Mikkelsen gillar Argentina, Paddon sätter Samantha i högerstolen, Grupp H dominerar, ”Blåflagg” RS-alternativ, Bilcross körs hos SBF och ELMIA lockar med både Block och Rådström!
Medan Toyota, Citroën och M-Sport oftast känns väldigt förutsägbara vad gäller line up inför WRC-tävlingar är det mer spännande med Hyundai. Här vet man aldrig riktigt hur teamchef Adamo tänker, samtidigt är det svårt att hävda att han tänker fel då Thierry Neuville toppar Förar-VM och Hyundai Märkes-VM. Klart sedan en tid tillbaka är dock att i Rally Argentina är det Neuville, Andreas Mikkelsen och Dani Sordo som utgör ”the Hyundai squad”. Speciellt Mikkelsen och Anders Jaeger borde vara nöjda då man fick stå över senast på Korsika till förmån för Sebastien Loeb. I fjol slutade Mikkelsen femma i Argentina och vill så klart förbättra. Dessutom visade han ”good pace” på Mexikos grus tills han fick bryta, så kanske kan det bli vändningen för norrmannen.
– Argentina är utan tvekan en av mina favoriter när det kommer till grus. Mycket passionerad publik vilket ger en otrolig atmosfär, menar Mikkelsen.
– Sträckorna är väldigt fina, lite sandigare än övriga grusrallyn vilket ökar greppet vilket gör att det är lite lättare ”att köra med lite sladd”…
Mikkelsen lyfter speciellt fram två favoriter , ”El Condor” och ”Mina Clavero”.
– Den ultimata utmaningen för man och maskin!
Andrea Adamo har fått lite andrum med dubbelledningen och har inte HQ i Seul flåsande i nacken på samma sätt som tidigare. Han ser framemot ”dubbeltävlingarna” på Sydamerikansk mark med nykomlingen Rally Chile två veckor efter Argentina.
– En trevlig kontrast med en etablerad och en ny tävling inom så kort tid, menar Adamo.
– Men som även ger oss många helt nya utmaningar!
Nu kör man dessutom inte med samma uppställning i tävlingarna, i Rally Chile byter Loeb bil med Sordo.
*
En som inte alls är aktuell för varken det ena eller andra är ”The Kiwi” Hayden Paddon. Han har dock inte gett upp hoppet om att göra comeback i WRC redan 2020 men hur nära det sedan är i verkligheten är svårare att avgöra. Istället kör Paddon på hemmaplan och vann senast Otago Rally med importörens i20 APC-bil. Där satt hans gamle kartis, vinodlaren John Kennard vid sidan men till nästa tävling i mästerskapet blir det en tjej i högerstolen. På Nya Zeeland driver förbundet en co-driver akademi och från denna kommer 24-åriga Samantha Gray. Hon får nu chansen att läsa noter i Rally Whangarei och kanske väntar än större uppgifter framöver.
Lite märkligt att det är så ont om kvinnliga co-drivers på topp nivå. I WRC-sammanhang finns bara sporadiskt inhoppande österrikiskan Ilka Minor vid sidan av Henning Solberg. I ERC finns dubbelt så många, tjeckiskan Veronika Havelkova och ryskan Marika Danilova. Ser man så detta i ljuset av hur många tjejer som sköter kontoret i rallybilar på nationell nivå ser det ännu fattigare ut. Bara i Sverige skulle jag uppskatta att minst 30 procent av alla kartläsare är tjejer och flera är inte bara duktiga, utan även snäppet ambitiösare än många av sina manliga kollegor…
*
Fortsätter att ticka in anmälningar till Hässleholms GP den 28 april och nu är man uppe i 112 ekipage. Bland de senaste som anmält sig är uppenbart åksugne med danskt påbrå ändå hemmakartläsaren, yrkeslärarn, billackeraren Karsten M Svensson. Klart är att han ska åka i en Ford Escort MK1 RS1600 men som förare till Karsten är det för mig okände ”Vakant Vakant”, blir spännande…
*
På tal om att ticka in namn så gör det verkligen verkligen så i South Swedish Rally. Med nästan en hel månad kvar innan man stänger kan idag tävlingsledare Patrik Persson räkna in 66 anmälda. Som vanligt är klassen som många inte tycker hör hemma i Rally-SM, Trimmat 2WD (Grupp H alltså) klart störst med 35 ekipage att jämföra med totalt 12 4WD-åkare och 19 i Otrimmat (R2). Man må tycka vad man vill om vår ”hembyggda klass” men utan dessa garageentusiaster hade svensk rallysport varit så väldigt mycket tunnare. Räcker att kolla på listan inför premiären av Sydsvenska Mästerskapet i Älmhult den 27 april, 50 Grupp H-bilar mot 14 i 4WD och 13 i R2-klassen.
