Dramatik i J-WRC med Tom K. som ny ledare, Tänak på väg mot första segern i Värmland, Katsuta bjuder mig på show och familjen Solberg tog fjärde segern i ”Historic”.
Måste erkänna att det är väldigt svårt att skriva en Motorbloggen när man är mitt uppe i all den action som just nu genomsyrar Värmland. När jag dessutom är lite skrockfull känns det inte alls bra att skriva för mycket om resultatläget när en sträcka återstår av dagens sträckor. Måste så klart ändå summera lite av Junior-WRC där Dennis Rådström/Johan Johansson hade läget under fullständig kontroll fram till Hagfors 2. Precis före sträckan träffade jag på paret när man la på nya däck inför dagens tre avslutande sträckor. Jag gav Dennis ett råd.
– Ta det lugnt och kör mitt på vägen!
Tyvärr blev det inte så utan med några kilometer kvar av sträckan åkte fjolårsvinnaren av. Än värre, när man väl fått upp Fiestan på vägen igen hade en drivaxel lämnat in. Nu blir det dock omstart i morgon men med ett tidstillägg på sju minuter har Dennis rasat ner till femte plats och är 5.24,5 efter nye ledaren från SMK Hörby Tom Kristensson/ Henrik Appelskog. Att Dennis var besviken begriper alla.
– Vi är besvikna som tusan!
– Men vi tar nya tag imorgon för att ta sträcksegrar på de sträckor som är kvar, då det även ger poäng i mästerskapet. Vi vill även rikta ett enormt stort tack för allt stöd i skogen, säger Dennis.
Med tio sträcksegarar ger detta så här långt tio tunga poäng till Torsby-föraren. Påminner än en gång om att jag är skrockfull så det blir ingen mer utveckling av läget i Junior-WRC än så här.
*
Dramatiken har varit stor i rallyt men där till slut nu min vinnare och de flesta andras också för delen, Ott Tänak med sin Toyota kopplat lite grepp om Rally Sweden 2019. Efter dagens näsa sista sträcka, Färjestad Sprinten har nu estländaren nästan minuten ner till min tippade tvåa Andreas Mikkelsen, Hyundai. Men bakom Andreas är det desto tätare, Esapekka Lappis Citroën har bara 0,4 sekunder upp till Mikkelsen och fyran Thierry Neuville 3,2. Inte ens Elfyn Evans som ligger femma kan räknas bort och med bara runt tio sekunder upp till Lappi som just nu står på pallen.
Pontus Tidemand och Ola Fløene har haft det motigt även idag men ändå kört stabilt. Håller åttonde platsen och är näst bäste Ford-åkare sedan tidigare ledaren Teemu Sunninen åkte av på Vargåsen 2 och så illa att buren knäcktes. Bilen var annars intakt men med knäckt bur satte FIA-teknikerna stopp för en fortsättning.
*
Lika tufft är det i WRC2/WRC2 Pro där Ole Christian Veiby leder men med lite oflyt kunde hans rally tagit slut redan fredags framför mina fötter. Alltför hård ingång i en vänsterkurva på Röjden 1 resulterade i ett besök i snövallen men med turen på sin sida blev det bara lite tidsförlust. Då pressades norrmanen hårt av sin Polo-kompis Johan Kristoffersson men den pressen avtog under lördagen där Johan hade några moments. Istället är det nu ”kickade” Hyundai-åkaren Jari Huttunen som i sin första Skoda-start dessutom i privat regi, som bara har 15 sekunder upp till Veiby. Oroväckande ur Veibys synvinkel är att Huttunen plockat sekunder under hela lördagen. Säger som så, jag blir inte förvånad om det blir finsk seger i WRC2!
Emil Bergkvist/Patrik Barth känner in sig på nya Fiestan utan att att göra misstag och detta är nu belönat med en fjärde plats precis före Johan Kristoffersson/Stig Rune Skjaermoen.
*
Sedan måste jag påpeka att japanen Takamoto Katsuta och jag har något i hop. Ifjol drog Katsuta i en snövall i ”high speed” men kom lyckligt ner på jorden igen och kunde ta sin knallseger. I år på Röjden1 ville han återigen bjuda på lite show, ny visit i snövall men där också ett träd välkomnade honom. Men lika turligt som i fjol var det bara att plocka i ettan och köra iväg med bara lite plastbitar kvar på marken som minne.
*
Avslutar med detta Rally Swedens WRC-del och i det av mildvädret stympade Rally Sweden Historic blev det ny seger för Petter och Pernilla Solberg med den blå Ford Escorten. En perfekt födelsedagspresent till Pernilla som fyllde år i dag menade Petter. Tvåa blev Mats Jonsson/Johnny Johansson med sin Mazda som trots 4WD vilket helt klart var en fördel på det halkiga underlaget, ändå fick se sig slagna av en ”bakhjulsladdare”.
– Tufft att slå 4WD-bilar så detta var trevligt, menade en svårt febersjuk Petter
– Svettades, hostade och nös som bara f-n och trodde knappt jag skulle kunna starta. Men när du väl kommer i bilen och med adrenalin i kroppen får du fokus och kan köra.
Segern var paret Solbergs fjärde i rallyt.
Inte så mycket till Motorblogg det medges men ändå, en kort motorblogg är ändå en motorblogg. Hoppas få ihop lite mer matnyttigt i morgon…