Snötäckt ”Servicepark Torsby”, Neuville snabbast, Tidemand försiktig, Kristoffersson satte skräck i WRC2, Tom och Henrik ska ha kul, Solberg kör Subaru i USA, snart fullt i Simrishamn och tack alla som läser Motorbloggen!

Då har jag kommit tillbaka från ett hör och häpna, helt snötäckt Torsby. Av olyckskorparnas rapporter att döma trodde jag att det skulle vara barmark runt ”Service park Torsby” men så var absolut inte fallet. Pratade med flera förare och co-drivers och alla gav samma bild, ”ser mycket bra ut på sträckorna”. Lars Stugemos notläsare i nya Sunnyside R5 Polon, Kalle Lexe från Olofström såg inga större problem och var jätteglad men konstaterade samma sak som jag redan skrivit.

Klart att det kommer fram grus i spåren, det gör det alltid!

Dagens shake down de sex kilometerna vid Skalla var på intet sätt någon pekpinne om vem som får spruta skumpa på söndag men att fjolårsvinnaren Thierry Neuville satte bästa tid över den korta sträckan utanför Torsby är kanske ändå en liten indikation. I tredje rundan klämde han till med en tid so var 2,2 sekunder bättre än den Ott Tänak satte i sitt fjärde åk. Trea var Sebastien Ogier, tiondelen efter Tänak och så Kris Meeke som fyra 0,3 efter sin Toyotakompis på andra plats. Då hör det till saken att Meeke testade lite gränser och satte sin Yaris WRC i diket under tredje rundan och stod fast i över tre minuter. Ska man snacka besvikelser så är det nog Jari-Matti Latvala och Andreas Mikkelsen som svarade för dessa, nionde och tionde tid var vad man lyckades få till.

*

För Pontus Tidemand och Ola Fløene började det inte alls bra och första åket blev elva sekunder långsammare än Neuvilles sista.

Inte alls bra och efter detta så ändrade vi lite inställningar, berättar Fløene.

En manöver som visade sig vara bra och i sitt sista åka skilde bara åtta sekunder upp till Neuville.

Vi startade försiktigt och i tredje åket hade vi en bra känsla i bilen, menar Pontus.

Nu är det bara att med spänning se fram emot första sträckan i Karlstad!

*

Snabbast i WRC2 var inte alls förvånande Johan Kristoffersson, faktiskt bara sekunden efter Tidemands WRC-Fiesta. Om inte jag blev förvånad är det nog annorlunda i segertippade Kalle Rovanperäs Skoda. Däng med halv sekunden av en orutinerad rallyåkare känns nog inte så bra under Kalles hjälm. Tredje tid satte Jari Huttunen i sin första Skoda-start och tätt efter rullade Mads Østberg in med nya C3 R5.

Emil Bergkvist och Patrik Barth kände sig också lite för i Fiesta-premiären och tog inga chanser på ”nerskakningen”. Elfte tid precis bakom snabbe finnen Emil Lindholm var inget som bekymrade Bergkvist.

Allt kändes bra och rallyt är långt, så utan att göra några misstag ska vi nog försöka utmana… 

*

Har Ken Torn som tvåa i tipset inför Junior-WRC och det är kanske att tro för lite på estländaren. Satte bästa juniortid, 1,4 bättre än hemmahoppet Dennis Rådström/Johan Johansson.

Ett långt rally och allt handlar om att inte göra några misstag, menade Rådström som kände sig minst lika taggad som inför segern 2018.

– Absolut, detta måste och ska bli bra!

En enda runda hann Tom Kristensson och Henrik Appelskog med under torsdagen och på denna noterades man för åttonde tid av de 13 som kör.

Första gången jag kände på Fiestan och det säger jag, vilken dj-la bil att gå.

Tom menade att den var både lugnare på vägen än den Opel han körde i J-ERC i fjol och så var det motorn.

Vilken kraft där finns i de tre cylindrarna och där jag kunde kliva på gas med Opeln måste jag nu hålla igen, annars bara spinner hjulen, avslöjar Tom.

Än en gång poängterar Tom sin orutin med både bil och underlag. Påpekar att han är här för att lära för framtiden och så det allra viktigaste.

Målsättningen är att jag och Henrik ska ha fantastiskt kul i bilen!

*

Sprang på en gammal ikon och en kommande på ”servicepark Torsby”, alltså Marcus Grönholm och Johan Kristoffersson, Ole Christian Veiby till höger får däremot ursäkta men han har fortfarande en bit att vandra innan han kan upphöjas till ikon. Trion pratade naturligtvis om kommande äventyr i Värmlandsskogen, men Grönholm som just gjort klart med en tredje Hyundai Supercar i World RX stack emellan med lite om den framtiden.

Tror att 2019 blir ett mellanår och 2020 är World RX tillbaka starkare än tidigare!

Låter hoppfullt för alla RX-fans!

*

Vid presskonferensen efter shake down släppte Oliver och Petter Solberg en mindre bomb, Oliver är klar för Subaru Motorsport USA och köra deras WRX ST1 i det amerikanska mästerskapet. För tio år sedan försvann Subaru från WRC och de karakteristiska blå bilarna med sina gula stjärnor blev historia. Nu är dom tillbaka i USA vilket pappa Petter gillade.

Fantastiskt att dom kör med samma ”livery” som när jag körde för Subaru.

Ingen kan nog förstå vilken grej detta är för mig, jag var ju bara två år när pappa blev världsmästare i en Subaru, fortsätter Oliver.

Jag var så stolt över att pappa klädde sig i blått och gult och körde bil lackerad likadant. Har till och med fortfarande Subaru-sängkläder i min säng…

Subaru har dominerat rally i USA länge och vunnit 13 av 14 titlar sedan ma började med rally. Nu kommer Oliver rätt in i ett riktigt vinnarteam och ska köra sex mästerskapstävlingar med Aaron Johnston vid sin sida. I teamet kör sedan tidigare britten David Higgins och kick off för säsongen är den 15-16 mars i Missouri med 1100 Acre Wood Rally. Sista tävlingen är i mitten av oktober i svenskbygden Michigan. Är där någon som betvivlar att Oliver i dag 17 år gammal inom en inte alltför lång framtid, sitter i en WRC-bil? Efter detta, är där någon tvivlar på att han blir den andre Rallyvärldsmästaren i familjen Solberg?

*

Anmälningarna till Simrishamnsmixen duggar tätt och har sedan i går ökat med runt 20 ekipage och nu står där 114 namn i listan. Alltså bara 46 platser kvar då man satt en gräns på 160 startande.

I dag träffade jag även en av Trelleborgs MK:s ”starke män” Anders Anderholm som nu har tankarna på allt annat än klubbens kommande ”Anderslövsrallyt”, premiär för Bilsport Rally Cup. Anders jobbar på Rally Swedens HQ i Sunne och har som en skåning skulle säga ”möed å gjorra”. 

Men det flyter på med tävlingen och tävlingsdagen är den 13 april som bestämt, berättade Anders.

Lite oklart är det dock om vi ska starta från Skurup eller Svedala eller kanske någon helt annanstans på Söderslätt, men det ska bestämmas i slutet av denna månad.

*

Nu avslutas dagens blogg, SS1 på Färjestad väntar om en stund. Måste även tacka alla som i Torsby kom fram och tackade för att Motorbloggen finns.  När man sitter mitt i stormens öga som jag är det lite svårt att förstå att så många läser och att så många dessutom finner ett nöje allt läsa mina rader. Tommy Kristoffersson kanske satte tummen på vad som gör Motorbloggen lite unik.

Innan jag började läsa vad du skriver fick jag skrålla runt på olika sajter. Nu slår jag upp Motorbloggen och får allt jag vill veta på ett enda ställe vilket sparar mig massor av tid, så tack!

Många rallyprofiler stötte jag också på allt från halvkluriga smålänningar, bullrande inredninfgsnickare till väntande Tom Kristensson-fans från SMK Hörby, Anders ”Drutten” Östberg.

I morgon blir det ingen Motorbloggen, finns ingen tid över så tyvärr, ni får hålla er till lördag.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *