Ogier ”kräver” ny WRC-regel, Skoda invigde nytt, var står Tidemand, Solbergs rallyplaner, SRC:s kalender klar och nytt Sprint-DM i Södra?
Trots sin långa svit med med VM-titlar är ändå inte Sebastien Ogier helt nöjd med tillvaron och som vanligt är jag nästan böjd att skriva, gäller det startordningen i WRC. Oavsett hur den har utformats genom åren så har det klagats, inte bara från honom utan från många andra håll men allra högst har det dock gjorts på franska.
Nu är det inte bara startordningen i allmänhet Ogier irriterar sig på utan även att ”gästförare” som Sebastien Loeb i Spanien till exempel, får fördel av att starta sist i WRC-gänget. Ogier tycker detta är rent åt h-e och menar att sporadiskt tävlande förare ska starta sist när det är asfalt och först i grusrallyn. Snörally nämns inte, där det oftast är omöjligt att sia om vilket som är bäst. Ogier får också stöd av bland annat Thierry Neuville i sin jakt på ”inhopparna” och vill se ett slut på detta redan 2019.
Vet inte men på något vis känns ERC:s system där tiderna på shake down avgör startpositionen, snabbast här väljer först och så vidare. Fast allra rättvisast kanske ändå vore ren lottning. Ner med ett antal lappar med nummer i en hög hatt och sedan får varje förare dra en lapp, då kan ingen hänvisa till att bli orättvist behandlad. Jo så klart kan Jari-Matti Latvala hävda så, då han med sin vanliga ”tur” alltid kommer att få spåra när det är grus och följaktligen sedan sist ut på asfalten…
*
Skoda Motorsport har inte suttit stilla i båten efter sina tre raka VM-guld och frivilligt tänkt överlämna scenen till storebror Volkswagen med nya Polo R5. I dag presenterar tjeckerna en nästan helt ny Fabia R5 i samband med invigningen av nya Motorsportcentret i Mlada Boleslav. Enligt uppgift alltså inte enbart en facelift utan en bil byggd på ny plattform med så mycket ändrat att det krävs ny FIA homologering. Testerna med ”the new Fabia R5” på Korsika har till stor del körts av Kalle Rovanperä.
*
Med detta reses flera frågetecken vad gäller Skodas line up 2019, att Kalle Rovanperä finns med är självklart men sedan? Jan Kopecky försvinner så klart inte efter sin VM-titel plus att inte förglömma, ikonstatusen i hemlandet. Det lämnar då över vad som händer med Pontus Tidemand?
För mig känns han lika säker i Skoda som de övriga två men frågan är vad Pontus själv tänker. Att han helst önskar sitta i en WRC-bil är där nog ingen som betvivlar, även något han och Erik Veiby jobbat för en längre tid. Men som bekant är lediga WRC-bilar nästan av samma omfattning som SD-folk hos Annie Lööf så det är ingen enkelt knut att lösa upp. M-Sport kan säkert skaka fram ytterligare en Fiesta om förutsättningarna är de rätta och så även Citroën, men då så klart en C3WRC. Hyundai och Toyota däremot känns som att man inte villl ha externt stöd utan nöjer sig med sina egna förare.
Mest realistiskt är trots allt ännu en säsong i WRC2 och där jag fortfarande har svårt att släppa Volkswagen-spåret här har Pontus i allra högsta grad varit inblandad. Han var till exempel den som lyckades knäcka bakvagnen på Polon under hårdtest. Något som också var meningen, man ville helt enkelt se hur mycket stryk bilen tålde innan den brakade ihop.
Dock är det lite svårt att hitta var man skulle kunna spela in Pontus och en Polo för 2019 så länge Volkswagen Motorsport står fast vid att inte tävla själv med bilen. Kan inte tänka mig att han hoppar över till något privatteam så hur blir 2019 ur PT:s synvinkel? Tar inget gift på det men ett av de senaste åren som Tidemand körde WRC-bil var i Rally Sweden 2013 (bilden men jag vet att han körde även året efter..) i par med Ola Floene och då i den här privatanmälda Fiestan.To be continued…
*
Enligt Ericsson Motorsport följde den Polo R5 som Petter Solberg körde i Spanien med hem till Värmland och står nu i garaget utanför Torsby. Det påstås även att start i Rally Sweden redan innan Spanien skulle ha varit på agendan hos Petter, vilket är precis exat tvärtemot vad han berättade för mig och övrig media på plats? I artikeln berättas att det kan tänkas att Petter kör i Norska Mästerskapet med bilen.
*
I går skrev jag om kalendern 2019 för Sydsvenska Rallycupen/Sydsvenska Mästerskapet och faktiskt några dagar före var ”konkurrenten” eller ”kollegan” välj vad du vill, Svenska Rallycupen klar med sitt program. I samband med prisutdelningen i Katrineholm presenterades SRC 2019 med sina sex deltävlingar.
– Det har varit några hektiska veckor sedan vi sa ”go” för en ny säsong, trots att vi varit sent ute har vi haft fler ansökningar än någon gång tidigare, menar Christer Nystrand i cupledningen.
– Arrangörerna har stått på rad för att få vara med, trots det har arbetet inte varit lätt. Det gäller att få geografisk och kalendermässig spridning, men också för att tajma in de luckor som finns i kalendern för att undvika krockar.
Man har lyckats bättre till nästa år och bara två tävlingar krockar med SSRC/SSM och det är i slutet av säsongen. Den 31 augusti körs både Skilling 500 och EMK- Kannan i Eskilstuna och två veckor senare den 14 september är det ny krock mellan TV-Svängen (final i SSRC) och Bresontrofén i Tierp. Värre än de här krockarna är kanske att mittemellan dessa båda, den 6-7 september är det Rally-SM i Linköping med East Sweden Rally…
Svenska RallyCupen 2019:
11/5: Götenerundan, Götene MK.
08/6: L-E Torph Memorial Rally, Säffle MC.
03/8: Kullingstrofén, Kullings MS.
31/8: EMK-Kannan, Eskilstuna MK.
14/9: Bresontrofén, Rasbo MK/Tierp Arena.
26/10: Marknadsnatta, V:a Östergötlands MK.
*
Vis av tillrättavisningen efter att informerat om SSRC:s tävlingsprogram i Motorbloggen som det då hade presenterats för mig, väljer jag nu låg profil när det gäller liknande grejor. Men det ryktas efter lördagens rallymöte i Hässleholm om en helt ny DM-serie i Rallysprint för Södra BF med hela sju tävlingar. Vilka dessa är, har dock inte nått mina öron så jag inväntar officiellt meddelande. På nya hemsidan finns inget att läsa så här långt…