FIA gillar inte ”Historic” i Rally Sweden, Kanada har inte gett upp WRC-dröm, Lukyanuk ny teamkompis till Adielsson, Engan läser ERC-noter åt Munnings, 16-årie Morin ny hos Brink och en ovanlig Manta!
Verkar som att Rally Sweden och VD Glenn Olsson hamnat i ett litet ”Moment 22-läge” när FIA ställer sig kritiska till att köra Rally Sweden Historic mitt i WRC-tävlingen. Ett normal år med hårdfrusna vägar skulle det inte ha varit något problem men som i år, med mjukare yta ställer gammelbilarnas annorlunda spårval till det för VM-förarna. FIA påtalade redan inför 2019 det olämpliga upplägget och fick nu vatten på sin kvarn efter årets mildväder. Man uppmanar därför Olsson och rallyt att tänka om inför 2020. Om inte, säger FIA-ansvarige Yves Matton kan VM-statusen vara i fara. På detta svarar Olsson till Autosport.
– Vi kör likadant 2020!
Problemet är att de 50 klassikernas startavgift utgör en viktig del av finansieringen av rallyt och utan det tillskottet får man inte plus och minus att gå ihop. Alltså, antingen kör man som idag och får en budget i balans men äventyrar VM-statusen. Eller plockar man bort Historic och säkrar VM, å andra sidan blir det svårt att få ihop ekonomin, lite pest eller kolera.
Annars verkar det inte som att Matton är ute efter att plocka bort Värmland från WRC-kartan, tvärtom ser f.d Citroën-bossen gärna att man utökar med ytterligare ett vinterrally. Samtidigt kommer det gamla slitna väderkravet på ”riktigt vinterrally” alltså att arrangören garanterar snö och tjockt islager på sträckorna. Ett krav som möjligtvis kan uppfyllas i Lappland, norra Finland eller Sibirien. Inga ställen som torde locka större publik som jag bedömer.
*
Årets Rally Sweden Historic blev som bekant inte någon succé med tre inställda sträckor för att spara vägarna åt WRC-gänget. Ett beslut som känns ganska självklart och som vinnaren Petter Solberg ställde sig bakom till hundra procent. Däremot var där många andra som kände sig lite blåsta och inte alls förstod varför just dom skulle bli lidande när vädret inte var på rallyhumör. Egentligen en ganska förståelig irritation men om man ställer det i proportion till att Ott Tänak & Co skulle köra en stympad VM-tävling så känns ändå beslutet helt rätt.
Erkänner att jag inte ägnat så mycket utrymme åt den historiska klassen och detta mest beroende på att jag inte hade möjlighet att se en enda tävlande in action. Med runt två timmars uppehåll mellan VM-fältet och klassikerna kändes det inte meningsfullt att vänta ut Petter Solberg och hans kompisar. Vet att andra tycker precis tvärtom, som ser WRC-åkarna som lite pausunderhållning tills de ”riktiga” bilarna kommer. Säger inte att detta är fel men jag prioriterade annorlunda. Vet också att min hundkojeälskande kompis ett tag funderade på att åka upp enkom för att se rallyts mest meriterade förare (kanske Petter Solberg som världmästare ändå är lite större) 81 årige Rauno Aaltonen i sin röd/vita Cooper S.
– Räcker att stå på en transportsträcka och bara detta att få se ikonen åka förbi är resan värd, menade han.
I mål kom Aaltonen med Hans Sylwan som kartläsare och detta som 36:a av de 38 bilar som kom runt. Ett stopp i en snödriva sinkade som synes här på Pierre Skytts bild. Teamchefen Hans-Åke Söderqvist/Rickard Forsell körde kollegialt in som 37:a. Allra sist i listan kom smålänningarna Sten och Peter Bondesson från Gullabo. I en Opel Ascona B var man 43 minuter efter Solberg.
*
Kanada har ofta nämnts som en nation som sägs var sugen på att sno VM-statusen från Sverige. Ett sug som inte alls avtagit utan det jobbas på för att åter få WRC till kontinenten. Dock är det inte klart uttalat att det handlar om vinterrally för ”kanadickerna” verkar lika gärna kunna bli ett grusrally. Inom kort ska man arrangera sin andra kandidattävling och siktet lär enligt uppgift vara att komma med i VM-serien senast 2022.
Tar inte gift på att det är så här men jag tror att första gången det kördes WRC eller motsvarande ”over there” var 1973 med Press-on-Regardless Rally. En tävling som hade de 85 (!!) specialsträckorna i Michigan och som vanns av kanadensaren Walther Boyce i en Toyota Corolla. Men se på f-n, tvåa var hemmaföraren Jim Walker i en Volvo 142S. Senast det begav sig med rally-VM i USA var 1988 men då hette det Olympus Rally och Lanciaföraren Massimio Biasson stod som vinnare. Noterbart är att trean 1973 i en Ford Escort RS1800, John Buffum, USA 15 år senare knep samma placering, men nu med en Audi quattro.
*
Då fick Mattias Adielsson en minst sagt meriterad teamkompis hos Saniteloc Racing när det idag avslöjades att ERC-vinnaren 2018 Alexey Lukyanuk, tar platsen vid sidan av göteborgaren. Även ryssen kör med en ny Citroën C3 R5 precis som Mattias. Målet är att precis som Kajetan Kajetanowicz försvara sin titel.
– En stor utmaning med ny bil och nytt team, säger den i St Petersburg boende 38 åringen.
– Tufft men vi är alla lika fokuserade på att jobba hårt för att uppnå max resultat.
*
Mer ERC-news, brittiskan Catie Munnings som ifjol körde ihop med Tom Kristensson i ERC Junior U.27 men även i Ladies Cup fortsätter i samma serie även i år. Även Munnings ingår i Santeloc Racing och i dag presenterade 22-åringen sin nya co-driver, norska välmeriterade Veronica Engan. Inte nog med detta utan i år ingår Munnings även i Peugeot Rally Academy. Premiär för de båda blir i ERC-premiären Azores Rally i mitten på månaden.
*
I dag presenterade Ken Block sin nya ”Cossie” innan hon ska ut på sin World Tour. För mig som förordar strikt original, alltså i detta fallet antingen med ”Repsol-utseende” eller med M-Sports blå/vita ”livery”. Block tänker annorlunda och om ”Cossie” blivit snyggare än när Carlos Sainz körde med Escorten är väl upp till var och en att själv avgöra…
*
Är väl inte så att ERT eller FIA European Rally Trophy blivit någon stormande succé? Mottagandet åtminstone i de norra delarna av Europa, har inte gjort några större avtryck. Inte desto mindre kör man på även 2019 och i serien som kalls ”Baltic” ingår tre deltävlingar. Först ut är Litauen och Rally Liepaja den 25-26 maj följt av estniska Rally Estonia den 12-14 juli. Avslutningen sker i Sverige med Rally-SM och East Sweden Rally 7-9 september. Östgötarna är tidigt ute och redan nu finns det material ute på danska sajter om ESR i en förhoppning att få lite danskar till Linköping.
*
Eslövs enda ”STCC-team” (lite oklart om det ska heta STCC även efter konkursen) är Brink Motorsport. I dag går man ut med namnet på ”tredje föraren” i teamet, första och andra namnen kommer senare meddelas det rå teamet. Man expanderar från två Audi RS3 LMS till tre i år och i den nya bilen sätts 16-årige Hannes Morin. Hannes är kusin till tidigare Porsche och STCC-föraren Philip Morin som även han får en roll i teamet som förarcoach.
– Att få möjligheten att starta upp en juniorverksamhet och stötta en så lovande talang som Hannes har varit en långvarig ambition för oss, säger teamchef Ted Brink.
– Tack vare våra trogna partners har vi nu vuxit till en nivå där vi anser att detta äntligen är möjligt.
Hannes är yngst av fyra bröder som alla tävlat internationellt i karting och till viss del även i racing. Under sina åtta år i karting ha Hannes bland annat blivit den yngste någonsin att 2018 vinna Europamästerskapen i klassen Rotax Max Senior – där han senare också blev VM-fyra i Brasilien med ett startfält bestående av över 70 förare. När Rotax körde på Åsum Ring i fjol är det däremot nog något Hannes helst vill glömma, bilden. Första testen med Audin blir på Ljungbyhed Park i början av april.
*
Snart är det premiär för IndyCar borta i USA något som en del racingfans med blågula ögon klassar som intressantare än Formel 1. Kanske en korrekt bedömning med både Marcus Ericsson och Felix Rosenquist i två olika vinnarteam. Premiären körs i Florida och St. Petersburg och för 27-åringen i Chip Ganassis team ligger det nu spänning i luften berättar Felix.
– Jag har en bra känsla inför St. Pete men samtidigt kan det vara klokt att dämpa sina förväntningar inför första racet eftersom man aldrig riktigt vet hur bilen presterar mot de andra teamen.
I fjol körde Felix i Formula E och skillnaden är stor mot den IndyCar-bil han nu ska köra. Då handlade det mycket om att spara energi, kanske något man kan ha nytta av även i IndyCar?
– Mer än vad man kan tro, konstaterar Felix.
– ”Fuel saving” (att spara bränsle) är en stor del av det strategiska spelet i IndyCar och det är något som Ganassi och Scott (Dixon) har varit bäst på rent historiskt. I Formel E jobbar man nästan enbart med just detta, så jag är säker på att jag kommer kunna bidra med viss kunskap till teamet.
*
Nu är mysteriet löst med den försvunna inbjudan till BRC-deltävling två, Nybros Zabra-Rallyt den 4 maj. Ett rent mänskligt misstag gjorde att inbjudan publicerades för tidigt berättar tävlingsledare Viktor Karlsson.
– Men bara lugn i båten, den öppnar på måndag igen, helt enligt plan!
*
Inte förrän jag tryckt på ”publicera” igår så upptäckte jag något intressant på bilden av den döende Opel Mantan. Kofångaren fram var av ”USA-modell” vilket även hökögde Anders Larsson i Malmö upptäckte. Om detta nu stämmer så är ju Mantan väldigt ovanlig av två skäl. Kan inte ha varit många som hittade från Rüsselsheim till USA och ännu färre som därefter kom tillbaka till Europa, i det här fallet Sverige. Grottar ner mig i ämnet och hittar då att det stämmer att Mantan som en av få Oplar erbjöds den amerikanska publiken. Bilarna sålds genom Buick-handlarna och hade inga egna ”shops”. Dessutom salufördes den till en början som Ascona med tillägget ”two door sportwagon” eller kort och gott ”1900 Sport coupé”. Inte förrän 1973 kom namnet Manta i bruk där borta. 1975 upphörde importen av Opel till USA och de sista modeller som då salufördes var just Manta och Ascona. Tänk vad en bild kan berätta…