Johan K. tog första WTCR-segern, Neuville skyller på feltest, Stugemo kör italiensk Hyundai, Carpart1 kartingskola och SM-Sprinten i Malmö fick extra draghjälp!

En omskakande helg på Nürburgrings Nordschleife för Johan Kristoffersson när WTCR gästade klassisk racingmark. Först tog Johan sin allra första seger med Sebastien Loeb Racings Golf GTI TCR när han från pole position i race två vann  med fem sekunders marginal till Audi-föraren Frederic Vervisch. Sämre gick det i race tre där Johan på andra varvet tvingades köra av banan för att undvika att krocka med Nicky Catsburg som försökt sig på en omkörning av Yvan Muller. För Johans del slutade det med att han ”crashed heavily”. Dock är det segern Johan tar med sig hem till Arvika som bästa minne.

Mycket trevligt och jag ärr verkligen glad, kommenterade Johans segern.

Det var tajt i de första kurvorna men mot slutet var det ”cruising” mot mål!

För övriga svenskar Thed Björk och Daniel Haglöf var det ingen lyckad helg i Tyskland. Haglöf inledd med att krascha sin PWR-Seat i Q2 men som ändå mekanikerna lyckades få ihop till race ett i fredagskväll. Här blev det dock DNF efter en Audi-kontakt. Här slutade Kristoffersson tia och Björk elva. I race två blev det 14:e plats för Cyan Racing Lynk & Co-föraren medan Haglöf slutade på19:e plats. I race tre nådde ingen av svenskarna den svartvitrutiga flaggan….

*

Med kort om tid mellan Portugal och Sardinien tvingades WRC-teamen att göra  tester för båda tävlingarna ungefär samtidigt. Därför gjorde Hyundai-teamet tester med mestadels vått underlag medan det på Sardinien istället var nästan 40 grader varmt och torrt. Förhållanden som Thierry Neuville nu menar att man inte alls var beredd att möta och som kostade honom många VM-poäng.

– Jag var inte alls med i fajten och kände att jag aldrig verkade ha rätt däck för att få grepp, berättar Neuville för wrc.com.

”Not so much fun”!

Fel däck plus en krånglande differential som dock byttes menar han blev dyrt i guldjakten. Men allra mest var det testerna som genomfördes under helt fel förhållanden som ställde till det.

Vi testade tre dagar med regn och uppenbart var vår bil alldeles för mjuk. Att testa före Portugal var nog ett misstag…

Andrea Adamo medger att upplägget inte var optimalt men menade att där fanns inte så mycket annat att göra. Ingen tid för test mellan de båda rallyna och då måste man välja det man ändå tror är det minst dåliga alternativet.

Det är det bästa du kan få till, konstaterar Adamo.

Lite ”dålig förlorare” tycker jag nog det känns som när belgaren nu skyller på tester. Utgår från att både vinnare Dani Sordo och trean Andreas Mikkelsen testade i20 WRC under samma förhållande som Neuville men som bevisat ändå hade tempo för toppstrid. 

*

Om ett par veckor byter Lars Stugemo och Kalle Lexe ut inte bara Sverige mot Italien utan skiftar även från Printsports Volkswagen Polo R5 till en italiensk Hyundai i20 R5. Därmed har Stugemo provat allt i R5-väg utom Citroën och Peugeot. Började med en Fiesta, sedan Skoda och senast Polo. Bilen hyrs av det italienska Hyundai-teamet HDI och det är till asfaltrallyt, Rally Internazionale del Casentino som Lars blir Hyundai-förare  Anledning till bilbytet är att Printsport är fullt upptagna på hemmaplan då tävlingen krockar med både finska mästerskapet, Rally Estonia plus att det ska testas inför Rally Finland två veckor senare. Nu blir det inte helt ny bekantskap att köra Hyundai för Lars, ett par tester har han redan hunnit med i vår. Sunnyside Experience-föraren vill även berätta lite om den insamling mot cancer han startat och som tickar på. 

  Rallyvärlden dragit in 65 000 än så länge på #FkkCancer!

*

I Småland arrangeras årligen en ”Kartingskola”Hagalsätt. I år med rekordeltagande och 12 blivande kartingstjärnor fick både teoretisk och praktisk utbildning i att köra kart.  Populära ledare i år var ungdomarna och förarna  i Team Carpart1, Alex Holm och Tove Linde som fick stort tack från både barnen och föräldrarna för en väl genomförd kurs. 

Kartingskolor arrangeras landet runt av många och det är extra kul när ungdomar med tävlingserfarenhet själva är ledare! Barnen verkar också uppskatta detta, berättar Team Carpart1.

Med Johan Kristofferssons seger i dagens WTCR-race fick också SM-sprinten i Malmö på fredag lite extra draghjälp. Inte så ofta en dubbel världsmästare i rallycross, STCC-vinnare, tvåa i Rally-SM och nu även segrare i WTCR tävlar i Skånes sydvästra hörn. Lockar inte detta publik på fredag så vet jag inte riktigt vad som krävs för att få ut malmöbor till Lockarps Kartingbana…

*

Avslutar med en lite sorglig bild på en Opel Manta A från Håkan Efraimsson i Kulings MS. Det finns dock lite hopp enligt Håkan.

Den väntar på att få komma ut på sommarvägarna!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *