Inget från Kolsva, Adielsson klarade ERC-brons, unge Ring snabbast i klassikeruppgörelse, Lysen tog ny ”Sukka-seger”, Robin L. fortsatt i Euro RX-ledning och DS-Eric tvåa i Falkenberg.

Tyvärr det blir inte mer från mig om Kolsvarundan och detta av respekt för där uppenbarligen svårt skadade Adam Westlund och hans anhöriga/vänner. Känns inte alls bra att berätta om andras framgångar i samma tävling som en sådan här allvarlig olycka inträffar. Rätt eller fel, men så känner jag och då får det bli så. Joakim Sjöberg som åkt många tävlingar med Adam satt i helgen i Fredrik Åhlins bil och därför var det  Emil Bergkvist som var kartläsare åt Adam. Sjöberg har även skrivit på FB. ”Adam tillstånd är stabilt efter den brutala kraschen i Kolsvarundan och väntar på operation. Han är mestadels vaken och talbar. Emil är utskriven och på väg hem. //Joakim Sjöberg”. Bara att hålla tummarna och önska snabbt tillfrisknande!

Kan dock inte låta bli att förvånas över hur arrangören valt att hantera olyckan. Inte ett ord officiellt från tävlingsledningen för att informera varken om själva olyckan eller skadeläget för besättningen. I mediareleasen efter tävlingen nämns förvånansvärt nog inte olyckan alls utan bara vilka som vunnit de olika klasserna, Av kommentarer från närstående till de två i olycksbilen verkar det även som att anhöriga  flera timmar efter olyckan inte kontaktades av HQ i Köping. Har full förståelse för att det är en jobbig situation som arrangör, men i min värld måste man ändå kommunicera både med anhöriga och utåt. Om inte annat så för att lugna och förhindra onödig ryktesspridning…

*

Det lyckades för Mattias Adielsson/Andreas Johansson att med en femte plats i klassen ERC 1 Junior knipa en bronsmedalj. En välförtjänt medalj efter ett verkligt tufft Barum Czech Rally Zlín där man fått kämpa för varenda sekund med nya R5-Fiestan. Väl medveten om vikten av att komma i mål konstaterade Mattias strax före sista sträckan.

Skön liten söndagstur. Jag kör sakta men vi måste ta oss mål! 

Klassen var åtta bilar stor när rallyt startade men i mål kom bara fem bilar och där då göteborgaren var sist. På allra sista sträckan fördelades också guld och silvermedaljerna där britten Chris Ingram fick se guldet försvinna med 0,3 sekunders marginal till hemmaföraren Filip Mares´. Inte bara guldmedaljen utan även Eurosports prispengar på 100 000€. Ibland kan rally vara väldigt bittert! 

På sista sträckan i rallyt kraschade som så många före honom Martin Vicek med sin Hyundai R5 vilket gjorde att sträckan fick strykas efter att bara två 2WD-juniorer kört igenom. Nu blev det framräknade tider och då vann Jean Baptiste Frasncheschi med R2-Fiesta före spanjoren Efren Llarena. Med detta (om jag räknar rätt??) så missade han också  guldet då Ken Torn från sin femte plats lär ha fått ihop tillräckligt med poäng för ERC-seger.  Sindre Furuseth/Jim Hjerpe hade en mikroskopisk chans på guld men med en fjärde plats är det nog brons man får nöja sig med. Elias Lundberg/David Arhusiander slutade tyvärr ungefär som man avverkat hela säsongen, i stark motvind. Sjua eller näst sist i klassen blev resultatet i sista framträdandet i Opel Motorsports R2-Adam.

Jan Kopecky är i princip omöjlig att slå på hemmaplan och då blev detta hans nionde seger i rallyt. Tvåa kom landsmannen och märkeskollegan med Skoda Filip Marés som alltså även knep segern i ERC1.  Vet inte hur många bilder jag sett på Alexey Lukyanuk med antingen punkterat däck eller annat mer drastiskt haveri under rallyt. Ryssen avslutade med ny punktering på sista sträckan och rasade till 15:e plats därmed är det stenjämnt inför finalen.

Det tjeckiska storrallyt är utan tvekan ett av EM-seriens tuffaste. 48 namn i ”Retired listan” talar sitt tydliga språk och där orsaken ”Acccident” dominerar. Riktigt illa gick det för toppjagande ryssen Nikolay Gryazin som på SS11 i hög fart dundrade in med vänster bak i en väldigt stabil stenstolpe. Nu gick det ändå lyckligt för besättningen men för Skodan var det sämre. Är nog inte många som kan konkurrera med Gryazin om timmar som hans bilar tillbringar i plåtverkstaden. Dessutom något som nästan gjorde mig kräkfärdig, publiken applåderade när Skodan sladdade hårt i stolpen, vad är det för fel på folk? 

*

Då blev det en ”junior” som var snabbast när Klassiska/Historiska Rallycupen var i Finspång för att köra ”Finspångsrundan”. Totalsegrade gjorde Linköpings Adrian Ring/Cindy Brüggeman med en Volvo 240, elva sekunder före Lasse Drotz/Claes Rundlöf, Vaxholms MK i en likadan bil. Som trea rullade Botkyrkas Anders Söderberg/Lotta Strand in med sin Opel Kadett GSi. Femma totalt och segrare i 1300 Rallycup blev resultatet för Joacim Rydin/Niklas Jennersjö.

Bland de ”riktiga” klassikerna var Per-Arne Sjöstedt/Robin Sjöstedt, Haninge tämligen överlägsna i klassen minsta klassen för bilar upp till 1965. Deras Saab Sport var 46 sekunder snabbare runt de fyra sträckorna än tvåan från Kopparberg, Göte Nygren/Mikael Yliluomas Monte CarloKenneth Waltersson/Jan Sönne från Anderstorp tog dne gröna Lotus Cortinan till seger i samma ålderskategori men med större kubik. Halvminuten efter kom så nästa Ford körd av Leif B. Andersson/Bengt Lank.

Har alltid tyckt att VW 1500S borde få dispens att köras i hop med Saab Sport, Cooper och R8 Gordini då de effektmässigt bättre hör hemma där än bland Cortinorna. Men inte heller här lyssnar man på mina råd så därför kämpar Yngve Gustavsson/Magnus Rebinder (femma) och Lars Persson/Patrik Andren (sexa) mot övermäktiga konkurrenter. Men i mina ögon är ”Folkvagns-åkarna” cupens verkliga hjältar som hellre hyllar att bevara rallykultur än samla pokaler i prisskåpet. 

Riktigt skoj att se gamle SM-åkaren Jimmy Joge göra comeback i rallyskogen, hör och häpna inte i en någon grällt lackerad 240 utan i en hederlig Volvo Amazon. Finspångs egen Jimmy vann ”Volvo-klassen” i par med Pontus Fröste lite över 20 sekunder före klubbkompisarna i Volvo PV, Janne Blom/Stig Bergqvist. Saab-seger i 1966-71 genom Tommy Wikström/Mikaela Wikström, Fagersta före Thomas Thelin/Magnus Thelin, Uddevalla i den vassa VW 1302S.

Klass 8 vanns av Björn Olofsson/Niklas Ryghammar, Rimo i en Escort. Noterar att Ruben Börjesson/Rickard Börjesson övergett den udda Triumph TR7 för en Opel Ascona A vilket bar till en åttonde plats.

Nästa deltävling för cupåkarna är Strömkarlsrallyt i Trollhättan om två veckor. Efter detta vänder man näsan söderut för ett besök i SMK Hörbys TV-Svängen den 14 september. Finalen avgörs sedan i Fagersta med Nattkröken första helgen i oktober.

Som bekant är det fri prissättning vad gäller anmälningsavgifter i rally. Avgiften ska så klart täcka arrangörens kostnader plus helst också generera ett litet överskott. Lika klart är det att kostnaderna för att arrangera kan skilja mellan olika arrangörer. Ändå reagerar jag lite när man i Trollhättan begär 2600 kronor för 33 kilometer SS fördelat på fem sträckor, dessutom körs en sträcka två gånger. Motsvarande i Hörby är 2050 kronor för 37 kilometer och där det även rör sig om sex unika sträckor… 

*

I den i all hast hopfixade Yokohamamesterskabet Øst 3 i Sorø tog Suzuki Danmarks Anders Lysen ännu en seger med sin nya ”4WD Sukka-värsting”. 18 sekunder efter kom så ny Suzuki men av lite beskedligare slag genom Michael Ted McBride. Ny 4WD som fyra, Rasmus Nielsen, Subaru innan det blev svenskt med Håkan och Pamela Oddshammars R5-Fiesta på fjärde plats. 

*

Robin Larssons segersvit är bruten och detta i när  Euro RX nådde Estering i Tyskland. I finalen fick Audi-föraren ge sig för Tomas Bryntesson. Fram till dess var det dock Larssons helg men så blev Polon för stark.

Vi leder nu mästerskapet med 22 poäng och ska göra vårt bästa i de två finaler som återstår av Euro RX, hälsar Robin.

Trea slutade Rene Münnich och fyra Pontus Tidemand. Tätt bakom kom så Peter Hedström som finalfemma.

På ett delvis regnblött Falkenberg kördes i helgen danska DS3 Cup och där Broby-föraren Eric Nilsson lyckades ta en andra plats i Race 1. En enda DS3:a hade han före sig, norrmannen och mästerskapsledaren Thomas Faraas. Svenskt på tredje plats genom Anton Bergström. Race 2 körs senare i dag och vå tävlingar återstår sedan av cupen. 

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *