Østberg kör WRC2 Pro för Citroên, fem finnar i WRC-klassen, Tom K. och Dennis R. i J-WRC, Bergkvist kom till WRC2 och 57 till Rally Sweden Historic.

Den minnesgode minns säkert att jag hela tiden hävdat att Mads Østberg och Torstein Eriksen inte behöver hänga sina röd/vita Citroën-overaller längst in i garderoben, dom kommer snart till nytta igen har varit min tanke. Har man läst lite mellan raderna så har det de senaste dagarna växt fram en allt större övertygelse hos mig att det var i WRC2 Pro som norrmännen skulle tillbringa WRC-säsongen 2019. Igår bekräftades detta också av Mads.

Glad över att kunna tillkännage att vi är tillbaka med full säsong i WRC2 Pro i samarbete med Citroên Racing.

Som väntat blir det C3 R5-premiär i Rally Sweden och i år kommer Mads att samarbeta med belgiska DG Sport som sköter C3:an. Jag har hela tiden ansett att WRC2 borde vara ett mycket bra alternativ för Mads när nu Sebastien Ogier kom in och ruckade bort allt som var tänkt hos Citroên. Alternativet att själv driva en WRC-bil är på förhand dömt att misslyckas och därför är det bara att gratulera Mads till att ha fått ihop ett så här starkt paket. Men att han fortfarande är besviken över att behöva ”step down” sticker han inte under stol med.

Erkänner att jag blev besviken när det stod klart att WRC på högsta nivå inte längre var någon möjlighet för mig 2019. Rally för mig är mer än ett jobb, det är passion och finns i mitt blod!

Att ge upp karriären fanns aldrig på kartan utan då sökte Mads och Adapta efter nya möjligheter och där det låg närmast tillhands med Citroên. Efter tre år hos ”Vinkelgänget” hade Mads enbart goda erfarenheter vilket var det som avgjorde bilvalet. Nu blir det en upprepning mot 2018 då Mads fick ihop Citroên-styrningen bara dagar före premiären som även då var i  Värmland. Trots minimalt med testtid lyckades han ändå få till en stark sjätte plats och lite av samma sak i år, då han ännu inte känt på bilen berättar han.

Blir helt klart lite jäktigt och där fokus blir att utveckla bilen för att vinna ett vinterrally.

Trots alla ”speedbumps” under hösten är Mads fylld av självförtroende och målet är högt satt.

Hoppas kunna ta första WRC-segern för C3 R5 och med Citroên Racing i ryggen plus min erfarenhet och rutin ska detta vara fullt möjligt! 

Första tillfället att se Mads och Torstein in action blir i norska Rally Hadeland den 1-2 februari då man genrepar inför WRC-starten. Med hans inträde i WRC2 Pro får ha också räkna med att var lite av favorit till VM-titeln. På pappret är där ingen som är i närheten av Mads karriär så vem vet, kanske norskt VM-guld är att vänta…

*

Ännu är det bara Mads och polacken Pieniazek som är anmälda till WRC2 Pro men ytterligare några förare lär tillkomma. Hyundais fabriksförare Jari Huttunen kommer til Rally Sweden med en Skoda vilket jag avslöjades i går. Lite eller egentligen mycket märkligt att inget hörts från Alzenau om en så här dramatisk ändring av koreanernas ”line up” inför 2019. Även Huttunen är sparsam med kommentarer kring bilbytet från R5-i20 till en av Printsport Skoda R5.

Senast jag körde Skoda var för 18 månader sedan men det blir roligt att komma tillbaka till Rally Sweden, ser jag framemot, förklarar Huttunen och tillägger.

Planerna för resten av säsongen är fortfarande inte helt klara, men i Sverige blir det Skoda…

*

Ryktena avlöser varandra om vem som ska och inte ska köra Rally Sweden. I dag kom där ännu ett från Finland som påstod att 43-årige Janne Tuohino planerar för ny start i Värmland. En tävling som han ogärna missar och senast i fjol körde han här med en R5 Skoda. Tidigare i början 2000-talet, var det WRC-bilar som gällde, mest Ford men även Skoda och Citroën.  Dröjde inte heller länge förrän starten med en WRC-Fiesta bekräftades och därmed finns där fem finländska förare i WRC-klassen. Detta då även Marcus Grönholms anmälan med Yaris-WRC trillade in i eftermiddags. Känns som det  Glenn Olsson, vd för Svenska Rallyt AB gick ut med häromdagen, att detta stämmer.

– Bästa startfältet på många, många år! 

*

Inte utan att man blev lite tårögd när man som Hörby-bo fick se Tom Kristensson och Henrik Appelskogs namn i anmälningslistan till Junior-WRC. Dennis Rådström och Johan Johansson får ursäkta, men att ha en skåning på den här nivån i Rally Sweden är stort, väldigt stort. Kul var även att se fjolårets amerikanske Opel Adam-Cup deltagare Sean Johnstons namn bland de just när detta skrivs, fjorton anmälda. Så här ser listan ut: 

Tom Kristensson, Sverige

Dennis Rådström, Sverige.

Ken Torn, Estland.

Märtins Sesks, Lettland.

Enrico Oldrati, Italien.

Fabrizio Zaldivar, Paraguay.

Nico Knacker, Tyskland.

Raul Baidu, Rumänien.

Roland Poom, Estland.

Sean Johnston, USA.

Tom Williams, Storbritannien

Julius Tannert, Tyskland

Mattia Vita, Italien

Fabrizzio Zaldivar, Grekland

Om någon mot förmodan tror att jag seedat listan så är det faktiskt inte så, men…

*

I sista stund trillade också Emil Bergkvists anmälan in till WRC2-klassen. Klart är också att det nu blir Patrik Barth som sköter kontoret i den sprillans nya R5-Fiestan som är Emils pris för J-WRC-segern 2018. Totalt 13 anmälda och där Henning Solberg också nu är anmäld med Ilka Minor vid sin sida. Precis som i succén senast i Turkiet är det med Skoda R5 som Henning ska attackera sträckorna i både Värmland och hemma i Norge.

Fem svenskar anmälda i WRC2, förutom Emil kör Johan Kristoffersson, Martin Berglund, Patrik Flodin, och Lars Stugemo. Tuffa utmanare blir fjolårsvinnaren Takamoto Katsuta, ryske talangen Nikolay Gryazin, Emil Lindholm och Ole Christian Veiby.

*

I WRC 2 Pro tillkom under dagen Skoda Motorsports Kalle Rovanperä och Eerik Pietarinen och nu är klassen uppe i fem bilar. Mads Østberg blir ensam om att köra C3 R5 medan M-Sport har både Gus Greensmith och Lukasz Pieniazek anmälda. Förvånande att inte Hyundai verkar bry sig om att få lite positiv uppmärksamhet för sin i20 R5

*

I RC2, utanför WRC2 finns även Robert Blomberg, Anton Eriksson, Jacob Jansson, Jörgen Jonasson, Mattias Monelius och så klart ”Mr Rally Sweden” Joakim Roman anmälda. Samtliga i Skoda R5. Samma sak för norrmannen Eyvind ”Colins Crest” Brynildsen som efter den våldsamma kraschen i ERC tävlingen Rally Liepaja nu ersatt R5-Fiestan med en Skoda även han. Vid sin sida sätter han duktige norskan Veronica Engan. I 2WD-bilar kör Lars Storm och Pontus Lönnström och i den nationella delen fins även här två svenskar. Daniel Dahlström och Anders Karlsson kör både Mitsubishi Mirage R5.

Totalt är det nu 62 anmälda till Rally Swedens VM-del vilket känns ungefär som det brukar,  kanske med ett par bilar mer anmälda, eller?

*

Noterar att mycket går nu Tom Kristenssons teamkompis från i fjol i Opel Motorsport, Martins Sesks väg. Förutom J-WRC- start är han även klar för tvåa ERC-starter med en R5-bil under året. Inte nog med detta nu har han även fått stöttning av Red Bull och ingår i deras Red Bull Athletes. Här finns även svenska racingföraren Mikaela Åhlin Kottulinsky.

*

I Rally Sweden Historic kom i går anmälan från en stor hemmafavorit Arne Rådström och Thomas Nilsson. Den orangea 240:an är nu borta och ersatt av ett häftigt nybygge. Samma orangea kulör men under motorhuven vilar en 6-cylindrig motor. Alltså med en Volvo 262:a som det ska jagas seger i mitten av nästa månad.

57 anmälda men ingen Petter Solberg så här långt och den förare med bäst internationell lyskraft vid sidan av Rauno Aaltonen är än så länge är landsmannen Antero Laine. Med en karriär som sträcker sig över 45 år kan 69-årige Laine se tillbaka på att ha kört allt ifrån Grupp B Audi quattro, Fiat Ritmo och Saab V4. I fjol slutade han på 28:e plats efter tekniska problem med Audin.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *