Johan K. bäst i världen, välförtjänt för Latvala i WRC, Polo R5 börjar strömma ut, MSR till Örebro, nytt RM för ”riktiga klassiker” och SSRC 2019 nu presenterat!

Då är Motorbloggen ”back in business” och vill först jag be om ursäkt för att jag lurade er med när detta skulle ske. Skrev att jag skulle vara i gång igen den 24 november men ett rent tankefel, den 26: skulle det ha stått, förlåt. Som vanligt tänker jag inte harva tillbaka i allt som hänt sedan senaste inlägget men vissa grejor måste ändå lyftas fram.

*

Först ett stort grattis till Johan Kristoffersson och PSRX Volkswagen Sweden som tog den elfte av tolv möjliga segrar i helgens World RX-final i Sydafrika. Finns inget att säga mer än att Johan utan snack är världens bästa rallycrossförare i modern tid, kanske även historiskt sett? Lider däremot med Petter Solberg som haft ett motigt år med sin sjukdom som orsak. Hade så gärna unnat honom en seger i helgen men så blev det tyvärr inte. Tack vare att han försvann i finalen blev det inte ens medalj, dessa får istället EKS med Mattias Ekström, silver och Andreas Bakkerud, brons.

Frågan är nu vad som händer med serien 2019, ännu har inget läckt ut från de träffar som FIA och promotorn IMG haft i frågan. Går det att få ihop en VM-serie värd namnet med kanske bara Volkswagen som fabriksteam?

*

Som skåning måste jag även plocka fram ambitiösa Tomelilla-åkaren William Nilsson som slutade fyra i RX2 i Sydafrika. Totalt blev det en sjunde plats i tabellen och dessutom näst bäste svensk. Allra bäst körde Oliver Eriksson som vann hela RX2 International Series. Årets säsong har varit lång och kämpig berättar William

Det har varit en sjukt frustrerande säsong, men trots det tar jag ändå med mig ett SM-silver och slutar sjua i världen genom den här serien. Såklart siktade jag på ett högre resultat, med ärligt talat: ”shit happens”.

  Jag har under året utvecklats som förare och motgångarna har på flera sätt gjort mig starkare. Kort sagt, jag stänger luckan för 2018 och öppnar redan nu 2019-års lucka och exakt vad som sker nästa säsong är ännu inte bestämt, men det finns inga planer på att lägga hjälmen på hyllan!

*

Den minnesgode kommer säkert också i håg att jag hade Jari-Matti Latvala/Mikka Antilla som vinnare av WRC-finalen i Australien och äntligen hade 33-åringen marginalerna på rätt sida. Kan gott erkänna att jag fick en tår i ögat när jag i efterhand såg målgången i Coffs Harbour där chefen Tommi Mäkinen var så lycklig efter Latvalas triumf och sitt andra guld i Märkes -VM. Allt bara så dj-la välförtjänt om ni frågar mig. Samma sak menar jag om Hayden Paddon och Mads Østbergs andra respektive tredjeplats.

Däremot fortsätter Andreas Mikkelsen att förbrylla även om slutliga sjätte platsen i VM-tabellen i sig inte är katastrof. Men för att vara tänkt som ”Ogier-utmanare” så är en poängskörd på runt en tredjedel av vad den sexfaldiga världsmästaren fick ihop, inget som imponerar. Frågan är hur norrmannens 2019 kommer att se ut, vet från källor att där diskuteras mycket i Alzeanu. Skulle inte bli förvånad om Hayden Paddon övertar hans roll som ”side kick” till Thierry Neuville och därmed full säsong. Detta medan Andreas får dela bil med Dani Sordo. Enligt källor med bättre insyn än jag, så kanske han till och med får hoppa mellan WRC och WRC2 2019…

*

Så blev det till slut ändå som vanligt, Sebastien Ogier visade vem som är världens bästa rallyförare. Bara för några tävlingar sedan var M-Sports stjärna uträknad och enligt expertisen skulle guldfajten komma att stå mellan Neuville och en formtoppad Ott Tänak. Än en gång kom den gamla sanningen till sin rätt, ”det är inte över förrän den tjocka damen sjungit”!

Noterar också att Malcolm Wilson hade svårt att hålla tårarna tillbaka när Ogier och Julien Ingrassia togs emot som världsmästare efter sista sträckan. För en utomstående känns det som att England och Frankrike äntligen funnit varandra på riktigt. Till och med Malcolms ”lycka till” kändes ärligt när Ogier nu försvinner till Citroën.

Verkar också som att M-Sport-chefen inte kommer att jobba i ihjäl sig för att täcka upp för Ogier (vem kan egentligen ersätta en förare av hans kaliber) utan rättar mun efter matsäck. Med andra ord blir det oerhört lojale Elfyn Evans och Teemu Sunninen som tillsammans får försöka fylla den franska kostymen. Sunninen söker ”more speed for 2019” och för att finna detta får Mikko Markkula lämna högerstolen till förmån för Marko Salminen. Han i sin tur lämnar en tom högerstol efter sig i Takamoto Katsutas R5-Fiesta.

*

Då är det ett litet gäng som nu söker med ljus och lykta över de få lediga rattar som finns. Mest akut verkar det vara för Craig Breen och Mads Østberg då det än så länge inte ser ut som att Pierre Budar tänker köra mer än med två C3WRC. Dom körs av Ogier och ”ny på jobbet” Esapekka Lappi. Vem som kan få ihop budget till en tredje bil av irländaren och norrmannen är i dag inte lätt att avgöra. Fast mina norska käller sitter lugnt i båten och menar att Mads pappa Morten ”alltid fixer noe”. Det får man verkligen hoppas för avslutningen i Australien var magnifik!

*

WRC2-delen ”down under” var inte så intressant däremot lär det bli så 2019. Fortfarande vidhåller Volkswagen Motorsport att nya Polo GTI R5 enbart kommer att köras av privatteam, inget WRC 2 Pro alltså med Hannover-folket i bakgrunden. Än är jag inte helt övertygad om att verkligen blir så och har hela tiden spekulerat i att hårt VW-knutna österrikiska BRR Baumschlager Rallye & Racing GmbH skulle kunna vara en fin kuliss för ett ”fabriksteam”? Blev därför inte förvånad när ägaren Raimund Baulschlager var bland de första att hämta ut två nya Polos i förra veckan. Enligt källor ska bilarna i första hand köras i ERC, dock är inga förare ännu utsedda. 

Samtidigt fick italienska HK Racing Team även dom sin Polo som kommer att köras redan på Monza Rallyshow 7-9 december. Även de två belgiska teamen Bernard Munster Autosport och THX Racing fick sina bilar. Ett envist rykte som jag inte lyckats få belagt, säger att även Petter Solberg nu ska ha beställt en Polo. I så fall tvärtemot vad han berättade när vi träffades i Spanien, då var rallyplanerna långt i från något förverkligande…

*

Med detta blickar vi framåt och det blev till slut så att det blev Örebro som fick äran att stå som värd för Midnattssolsrallyt 2019. Vad är då mer passande menade KAK än att göra rallyt till en hyllning till ortens stora rallyson Stig Blomquist och så blir det. Upplägget som ännu inte presenterats i detalj lär bli ungefär som de senare åren med dagsetapper som alla utgår från Närkes huvudstad. 

Det ska bli skoj med Midnattssolsrallyt i Örebrotrakterna. Det var tillsammans med de här motorklubbarna och på de här vägarna som jag började köra rally en gång i tiden. Att få visa upp mina hemtrakter under Midnattssolsrallyt med slottet mitt i Örebro centrum för alla deltagare och gäster är naturligtvis jättekul, berättar en stolt Stig Blomquist.

Vad som hände med Hässleholm som var jättehett som centralort för några månader sedan är oklart. Källor hävdar att intresset från Hässleholms MK:s grannklubbar var väldigt svalt, men om detta är hela sanningen är för mig okänt.

*

På samma ämne så tar nu Historiska Utskottet ett rejält omtag på Riksmästerskapet för Historiskt Rally och detta inte en enda dag för tidigt. När RM instiftades var det efter många års gnäll från målgruppen med klassiska bilar som då bara hade Klassiska Rallycupen att köra i. Man ville ha ett mästerskap med högre status och många ropade på ett ”SM för Klassiker”. Så blev det inte men ett RM var inget dåligt substitut menade de som kämpat med frågan. Tyvärr blev RM inte alls den statushöjare som tänkt och de senaste åren har det varit ett mer eller mindre bortglömt.

Nu ska det bli ändring på detta och det HU sjösätter är en serie på i nuläget hanterbara tre deltävlingar. Grundtanken är att försöka locka ut alla med ”riktiga klassiker” som tröttnade när det blev 80-talsbilar med både två och fyrhjulsdrift som stal all uppmärksamhet. I den andan har man också satt åldersgränsen på bilarna till max 1975 plus att föraren måste fyllt 40 år.

Först ut är Nybro AC som även bjuder in Klassiska Rallycupen, Bilsport Rallycup och kanske även 1300 Rallycup. Tävlingen körs i början av maj och därefter följer Finspång som blir en tävling exklusivt för RM. Avslutningen så här långt i planeringen är Ryds MK som gör comeback som rallyarrangör sista helgen i juli. Här sjösätter arbetsmyran i HU och Ryds MK Roger Rooth lite nytänk fast tvärtom. Hela tävlingen körs utan service och då snackar vi ändå en tävling på runt 25-30 kilometer SS. Förstår att tanken svindlar för många ur den yngre generationen som inte kan köra en RS-tävling på runt milen utan att behövs skruva och byta däck ett par gånger.

En tävling ytterligare kan där finnas utrymme för menar Rooth, men så här långt är det ingen som är planerad. Från oss som minns både Olle Björklund, Humle o Dumle och när Saab var ett bilmärke med status kommer enbart ”gilla” på HU-förslaget. Kanske till och med så att där kan kommat att synas en silverfärgad Rally Kadett!

*

Nu har Sydsvenska Rallycupen presenterat hur man tänker sig 2019 och med sina två serier Sydsvenska Rallycupen och Sydsvenska Mästerskapet. För att det inte ska bli några missförstånd (?) så plockar jag nu all fakta ur pressreleasen. Här berättas om ambitionen att bygga broar från DM till SM med sina två cuper. För att få ihop detta har man även öppnat för rallysprintar i SSRC vilket ger totalt sju deltävlingar, två mer än vad jag skrev för en dryg vecka sedan. Sprintarna som tillkommit är Hässleholms plus MästarmötetMillebygden. En annan nyhet är att det inte alla tävlingar som öppnar upp för samtliga av dagens bilklasser.

4WD och 2 WD kör inte exakt samma tävlingar som Grupp E, Grupp F och Ungdomsklasserna, skriver man. 

Kalendern för SSRC blir då så här 2019.

6 april Simrishamnsmixen Simrishamns MK Alla klasser

26 april Silverratten Älmhults MK 4WD och 2WD

18 maj Midsommardansen Ljungby MK Alla klasser

15 juni Temahallen rallysprint Hässleholms MK Gr E, Gr F, Ungdom

29 juni Dackefejden Wäxjö MS 4WD och 2 WD

27 juli Mästarmötet Älmhults MK Gr E, Gr F, Ungdom

10 augusti EC Snapphanerallyt Hässleholms MK Alla klasser

31 augusti Skilling 500 Skillingaryds MK Alla klasser

14 sept TV-svängen SMK Hörby Alla klasser

26 oktober Finalen Kristianstads MK *

*) Finalen är sista deltävlingen för 4WD och 2WD samt finaltävling för kvalificerad från övriga klasser

En liten undran som säkerligen grundar sig på ett rent skrivfel, Grupp F låter lite tunt, nog får även VOC:arna vara med här?

Sydsvenska Mästerskapet som ska innebära status precis under Rally-SM får exakt de sex deltävlingar som jag berättade för en vecka sedan.

Kalender Sydsvenska Mästerskapet, klasserna 4WD 2FWD 2RWD R2

26 aprilSilverrattenÄlmhults MK

31 maj SSR   SSR

29 juni Dackefejden Wäxjö MS

10 augusti EC Snapphanerallyt Hässleholms MK

22 sept Rally Blekinge Asarums MS / Olofströms MK

26 oktober Finalen Kristianstads MK

”Finalen” kommer som vanligt att köras som en naturlig avslutning på säsongen men även här planeras för nya upplägg, berättas det.

Klart så här långt är förstås att en del av prispottens totala mer än 200.000:- kommer att fördelas här. 

I år kördes denna med Eslövs MK som arrangör medan det blir Kristianstad MK som tar över stafettpinnen 2019 och här utlovas som vanligt fina vägar när Björn Larsson&Co står som arrangör.

*

Därmed återstår bara att se hur kalendern för Rally-DM i Södra BF kommer att se ut, blir det en ren kopia av SSRC som det varit de senaste åren? Frågan lär ha varit uppe på lördagens ”Rallymöte för Alla” i Hässleholm men än så länge har mycket lite med information sipprat ut från detta möte. En sak har jag dock lyckats få reda på RS-DM får ytterligare två deltävlingar. Därmed sju totalt när både Tingsryd Rallysprint och Tomelillas Svampasprinten kommer att ingå.

*

Avslutar detta försök att komma ikapp med racingnyheten att STCC ”goes west” och kommer till nästa år att köra deltävling sex på klassiska danska Jyllandsringen. Sju år sedan man senast var på danskt besök men nu var det hög tid menar Karin Bååth i STCC. Jyllands Grand Prix blir ramen för detta samarbete där även danskarnas motsvarighet DTC kommer att medverka. Men även Formel 4, DS3 Cup plus lite support och historiska klasser. Därmed blir det totalt sju tävlingshelger 2019.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *