Mads vill ha plats hos Citroën annars…, Abu Dhabi lämnar, Adielsson ”top driver” för Saintéloc racing (?), finsk rallystjärna ned alkolholproblem och PWR kör lila 2019!

  Mads Østberg har inte gett upp hoppet om att få köra en tredje bil hos Citroên 2019. Till norska ”Parc Ferme” berättar han om sina tankar och att han då känner sig ganska säker på att få köra denna C3 WRC om man nu verkligen utökar vill säga.  Sebastien Ogier och Esapekka Lappi är klara och sedan står det i så fall mellan Mads och Craig Breen med eventuella inhopp av Sebastien Loeb. Att valet för Pierre Budar måste bli norrmannen står väldigt klart om man enbart tittar på årets resultat där han och Torstein Eriksen blev bästa Citroên på tionde plats i VM-tabellen medan Breen tog placeringen efter. Än starkare blir det om man kokar ner resultatet då Mads bara körde åtta tävlingar, där andra platsen i Finland och tredje i Australien toppar. Till detta en enda bruten tävling (Turkiet) vilket ger 70 VM-poäng. Irländaren fick köra elva tävlingar och bröt två men fick ändå bara ihop 67 poäng trots nio möjligheter. En enda pallplats och detta i Rally Sweden, resten av året kajkade han runt som sexa-sjua.

Även om Mads är optimist vilket han har all anledning att vara med tanke på året, så vet han också hur det går till i den översta delen av rallysporten. Men att bli överkörd av Breen och bli billös är inget han tänker acceptera rätt av.

Hvis det skjer – at Citroën oppretter en tredjebil og setter Craig Breen inn i den foran meg, da legger jeg opp. Altså, det er ikke tull. Da er det ikke noe vits mer, hvis det faktisk blir en realitet, sier Østberg i fullt alvor, säger han till Parc Ferme.

Redan vid målgången i Australien stack Mads ut hakan och där han faktiskt hade möjlighet att vinna. Lite ” Latvala-tur” gjorde sedan att det ”bara” blev en tredje plats. Vid målet i Coffs Harbour pekade Adapta-profilen på att han var minst lika mycket värd en fast plats i WRC som någon av konkurrenterna. Svårt att argumentera emot på detta om man kikar på årets resultatrad. Är man sedan lite ”osnäll” så kan man även säga att Mads egentligen var bästa norrman i tabellen, detta med tanke på att Andreas Mikkelsen haft full säsong och trots detta bara plockat 14 poäng mer än Mads…

*

Under Citroên-testerna i Portugal uppmärksammade en av åskådarna att på Sebastien Ogiers bil var ”Abu Dhabi-reklamen” i går övertäckt. Nu ställer man sig frågan varför? Är det så att huvudstaden i Förenade Arabemiraten inte längre ska vara huvudsponsor eller kommer Ogier att ha sin C3WRC i ett avvikande utseende där Red Bull-loggan kommer att dominera? 

En annan spekulation från en brittisk reporter är att Abu Dhabi är på väg tillbaka till M-Sport Ford. 2011 satt deras logga på Mikko Hirvonens Fiesta när han avtäckte nya bilen på mässan i Birmingham. Att dessutom Malcolm Wilson är i behov av en ny finansiär när Red Bull lämnar är också välkänt så helt utan grund är inte spekulationen. Då kommer kanske Qatar tillbaka till Citroên för i dom här oljeländerna finns som bekant tjocka plånböcker.

Sent  på eftermiddagen bekräftades också Citroên Racing att Abu Dhabi tar time out från det fransk teamet efter fem års samarbete. Med detta pengabortfall blir det allt mer troligt att det bara blir två bilar hos Citroên och för Craig Breen är det extra jobbigt. Enligt källor var det just Abu Dhabi som skulle blivit hans räddningsplanka för att få behålla sin sits för 2019.

*

Förra helgen gjorde Mattias Adielsson Citroên-debut i svintuffa franska Rallye du Var. Detta med en R5 C3 för välkända Saintéloc Racing. En alltför optimistisk attack på en snabb högerkurva gjorde dock att göteborgaren och brittiska kartläsaren Stuart Loudon slog sönder ett bakhjul och fick ge upp. Startade om dagen efter men så klart bortom allt vad toppstrid heter.

I dag släppte ”ERC News” att Saintéloc tänker köra ”2019 FIA European Rally Championship” med får man utgå ifrån, samma C3 R5 som Mattias använde i helgen. I år har man kört med en Peugeot 208 T16R5 som nu pensioneras och till nästa år är siktet högt ställt.

Vi letar efter ”a top driver” för vår Citroên C3 R5 men även unga talanger till våra Peugeot 208 R2, berättar teamets chef Vincent Ducher. 

Det var som ett led i dessa förberedelser som man anlitade Mattias och som man trots den lömska högerkurvan berättar att man var nöjd med.

– Trots begränsad träning före satte ”the swede” flera topp-20 tider bland de över 30 R5-bilarna i fältet!

Annars är det med R2-bilar som fransmännen gjort bäst i från sig i ERC och där man under åren lotsat fram snabba förare som Kevin Abbring, Stephane Lefevbre och Craig Breen för att nämna några. I R2-Peugeot tänker man fortsätta att jobba med brittiskan Catie Munnings som kört för Saintéloc Racing de två senaste säsongerna.

Onekligen sätter detta i gång viss tankeverksamhet hos mig, kan det vara så att Mattias är den ”top driver” som efterlyses? I så fall faller pusselbitarna bättre på plats än det som i mina ögon verkade vara ett visserligen spännande, men ändå bara ett ”one nigth stand”. Riktigt kul om Mattias ambitioner skulle bära så mycket frukt att han blir en utmanare till Alexey Lukyanuk, Nicolay Gryazin och allt vad de heter…

*

Hittade en både intressant och tankeväckande artikel om Juha Kankkunen på svenska Yle. I artikeln avslöjade den fyrfaldige världsmästaren sina alkolholproblem som accelererade efter att han avslutat sin aktiva karriär. Under tiden Juha tävlade var det lite alkohol efter målgång för att koppla av. Sedan blev det värre utan några rally att fokusera på, då var det enkelt att skruva av kapsylen berättar han i intervjun. Den gamla Lancia, Ford, Toyota, Peugeot, Subaru, Ford och Hyundai-föraren vittnar om hur han låg och spydde ute på gården och då efter ha supit i dagar i sträck. Men till slut sökte han hjälp och i tre år tog den finske ikonen inte en droppe, något han nu ändrat på. 

Absolutism är inget för mig, förklarar han.

Skillnaden är han numera har kontroll över drickandet och är han noga med att berätta, har inte supit bort varken jobb, pengar eller familj. Tvärtom påpekar Juha har han ett gott förhållande till sönerna däremot beklagar han att hans underbara fru och han skildes för fem år sedan. 

*

Idag presenterade PWR Racing att man förlänger kontraktet med Robert Dahlgren så att han kör Seat även 2019. Dessutom presenterades ny sponsor, Skellefteå Kraft som ligger i tiden med ny STCC deltävlingSkellefteå Drive Center i mitten av juni.

– Jag känner en stor stolthet över det här förtroendet och ser fram emot vad vi kan åstadkomma tillsammans både på kort och lång sikt. Målsättningen är såklart att vinna på banan, men minst lika viktigt är att leda utvecklingen mot en hållbar framtid, berättar Dahlgren.

Motorsporten har alltid varit ledande i testarbete inom bilindustrin och jag är övertygad om att samarbetet med Skellefteå Kraft kommer att vara en viktig faktor i utvecklingsarbetet mot en hållbar framtid.

I bakgrunden lurar PWR:s nya elbilsprototyp PWR001 som kommer att finnas med på nästa års STCC-tävlingar. Dock inte den som Dahlgren ska köra även om nästa års Seat TCR kommer att samma utseende med sin lila kulör.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *