Meeke började med krasch hos Toyota, Lappi till Citroën, ”en mille” för Gryazin-seger, STAR-Elias avslutar Adam-Cup, Osby-Ström i FR-topp och nackskadorna har minskat…

Bytt, bytt kommer aldrig igen, säger ordspråket och frågan är om det är detta som Tommi Mäkinen och Pierre Budar tänkt och hoppats när man i dag presenterade sina ”driver line-up” för 2019.

Vi är glada och nöjda över att presentera Kris Meeke som förare för Toyota Gazoo Racing för 2019, förklarade Mäkinen belåtet.

Lika belåten var Budar.

Vi mycket belåtna med att ha kontrakterat två mycket kompetenta förare för nästa år, Sebastien Ogier och Esapekka Lappi vilket är extremt goda nyheter för Citroën Racing!

Därmed visade sig ryktena stämma och nu är Toyota klara med Ott Tänak, Jari-Matti Latvala och Kris Meeke i Yaris WRC. Citroën kör med Sebastien Ogier och Esapekka Lappi det mesta tyder också på att det bara blir två bilar för teamet 2019. Detta lämnar i så fall Craig Breen, Mads Østberg och Khalid Al Quassimi plus även Sebastien Loeb så här långt  utan styrningar för nästa år.

Ingen hemlighet att kemin mellan Lappi och Mäkinen inte varit den bästa så därför tror jag inte skilsmässan upplevs så uppslitande från något håll. Artigt önskar Mäkinen ändå Lappi lycka till och säger.

Tack Esapekka och Janne (Ferm co-driver) för ert hårda jobb!

Lappi i sin tur är tacksam för allt som Latvala och Tänak lärt honom under tiden hos Toyota. Men att hamna i samma team som Ogier smäller än högre menar nya Citroën-föraren.

Med inspiration från Seb och med en övertygelse att C3 WRC och teamet har massor av potential ser jag framemot 2019.

Av Lappi framgår det också tydligt att Budar verkligen ville ha finnen till Citroën och han avslöjar lite kryptiskt och kanske med en liten känga till sin gamle arbetsgivare.

Blir en stor utmaning och att försöka vinna tillsammans…

Kris Meeke var mest rörd och nöjd  över att Mäkinen och högsta Toyota-chefen Akio Toyoda visat att man trodde på honom trots alla krascher och misstag.

En stor ära för mig att bli Toyota-förare, förklarade Meeke och avslöjade.

För tre år sedan diskuterade vi möjligheten att jag skulle bli en i teamet, nu är jag glad att det äntligen blivit så!

Även Meeke har kängor att dela ut när han pekar på den fantastiska ”team spirit” som råder hos Mäkinen, uppenbarligen något han saknade i Versailles. Målsättningen första säsongen är dock inte exceptionellt hög om man ska tro ”The Ulsterman”.

Inte speciellt, ska försöka hjälpa Toyota att vinna mästerskapet och dessutom njuta av att köra rally igen!

Som avslutning konstaterade han.

Kan inte tänka mig en bättre plats att vara på än den här…

Det avslöjades inte heller vem som ska läsa noterna åt Meeke i Yarisen. Ryktet blir allt ihärdigare att det är Hayden Paddons f.d kartis Seb Marschall som får jobbet.

*

Meeke vilade inte heller på lagrarna utan körde redan igår första testrundorna med sin nya Yaris WRC utanför ett regnigt Puppola. Dröjde inte heller länge förrän det dök upp bilder på en Yaris liggande sidan i den finska skogen. Med andra ord ”Mr Meeke has arrived” eller som man säger på finska ”Herra Meeke on saapunut ”. Enligt mina källor blev det för Tommi själv att plocka fram sin Valtra traktor och bärga då sidlägget inträffade strax utanför hans eget hus. Nu vet Kris redan var gränsen går för att hålla en Yaris på vägen och plåtriktarna kan även dom börja värma upp. Skadorna var var dock minimala och efter att Tommi skött bärgningen fortsatte testerna innan det blev motorfel som satte punkt för dagen.

*

Just Paddon är en av dagens WRC-åkare som verkar hänga i luften inför nästa år. På hemmafronten (Nya Zeeland) är detta självklart ”hot stuff” och källor där pekar ut M-Sport Ford som ny adress för ”The Kiwi”. Där figurerar det kring att Hyundai ”lånar ut” Paddon till Malcom Wilson till nästa säsong men att han kvarstår på lönelistan i Alzenau. En lösning som skulle  göra det möjligt för Paddon att fortsätta sitt jobb som officiell Hyundai-ambassadör på hemmaplan och även tävla där i det nationella mästerskapet med den Hyundai i20 AP4 som han kört i år. Som ersättare för Seb Marshall i Paddons Hyundai spekuleras det i landsmannen Malcolm Read.

*

Inget dåligt pris Nikolay Gryazin fick för sin seger i ERC Junior U.28, start i en WRC-bil-/16 i valfri europeisk WRC-tävling 2019.  Det är promotorn Eurosport Events som står för fiolerna och han får därmed samma uppskattning som Marijan Griebel fick i fjol. Griebel valde att köra en Citroën DS3 WRC i hemma-WRC (Tyskland) medan resten av året ägnade sig åt att köra hem det tyska mästerskapet.Promotorn är dessutom väldigt generös och låter Gryazin välja om han vill köra WRC-bilen eller få 100 000 euro för att täcka kostnaderna för två ERC-tävlingar till nästa år. Inga kopplingar till något speciellt märke/team utan ryssen får välja var han vill köra helt själv. I år har det varit SRT (Sports Racing Technologies) som skött hans Skoda och mycket talar för att det blir en fortsättning här om man ska tro honom själv. Oavsett om det nu blir SRT eller något annat R5-team så är det ERC som gäller och WRC-starten väljs bort av Gryazin.

Ser redan framemot nästa år när jag får köra två tävlingar i ERC helt gratis från Eurosport!

*

Från detta är steget inte så långt till finalen i tyska ADAC Opel Rallye Cup dit redan klara segrarna Elias Lundberg/David Arhusiander tar sig till helgen. Klassiska svensktävlingen ”3-Städte Rallye” med sträckor i både Tyskland, Tjeckien och Österrike är vad som väntar.

Det känns skönt att vi säkrade vinsten redan förra deltävlingen, nu kan vi åka ner och njuta av tävlingen utan någon press, konstaterar Elias.

Efteråt är det stor prisutdelning i cupen och då kommer det också att avslöjas vem som får överta Tom Kristenssons eller kanske Martins Sesks plats i Opel Motorsport. Tror att svensken har lite slagläge då det är inte på långa vägar är lika tajt i toppen i år som i fjol. Då fajtades Tom och tvåan, dansken Jacob Madsen ända in i kaklet. Till slut valde Opel-bossen Jörg Schrott  Tom och Henrik Appelskog som officiell fabriksförare för 2018. I år har Elias varit helt överlägsen och någon het dansk utmanare har inte funnits, istället är det 20-årige luxemburgaren Grégoire Munster som varit närmast Elias. Men någon vända i kaklet behövs inte då STAR-föraren är hela 67 poäng före Munster inför finalen. Tuffare mellan honom och trean Karl-Martin Volver, bara fyra poängs skillnad vilket rimligtvis borde göra valet lätt för Schrott. Ändå känner sig inte Elias helt säker på en ERC-plats för 2019.

Det känns spännande och se vem Opel vill ha, menar Elias.

Vi ligger såklart väldigt bra till men det är ändå en jury på fem personer som ska avgöra vem de vill ha.

I fjol trodde Tom att det var hans R2-seger i Rally Liepaja, dessutom i privat regi som fällde avgörandet mer än cup segern. Plus att juryn berättade Tom då, tittade mer på helheten hos föraren än enskilda resultat. 

Jag gjorde ett gott intryck på juryn genom mitt sätt att vara utanför rallybilen. Viktigt för den är att du uppträder proffsigt mot media och sponsorer.

Nu har även Elias och David utvecklats under sitt första internationella år och i mina öga skulle det kännas konstigt om man inte väljer en ny svensk att köra R2-Adam i ERC 2019. Dessutom har Schrott idel goda erfarenheter av blågula förare först Emil Bergkvist och  sedan Tom vilket borde ha krattat manegen för Elias. 

Vi har jobbat stenhårt för att vinna cupen i år och allt har gått enligt plan, hoppas nu bara Opel uppmärksammat det, önskar Elias och här hemma håller vi tummarna!

Elias och David blir inte ensamma i Straubing som är tävlingscentra, även flitige utlandsåkaren Daniel Ernstedt med Jonas Magnér med den vassa Suzuki Swift Super 1600 är anmäld.

*

Som bekant har jag många luckor i mitt cw och en sådan är folkrace. Har provkört en folkracebil för många år sedan (Volvo 244) plus att jag å tjänstens vägnar även besökt ett antal tävlingar i distriktet. Det har dock aldrig tänts någon FR-låga inom mig vilket nog grundar sig på det faktum att när jag gör bort mig vill jag helst göra det själv, utan hjälp av medtävlare.

En som dock har en brinnande FR-låga är Osbys 22-årige Albin Ström. Trots en rullning lyckades Albin att köra hem den inofficiella titeln ”Sydsvensk Mästare” i klassen för seniorer. Avslutningen i Hästveda blev även den lyckad då det  blev ny seger för Albin. Annars var det även nen bra helg för Kristianstad genom Dennis Gudmundsson, bästa junior och Linda Nilsson, vann damklassen. I Södra BF:s Folkracecup vann även Linda damklassen före klubbkompisen Kajsa Bergstedt och Helsingborgstjejen Sandra Persson. Junior-klassen slutade med Helsingborg i topp genom Erik Persson, tvåa Dennis Gudmundson och som trea Alexander Jeppsson, Tomelilla. Bästa senior blev då Albin med Freddy Malmberg, Ljungby som tvåa och Bengt Svensson, Kristianstad, trea.

*

För något år sedan var debatten intensiv huruvida man skulle använda HNRs eller Hybridskydd i rally. Många hävdade att det inte behövs medan andra tyckte motsatsen och jag tillhör gruppen som tror på skydden. Till min glädje ser jag också att fler och fler använder skydd. Nu har dessutom Folksam och SBF presenterat en undersökning om nackskador inom motorsporten och där det noterats en minskning de tio senaste åren på cirka 60 procent.

– Det är naturligtvis fortsatt för hög siffra tycker jag. Men det positiva är att kurvan pekar brant neråt och en titt på årets siffror, fram till idag, visar på en fortsatt minskning, säger Anna Nordkvist, VD, Svensk Bilsport.
Säkerhetsarbetet är mycket viktigt för oss inom alla delar av sporten, men här kan vi se mönster och en medvetenhet som sedan HANS och Hybrid-skyddens intåg successivt har ökat inom sportgrenarna och det har påverkat resultatet väldigt positivt.

Hoppas att besättningen i den här italienska Peugeoten hade skydd annars är dom nog lite styva i nacken efter en så här brutal noslandning…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *