Trendbrott i Rally-SM, Hyundai-Huttunen i Skoda, över 50 anmälda till Rally Sweden Historic, Johan K. snabb i Torsby, RX-Eriksson vann och Ola S.lägger hjälmen på hyllan!

När bara minuter återstår av anmälningstiden inför Mekonomen Bergslagsrallyt är man väldigt nära drömmålet hundra anmälda. Just nu står siffran på 94 SM-åkare plus elva utanför SM-klasserna. Kan gott vara lite gentil och säga att Berglslagsklubbarna ändå med råge lyckats betydligt bättre än kollegorna i fjol. Nästan exakt dubbelt så stort startfält mot vad Vännäs och Östersund fick ihop. Som jag redan skrivit, kan vi hoppas på ett trendbrott för SM 2019?

Blad de sista som anmält sig finns publikfavoriter som Stig Andervang/Robin Eriksson, Mitsubishi och WRC-Skodan i händerna på Per Göthberg/Robert Eriksson. Roligt att också Jonna Eson Brådhe verkar ha fått ihop budget för ny SM-säsong.

*

Då verkar det klart att Jari Huttunen gjort sitt som anställd av Hyundai Motorsport och inte blir deras namn i WRC2 Pro 2019. Huttunen är nämligen anmäld till Rally Sweden i en R5-Skoda från Printsport i hop med sin vanliga kartis, Antti Linnaketo. Om det var spännande tidigare hur WRC2 Pro kommer att bli så blev det inte mindre spännande nu med Huttunen borta. 

*

Kan inte hjälpa det men jag har en gnagande känsla av att Mads Østberg blir en förare i nya ”semi-WRC-klassen” i avsaknad av riktig WRC-ratt.  Kanske detta att vara utan ratt, som Mads ville känna på när ha bytte plats med Torstein Eriksen i  Frank Tore Larsens Fiesta när NM-duon testade i Antilla?

WRC 2 Pro vore absolut ingen dålig ersättning för Mads. Vem vet, kanske hamnar han under nya Hyundai-basen Adamos vingar istället för hos Citroën som jag misstänkt tidigare…

*

En annan intressant förare i dök upp i anmälningslistan till Rally Sweden,  unga finska löftet Emil Lindholm som kör en av Printsports R5 Polos. Den andre körs som bekant av Lars Stugemo med blekingske kartläsaren Kalle Lexe. Totalt 27 anmälda i WRC-delen så här långt.

*

Rally Sweden Historic har passerat 50-gränsen med fyra ekipage och bland dom som tillkommit finns nu Mats Jonsson/Johnny Johansson med Mazda 323. Däremot saknas ännu Petter Solberg med Escorten, å andra sidan stänger man inte förrän på tisdag. Noterbart är att av de 54 anmälda kör en dryg fjärdedel Volvo 240… 

*

MK Ratten gjorde helt rätt som inte publicerade några tider alls från deltagarna i ”Öppen Klass” i Finnskogsvalsen. Deltagarna här fick både reka och göra egna noter vilket självklart gör att deras tider inte kan jämföras med övrigas. Om man ändå valt att lägga ut tider så hade jämförelserna kommit direkt och då även tagit bort kraften i övrigas prestationer, bra MK Ratten. Detta innebär dock inte att jag tänker nämna vad som skedde i ”tränings-klassen” där störst intresse knöts till två kommande VM-deltagare, Johan Kristoffersson och Dennis Rådström.

För Kristoffersson var helgen viktig då det snart är dags för både SM-premiär och start i WRC2 i Rally Sweden. Han och Stig Rune Skjaermoen till höger i R5 Polon måste få till så att samarbetet blir hundra procentigt till dess. Man är på god väg berättar Johan och i går fungerade det mycket bättre än senast i norska Elverum, där man ändå vann.  

Jag skrev noter bättre och förstod dem bättre, helt klart ett steg framåt. Mycket bättre flyt i körningen jämfört med Elverum.

Även om inga tider redovisas så var KMS-Polon snabb över de fem sträckorna, ruskigt snabb enligt folk på plats. Ändå är Johan inte helt övertygad om hur han står sig i SM-konkurrensen.

− Det fattas en riktig värdemätare än så länge, menar han ( norske snabbisen Frank Tore Larsen räknar Johan tydligen inte..).

Vet inte riktigt hur mycket mer obekväm jag måste bli för att det ska gå nog fort? Jag är så pass grön ännu att det är lättare om någon annan först bevisar att det går att köra fortare. Självklart, om man ska bli bäst i världen så måste man ta de stegen själv, men där är jag inte riktigt än.

I bakhuvudet sitter också att nya Polon måste vara hel till Bergslagsrallyt då det fortfarande finns begränsningar i reservdelstillgången. Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-gänget hann även med en testdag i Anttila före Finnskogsvalsen, även här med viktiga lärdomar.

− Det vi testade där funkade bra idag, summerar Johan Kristoffersson och lägger nu fokus på Race of Champions i Mexiko kommande helg och därefter Bergslagsrallyt 26 januari. Mellan detta är det även dags för den stora idrottsgalan när Jerringpriset ska delas ut den 21 januari. Du har väl inte glömt att rösta?

*

Även Dennis Rådström och Johan Johansson imponerade i sin VM-uppladdning på hemmaplan. I R2-Fiestan hade fjolårets J-WRC-tvåa en ”pace” som lovar gott inför premiären i Rally Sweden om en månad.

*

Samma sak visade pappa Arne, för första gången med Matilda Rådström som kartläsare och det var ytterst när att det blivit seger med Mitsubishin. Nu blev det en andra plats efter rallycrossaren Sebastian Eriksson som hade Emil Bergkvist i högerstolen. Tre futtiga sekunder skilde mellan de båda och tredje bästa 4WD-åkare blev Trollhättans Robert Blomberg med Ida Bood i R5-Skodan. Även som fyra totalt kom en 4WD-bil men då en Appendix K-Mazda körd av Mats Jonsson som vanligt med Johnny Johansson till höger.

Bäste 2 WD åkare blev inte oväntat en i klassen ”FWD” och det var som vanligt vintersnabbe Andreas och Therese Levin från Lima. Levinarna hade till en börjna en stenhård fajt med Kinds Kristian Johansson/Fredrik Liv som premiärkörde den nya R3 Renault Clion. Ledde också inför mörkersträckorna men här blev det ett sju minuter tillfälligt stopp på sträcka tre vilket medförde ras till tionde plats i klassen. Tvåa efter Levin slutade Fagersta-åkaren Mats Larsson/Mikael Johansson och som trea rullade bästa skåningen in, Johan Green/Kevin Athley. Stabila tider lovar gott för de blå Toyotan inför kommande SM-rally i Ludvika.

I ”RWD” vann stabila vinnarduon Emil Karlsson/Jessica Larsson från Hällefors med 940:an. Även om Oscar Sundell/Håkan Jacobsson spurtade utav bara h-e med nya BMW Compacten skilde ändå 2,7 sekunder till Volvons fördel efter de fem sträckorna. Efter BMW:n följde två Volvo 240 körda av Lukas Kindgren/Martin Hugosson och Thomas Bryntesson/Henric Persson.

Varnade i fredags Roger Fransson, VOC-bas för att ha missat SMK Hörbys Henrik och Ida Levin i förhandssnacket. Varningen var befogad och ända till en bit in på sista sträckan utmanade Levin förhandstippade Trollhätteföraren Kristoffer Karlsson/Albin Timell. Här tog dock det roliga slut för skåningarna som tillbringade över 40 minuter längre tid på sträcka fem än alla andra. Detta medförde att maxtiden överskreds och man blev uteslutna. Tvåa efter Karlsson kom hemmahoppen Patrik Fredriksson/Oscar Hedén och trea klubbkompisarna i Fryksdalens MK Gustav Johansson/Kalle Lindskog. B-klassen i VOC kördes hem av Dennis Persson/Fredrik Rudmalm medan C-delen vanns av en smålänning, Gullabos Jacob Johanesson/Viktor Svensson.

Lite i skymundan gjorde två f.d Svenska Mästare upp i Appendix K och bäst av de två blev Björn ”Nalle” Johansson/Anders Olsson som tog den nya Ascona B:n till en tredje plats. På femte plats hittar man så Stig-Olov ”Stecka” Walfridsson som hade Urban Skoog som motvikt i Ford Escorten.

Av de 93 startade nådde 14 aldrig slutmålet. Tack för bilderna från Torsby, Jan-Olov ”Lollo” Johansson.

*

Med sorg jag noterar att en av våra absolut mest färgstarka rallyåkare tänker lägga hjälmen på hyllan. Det handlar om Ola Strömberg som med små uppehåll varit aktiv rallyförare i över 40, kanske till och med 50 år. På sin FB-sida berättar Ola om sitt och fru Brittmarie Ålunds dramatiska beslut. Ola skriver.

” Idag kl. 18:00 gick anmälningstiden för första deltävlingen i 1300 Rallycup, Tractive Winter Rally i Falun ut. 
TROTS att jag och min Brittmarie bokat hemresa från Spanien redan i höstas. 
TROTS att vår Urzula står startklar med enhetsdäcken på. 
TROTS att vi vet att vi erfarenhetsmässigt gör väldigt bra resultat i cupen på vintern. 
TROTS att vi älskar vår sport och då kanske i synnerhet vintern…

Med sorg i hjärtat SÅ VÄLJER VI ATT AVSTÅ. 
Vi har INTE löst ut någon licens för 2019.
Vi har INTE betalat cupavgiften för 2019. 
Som ordförande i vår härliga cup så känner jag nästan obefintlig motivation. 
Vår älskade Urzula kommer att säljas till en junior.

VARFÖR detta beslut då?”.

Om detta kan du själv ta del av i Olas inlägg (lite för långt för att få plats här) men lite nerkokat, så är närkingen inte alls överens med SBF och Rallyutskottet hur man bäst värnar återväxten i sporten. Även jag och Ola har haft skilda uppfattningar genom åren men i grunden är vi ändå ganska lika, vi gillar rally och vill bara sportens bästa. Kommer att sakna er båda i rallyskogen!

*

Fick en återkoppling på gårdagens inlägg angående nya Riksmästerskapet och att man här kör onotat. Gamle rallyräven från Österlen, Gunnar ”Bagaren” Gunnarsson kommenterar, ” Hej! Jag läste din blogg om historiska klassen, t blir säkert riktigt bra så de som har gamla rallybilar i ”garderoben” kan använda dessa och tävla. Dessutom UTAN NOTER, hurra!

Jag körde många tävlingar utan noter och tyckte det var mer sport utan än med noter. Somliga arrangörer var snälla och varnade i naturen för dom värsta överfallen och då minskades risken för avåkning, blev mer lika förutsättningar mot hemmaförarna. Kanske skulle också starten vara när mörkret infaller då blir det rally på riktigt…”.

Bilden på ”Bagaren” tror jag att togs i Simrishamnsmixen, runt 1980, rätt?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *