Ogier slutar 2020, Adamo behöver nya förare, Tänak snabbast på shake down, Kristoffersson knäckte Polon, Tom och Dennis med bra känsla, ingen ny ”SM-överraskning” och tre Grupp F blir ett!

Innan vi kastar oss in in WRC NESTE Rally Finland så bekräftade idag Sebastien Ogier att han avslutar sin karriär i 2020-finalen Rally Australia. För det första så är det lite märkligt att Ogier kan precisera detta då ingen kalender för nästa år ännu publicerats. Ännu konstigare med att utse just Australien som tack och farväl-tävling, då denna är i riskzonen att försvinna till förmån då för Nya Zeeland enligt välinformerade källor. OK kanske en petitess, däremot är det nog så att Ogier är mätt på rally och ett avslut är nära. Med detta så försvinner även spekulationen att han skulle lämna Citroën vilket knappast känns trovärdigt, att byta team för en enda säsong. Nej att det blir avslut hos Pierre Budar och Citroën är nog tämligen säkert. Det är i en intervju i franska L’Équipe som bomben släpps och där Ogier berättar att han framöver vill satsa helt på familjen och kanske även på att spela mer golf (?)…

*

Ett stopp till innan jag går in på ”the real thing” och i en intervju gjord av välkände David Evans förklarar sig Hyundai-bossen Andrea Adamo vara bekymrad. Bekymret är att både Sebastian Loeb och Dani Sordo ”arbetsvägrar” och vill inte köra i varken Turkiet eller Wales. Mycket ska man höra innan öronen trillar av och jag kan inte ens minnas att jag hört något liknade någonsin. Därmed sitter Adamo i en rävsax med bara två förare och tre bilar som ska besättas. Självklart blir det nu extra press på Craig Breen som är italienarens ”wild card” här i Finland, ett bra resultat och Hyundai-overallen kan komma till ytterligare användning. Tror inte irländaren behöver så mycket övertalning och inte eller ”oturskiwin” Hayden Paddon men där är kanske alla broar brända efter det extremt korta M-Sport inhoppet. Andra namn kan vara Jari  Huttunen som ändå inte verka var glömd i Alzeanu såvida inte Adamo tänker helt nytt. Om till exempel Kalle Rovanperä säkrat WRC2 Pro-guld kanske han kan ”lånas” från Skoda för de här två tävlingarna. Med avslöjandet borde numera luttrade Andreas Mikkelsen sitta lite säkrare åtminstone året ut, för inte kan väl Adamo vara sugen på att leta två nya namn för årets säsongsavslutning? Ord som ofta används av rallyförare är ”confident”, ”stabel” och ”feeling”, ord som verkligen inte präglar Hyundai-teamet!

*

I förmiddags inleddes Neste Rally Finland med 4,2 kilometer långa shake down-sträckan ”Vesela” och här satte sig direkt Ott Tänak i respekt med bästa tid men bara 0,3 sekunder före Thierry Neuville och så överraskningen, Craig Breen som trea 0,8 sekunder efter ledar-Toyotan. Fyra blev Andreas Mikkelsen precis före Teemu Sunninen. Sedan följde Kris Meeke, Jari-Matti Latvala, Sebastien Ogier, Esapekka Lappi och så sist i WRC-gänget och föga överraskande, Gus Greensmith med 3,5 sekunder upp till Tänak.

Med detta kan vi nu ta WRC-tipset.  

1. Ott Tänak Toyota

2. Sebastian Ogier Citroën

3. Teemu Sunninen Ford

4. Thierry Neuville Hyundai

5. Kris Meeke Toyota

Be inte om någon djupare analys för det finns helt enkelt inte…

*

Shake down började bra för Johan Kristoffrsson/Stig Rune Skjaermoen och efter två rundor vara man överraskande snabba med tanke på orutinen från finsk väg. Men så i tredje körningen tog det tvärstopp i Bauhaus-Polon. Vid det här laget hade sträckan blivit rejält spårig och plötsligt dök där upp en sten i vägen som Johan inte lyckades parera. Ett tungt genomslag knäckte bland annat oljesumpen och nu jobbas det febrilt i KMS-tältet för att få bilen ”race ready” till kvällens Super Special  ”Harju 1” klockan 19.00.

Nu kanske ni tycker jag är lite gnällig men jag tänker faktiskt hoppa hela WRC2 Pro i tipset. Tre startande och där Kalle Rovanperä är skyhög favorit är inte mycket att tippa…

Istället blir det betydligt intressantare och ovissare WRC2 som får mitt fokus. Skulle man gå efter shake down där fransmannen och tvåan i tabellen  Pierre Loubet satte bästa tid så vore det enkelt, men det tänker jag inte göra det för mig. Istället ser jag i näst snabbaste förare min vinnare, den svensktalande och mycket sympatiske VW Polo-föraren Emil Lindholm resten blir som följer.

1. Emil Lindholm Polo

2. Jari Huttunen Hyundai

3. Johan Kristoffersson Polo

4. Nikolay Gryazin Skoda

5. Henning Solberg Skoda

*

Över till den riktiga nagelbitaren för oss blågula, Junior WRC. Snabbast ”skakade” Tom Kristensson/Henrik Appelskog som i andra rundan satte dagens bästa tid. Från Hörby-teamet rapporteras och tack för bilden Simon Andersson.

Allt kändes bra på shake down och likaså känslan i bilen!

För mig överraskade tysken Julius Tannert genom att vara tvåa och  dessutom ensam om att skita i däckslitage, körde sex rundor på ”Vesela”. I femte försöket var han bara 0,9 efter Hörby-föraren. Ännu mer överraskande var trean från Rumänien, Raul Badiu 1,1 efter Tom. Junior-ledaren, spanjoren Jan Solans rullade in som sexa med Dennis Rådström direkt bakom, knappt tre sekunder sämre än bästa tiden i klassen. Även i R2-Fiesta #73 rapporterades om bra känsla men även andra saker.

Vi hade ett stort ”moment” här inne så nu har vi även känt på detta!

För Dennis och Johan Johansson är det tredje starten i tävlingen och utan tvekan den viktigaste av de tre väntar nu.

Vi är i det läget av säsongen där alla behöver ett bra resultat, det är viktigare än någonsin att ta sig i mål och få med poängen. Det märks av. Men vi har bra erfarenhet sedan tidigare och vet vad som väntar.

Paret ser framemot kvällens start och där de hoppas att deras rutin från tigare år ska spela en viktig roll.

Vi har gjort misstagen men lärt oss av dom och ser fram mot fräna, snabba vägar där man måste hålla tungan rätt i mun. Klart att man alltid vill vinna, men vi ska köra vårt race och göra allt vi kan. 

Då tippar jag ”nagelbitar-klassen”.

1. Aleksi Röyhkiö Fiesta

2. Tom Kristensson Fiesta

3. Dennis Rådström Fiesta

4. Martins Sesks Fiesta

5. Sami PajariFiesta

*

Allvaret börjar i morgon när stadsträckan i kväll avverkats och redan tidigt på fredagsmorgonen är ”the rally on it´s way” med ”SS2 Ottilia”. Sedan rullar det på med bland annat två mil långa klassiska ”Moksi”. Dagen avslutas med stadsträckan runt 20-tiden som då är SS11. Lördagen körs med åtta sträckor och så på söndag avslutningen med fyra sträckor och power stage ”Ruuhimäki 2” avslutar ”Finlands GP 2019”.  Vid detta laget är troligen naglarna nedbitna till roten, pulsen i rekordtakt och de Svenssonska tummarna blåa av blodbrist, men ”bring it on”!

*

Jag utlovade tidigare i veckan ännu en överraskning i Rally SM förutom Fredrik Åhlins start i Kolsvarundan. Tyvärr blir det inte så, då jag i går kväll fick besked om att pusselbitarna inte föll på plats i tid för Kolsva. Dock är inte hoppet ute att det kan bli en start av ”överraskningen” i East Sweden Rally och Rally Blekinge där nu även anmälan öppnat.

Till Kolsva pinnar det på med namn och nu är man uppe i 76 i SM-klasserna. Bland de senaste att anmäla sig är J-SM-tvåan Pontus Lönnström/Jörgen Lindahl och så snabbe men lite otursförföljde Opel-föraren Daniel Röjsel med Mikael Johansson i högerstolen. Anmälan stänger på söndag.

*

Just nu finns det ute ett remissförslag från Rallyutskottet gällande Grupp E och Grupp F, tyvärr är jag inte människa att leta upp förslagen så jag kan inte redovisa några detaljer. Dock har jag förstått att för Grupp F handlar det om att slå ihop dagens tre (?) Grupp F-reglementen till ett enda och  där skillnaderna handlar om bilen, har antingen fram eller bakhjulsdrift plus om det är en bil som är snabbare än Volvo 240/940. Alla som är någorlunda insatt i rally förstår ju att det måste vara något tokigt när man delar upp bilarna så här in i minsta detalj eller är det bara jag som inte fattar vitsen?  Det som började som ett illa maskerat ”våldtäktsförsök” på VOC, döpt till ”Grupp F” som bara var öppet för olika Volvomodeller utvecklades så småningom till att gälla även andra bilmodeller. Först då började jag fatta grejen med den nya klassen, lite ”hottare” än Grupp E med lite snabbare bilar, luftintag på taket och ingen inredning. Bland annat BMW, Golf och Peugeot blev bilar i den utökade Grupp F-klassen.  Men plötsligt så visade sig de nya modellerna snabbare än Volvo-bilarna och vips blev där plötsligt en klass till kallad ”Grupp F Övriga” för de ”snabba” nya bilarna, allt för att värna Volvo. Ungefär som att man i Grupp H skulle dela upp bilarna beroende i vilken ände man placerat drivhjulen och sedan dessutom toppa med att placera de bästa bilarna i en egen klass ”Grupp H Övriga”.  Nu aviserar dock rallyutskottet att detta är historia och istället fattar man förhoppningsvis det enda vettiga beslutet, att slå ihop Grupp F till en enda klass som då ska gälla tre år framåt. Har man synpunkter på detta ska man ta kontakt med respektive SGA.

*

Tänker på det jag skrev i början om hur viktigt det är att vara ”confident”, lite slarvig översatt till självsäker i rallysporten. Såg häromdagen ett underbart klipp i ämnet med Zlatan i huvudrollen. I klippet väntar han i spelargången tillsammans med övriga spelare i LA Galaxi på att få kliva in på plan. Vid sin sida har han liksom övriga spelare, en liten färgad fotbollskille som hårt kramar Zlatans hand. Mumlar något som får den svenske nationalhjälten att fråga vad det är?

Jag är så nervös, stammade killen fram.

Zlatan tittade på honom lite förvånat och replikerade.

– Nervös? Du är ju med Zlatan!

Då har man självförtroende…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *