Mikkelsens 100:e WRC-start, Meeke fick rätt, Adielsson kör C3 i franska, Ungern ny i ERC och kalendern 2019 snackisen…
Hyundai känns som teamet där det för närvarade finns fler frågetecken än utropstecken. Trion Andreas Mikkelsen, Hayden Paddon och Dani Sordo står alla för frågetecken vilket åtminstone i Mikkelsens fall känns konstigt då han redan har klart kontrakt för 2019. Inför den superviktiga WRC-finalen i Australien har ”Rally Sport Magazine” gjort en genomlysning av ” the big four” och där skriver man lite kryptiskt, ” No decisions yet on which rallies Paddon and Sordo will run in 2019”. Enligt en obekräftad uppgift ska Dani Sordo redan ha klart med premiären -19 Rally Monte Carlo som körs om lite drygt två månader. Däremot är det heltyst om Paddons framtid i eller utanför Hyundai Motorsport. För Mikkelsen står nog mycket på spel i helgen då han gör sin 100:e WRC-start, ännu ett misslyckat rally och…
*
Med ny ratt hos Toyota Gazoo Racing kan nu Kris Meeke avslöja lite om spelet kring honom och hans avsked mitt i säsongen. Ingen hemlighet att nordirländaren var kritisk till sin nya C3 WRC och dess opålitliga vägegenskaper. Efter sin ”huge krasch” på Sardinien 2017 undrade han om det inte var dags att ”redesign the car”. Citroën-folket tittade honom rakt i ögonen berättar Meeke och sa.
– No!
Senare hittade en ingenjör felaktigheter i bilens geometri och dess uppförande och runt ett år efter att Meeke ställt sin fråga hade man utvecklat C3:an i rätt riktning. Debuten skedde i Finland där Mads Østberg blev överraskande tvåa vilket Meeke menar var bevis nog på att han haft rätt hela tiden.
– Detta har man dock aldrig berättat för mig…
*
Från PTR:s R5-Skoda till Saintéloc Racings nya Citroên C3 R5 är vad som väntar Mattias Adielsson när han ska köra finalen i Franska Mästerskapet, Rally du Var helgen 22-25 november.
– Erbjudandet dök upp och det blev snabba ryck, berättar SM-trean.
– En fin möjlighet att få tävla på fransk mark igen och en hel del nya utmaningar väntar!
För Mattias blir det premiär hos det franska teamet och vid sin sida får han skotske kartläsaren Stuart Loudon.
*
I år var lettiska Rally Liepaja final i ERC men till nästa år ersätts de snabba grusvägarna utanför Liepaja av asfalt och nya deltävlingen Rally Hungary. 1-3 november gör ungrarna entré som ERC-arrangör efter 16 års frånvaro. Med staden Nyíregyháza i nordöstra delen av landet runt två timmar från Budapest skulle faktiskt tävlingen kunna vara ett intressant alternativ även för svenskar som är sugna på att prova asfalt.
Till nästa år får borgmästare Sesks flagga iväg ERC-bilarna redan den 24-26 maj och då troligen även sonen Martins som jagar en R5-bil för 2019.
Elias Lundberg/David Arhusiander får fem tävlingar att köra i Junior U.27 och börjar på Azorerna 2-3 mars. Fortsätter över Gran Canaria första helgen i maj och vidare till Liepaja. Juniorerna avslutar med att köra i Rom den 11-12 juli och så final i tuffa Barum Rally i Tjeckien 16-18 augusti.
Round 1: Azores Airlines Rallye, 21-23 March** (ERC Junior), gravel
Round 2: Rally Islas Canarias, 2-4 May (ERC Junior), asphalt
Round 3: Rally Liepāja (Latvia), 24-26 May (ERC Junior), gravel
Round 4: Rally Poland, 28-30 June (ERC Junior), gravel
Round 5: Rally di Roma Capitale (Italy), 19-21 July (ERC Junior), asphalt
Round 6: Barum Czech Rally Zlín, 16-18 August (ERC Junior), asphalt
Round 7: Cyprus Rally, 27-29 September, gravel
Round 8: Rally Hungary (Hungary), 1-3 November, asphalt***
*
Snackisen nere i Falsterbo var utan tvekan tävlingskalendern för rallyförarna 2019. Om jag ska försöka koka ner intrycken så är RS-gänget tämligen överens om att fem DM-tävlingar till nästa år är för lite. Verkar vara som att runt sju-åtta hade varit mer lagom, alltså långtifrån de 14 som klubbades igenom för några år sedan.
Idag är där fem tävlingar klara för DM men en sjätte känns tämligen okomplicerad att få till. Tänker på Tingsryd Rallysprint den 19 maj som visserligen körs i Småland men som får fanns med i Asfaltcup. Att plocka in denna i Södras DM-kalender måste vara tämligen enkelt och jag tror dessutom att få skulle protestera. Därmed skulle det bli sex tävlingar och det vet ju alla att det är fler än fyra elefanter…
Även rallysidan diskuterades och då var det mest VOC/GruppE-åkarna som var lite kritiska då det för deras del också bara blir fem tävlingar med DM/SSRC-status till nästa år. Snudd på halvering mot årets kalender där det var planlagt för nio tävlingar men där vintern satte stopp för Simrishamnsmixen vilket innebar åtta som kördes. Skulle nu Kung Bore dj-las även 2019 blir det bara fyra tävlingar kvar, men det är kanske lite förtidigt att måla f-n på väggen så här nästan ett halvår före.
Röster höjdes även för att göra en helt ny tävlingsserie med enbart tävlingar från Södra BF. I dagsläget är det då Simrishamn, Hässleholm och Hörby som kör med DM-status. Då menar den gruppen att man till dessa lägger tre onotade sprintar och där finns flera att välja på. Eslöv, Hässleholm, Svedala, Örkelljunga och Trelleborg har alla aviserat att man ämnar köra grussprintar 2019. Att välja ut tre av dessa att komplettera de notade tävlingarna skulle nog inte vara en omöjlighet. Därmed skulle en egen skånsk rallyserie kunna bli verklighet.
En annan vildare idé vore att väcka till liv gamla ”OT-Special-DM”, alltså några av dagens RS-DM och så komplettera med två-tre grussprintar på hösten. Så körde man på den gamla goda tiden och vad jag vill minnas gick detta alldeles utmärkt. På bilden är det SMK Hörbys Anders Hasselgren med Rolf Nilsson som tung motvikt i Kadetten som avverkar ett ”Specialprov” i Hörby-Specialen runt 1980.