Inga misstag tillåts hos Hyundai i Spanien, Grahn SM-satsar, rally hett i höst, ny rallycross serie presenterad och Cyan Racing gör comeback i WCTR utan Volvo…

På torsdag drar årets hetast WRC-drabbning i gång när Rally de Espana startar med tre huvudrollsinnehavare, Thierry Neuville,  Ott Tänak och så hungrige Sebastien Ogier. Min teori är att den som kliver högst upp på pallen av den här trion är också den som blir världsmästare 2018. Kan också tycka att Spaniens bidrag kanske borde vara den optimala finalen då rallyt innehåller både grus och asfalt, något man är ensamma om i WRC. Uppenbarligen en mix som passar hemmaföraren Dani Sordo bra då det är han som lyckats allra bäst av Hyundais tre förare. 2015 blev han trea och året efter blev det en andra plats med Neuville som trea. Allra bäst minnen har  ändå Andreas Mikkelsen som vann 2015 men då i Volkswagen-dekorerad overall. Med sin tämligen mediokra säsong bakom sig vill han i elfte timmen förbättra sig och komma till Monte Carlo fylld av självförtroende. Så här långt håller man sjätte platsen vilket är alldeles för långt ner med tanke på målsättningen i vintras, där det till och med snackades om norsk världsmästare. Men med över hundra poäng färre än Neuville känns den drömmen avlägsen. Mikkelsen och Anders Jaeger i #4 Hyundai i20 Coupe WRC menar ändå att man gjort stora framsteg i de senaste rallyna, men tyvärr har det inte synts i resultatlistorna.

Känslan i bilen har ändå gjort det möjligt för oss att ta sträcksegrar vilket stärker oss, menar Andreas.

Han menar också att Spanien kan bli riktigt bra då just asfaltbiten är där man haft allra bäst utveckling.

Bara att se om vi gjort hemläxan ordentligt och att det betalar sig. Årets viktigaste tävling så vi måste leverera på topp!

Än större tryck på sig har så klart ledande Neuville som måste leverera annars går nog både Tänak och Ogier förbi.

Både Spanien och Australien är otroligt viktiga för oss när vi nu tappat lite mark mot konkurenterna, konstaterar belgaren.

Men vi leder fortfarande och kommer aldrig att ge upp utan en riktig fajt!

WRC-ledaren menar att fredagens öppning med tuffa grussträckor blir den som kommer att avgöra rallyt.

Därför måste vi inleda starkt då vi vet att vi har haft lite svårigheter på asfalt tidigare. Nu har vi jobbat hårt med detta och bara att hoppas att jobbet bär frukt!

Mer avslappnat kan Dani Sordo vara även om för honom är viktigt visa upp sig på ett bra sätt inför alla rallygalna spanjorer.

Inget kan ersätta känslan mot att köra på hemmaplan inför så passionerade fans som mina, en fantastisk atmosfär från första superspecialen i Barcelona till avslutande Power Stage.

Sordo är lite orolig för grusdelen då han inte kört ”gravel stages” sedan i maj och i Portugal. Nu har han en liten bonus genom att starta en bit bak på gruset (ligger sjua i VM-tabellen) men ändå är han bekymrad.

Kommer att bli tufft även om jag vet att bilen är bra på grus, hoppas att jag sedan kan få samma ”pace” som i Tyskland…

Tilläggas kan att det i Tyskland slutade med ”retired” men ska även tilläggas, fram till dess visade Sordo att han är långt ifrån slut som rallyförare.

Teamchef Michele Nandan är ganska kort i sin målsättning inför Spanien som är extremt viktigt för teammästerskapet. 20 poäng skiljer till ledande Toyota Gazoo Racing. 

Finns överhuvdtaget inget utrymme för misstag!

*

Om inte på riktigt samma nivå så är Rally-SM 2019 bara runt tre månader bort. Än så länge är det synd att säga att det duggar med nyheter om förare som funderar på helhjärtad satsning på ”Svenska Mästerskapet i Rally”. En som dock bestämt sig är Fredrik Grahn som tänker full satsning till nästa år med sin WRC Focus och med välkände Christer Carlsson i högerstolen. Trots misslyckad SM-inledning i år gav Fredrik inte upp utan ändrade lite på fjädringen innan han anmälde sig till Lima där det blev totalseger. En SM-satsning som har en stark extra kraft bakom sig.

Vi ska ta hjälp av Bruno Berglund med att skriva noter så att samarbetet i bilen blir det bästa, säger kartläsande Christer.

Nu är det bara att vänta för att se vem som ska ge Fredrik en match om medaljerna i ”4WD Övriga”. Jag vet en som tänker göra detta, men avvaktar med att berätta till att alla puzzelbitarna för honom är på plats…

*

Ska man döma av antalet anmälda till Skänninge och nästa helgs Marknadsnatta så är rallyintresset superhett. Runt 270 ville köra de dryga tre milen specialsträcka utanför Skänninge och när arrangören VÖMK gallrat klart, fick 217 plats. Alla skånska ekipage försvann utom Hästvedas Sebastian Grahn i C-förare Grupp E. Två skånska bidrag i co-driver floran, Björn Johnsson, Hässleholm och Julia Thulin, Hörby finns dock med bland de 217 lyckliga. Samtidigt med runt 40 olyckliga som får stanna hemma.

*

Intresset för sista tävlingen i Bilsport Rallycup, Novemberskölden verkar inte heller ointressant för rallyåkare som gillar onotat. I dag finns 152 namn i anmälningslistan och när gränsen är satt till 180 är där inte många platser kvar. Arrangören lovar att bjuda på riktigt bra sträckor och säger.

Se till att anmäla dig snabbt, det kommer du ångra annars!

*

Samma visa i den skånska rallyavslutningen Falsterbo Rallysprint den 10 november i regi av Trelleborgs MK. Här är maxgränsen mer blygsam, 60 ekipage tänker man släppa i väg på det militära övningsfältet med havet som närmaste granne. I dag med ändå elva dagar kvar till anmälningstiden går ut, är där bara sex platser kvar så snabba ryck är det som gäller. En som är anmäld är gamla vinnaren Joachim Grahn men det  här året i R5 Fiestan istället för WRC Focusen. Lite kul att samma klubb svara för både säsongs öppningen (Anderslövsrallyt) och avslutningen i Falsterbo…

*

Chockvågorna efter Peugeot Sports tuffa beslut att lämna World RX har så klart inte lagt sig. Många ställer sig frågan vad som händer med VM-serien när bara PSRX Volkswagen Sweden finns kvar som fabriksteam? Inte bara VM-serien i stort, vad händer i Höljes 2019, blir det tävling eller? Nu tror jag ändå inte att det blir så dramatiskt även om det så klart är ett gigantiskt bakslag att Peugeot följer med Audi in i skuggorna av sin forna storhetstid. Tror att sporten överlever, men kanske det blir i den skepnad som häpnadsväckande många anser är rätt väg att gå, nämligen att köra i enbart Europa.

Ett annat spår är det som presenterades samtidigt med Peugeots avhopp, Global Rallycross Europe. Österrikaren Max J Pucher, trefaldig mästare i samma land ligger bakom detta genom sitt företag MJP Promotions. Ett mästerskap som han lovar ska bjuda på ” lots of action, high calibre competition, but at affordable costs for teams and drivers’. Inte minst det sista är nog avgörande, rimliga kostnader för team och förare. Ingen hemlighet att World RX och även Euro RX blivit väldigt dyrt, kanske allt för dyrt? 

Pucher vill även introducera en helt ny bil, Pantera RX6 i mästerskapet vid sidan av de vanliga, i klassen ”GRC Europe’s GRC Titan” . En bil som ska bli jämbördiga med en Supercar av dagens mått.  En som medan gjort klart för start i nya serien är f.d EKS-föraren Toomas ”Topi” Heikkinen. Planerat är att köra i England, Italien, Ungern, Frankrike, Tyskland, Österrike samt Slovakien.

*

Till nästa år gör Cyan Racing comeback internationellt och nu i WTCR . Med nya kinabilen 03 TCR ska man utmana under namnet Lynk & Co Cyan Racing. De som ska utmansa är inga lingonplockare precis, Audi, Alfa Romeo, Honda, Hyundai, Peugeot, Seat och Volkswagen.

Som förare i 03 TCR har man valt Thed Björk som i år kört i serien med Hyundai hos Yvan Muller Racing och som även vann här 2017 med Volvo S60. Vem som blir Theds kompisar i teamet är inte officiellt ännu. Kan man kanske hoppas på Mikaela Åhlin Kottulinsky för maximal mediauppmärksamhet…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *