Skoda kvar på R5-tronen(?), Flodin och Karlsson klara mästare efter ESR, Grahn är så nära så nära, Stoffe N. och H vann i Karlskrona, Silver-Kadetten gav begär, vägproblem i DK och besviken boende vid TV-Sväng-sträcka!

En liten reflektion jag gjort är att det verkar som att Volkswagen Polo R5:s triumftåg avstannat något den senaste tiden. Inte alls lika många team/förare som presenterar sig som nya Polo-ägare längre utan det känns mer som att Skoda fortsatt sitter kvar på R5-tronen. Nya Skoda Fabia Evo spottas nu ut och flera team rapporterar stolt om sina tjeckiska nyförvärv. Så klart spelar det viss roll att Skoda tävlar på WRC-nivå vilket i de här sammanhangen borde vara ett viktigt skyltfönster. Att dessutom både Kalle Rovanperä och Jan Kopecky redan visat hur bra nya Skodan är hjälper så klart också till att fylla orderblocken.

Även om WRC2 Pro varit en besvikelse tror jag ändå att Volkswagen Motorsports beslut att inte delta i ”VM för R5-bilar” var ett felbeslut. Lite av ”syns du inte, finns du inte” och här är det då bara Skoda, Ford och Citroën som är representerade. Än mer märkligt är det förstås att inte Hyundai valt att köra i WRC2Pro som har sin R5-i20 och som tråkigt nog för en tämligen anonym tillvaro. I WRC 2 körs bästa Hyundai av tysken Dominik Dinkel som ligger på 33:a plats av de 40 som tagit VM-poäng. Inget starkt försäljningsargument precis…

Men åter till Skoda vs. Polo där det i topp-tio i WRC2 finns fem Skoda-åkare och serien toppas nu av ryssen Nikolay Gryazin som kommer att köra nya Fabia Evo i nästa tävling som för honom blir i Wales. Ole Christian Veiby är den av de tre Polo-förarna som är placerade i tio i topp, detta som fyra. Två poäng före polacken Kajetan Kajetanovicz som även han har VW-loggan efter sitt namn i tabellen. Men den får nog snart ändras då ”Kajto” i veckan avslöjade ett nytt bakslag för Polon.

Efter omfattande och lång analys har vi nu bestämt att köra Skoda i Rally Turkey!

Troligen är det fortfarande hans bakvagnshaveri i Argentina som spökar hos ”Lotos-teamet” som hyr sina bilar genom Baumschlager Rally&Racing. I deras österrikiska garage finns både Polo och Skoda att välja på och då väljer alltså ERC-kungen att köra tjeckiskt i Turkiet med ännu tuffare vägar än Argentina…

*

Känns nästan lite vanhedrande men i dag får Rally-SM och East Sweden Rally spela ”andra fiolen” i Motorbloggen. Eftersom jag själv var i Karlskrona och ”Vipade” på lördagen och sedan idag haft den stora glädjens att ihop med min bror arrangera vår årliga kusinträff, är jag inte sugen på att ”läsa in” mig på allt som hände i Linköping. Kan dock gratulera redan klara SM-vinnarna 2019, Patrik Flodin/Göran Bergsten i Trimmat 4WD och Gullabos Simon Karlsson/Tobias Steen i juniorernas trimmade klass. Egentligen kan jag även säga grattis till Joachim Grahn och Rickard Nilsson som tog tredje raka segern i den andra 4WD-klassen och ett SM-guld är nu väldigt nära, så nära att jag säger att det är klart. Detta vill dock inte Jocke hålla med om.

Tvåan Henrik Carlzon, SMK Linde har fortfarande chans att komma ikapp även om det är mest på det teoretiska planet. Om han vinner i finalen Rally Blekinge och vi inte kommer till start, då missas också guldet. För vår del räcker det att rulla över startrampen för att få ”startpoäng” och säkra SM-guld med 1,5 poängs marginal. 

Jag menar, håll ändå med om att det ska mycket till för att ni ska missa? 

Allt kan hända, jag kan bli sjuk, bli av med körkortet vad som helst. Jag har varit med för länge för att våga ta ut något i förskott! 

Att det är ett efterlängtat guld sticker han inte under stol med. Dessutom en del av den dröm som startade 1991 när karriären började, är inte heller någon hemlighet.

Att vinna SM är något som både jag och Rickard alltid drömt om och nu är vi väldigt, väldigt nära!

Kan också erkänna att mitt tips den här gången var något av ”all time low” och allra sämst tippade jag i Trimmat 2WD. Ber om ursäkt vinnare Kristian Johansson/Fredrik Livh som tog sin Renault Clio till både seger och även ny SM-ledning. Inte heller i Otrimmat var mitt tips något att hänga i julgranen. Min vinnare Hampus Jakobsson slutade visserligen tvåa men vinnaren Robert Andersson nämndes överhuvdtaget aldrig i fredags. Kul att min klubbkompis Victor Hansen med Victor Johansson vid sin sida kom tillbaka i stor stil efter det tuffa motorraset i EC Snapphanerally. Jag trodde på en femte plats men som vanligt  ville Victor dj-las med mig och slutade ännu bättre, trea. Med detta lever fortsatt medaljdrömmen för ”the two Victors”. Medan jag var i Karlskrona och ”lekte rally” valde Pierre Skytt med sin kamera att åka till ESR och efteråt reflekterar han lite över det som skedde där. ” Märkbart nervös innan start, svarade Patrik Flodin på frågan om pressen var total?

-Ja verkligen, det är pressat, sa Patrik på sin lugna dialekt.

Annars lockade Linköping och Stångebro massor av folk. Uppskattningsvis 2500-3000 personer fanns på plast på denna Mickey mouse-sträcka. Men när man inte körde i skogen på kvällen så blev folk kvar på service och sträckan intill. Ett bra drag av arrangörerna. Sen kanske vi som är nördar av rallysporten hellre är i skogen för att se riktig bilåka. Men detta var positivt ur en annan synvinkel. Robert Andersson från Eskilstuna som kom till Linköping i SM-ledning stod över hemma-tävlingen EMK kannan förra helgen.

-Jag vågar inte, sa Robert. Som bara satsar på SM.

Klokt, och det verkar vara vinnande koncept av Andersson och Carl Gustaf Karlsson som nu vann otrimmade klassen. Även om Albin Nordh och jon Stigh utmanande och ledde en stund så laddade Robert och fick den där rätta känslan.

– Vi börjar dansa med bilen, fullt påslag, när allt bara stämmer går man i mål på sträckorna med gåshud över hela kroppen sa Robert.

Den känslan!!…

SMK Nyköpings Jonna Eson Brådhe som hade catering åt inbjudna sponsorer för sitt och klubbkamratens Christoffer Haglunds team vid SAAB Arena ville gå till nattvila med en bra känsla i kroppen. Tyvärr tvingades Jonna bryta med trasig växellåda på lördagen.”

*

2019 har inte alls varit något år som Stoffe Nilsson kommer att minnas med något större glädje. Krasch i årets första tävling och efter detta ständigt krångel med den ”nygamla” Subarun. Men i lördags blev där dock en ljusglimt i mörkret, då han i par med inhoppande kartläsaren Marcus Sundh (normalt vid sidan av Mattis Olsson) vann 50-års jubilerande Karlskronapokalen.

Idag kändes det mesta riktigt bra, menade Stoffe efter sin andra seger i nya ”Sprint-DM”.

Här var vi i första hand att testa bilen och men att få lite rallymil i kroppen var också viktigt, Att då även få vinna är ren bonus.

En bonus som kändes extra bra med tanke på vad som väntar nästa helg.

Då ska jag försvara min seger i TV-Svängen och ta en elfte!

Vinslöv-föraren vann alla tre sträckorna och avståndet till tvåan och klubbkompisen Ingvar Andersson/Adam Andersson var betryggande, nästan halvminuten skilde. DM-ledaren i 2WD-klassen, Kristianstads Johan Kastenman/Johan Svensson  var med i toppstriden fram till någon kilometer före mål på sista sträckan ”Rosenholm”. Här åkte han dock av vägen med sin Volvo och tappade över två minuter. Istället blev det både hemma och Opel-seger genom Christoffer Holmberg/Eva Ottosson som tog den blå Asconan till klar seger. Men det var med lite ångest ”Stoffe” gav sig ut på sista sträckan.

Oljud i växellådan, vi får se om det håller hela vägen.

Nu gjorde den detta, men inte ens efter målgång tog publikfavoriten ut någon seger.

Har ingen koll alls på de andra klasserna, kan mycket väl vara någon där som kört snabbare, först efter prisutdelning vågar jag fira, menade Stoffe.

Tvåa slutade tävlingens stora överraskning, SMK Hörbys Robin Svensson/Daniel Borgquist. Överraskning såtillvida att detta var blott tredje grustävlingen för honom och Daniel  i sin motorsvagare ex. Oliver Solberg R2-Peugeot. Sträcksegern på Rosenholm2 var ett glädjeämne för Robin.

Då började det faktiskt kännas riktigt bra, vi är mer än nöjda med andra platsen plus trea totalt!

Just fjärde platsen satt väldig löst då den andra stora överraskningen, så klart även han i en Opel, Karlskronas egen Rickard Mattisson/Niklas Olsson bara var fyra tiondelar efter. Bilbytet från Fiestan till Jonas Åkessons Ascona har helt klart varit till glädje för Rickard som även vann B-2WD.

Hjälmen av för Emma och Bo Wallman som satte alla killarna på plats i C-Standard med sin röda Volvo 940. Utan kofångare bak kvar hon snabbast av de 13 i klassen, runt åtta sekunder före tvåan Daniel Wärnlund/Erik Olsson.   Samma sak för Karl-Johan och Lars-Johan Ingesson som var snabbaste ungdom. Tio sekunder efter slutade Linus och Jan Adolfsson, samtidig kan man konstatera att bådas tempo var högt. Så högt att Karl-Johans tid räckt till en tredje plats i A-Standard.

Karlskronapokalen firade som bekant 50 år denna septemberlördag och bara att konstatera att födelsedagen avlöpte strålande. Två fina sträckor bjöd man de tävlande på vilket jag kan garantera, då Silver-Kadetten tjänade som VIP-bil innehållande mig och Roland Brorsson. Utan att på något vis försöka skylla ifrån mig det tama tempot, men visst märktes det att det var åtta år sedan vi senast åkte en notad grustävling ihop. På den positiva sidan vet jag nu att bromsarna på Kadetten fungerar utmärkt…

Kul var det att man engagerat förste vinnaren Bo Wigren, 79 som prisutdelare och när han fick se Kadetten mindes han mycket väl segern 1969.

Vinter, snö och kallt plus att Kadetten sladdade mycket mer än de ”Hundkojor” jag kört med tidigare, mindes Bo.

En Opel-seger blev det på hemmaplan innan Bo la hjälmen på hyllan efter en mycket kort med framgångsrik karriär.

Redan då kostade det mycket pengar att köra rally, för mycket för mig, menade Bo när han ändå längtansfullt tittade på Kadetten.

Fast det skulle vara roligt att prova igen…

Tack för bilderna Henrik Åkeson och Kristian Lindberg. I synnerhet för den sistnämnda var det en kul tripp till Karlskrona då han satt i totalsegraren 1985 Ralf Svensson, SMK Hörbys Saab V4. Inget dåligt gäng han omgav sig av, årets före gick kartläsarpriset till Björn Cederberg och 1986 var det Ingemar Algerstedt i hop med Tomas ”Gullabo” Jansson som vann Karlskronapokalen. 

*

Inte bara här hemma som det är problem med trafik på specialsträckor före tävling vilket så klart är ett stort irritationsmoment för boende längs vägarna. Samma problem finns i Danmark och nu ryter man till från ”løbsledelsen” för DM5/Roskilde som förklarar. 

Der er åbenbart nogen der ikke kan lade være med at gennemkøre rallyprøverne til DM5/Rally Roskilde, DET SKAL STOPPE NU…!!

Bilar har enligt dom setts på sträckorna och nu sättes den danska foten ner och den som ertappas utesluts utan pardon. Man berättar  vilka hårda krav som ställs från markägarna för att överhuvudtaget få lov att använda deras vägar och där ett är just att ingen ”onödig trafik” får förekomma före tävlingsdagen. Något som arrangören också förbundit sig att se till att så inte sker. Nu finns risken att man tvingas stryka sträckor om inte ofoget upphör och avslutningen i uppropet är inte att ta miste på.     ”STOP DET NU, VI ER JÆVNLIGT TILSTEDE PÅ PRØVERNE, OG SER VI JER VIL I BLIVE UDLUKKET MV./Løbsledelsen for Rally Roskilde”.

*

Nästan raka motsatsen fick jag uppleva i dag när en kvinna ringde upp mig och undrade varför vi missat informera om TV-Svängen nu på lördag.

Jag bor på ”XXXXX-sträckan” men har inte fått någon information alls, ni som brukar vara så duktiga på detta, förklarade kvinnan.

När jag då berättade att just den sträckan inte skulle köras i år utbrast kvinnan nästan förtvivlat.

– Vad säger du, detta är ju årets höjdpunkt. Vi brukar bjuda hit vänner och alla tycker det är så trevligt, nu blir jag väldigt besviken!

Efter en liten stund blev hon plötsligt lite misstänksam och undrade.

Det är väl ingen här uppe som klagat på att ni kör på vägen, den är ju alltid mycket bättre efter rallyt än före..,

Detta kunde jag dock lugna henne med, utan beslutet att inte köra var klubbens eget. Absolut ingen av de boende på sträckan hade klagat förklarade jag och avslutet på samtalet blev nästan lite genant.

Kan du lova mig att ni kör hos mig till nästa år, det måste du göra. Är så kul när det händer något hos oss ute i skogen och alla dessa trevliga människor man träffar, både publik och dom som sköter sträckan, årets roligaste dag! 

Som sagt människor är olika, samtidigt som det finns surpuppor finns tack och lov också motsatsen!

*

På tal om TV-Svängen på lördag har redan första ”klassiker” anlänt till Hörby. I dag mellanlandade jämtlänningen Sture Persson med sin röda Saab V4 från 1973 på sin väg mot några dagars ”Bornholm-ferie”. Att ta med sig Saaben dit tyckte Sture var onödigt så den är nu istället strategiskt parkerad nära nästa lördags HQ. Där får den då sällskap av ytterligare runt 180 kompisar.

*

Mycket jag missat det erkänner jag, TCR/V8 Danmarksbesök, masskraschen där med DS3 Cup och finalen på Södras RS-DM är bara något av det som får vänta till i morgon.  

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *