuter rally han kört under 2019 är det nästan för mycket begärt att gå direkt in och bära favoritskap.  Kul blir att se om Sune Jönsson och Jörgen Bäckström kan ta vid där man slutade som tvåa för 16 år sedan. Att direkt utmana om seger i den hyrda R5-Fiestan är målet, är något inte Sune sticker under stol med. Nu är ni varnade Jocke, Mattis och Stoffe…

Trimmat 2WD.

1. Victor Karlsson Toyota

2. Joachim Kristiansson Toyota

3. Thomas Grönberg Volvo

4. Per Eriksson Volvo

5. Johan Green Toyota

Har sedan Snapphanerally blivit åthutad för att inte ha Volvo-gänget överst i tipset och visst har det gått bra för Grönberg/Eriksson men ändå tor jag att Toyota-duon blir för svåra. Viktor med SM-tempo i kroppen och Kristiansson med viss vägkännedom efter ett helt liv på vägarna kring Hörby tror jag blir svårslagna. Inbördes ordning mellan de båda beror på dagsformen.

Skulle kunna fylla både två och tre bloggar med information om lördagens TV-Svängen, den 55:e i ordningen. Om ingen annat tycker det så tycker jag själv, att detta är en svit som innebär stor respekt. Inte ett enda år med någon ”time out” sedan premiären 1965 och där jag själv medverkat varje år från 1967. Vet inte om detta är imponerande eller bara ett bevis på ”felkopplad hjärna”?

Felkopplad har däremot ”han där uppe” varit när det kommer till vädret i veckan. Sedan i måndags har det fallit runt sextio millimeter regn kring Hörby och det var absolut något som inte alls behövdes på vägarna. När tävlingen dessutom nu har rekordstort startfält känns det som att just den timingen inte varit optimal. Nu ser dock helgen bättre ut och efter fredag förmiddag ska där inte falla mer regn öve de sex sträckorna så tack gode gud för detta!

*

Ledaren i American Rallycross, Scott Speed tvingas stå över nästa deltävling i mästerskapet. Skador han ådrig sig vid Nitro World Games är ännu inte så pass läkta att läkarna kan rekommendera start. Dessvärre är det svårläkta skador och Speed menar att säsongen är över för hans del. 

Läkarna är dock säkra på att jag åter kan köra i januari, berättar Speed.

Självklart kommer jag att åka till resterande tävlingar och support mina kompisar i Subaru Motorsport.

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *