Meeke har kanske varit allt för försiktig, Oliver S. succé-tvåa, paret Levin mötte övermäktigt Opel-motstånd, topplaceringar för svenskarna på Costa Brava, satsa på asfalthelg i april och Bottas genrepade i WRC-Fiesta!
Kris Meekes WRC-karriär hängde i fjol på en skör tråd efter att ha blivit sparkad från Citroën. Allt för många timmar i plåtverkstaden för hans C3 WRC var den direkta anledningen men även klena resultat dom gånger han kom i mål. Fyra i Monte Carlo och trea i Mexiko var bästa resultat innan tålamodet tröt hos fransmännen och efter Argentina var Meeke f.d Citroën-förare. De flesta i branschen menade att Citroën agerat både för snabbt och för kraftigt, en klen tröst för den arbetslöse nordirländaren. Många menade också att det skulle bli svårt för honom att hitta en ny stol med tanke på att han i år fyller fyrtio. Allt detta struntade Tommi Mäkinen i och erbjöd honom en plats i en av de tre Toyota Yaris-WRC och jag vet inte säkert, men tror inte att Meeke var svårövertalad.
Nu tackar han för förtroendet genom att inleda året starkt med två sjätte platser och senast i Mexiko, bli femma. Har också imponerat genom att vinna power stage i Monte Carlo och i Mexiko bli tvåa bak Sebastien Ogier.
Inför nästa ”WRC-round” Tour de Corse ligger han och nya co-drivern Seb Marshall fyra. Dock en fjärde plats som inte direkt är en stabil grund om han tänker sig en guldstrid, för upp till ledande Ogier skiljer 30 poäng. Han har också klandrat sig själv för att kanske vara för försiktig på sträckorna men inte så konstigt med sitt tidigare ”crash-CV”.
– Vi kunde har tagit många mer poäng, konstaterar Meeke i en intervju med wrc.com.
Ändå finns glädjeämne.
– Absolut ingen ”bad start” på säsongen!
*
Oliver Solberg gjorde succé direkt när han och engelske co-driven Aaron Johnston körde in som tvåa totalt i ARA-tävlingen (amerikanernas motsvarighet till Rally-SM) 100 Acre Wood Rally. Trots ovanan vid den nya Subarun och det faktum att helgen tävling var premiär för Oliver med 4WD på grus låg svensken (blå/gula flaggor på sidorutan) trea redan på fredagen. Då med en punktering inräknad som kostade runt minuten. Dagen efter råkade Oliver ut för mardrömmen att motorhuven i runt 200 km/t lossnade och la sig rätt över vindrutan med minimal sikt som resultat. Så här långt ledde hans teamkompis David Higgins men ett elfel mot slutet kostade honom fem minuter och ras till tredje plats. Istället gick irländaren Barry McKenna med en Ford Fiesta Super 2000 upp i ledning. En placering han höll i mål, men imponerande nog var Oliver trots allt sitt strul bara 6,8 sekunder långsammare.
– Det har inte varit enkelt med mycket ”bad luck” men ändå sex sträcksegrar, menar Oliver belåtet.
*
Sverigeboende dansken Kristian Poulsen fick en bra inledning på 2019 när han och Ole Frederiksen körde in som fyra i holländska Zuiderzeerallye. Förvisso var där ett gap på över fyra minuter upp till hemmaföraren och totalvinnaren Hans Weijs R5-Fiesta men detta hade sin förklaring.
– Jag fick punktering vilket kostade fyra minuter men nu känner jag mig redo för Danska Mästerskapet, förklarade Polulsen.
Två placeringar längre ner kommer näste dansk Jesper Bisted/Arle Larsen med en Fiesta S2000 mellan de två rödvita skilde 50 sekunder.
Henrik och Ida Levin, SMK Hörby hade det tufft med sin VOC:are mot mer potenta konkurrenter. Trea i klassen är inget att hänga läpp för och när man dessutom ser vad som är före är det absolut inget att sura över. Två Opel Astra Gli 16V före den svenske Volvo 940:an är vad jag kallar övermäktigt motstånd. Bästa 2WD-åkare blev Duco Hoekstra med en Volvo 240 Turbo och slutade även sjua totalt. För Hörbyparet innebar den delen en 21:a placering. Båda danska ”topkjørerna” Marco Gersager/Carina Møller och Jan Petersen/Jeanette Kvick hamnade kategorin ”Uitvallers” (brutna på svenska).
*
Blev en lyckad inledning för de båda svenska ekipagen i EM för Historiska bilar med spanska ”67 Rally Costa Brava”. Allra bäst lyckades Anders och Ingrid Johnsen som tog Porschen till tredje plats totalt och vinnare av klassen C4. Placeringen bakom dalaporschen kneps av Mats Myrsell och Esko Junttila som tog runt den Italien-hyrda Ford Sierra Cosworten en dryg minut långsammare än Johnsen med Porschen. Alla mest bråttom hade italienaren ”Lucky” med Fabrizia Pons vid sin sida i en Lanca Delta Integrale 16V. Han och BMW-åkande Jean Berenguer hade en jättefajt rallyt igenom och i mål skilde bara 12,7 sekunder.
Nästa deltävling i serien körs den 26-27 april och då i Tjeckien med Vltava Rallye. Redan nämnd hit är Stefan Helin, Tibro med sin svarta Opel Ascona A. Den här tågen stannar Annie Seel hemma och istället är det Ida Lidebjer Granberg som sköter notläsandet.
*
Knappt hade jag tryckt på ”Publicera” för fredagens Motorbloggen där jag berättade att Euro-RX släppt ”Entry list” för 2019 och där Thomas Bryntessons namn saknades. Till VF förklarade han i en intervju att det inte skulle bli något rallycrossande i EM utan att han siktade på comeback 2020. Men idag vändes blad och nu blir det ändå Euro RX för norsksvensken.
– Jag är glad att kunna meddela att jag kommer att tävla i European Rallycross Championship i år också. Vi kommer att köra vårt eget team TBRX som vi gjorde 2015 och 2016 i RX2, men med stöd från Marklund Motorsport, berättar Thomas
– Jag ska köra en ”Marklund VW Polo” och ser verkligen fram emot den här säsongen med en ny bil och mitt ” gamla ” team.
Lika nöjd är Jan Marklund över beslutet.
– Vi är riktigt glada över att Thomas har valt att försöka vina Euro RX-guld i en Polo från Marklund Motorsport och vi kommer att stödja hans team på alla sätt vi kan!
*
Antalet namn fortsätter att minska i SSRC/DM-premiären Simrishamnsmixen. Nu är man nere i 205 varav fem är föråkare så egentligen exakt 200 bilar är just nu anmälda. Räknar man sedan även bort de 18 som är anmälda i Regularity är det bara 22 bilar för mycket. Kanske det ändå blir så att alla får köra den 6 april, vad vet jag…
Bra tryck på Bilsport Rallycup-premiären Anderslövsrallyt den13 april. Även här har arrangören i det här fallet Trelleborgs MK satt ett maxantal startande och detta är 100 bilar. Idag, utan föråkare har man 97 anmälda och där en av de senast anmälda bara han är värd resan ner till Anderslöv. SMK Hörbys Peter Strid med Ulf Lind till höger tänker sig att lufta sin äkta Opel Manta 400 på Söderslätt om en knapp månad. Kan man tänka sig att det är lite uppvärmning inför Midnattssolsrallyt kanske…
Ett annat lite udda inslag är att ”The two Victors” alltså Victor Hansen och Victor Johansson byter plats. Nu sätter sig Ryd-Victor bakom ratten på sin egen VOC-940 och låter Hörby-Victor sköta kontoret. Även här är det långt till anmälan stänger, inte förrän den 2 april låser Lasse Mattsson den dörren.
*
Lite trögare är det med gänget som gillar asfalt där det i stort sett står och stampar på samma fick både för DM-premiären Bil-Månsson Hörby Rallysprint och så lite kultstämplade Hässleholms GP. Till Hörby den 14 april är det nu 38 anmälda medan det i Hässleholm som kör den 28 april kommit anmälan från sex förare mer.
Har hört någon snacka om att köra en hel asfalthelg och då inleda med ”1. afdeling av Yokohama Mesterskabet Vest” och Kongensbro Rally Grand Prix på lördagen före Bil-Månsson Hörby Rallysprint. Börja med att köra på Jylland och Randers för att dagen efter ta sig an SMK Hörbys ”Varvlopp”, en strålande idé kan jag tycka…
*
Som välkänt är så är jag ingen Formel 1-lover men i dag måste jag ända ta upp ämnet. Medan F1-kollegorna laddade upp på traditionellt manér inför årets pengacirkus (jag vet att rally även det kostar multum men inte som F1, det vågar jag lova) så körde finnen Valteri Bottas rally i nordligaste Finland. I Arctic Lapland Rally testade årets premiärvinnare av F1 en Ford Fiesta WRC vilket slutade med en stark femte plats, två minuter bak vinnaren Emil Lindholm. Har altid sagt att fler racingåkare skulle pröva på att åka riktig biltävling, det kan dom ha nytta av när dom sedan flänger runt på jordens racingbanor…