Tidemand klar för M-Sports WRC-Fiesta, vad är 12 mot 600?, guldfavorit klar för World RX och Mattis O. taggar upp med ex. Østberg-Fiesta!

I år skippar jultomten både Rudolf och släden istället kommer han åkande i en WRC Fiesta som parkeras hemma hos Pontus Tidemand. Idag blev det nämligen klart att för första gången sedan 2014 sätter sig Pontus i en riktig 2017 WRC-bil och för den svenska publiken extra kul att det blir start i Rally Sweden. Klart är också att premiären blir i Rally Monte Carlo, onekligen en tuff bit att tugga sig för Pontus. När det i november kom besked att Pontus lämnade Skoda Motorsport för att sedan säga ”bye,bye” till Even Management kunde man nästan räkna ut att att något riktigt bra var på gång. Vi som trodde så (jag till exempel) fick rätt.

Jag vill till varje pris nå min dröm om att en dag bli världsmästare och det innebär att jag måste våga släppa tryggheten och satsa allt för att ta chanserna att komma framåt, kommenterar Pontus sitt nya liv.

Ett liv där Malcolm Wilson spelar en huvudroll vid sidan av Pontus och som nu öppnat garageporten i Cumbria.

Vi har kommit fram till en riktigt bra lösning och jag är så tacksam att Malcolm ger mig den här möjligheten, berättar Pontus.

I Monte-Carlo ligger fokus på erfarenheten, att känna in bilen och bekanta mig med teamet innan Rally Sweden, där jag verkligen vill vara med i matchen med bästa tänkbara förutsättningar!

För Pontus blir det lite av ett kärt återseende att återigen få sätta sig en Ford. Redan 2011 vann han, som den yngste genom tiderna, Rally-SM med en Ford Fiesta S2000 och 2013 gjorde han en bejublad WRC-debut i en Ford Fiesta WRC och vann också Junior-VM med en Fiesta R2.

Året därpå deltog han i utvalda SM- och VM-deltävlingar med både WRC-Fiestan och R5-modellen för just M-Sport och vann bland annat WRC 2-klassen i Tyskland.

Mina tidigare erfarenheter av team och bil är otroligt bra och det känns ändå positivt att ha med mig resultat från förr, även om det hänt mycket på utvecklingsfronten sen dess, menar Pontus som så klart är väldigt glad och nöjd över att ha rott projektet i hamn.

Jag är väldigt glad att få ratta en WRC-bil igen och framförallt att det här gick i lås med Malcolm och mina lokala partners i ryggen. Det har varit ett stort mål för mig och det vi lagt allt krut på sedan årets sista tävling. Nu känner jag mig mer än redo att axla nya utmaningar, avslutar Pontus med ett stort leende.

Vem som ska inta högerstolen i Pontus nya Fiesta är ännu inte känt, men i det här läget känns det som ett mindre problem än att sy ihop ett WRC-kontrakt med M-Sport Ford. Grattis Pontus!

*

En av de allra flitigaste på Twitter är finländaren ”Rallirinki/Teemu” som kommenterar det mesta som rör rallysporten. Inte bara kommenterar utan även kommer med många både finska och internationella nyheter. I går funderade han (utgår från att det är en kille med namnet Teemu, men i Finland kan man aldrig var säker…) på varför det är så dåligt med svenska förare i WRC.

Rallirinki konstaterar, att senast det var en svensk  i WRC-klassen var 2014 när Pontus Tidemand i privat regi hyrde en Fiesta från M-Sport. Likaså är det tio år sedan en svensk förare, PG Andersson satt med ett fabrikskontrakt hos Suzuki.

Under de här tio åren har det endast varit 12 svenska WRC-starter totalt. Detta att jämföra med runt 600 starter för finska och norska förare under samma period och 600 mot 12 är ju en gigantisk skillnad. Dessutom är det bara fyra svenskar som delat på de tolv WRC-framträdande under tiden 2009-2018.

PG Andersson har gjort nio tävlingar, medan Pontus Tidemand och Patrik Sandell båda har två tävlingar. Tidemands är båda i Rally Sweden medan Sandell körde Mini-WRC både här hemma plus en start i Portugal som slutade med ”accident”.

Sist i gänget är Patrik Flodin som även han körde en Mini WRC men i hans fall var det Rally Germany 2011. Han och Göran Bergsten slutade då på en 16:e plats. Med detta i åtanke är det bara att hålla med när Rallirinki ställer frågan.

-What’s wrong?

Ja vad är det som är fel, för skillnaden mellan oss och våra grannar är annars inte gigantiskt utom just när det kommer till rally på VM-nivå. Extra märkligt är det också i ljuset av att rally i Sverige är en folkport med många utövare på hobbynivå, betydligt fler än vad som finns i Norge. Möjligtvis är finnarna lika många, kanske till och med fler än oss med att åka rallybil på fritiden men inte så många att skillnaderna i WRC-starter kan motiveras. Så jag ställer samma fråga, ”What´s wrong”?

Bör även tillägga att siffrorna ovan är Rallirinkis egna men vid en snabb överblick känns dom korrekta men ändå, något fel kan där vara bland siffrorna…

*

För en gångs skull en positiv nyhet i  soppan kring World RX, tyske DTM-stjärnan Timo Scheider är klar för full säsong (10 tävlingar) med All Inkl Racing. Flera ”experter” har redan utnämnt honom till guldfavorit 2019, hmmmmm….

*

Först sålde Mattis Olsson, Gullabos snabbe och och inte minst, sympatiske Toyota-åkare sin ena Grupp H Corolla till Vimmerbys Viktor Karlsson. Men för att göra plats i garaget fick även den andra Corollan en ”Till Salu-skylt” i vindrutan. När så även den försvann var det dags att åka till Gotland och hämta hem SM-tvåan Johan Holmbergs R5-Fiesta. En bil med stolta traditioner då ägaren före Holmberg var tillfälligt arbetslösa WRC-föraren Mads Østberg. Därmed får Stoffe Nilsson, Joachim Grahn och Robin Adolfsson ännu tyngre motstånd i de södra delarna av landet 2019. Lycka till Mattis och ständige och minst lika sympatiske co-driver, Marcus Sundh!

*

Trevlig helg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *