Ogier inledde med avåkning, Neuville-Rovanperä-Solans mina vinnare på Sardinien, svårtippat i Nyköping, Le Mans-legenden gillar det svart och vilken upplevelse för Hyundai-åkaren!
WRC Rally Italia Sardegna började med en dramatisk shake down på knappt fyra kilometer långa och dammiga ”Olmedo”. Här inledde Sebastien Ogier med att glida lite för långt ut i en hårnål och med målskyltarna i synfältet träffa en stenpelare där bakfjädringen knäcktes på hans C3 WRC. Nu är ju inte Ogier vem som helst så efter att ”Vinkel-meckarna” bytt ut allt trasigt klev han in på scen igen och satte direkt bästa tid på sträckan. Bara Ogier som dessutom är de italienska fansens kelgris!
Näst snabbast var Ott Tänak, Toyota, 0,9 sekunder efter medan Hyundais stora hopp Thierry Neuville satte en tid som var 1,7 sekunder sämre än Citroën-essets. Nya samarbetet mellan Teemu Suninen och Jarmo Lehtinen klickade direkt, fjärde tid 2,7 efter Ogier. Exakt samma tid fick även Kris Meeke och Andreas Mikkelsen.
– Kände mig lite rostig på första rundan, bromsade för tidigt men i tredje körningen började det kännas bra, förklarade Andreas.
– Tiden var inte heller allt för dålig och jag känner att vi har mer att ge!
Noterbart hos mig är att Juho Hänninen i Toyotas fjärde Yaris WRC satte snabbare tider än både Esapekka Lappi och Dani Sordo.
*
Bland R5-bilarna (WRC2/WRC2Pro) var det inte helt oväntat Kalle Rovanperäs nya Skoda som var snabbast, tolva totalt och 0,4 sekunder bättre än Mads Østberg, C3 R5. Två sekunder efter heta Kalle kom Skoda-kompisen Jan Kopecky, alla tre i WRC2 Pro-klassen.
Bäst i WRC2 körde Ole Christian Veiby med Volkswagen Dealer Team Bauhaus Polo R5. Lite anmärkningsvärt är att Veiby och Jonas Andersson är enda i den här stora klassen som domineras av Skoda, att köra Volkswagen. Nu var inte den norsk/svenska duon ensamma på tiden 3.10,0, för samma tid fick även Takamoto Katsuta vars utvecklingskurva nu lutar brant uppåt. Vad händer när han till ”hemmatävlingen” Rally Finland får sättas sig nya R5-Fiestan?
Annars inga direkt skrällar i R5-gänget där polacken Kajetan Kajeatnaowicz byte från Polo till Skoda har än så länge inte inneburit något större lyft. Bland de sista i klassen och 25 sekunder långsammare än Rovanperä.
*
I går ”varnade” jag för Martins Sesks och Julius Tannert i Junior-WRC och ska man döma lite av shake down så är varningen befogad. Sesks hade mest bråttom över de tuffa fyra kilometerna, 1,7 sekunder före Tannert som tvåa. Nu är detta som bekant ”prov utan värde” och har mycket lite om hur det kommer att se ut vid målgång på söndageftermiddag.
Bäst av svenskarna lyckades Tom Kristensson/Henrik Appelskog med sjunde tid runt fem sekunder efter sin gamle Opel-kompis i topp.
– Bra shakedown, summerade Tom efteråt som valde att bara köra en enda repa.
–Största skillnaden är att vänja sig vid hårda ”K4-Pirelli”. Väldigt dåligt fäste samtidigt som det ändå sliter mycket, men totalt bra känsla!
Efter ”reccen” har nu J-WRC-ledarna fått lite bättre koll på vad som väntar runt hörnet.
– Sträckorna har allt, där 70 procent är grymt rolig väg med varningar för lösa stenar, konstaterar Tom och tillägger respektfullt.
– Resten av sträckorna handlar enbart om överlevnad, men kul ska det bli!
Bra känsla måste det också ha varit i går kväll när Tom fick en ”date” med M-Sports ”Top dog” Malcolm Wilson och teamets försteförare Elfyn Evans på serviceplatsen i Alghero. På plats finns också den lilla men ack så effektiva hejarklacken från Hörby, Ronny Isacsson, Christer ”Krabba” Håkansson och Anders Hasselgren. Är man då lite skrockfull så kan jag berätta, att senast samma rallytrojka var samlad för att heja fram Hörby-Fiestan var i höstens ERC Rally Liepaja vilket slutade med R2-seger…
*
Även Dennis Rådström/Johan Johansson överlevde shake down och valde att köra en runda mer än Tom och Henrik. Märkligt nog satte värmlänningen bäst tid första gången, 2,3 sekunder bättre än på andra rundan. Märkligt då han på första rundan bara körde med bakbromsar men trots detta rapporterar även Dennis och Johan ”bra känsla” i Fiestan inför kvällens start.
– Största utmaningen med Sardinien är att hålla fokuset uppe, menar duon.
– Långa dagar, höga temperaturer och utmanande sträckor gör det oerhört viktigt att hålla koncentrationen uppe.
Målsättningen är hög från paret i den orange Ford Fiesta R2T #73.
– Vill givetvis vinna, men även ha en rolig helg…
Rallyt startar i kväll klockan 17.00 lokal tid med två kilometer långa Superspecialen ”Ittiri Arena Show”. Här startar man bilarna två och två om jag fattar rätt. Då borde Tom köra mot Jan Solans medan Dennis får möta Julius Tannert. Fredagen bjuder sedan på åtta sträckor med en enda service efter ”SS5 Monte Baranta 1″ och då har man kört sex mil ”mördarsträcka”. Målgång vid 18-tiden. Lördagen är längst med 14 mil SS men bara sex sträckor och en enda service. Här finns också rallyts längsta sträcka, 28,2 kilometer långa ”Monte Lerno 1 och 2”. Fyra sträckor på söndagen avslutar sedan ”The Italian job”.
*
Dags för WRC-tips.
1. Thierry Neuville Hyundai
2. Kris Meeke Toyota
3. Sebastian Ogier Citroën
4. Ott Tänak Toyota
5. Andreas Mikkelsen Hyundai
Hugger i hjärtat att inte ta med Jari-Matti Latvala eller Elfyn Evans men ”5-i topp” är ju fem, varken mer eller mindre…
WRC2 Pro/WRC2.
1. Kalle Rovanperä Skoda
2. Ole Christian Veiby Volskwagen
3. Mads Østberg Citroën
4. Nikolay Gryazin Skoda
5. Jan Kopecky Skoda
I det här gänget är det supersvårt att hitta rätt namn till ”Topp-5”. Lyckades inte heller trycka in Katsuta på listan vilket kan visa sig vara en miss…
JWRC
1. Jan Solans Ford
2. Tom Kristensson Ford
3. Martins Sesks Ford
4. Dennis Rådström Ford
5. Julius Tannert Ford
Självklart borde jag tippa Tom och Dennis i topp oavsett inbördes placering, men nu är jag också lite av en taktiker. Med blygsammare tips borde pressen som jag ser det, då minska på de båda blågula. Vilket i sin tur ger ett mer avslappat tempo (läs, segertempo) som kan bära hela vägen…
*
Då är det även dags att prova med ett nytt SM-tips inför Gästabudstrofén i Nyköping. Första start är fredagseftermiddag klockan 17.15 och där första bil är tillbaka för nattvila 21.00.
Otrimmat 2WD.
1. Hampus Jakobsson Peugeot
2. Adam Westlund Peugeot
3. Pontus Lönnström Ford
4. Victor Hansen Peugeot
5. Jari Liiten Peugeot
På hemmavägar blir nog SM-tvåan Hampus och Pontus Jakobsson väldigt svåra att komma till tals med för resten i den 20 bilar stora klassen. Även om Westlund visade vilken duktig han rallyförare är trots sina blott 18-år, tror jag en viss vägkännedom kan bli bröderna Jacobssons trumfkort.
Team Ramuddens Pontus Lönnström med småländskt i högerstolen i form av Jörgen Lindahl har haft det lite struligt med övergången från Volvo till Ford. I SSR var man på gång när en turboslang förstörde helgen.
– Nu får vi hoppas att allt sitter där och att inga fel uppstår, så att vi får visa vad vi går för även i slutplaceringen på en SM-deltävling, hoppas J-SM-vinnaren 2018.
Med tanke på Victor Hansen/Victor Johanssons succéseger i SSR borde jag kanske placerat Hörby-duon högre än fyra. Väljer ändå att skruva upp ner förväntningarna på SM-ledarna en aning, men säger som jag brukar, jag har haft fel förr…
*
Trimmat 2WD.
1. Daniel Röjsel Opel
2. Robin Sandberg Toyota
3. Kristian Johansson Renault
4. Mattias Adielsson Renault
5. Daniel Wall Volvo
Att hitta rätt topp-fem i detta 39 ekipage stora getingbo är i mina ögon omöjligt. Har vridit och vänt på namnen och där till slut Opel-hjärtat klappade mest, alltså blir Röjsel min vinnare.
*
Trimmat 4WD.
1. Johan Kristoffersson Polo
2. Patrik Flodin Skoda
3. Martin Berglund Skoda
4. Mattias Monelius Skoda
5. Anton Eriksson Skoda
I SSR bytte Kristoffersson och Flodin sekunder med varandra innan ett litet misstag i Polon sopade vinnarmattan ren för Flodin. Känns som att den här utgången inte var något som alls gillades av Arvika-föraren med kartläsare Stig-Rune Skjaermoen. Att han är både revanschsugen och ytterligare lite mer rallyrutinerad den här helgen, tror jag kan bli det som gör att sekunderna ur hans synvinkel hamnar rätt.
− Det kommer inte att bli lätt, men jag hoppas vi kan dra en del lärdomar av förra tävlingen, menar Johan.
– Klart man vill vinna, men för mig är det viktigt att få poäng nu också eftersom jag redan har använt mig av min joker!
*
4WD Övriga.
1. Jimmy Olsson Mitsubishi
2. Joachim Grahn Ford
3. Stig Andervang Mitsubishi
4. Anders Jonasson Mitsubishi
5. Fredrik Grahn Ford
SSR blev en klar besvikelse för GN Motorsport eller Joachim Grahn/Rickard Nilsson. Först oskyldigt ”rundbane-strul” på Millebygden och sedan en Fiesta där inte Jocke alls kände sig komfortabel med en bakvagn som släppte mest hela tiden.
– Nu har vi byggt om allt med väghållningen så får vi hoppas att bilen känns stabilare, förklarar ”ingenjör/kartläsare” Rickard Nilsson.
– Fungerar det som tänkt så är det som vanligt, vi kör inte för att bli tvåa!
Detta är nog en målsättning som delas av de flesta i det över 80 bilar stora startfältet…
*
Samtidigt med allt annat är det ny deltävling ADAC Opel Rallye Cup med ”Rallye Stemwelder Berg”. Den förra fick ju en så tragisk utgång när en förare och kartläsare utanför cupen avled efter krasch, varefter tävlingen självklart ställdes in. På plats är Sebastian Johansson/Jesper Elfver för start i tyska Lübbecke bara runt 30 mil från Travemünde. 15 mil SS väntar innan målflagg på lördagskvällen.
Nu har svenskarna inte alls fått den uppladdning man hoppats då deras Peugeot på hemmaplan inte varit ”race ready”, istället har man fått låna en Ford för att hålla igång litegrann och nu är det åksugna svenskar som väntar på start i morgon.
– Vi ser fram emot en bra helg!
*
Kollade i går på dansk tv som visade ett program om racinglegendaren/niofaldiga Le Mans-vinnaren Tom Kristensen. Programmet spelades in i hans födelsestad Hobro dit Tom med familj valt att återvända efter att karriären avslutats. Ett porträtt av en oerhört sympatisk och ödmjuk man visades upp för tittarna. När han 2017 valdes in i det exklusiva med bara drygt 30 namn i listan, Hall of Fame Danmark visade Tom upp äkta känslor under publikens jubel. En liten parantes, i den här exklusiva skaran finns också Hörby med på ett litet för att inte säga pyttelitet hörn. En av personerna på listan är legendaren inom dansk sportrapportering i både radio och tv, Gunnar ”Nu” Hansen. ”Nu” hade en syster som bodde och jobbade i Hörby. Som jag skrev i början, inte mycket men mer än vad de flesta andra orter i Sverige kan visa upp i det här ämnet. Nåväl, en sak som fastnade hos mig var när Tom och tv-reportern frågade hur han ville ha sitt kaffe. Tom tittade på honom och konstaterade.
– Svart, riktiga män dricker bara svart kaffe!
Tänk i att våga säga detta i en tid när de flesta har mer mjölk/grädde än kaffe i koppen. Respekt!
*
Att vi i Norden ligger långt fram i säkerhet vad gäller rally är ingen hemlighet. Ett bevis på att där finns mycket kvar att jobba med i den här frågan längre ner i Europa såg jag igår. I helgens ”45 INA Delta Rally” som kördes i Kroatien utanför Zagreb fick slutligen vinnaren Rok Turk en riktig nära döden upplevelse. På shake down laddade Turk med sin Hyundai i20 R5 och i en lång svepande vänster gick det fullt på femman. Mitt i kurvan får han plötsligt möte med en privatbilist och att det inte blev en fruktansvärd frontalkrock får helt tillskrivas Hyundai-förarens snabba reaktion. På köpet fick man lära sig alla svordomar plus några till som finns på kroatiska…
*
Hade kunnat skriva hur mycket som helst i dagens blogg och ändå inte fått med häften av vad som händer de närmaste dagarna. Sätter därför punkt här och ber om överseende för allt som inte avhandlats. Värre kan det också bli i morgon fredag, då det är högst ovisst om jag hinner med att skriva något alls. Har ett ”jobbpass” innehållande massor av studentutspring vilket ser ut att blockera bloggen. Men ge inte upp, kan bli någon kort rapport…