Slutsatsen är också enkel sedan må många drömma om rena FIA-klasser i rally, men utan Grupp H, Grupp E och VOC stannar rallysverige!
*
Häromdagen var det ”Eftermöte” i SMK Hörby till Bilmånsson Hörby Rallysprint och som väntat ett möte som mest handlade om småsaker. Trots att jag är part i målet vågar jag nog ändå påstå att det är sällan vi arrangerat en tävling som gett så stor positiv återkoppling som helgens. En av mötesdeltagarna konstaterade också.
– När en av de största grejorna att förbättra är att ha mer korv till grillen vid publikplatsen, då måste vi ändå ha gjort det mesta bra!
Så är det också, det mesta och om det inte förtjänade betyget ”med utmärkt beröm godkänt” så blir betyget ”godkänt med ett plus”. Till det sistnämnda hörde seedningen av startfältet där klubben följde de uppsatta DM-reglerna till punkt och pricka. Min uppfattning är som vanligt, gör man ”by the book” kan ingen i efterhand komma och påstår att man gjort fel. Tyvärr fick detta som en konsekvens att det blev en del ikappkörningar och när dessutom några av de långsammare i fältet inte gjorde ” by the book” och släppte förbi den snabbare kompisen blev det bitvis lite onödigt irriterat. Regelboken är solklar, blir man upphunnen av bilen bakom, gäller det att flytta sig och släppa förbi och detta så fort det bara är möjligt. Jag blev själv vittne till när en bil jagade framförvarande mer än ett halvt heat utan att bl förbisläppt, dåligt och osportsligt (ekipagen på bilderna är inte synonymt med vad jag skriver).
Dock är det svårt att göra något åt problemet men en sak som skulle kunna förbättra kom fram på mötet. Under varvlopp skulle man använda ”Blåflagg” där faktafunktionärer gör den tävlande uppmärksam på att det finns en snabbare förare bakom. Någon nackdel med systemet hittades inte och kanske kan det bli verklighet framöver.
Å andra sidan kanske detta inte behöver bli något problem framöver. SBF har (detta efter att tävlingsinbjudan till RS-premiären var publicerad) meddelat att man ändrar på reglerna för seedning och från 2019 03 25 är det upp till arrangören själv att bestämma hur man vill seeda. Därmed är det enklare att låta jämnsnabba förare starta ihop och då elimineras till stor del också problemet med omkörningar…
*
Har fått lite frågor angående nya bilsporten ”Bilcross” och det som de flesta undrat över är om detta körs under SBF:s regelverk eller är någon sorts utbrytare? Har luskat lite i saken och vad jag förstår går Bilcross under SBF. Detta efter att Förbundsstyrelsen beslutat så den 19 februari och placerat Bilcross under Folkraceutskottet och ”Arenasport Grus”. Dock finns ännu inget riktigt regelverk från SBF och likaså är det även lite tveksamt vad gäller SM-statusen.
Vad som inte är tveksamt däremot är att intresset för nykomlingen är stort vilket de 180 förhandsanmälda visar. Eldsjälen Kenneth Karlsson menar att han vill ha ett enkelt regelverk för att inte skrämma bort framförallt yngre förare. Enkla regler är som bekant inte alltid kompatibelt med SBF:s tankar…
*
I dag påskhälsade värmlänningen Jimmie Walfridsson att han kommer att köra en av JC Racetekniks bilar i RX2 Internationell Series i Barcelona redan nästa helg.
– Det blir som en liten uppvärmning och test inför säsongen, kommenterar fjolårets SM-bronsmedaljör.
*
Ett givet utflyktsmål under påsken för många motorentusiaster är Bilsport Performance Show på Elmia. I år bland annat med besök av ”sladdkungen” Ken Block. Även SBF trängs med en monter i Jönköping där besökare får möjlighet att både se och provsitta tävlingsbilar från tolv av de sexton grenar som SBF organiserar.
– För oss blir det en av de största ytor vi haft under de år vi stått på Elmia och vi kommer kunna visa upp så gott som alla delar av vår verksamhet, vilket jag tycker är riktigt roligt, säger Jörgen Ekwall, marknadschef på Svensk Bilsport.
– Hos oss kommer de även att få prata med några av Svensk Bilsports stjärnor då vi under helgen kommer ha Pontus Tidemand, Mattias Adielsson, Jari Liiten, William Nilsson, Dennis Rådström (bilden) och William Binbach på plats.
Utställningen pågår från Långfredag till Annandagpåsk.
*
Med detta sätter jag punkt för i dag och önskar alla en glad påsk. Blev tidig lämning i dag av bloggen men i eftermiddag väntar en spännande rallyorienterad intervju som ni får höra mer av framöver. Motorbloggen kommer att bitvis ta lite ledigt under helgen dock oklart i vilken utsträckning så ”stay tuned”!
*
Trevlig helg!