”The big four” möts i Linköping, TV-Svängen på väg mot ”all time high”, ”Ryd-förare” toppar Indyligth, Subaru mot WRC (?) och mer av ”tokiga säsongen”!

Den svenska kungafajten fortsätter i helgen som kommer med East Sweden Rally, näst sista tävlingen i årets Rally-SM. ”The big four” (åtminstone på hemmaplan) Patrik Flodin, Johan Kristoffersson, Fredrik Åhlin och PG Andersson intar återigen huvudrollerna när det kommer till totalseger på sträckorna runt Linköping. Elva specialsträckor med start fredagkväll och målgång 24 timmar senare ger totalt lika många mil special. Även om det är grus som är underlaget inelds rallyt med en asfaltssträcka som körs två gånger på fredagen. I egenskap av SM-ledare är det också Flodin och Göran Bergsten i MAX RPM-Skodan som anför toppkvartetten.

Det ska bli riktigt kul att få komma till start efter tre veckors uppehåll. Första två asfaltsträckorna kommer att få adrenalinet att rusa igång inför lördagens nio grussträckor, säger Patrik.

Inför helgen leder han tämligen stort, 37 poäng före Kristoffersson och med regerande mästaren Martin Berglund som trea, ytterligare fem poäng efter. En placering han delar med Örebros Mattias Monelius. I Kolsva gjorde Fredrik Åhlin en dunder comeback och ledde ihop med Joakim Sjöberg fram tills att bromsarna började krångla på Skodan och det blev till att parkera. Tyngre då för PG Andersson  i den hyrda GN Motorsport Fiestan som för första gången sedan den flyttade till Skåne och Åhuskärr,  inte alls ville vara med och ” leka rally”. Till slut gav PG upp och nu hoppas både han och teamet att problemet med trasiga givare ska vara löst. Med detta så blev både han och Åhlin poänglösa medan Kristoffersson ändå lyckades få ihop sex poäng efter sin tidiga visit i diket. Flodin däremot missade bara en futtig poäng för full pott och har ett jätteläge för SM-guld. Men än är inte björnen skjuten menar ”Ilsbo-Expressen”.

Även om jag vet att det kommer vara tight i toppen, kommer jag att försöka. Åtminstone vara före Johan Kristoffersson!

Nu hoppas nog inte Volkswagen Dealer Team Bauhaus-teamet samma sak utan ser nog hellre att Kristoffersson och Stig-Rune Skjaermoen står över på pallen på lördag. Koslva är nu glömt och det är bara uppåt i tabellen som gäller.

− Vi räknar med att vara med i matchen lite längre. Det blev ju ingen riktig kamp förra gången, även om underskattade Åhlin hann visa hur snabb han är, menar Johan.

Vi åkte dit på ett eget misstag, men ger man sig in i en ny gren av motorsport måste man vara beredd på att sådana saker kan hända…

Redan före premiären i Bergslagsrallyt har Johan förklarat att han är med i SM för att lära, att vinna direkt fanns inte hans planer. Detta har dock ändrats bekräftar Arvika-föraren.

 Allt kan hända än, men det krävs ju ett tekniskt fel hos Patrik för att vi ska kunna ta guldet från honom. Silvermedaljen vill vi åtminstone lägga beslag på och det skulle vara kul att vinna någon mer deltävling också

När KMS och Volkswagen Dealer team Bauhaus i vintras förklarade att det skulle satsas på Rally-SM var det lite av en vändning för mästerskapet som de senaste åren blivit alltmer anonymt. Men teamchef Tommy Kristoffersson är nöjd med hur allt utvecklats.

Tror att det beror på att det lyser mer på rally-SM än tidigare. Mediebevakningen är större och många vill visa upp sig i stenhårda sekundstrider, en nödvändig utveckling, tycker Tommy.

*

Med ett par timmar kvar av anmälningstiden till TV-Svängen, sista deltävlingen i SSRC och DM närmar SMK Hörby sig ”all time high” vad gäller intresse. Nu står där 176 namn i anmälningslistan vilket är klart över vad man räknade med. Visserligen ingår tävlingen även i Klassiska/Historiska Rallycupen vilket ger 36 bilar utanför de vanliga SSRC-åkarna, men att få ihop så många så här tävlande så sent på säsongen var minst sagt oväntat.  Precis som ifjol gör Volvo/Renault/Dacia-handlaren i mellanskåne, Bilmånsson comeback med sin uppskattade publikaktivitet ”Bilmånsson Arena” som i år blir på andra sträckan. 

Bil-Månsson är ett företag som älskar motorsport och lokala arrangemang, därför är det extra kul att vara med som sponsor av ett event som TV-Svängen, förklarar servicemarknadschef Erik Harrysson själv aktiv rallyförare. 

Det kommer att finnas aktiviteter för hela familjen såsom hoppborg, korvgrillning och dessutom kommer vi att visa de senaste bilmodellerna från Volvo, Renault och Dacia.

För att söka pulsen ytterligare har man även satt upp speciella priser på samma sträcka berättar Erik. 

Vi har två sträckvinster på SS2  för snabbaste standardbil Volvo och snabbaste trimmade Volvo/Renault där vinnarna får prischeckar från Bil-Månsson. 

I fjol lvar det hemmaföraren Henrik och Ida Levin som tog emot prischecken för snabbaste Standard-Volvo.

*

Lite närmare i tid är lördagens 50-års jubilar Karlskronapokalen som till slut fick ihop nästan exakt så många bilar till på lördag som krävdes för att tävlingen skulle köras, 60 stycken. Tävlingen ingår i Södra BF:s Öppna Sprint-DM och det är ingen överdrift att det nya mästerskapet har haft det lite trögt i portgången. I våras var intresset från tävlande jättestort men allteftersom har detta mattats av. I ljuset av detta fick jag en liten idé att kanske göra något helt nytt med DM. I Södra BF följer DM-serien SSRC sånär som på SSR-delen ”Sydrallyt” och jag vet att det finns de som önskar en annan (läs billigare) uppdelning. Tänkte kanske att man ska låta SSRC fortsätta som nu men kanske då i Södra, bara plocka med de tävlingar som arrangeras i distriktet i DM-serien. I år hade det varit Simrishamn, Hässleholm och Hörby. Sedan komplettera med tre ur Sprint-DM, fortfarande inom Södra BF och av detta gjort ”Södras Rally-DM”. Alltså bara en tanke…  

*

Fick igår ett litet tips om en ”svensk” i Indycar-serien och som jag helt missat, Oliver Askew. Vem frågar du säkert, Askew känns ju inte så svenskt? Så är det faktiskt ändå men svensk och svensk kan så klart diskuteras, fast han kommer faktiskt i ganska så raka och nedstigande led från småländska Ryd. Det är Per-Axel Persson i Ryds MK som avslöjar detta för mig.

– Jag kan berätta att i Indycar light serien leder Oliver Askew som är Tingsryds ishockeylegend Börje Määttäs barnbarn.

Detta var jag så klart tvungen att kolla upp och visst stämmer det att ”Ryd-åkaren” toppar serien med två tävlingar kvar att köra. Han sticker inte heller under stol med vilket som är hans favoritresmål, Småland.

Älskar att åka dit och Sverige är mitt favoritresmål vilket inte är så konstigt då de flesta i min släkt bor där, berättar Oliver i en intervju.

22-åringen bor i Florida och där  i kändistäta Jupiter (samma stad där t.ex familjen Parnevik bor) och tävlar för ikonteamet i sammanhanget Andretti Austosport. Började köra karting vid åtta års ålder och utsågs 2016 som mottagare av Team USA Scholarship vilket gav en plats i Formel Ford där han slutade tvåa. I slutet av säsongen körde han hem Mazda Road to Indy Shootout vilket gav en prissumma på nästan två miljoner svenska kronor. Efter detta blev det serien USF 2000 där han vann och fick nytt stipendium, den här gången på fyra miljoner kronor. Flyttade över till Pro Mazda Series för 2018 där han blev trea. I år är det alltså hos Andretti som ”Ryd-pågen” firar triumfer och vunnit sju av de 16 tävlingarna han startat. Stabil är han också, har kört 501 varv av de 540 som hitintills avverkats vilket gett 14 pallplatser.

*

Fortsätter med lite mer från USA, envisa rykten gör gällande att Subaru USA som är så framgångsrika i såväl rally som rallycross nu vill vidga vyerna och påstås kika lite på WRC. Källor på andra sidan Atlanten säger sig veta att det enda som står emellan ett förverkligande av planerna eller ej, är om FIA/WRC väljer att lägga deltävling i antingen USA eller Kanada.  För att citera Magdalena Andersson när hon skryter om ”sitt Sverige” och den fantastiska ekonomin, så går Subarus försäljning i USA precis so vår ekonomi ”som tåget” så resurser verkar finnas för en satsning. Frågan är dock huruvida huvudkontoret i Japan är med på det här tåget eller detta sker vid sidan av? Om ryktet nu äger någon sanning så kan detta kanske öppna WRC-en dörr för Oliver Solberg som redan är involverad i deras rallyverksamhet ”over there”. 

*

Passar då bra att gratulera en av Subarus idag mest framgångsrika förare, Patrik Sandell som i helgen gifte sig på hemmaplan i Jämtland med sin Linnea. Från kompisarna hos Subaru kom både grattis och en önskan.

Lova oss att du använder samma kostym i resten av ARX-säsongen!  

*

Nykorade Europamästaren Robin Larsson hoppas rida vidare på framgångsvågen och gör lite oväntat en start i nionde omgången av World RX i Riga. Inhoppet blir i JC Racetekniks Audi som redan använts av Mattias Ekström i Belgiens deltävling.

Ska bli jättekul att få köra en VM-deltävling med Robin i år, berättar driftige teamchefen Joel Christofferson.

Eftersom vi säkrat EM-guldet redan blir detta lite som ett extra pris för Robin och hela teamet. Blir kul att se hur farten står sig mot VM-teamen…

Robin själv är så klart nöjd över det lite oväntade VM-starten.

Har kört en säsong i VM förut, men det blir ju lite speciellt att göra det här inhoppet mitt i säsongen när VM-förarna är inne i en riktigt tight fight i mästerskapet. Under EM-säsongen har vi gjort väldigt bra tider, men det allra sista lilla har fattats för att vara med i VM-toppen, menar Robin.

Målsättningen är att i alla fall ta oss till semifinal, och sen se det som en bra tävling att kolla farten.

Med till Riga följer även Mats Öhman som gör ett liknande inhopp men detta i Euro RX.

Ska bli jäkligt kul och har tävlat här en gång tidigare i år och banan passar Audin fruktansvärt bra!

*

”Tokiga säsongen” rusar på och i dag berättas/ryktas det att Tommi Mäkinen skulle vara sugen på att få över Dani Sordoto the Toyota squad” för 2020. Något som dock inte verkar vara troligt om man ska tro Mäkinen själv, men som så ofta ”ingen rök utan eld”. Samma sak när Malcom Wilson höjer Teemu Sunninen till skyarna som säger,  ”han kan bli lika stor som Tänak”. Kanske ett sätt att höja prislappen på honom inför ett bilbyte 2020?

Har nästan blivit lite av en följetong detta med bristande information till rallypubliken.  En som ”löst problemet” är Claes Ansterus som förklarar.  ”Jag tycker ni är lite fel ute avseende försäljningsställen av karta till ESR Jag ska själv ut och titta och kollade i måndags efter var jag kan köpa karta. Som boende i Linköping borde det vara cykelavstånd till något försäljnings ställe.

Hur då hitta denna information, jo jag öppnade Google och började skriva East, sedan kom East Sweden Rally 2019 av sig självt som förslag från Google  och det var bara att klicka detta.

Från startsidan var det sedan bara en klickning till denna sida.

http://eastswedenrally.se/publik/f%2525C3%2525B6rs%2525C3%2525A4ljningsst%2525C3%2525A4llen.html

Claes har även en liten märklig böjelse från en Opel-fantasts synvinkel på bilar, han gillar Alfa Romeo och skriver vidare, ”Vi är alla nördar på olika bilmärken, vilket som får ditt blodtryck att gå i taket är ju uppenbart för oss alla. Kul med alla annorlunda bilder av passerade bilmodeller som du visar. Själv så går jag igång på Alfa Romeo, lite udda i rallysamanhang men visst hade det varit trevligt om någon kunde komma med en sådan här MSR.”.

Här instämmer jag fullt ut, mer kul och ovanliga bilar i såväl MSR som i andra klassiker-tävlingar. För att balansera upp bilden på Alfa Romeo GTV:n visar jag en bild från ”godisfabriken i Rüsselsheim där man lagt fram komplett byggsats för att få en egen Opel Kadett 2,0E, smaskens…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *