Mikkelsen på WRC-bänken i Spanien, Breen klar för Wales, svensk pall i Loheac, Robin L. tog EM-guld, TV-Svängen för 50 år sedan och balar eller icke balar?

Idag annonserade Hyundai ut vem som kör deras tre i20 WRC i Wales Rally GB och Rally de Espana. Än en gång får Andreas Mikkelsen sätta sig på bänken och detta då i Spanien där Sebastien Loeb tar över hans bil. Där kör Thierry Neuville och Dani Sordo förutom Loeb. Får också en känsla av att Andrea Adamo redan börjar fundera på Hyundais ”driver line up” för 2020. Att Neuville är kvar är nog näst intill hundra procent säkert, men sedan är det nog lite av ”hela havet stormar”. Vill då Dani Sordo fortsätta som i år, med halvt WRC-program behövs nog nytt blod och hur man än ser på Sebastien Loeb så känns han ändå inte som ”nytt blod” precis. Det gör då Craig Breen som imponerade på Adamo i Finland och som säkerligen finns med i hans 2020-tänk. Frågan är då vad som händer med väldigt ojämnt levererande Mikkelsen, finns där plats för honom till nästa år? Kanske blir det så att han och Sordo delar bil medan Breen får full säsong, bara Adamo och möjligen gud lär veta detta. 

I Wales får Sordo då lämna plats för Breen och  Paul Nagle som därmed blir förare i den tredje i20:an. Något som irländaren verkligen uppskattar.

Är så tacksam att man har förtroende för oss än en gång speciellt i ett rally som detta. Kan inte vänta till jag får komma till ”muddy Welsh forests, flat out”!  

*

Helsvenskt på pallen i World RX och Loheac där då Timmy Hansen vann före Anton Marklund och så Kevin Hansen in som trea.

Helgen var magnifik och vi kände så mycket support från publiken, menade Timmy efteråt.

Känns att Peugeot är populärt och så även vi!

Näst stopp för World RX är i Lettland om två veckor. Inför denna är det stenhårt i toppen där Andreas Bakkerud leder med två poäng före Timmy och Kevin som delar andra platsen. Mycket talar också för att någon i trion blir världsmästare 2019.

*

Trots att en tävling återstår i Euro RX är redan Robin Larsson klar Europamästare efter seger i helgens tävling i Loheac. En bra helg för JC RaceteknikBen Philip Gundersen körde hem Supercar Lites. Med tre segrar och en andra plats är Robin givetvis en värdig mästare med sin Ekströms gamla Audi vilket han visade inför de 75 000 franska åskådarna och så klart var ”Stinsens påg” nöjd.  

-Det här känns så skönt, äntligen är det avgjort. För mig har EM flutit på väldigt bra och det känns skönt att kunna få revansch efter min säsong i VM förra året. 

Även för Tomelillas William Nilsson var det en helg i Frankrike som väntade. Motigt i de två första heaten men sedan blev det en tredje och en fjärde tid. Men någon final blev det inte utan istället var William förste att missa.

– Jag har gjort många topptider,  men just i helgen har det varit så jäkla jämnt. Det rörde sig om tiondelar, och i många fall hundradelar, genom hela helgen. Så när det blev några onödiga fighter i startkurvan så rasade man många placeringar även om det bara rörde sig om en sekund, förklarade William. 

*

Det blev f.d SM-profilen Jerker Axelsson/Mattias Andersson som var snabbast kring Trollhätan och Strömkarlen när han tog sin Skoda R5 till totalseger. Inte nog med att Jerker var snabbast han var också klart snabbast och tvåan Joacim/Roger Rydholm var en bra bit över minuten efter med sin Mitsubishi. Trea totalt och då även bästa 2WD kom Jimmy Wessbo/Ida Hegge som nu verkar ha fått sin Volvo 940 att fungera som han vill.  Men bara sex sekunder bak kom nästa 940 körd av Stefan Axelsson med Emelie Forsberg till höger.

Strömkarlen ingick även Klassiska och Historiska Rallycupen och där 240-åkande Lasse Drotz/Claes Rundlöf hade mest bråttom. Nästa 240 kördes av Jan Hagberg/ Per Ekström, 13 sekunder långsammare. Det blev så Lars-Ove Olsson/Torbjörn Jönsson som spräckte Volvo-dominansen med sin Opel Ascona 400. Sedan följde återigen två ”tvåförtier” körda av Rune Karlsson/Urban Bohlin och Göran  Fredriksson/ Peter Johansson. 

*

På onsdag exakt klockan 18.00 stänger anmälan till TV-Svängen, sista deltävlingen i Sydsvenska Rallycupen och det som normalt kallas finalen. Men i SSRC-världen är detta inte finalen utan denna körs istället i slutet av oktober under namnet ”SSRC-Finalen”. En för själva cupen helt betydelselös tävling där det enbart handlar om att fördela de sista prispengarna. Det jag vill ha sagt med detta, är att en namnändring på ”finalen” hade varit passande, inte minst för att klargöra att det som är finalen (alltså i Hörby nu den 14 september) också i verkligheten är just final och inget annat. Med två dagar kvar ser det också ut som att det blir, om inte rekorddeltagande så ändå fler anmälda än i fjol. Nu står räkneverket på 136 ekipage (fyra förbilar och en debutant tillkommer). TV-Svängen ingår även i Rallyklassikernas två cuper som näst sista deltävling och så här långt där 33 klassiker anmälda. Väldigt kul och positivt för framtiden är att ”Ungdomsrally” är tredje största klassen med 13 bilar anmälda. Bara A/ B ”Trimmat 2WD” är större med totalt 37 namn i listan.

I år körs TV-Svängen för 55:e gången och efter två läroår ute på fältet (vägvakt) ansågs jag för 50 år sedan vara så mogen att jag även fick vara med i klubblokalen där allt administrativt sköttes. Detta med järnhand av sekreteraren Kjell-Åke Lundgren (längst till höger på bilden). Han hade inte bara stenkoll på alla papper utan hade även häftigt humör och gode gud den som gjorde något fel som han råkade upptäcka. Hade motsvarande skett i dag hade säkerligen en anmälan om kränkning hängt i luften. Bilden är från 1969 och på denna poserar lite av hjärntrusten några dagar före start. Det som är kul är två av dessa fortfarande har lite fot inne i sporten. Längt till vänster syns snabbe junioren Victor Hansens farfar, Hans-Lennart Hansen som sällan missar en tävling där Victor kör. Näste man är numera Yngsjöboende Seved Nelander som inte är aktiv i klubben längre och sedan kommer en av SSR:s största profiler Bo Bengtsson. ”Bobbe” är fortfarande i allra högsta grad aktiv som funktionär och då oftast ihop med fru Eva.

När jag ser bilden känns det nästan som igår och kan ännu höra Lundgren när jag trasslade med stencileringsapparaten (dåtidens kopieringsmaskin).

Glasarjävel (min far vara glasmästare) kan du inte göra något rätt, du är för fan sämre än en säck panntofflor (potatis) att ha till hjälp! 

Det är i den skolan jag blev infostrad i rallysporten…

*

Noterade igår att det varit lite synpunkter på hur banchefen i EMK-Kannan använt ”balar” för att hindra att de tävlande genande alldeles för friskt. På FB skriver han: EMK kannan 31/8.

Jag fick höra igår från vissa förare som är missnöjda med placering av balar i vissa kurvor.  Som banchef måste jag lova vägföreningar att inte köra sönder vägarna så dom inte går att återställa.  Vissa sträckor i år har inte varit med på 10 år eller mer av just dessa anledningar. 
En förening har inte tillåtit tävling på deras väg sedan 1979 och en annan sedan 1989. 
Där har vi fått en chans i år och lyckas vi inte så kommer vi aldrig mer få låna vägarna oavsett vad. Ni ser själva skillnaden på bal eller inte bal. 
Första kurvan vågade jag inte lägga en bal i eftersom den isåfall skulle varit osynlig bakom krönet. Jag vill att alla balar ska synas när man ska styra in i kurvan och jag vet att vissa noter såklart påverkas av att det står en bal i innerkurvan. Så tyvärr måste vi använda balar för att få rallybilarna att åka på vägen även om vissa förare tycker att man ska ”mata kor med dom”.

Uppriktig, jag förstår inte vad som är problemet,  fast egentligen gör jag det. Så klart är det de tävlande som är det största problemet som med sina punkteringsäkra däck gärna kör över allt än där vägdragaren en gång i tiden tänkt man skulle göra. Hade alla tävlande gemensamt tagit ett beslut att sluta gena, ja då hade man såklart inte eller behövt ”bala svängarna” i samma utsträckning. För det är ju exakt så som man skriver, körs vägkanterna sönder så är det slutkört på sträckan. Då ställer jag mig frågan, hur tänker alla som klagar på dessa hinder att vi ska göra när väghållarna gör gemensam sak och säger stopp till rally på enskilda vägar? För det är ju faktiskt så att sporten är helt och hållet till hundra procent, i händerna på väg/markägarna. Så länge de ställer sig positiva funkar sporten men om vi börjar tugga på deras förtroende/god vilja då blir det nog andra bullar… 

*

Riktigt roligt att det går så bra för Felix Rosenqvist borta i Indycar. I helgen knep han för andra gången ”second place” när det kördes näst sista tävlingen i Portland. Så klart även kul för SBF-delegationen när dom kommer till finalen, att både dom och Felix har vinden i ryggen… 

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *