Tom och Henrik vann Rally Liepaja, Åhlin/Sjöberg trea totalt, norskt bakslag, Victor H. unik vinnare, Johan K.vann igen, Kevin kraschade och även traktorer brummar…

Med nio av tolv möjliga sträcksegrar i Rally Lieapja avslutade Tom Kristensson och Henrik Appelskog sitt år i ERC och med detta även säker seger i klassen Junior U.27. Hemmafavoriten och redan klara EM-vinnaren Martins Sesks tog de tre sträckor där  inte  Hörbyföraren var värst. Därmed kan Tom summera säsongen som gav silver i både ERC och i Rally-SM och där så klart helgens vinst toppar. Detta då man försvarade segern från 2017 och nu visade vem som egentligen bestämmer i ERC-klassen..

Har svårt att hitta ord, vi gjorde ett så dj-la bra jobb och är väldigt nöjda, jublade Tom och Henrik efter målgång.

En fantastisk säsong i ett fantastiskt team (Opel Motorsport) och är väldig glad över att få till en framgångsrik avslutning. Dubbel seger som avslutning är bara helt fantastiskt!

Redan från sträcka ett satte Tom upp ett tempo som inte hemmahoppet Sesks riktigt förmådde matcha. Fortsatte sedan enligt sin ”game plan” med letten hela tiden några sekunder bakom. När så växellådan började spöka för Tom blev det ett tag lite oroligt men problemet avhjälptes på service. Först mot slutet slog man av på vinnartempot vilket innebar att Sesks kunde gå in som tvåa, 20,7 sekunder bak. Att det varit en tuff tävling skriver alla under på, med sina snabba sträckor där greppet skiftat hela tiden. Tom och Henrik håller med.

Känns verkligen bra att ha kämpats bra  under de här förhållandena och med så högt tempo. Nu är vi riktigt glada!

Sesks andra plats innebar att han även blev Lettisk Mästare samtidigt som Oliver Solberg och Veronica Engan fick nöja sig med silver. En tröst för Sesks som egentligen gärna velat vinna inför pappa borgmästaren och alla lettiska fansen. Något han kommenterade med.

Vi har gjort allt vi kunnat för att vinna…

Tyvärr grabbar det räckte inte, Tom och Henrik gjorde mer!

Riktigt kul lvar det också att alla Toms och Henriks fanklubb fick valuta för sina respengar. Hörbygänget på bilden verkar trivas med helgen. 

*

Sänder samtidigt en tröstens tanke till stackars Sindre Furuseth och Jim Hjerpe som återigen fick bryta på grund av tekniskt. Svårslaget, tre starter i ERC vilket gett tre brutna tävlingar med tekniska fel vilket är helt otroligt. Sindre kör en R2 Opel som i andra förares händer nästan upplevs skottsäker. Det är inte heller så att det slarvas med saker och ting inför starterna, utan i mina ögon verkar det röra sig om rent dj-ulskap av någon där uppe som inte gillar norrmän som kör Opel. Nu var man aldrig riktigt med i matchen och när Sindre bröt efter sträcka fem med oljan rinnande från motorn, låg man trea, nästan minuten bak Tom. 

*

I den andra Junior-klassen ”Junior U.28″ var det ryssen Nikolay Gryazin som både vann totalt i Liepaja och tog hem EM-guldet. Även han verkade ha samma game plan som Tom,  full fart direkt och efter de tolv sträckorna blev segermarginalen 43 sekunder till britten Chris Ingram. Men bara fem sekunder bak honom körde Fredrik Åhlin/Joakim Sjöberg in. Då hade paret haft en stenhård fajt med inte bara Ingram, utan även tyska Skodas förare Fabian Kreim. En fajt som då slutade med svensk tredje plats och tysk fjärde. Fast inte förrän på sista 24 kilometerlånga sträckan avgjordes det hela då skilde bara 0,1 sekund mellan de båda. Fredrik van sträckan medan Kreim överladdade, hamnade i diket och var nära att rulla i hög hastighet. Åtta sekunders marginal hade värmlänningen till Gryazin och Kreim och tredje platsen var klar.

En riktigt bra sträcka och  gav oss också en chans rättvis att visa vår ”pace”, menade en nöjd Fredrik efteråt.

Bara lite tråkigt att inte Fredrik och Joakim kunnat fullfölja sin ERC-satsning som tänkt, nu blev det bara tre tävlingar. Trots detta blev det en stark fjärde plats i klassen med Gryazin, Ingram och Kreim före sig.  

Blev inget lyckat ERC-inhopp för Eyvind Brynildsen och Ilka Minor som kraschade ”in high speed” på sträcka elva. Norrmannen i sin R5 Fiesta låg då femma och siktade mot pallen. Bara 9,3 sekunder skilde då fram till Fredrik Åhlin men närmare kom aldrig Brynildsen…  

*

Över till mer lokalt rallytävlande och där det levererades en riktigt knall i SMK Örkelljungas ”Mini-Smedsvängen”.  Det var SMK Hörbys blott 19-år gamle Victor Hansen som svarade för årets sydsvenska rallyknall (kanske även svenska?) när han som C-förare tog hem totalsegern. Nu är ju inte Victor direkt ny i rallysvängen trots sin ringa ålder, utan har tävlat i Ungdomsrally sedan han var 16 år och i år tagit klivet över till Junior-SM där han slutade femma. Men att ändå köra ifrån resten av de runt hundra startade med sin i sammanhanget hästkraftsvaga Peugeot är inget annat än en bragd.

Kan inte riktigt förstå att det verkligen gick vägen, jublade Victor efteråt.

Trots allt låg vi bara fyra efter de två första sträckorna och hade 7,9 sekunder upp till ledaren vilket var ganska mycket.

På sista sträckan nästan milen lång blev det dock en rejäl urladdning för Victor och tillfällige kartläsaren Gustav Lindros. Slog tidigare ledaren Håkan Tagesson med 10,9 sekunder och saken var klar.

Helt galet kul och det trodde jag nog aldrig riktigt på med min lilla Peugeot mot konkurrenternas mer potenta trimmade bilar!

För så är det, Victors bil körs i SM-klassen ”Otrimmat” vilket gör bragden av en förare i lägsta förarklassen än större. Att C-förare vinner totalt är extremt ovanligt för att inte säga helt unikt.

Nu ställer vi in bilen för säsongen och bättre avslutning än så här kunde det knappast bli, menade en omtumlad Victor.

Tvåa totalt slutade nu Nybros Håkan Tagesson knappt sex sekunder före Hässleholms B-förare Johannes Haraldsson med sin ordförande CG Wilke som kartläsare. En miss på sista sträckan förpassade Olofströms B-förare, BMW-åkande bröderna Björn och Daniel Borgqvist från andra plats totalt ner till totala sjätte platsen och tvåa i klassen bakom Haraldsson.

Asarums David Pettersson hade Hannes Håkansson vid sin sida i den ettriga Toyota Starleten och nu börjar blekingen bli varm i Toyota-dressen.  Bara 8,6 sekunder upp till Tagesson men tio före Mikael Andersson/Ola Sandberg. Fast för Mikael kändes nog detta som en seger med tanke på allt sklydd han haft med Corollan under året…

I Appendix K-klassen blev det hemmaseger genom Per Eriksson/Karl Andersson som för mig lite överraskande tog sin VW 1302 (eller är det en 1303:a?) till klar seger. 24 sekunder efter slutade Olofströms Escort-åkare Hannu Saikanmäki/Emil Svensson. En styv sekund före trean Nisse Schön och Anders Stenkilsson i den betydligt vassare Mercedesen. Stenhårt var det i klassen, mellan Saikanmäki som tvåa och sexan, gamla fortåkarna från Varberg, Ingemar och Alf Johnzon skilde bara 16 sekunder.

Kul var det att Karl Johan med pappa Lars Ingesson i högerstolen tog hand om segern i Ungdomsrally med bred marginal, 26 sekunder före Valentin Mårtensson/Tommy Gullberg, Dalby. Bilderna från Henrik Åkeson.

Med detta återstår endast Falsterbo Rallysprint den 10 november av det skånska rallyåret. Dagsläget bara 25 anmälda men än återstår drygt två veckor innan det stänger.

*

Borde haft snabbkommando på tangentbordet med ”Johan Kristoffersson vann World RX-tävlingen i helgen”. Nu har jag inte det så jag får skriva det istället, Johan Kristoffersson vann World RX-tävlingen i helgen. Tävlingen var så klart årets näst sista den på Estering i Buxtehude i Tyskland. En bana som alltid dj-lats med Johan men nu var det hans tur att bita tillbaka. 

Kan avslöja att när man står överst på pallen så är faktiskt Estering en riktigt bra bana, skrattar Johan efter finalen.

Johan tänker på att han aldrig haft förmånen att kliva upp på pallen här förrän nu. Men det var ingen ”walk in the park” för redan klare världsmästaren, vissa av kvalheaten var tuffa.

Blev några intressanta spårval i första hårnålen, konstaterar Johan. 

Nu hamnade han och Petter Solberg i samma semifinal men som tur var lyckades även ”The boss” klara sig vidare till final. Tråkigt nog till ingen större nytta då han fick ”tekniskt” i  finalen men var ändå glad över att återigen kunna visa att han är tillbaka i gammal fin form. Allra mest glad var han dock åt att ha säkrat teamguldet för PSRX Volkswagen Sweden för andra året i rad.

Fantastiskt, vi kom hit med ett enda mål och det lyckades vi med, jublade Petter i hop med fru Pernilla som fyllde i.

– Det är det här vi jobbat för, en dröm!

I fjol vann man med bara tio månaders förberedelse så även om det var mer tid nu så visste alla att det var Johan och Petter alla ville slå.

Klart enklare att jaga än att jagas och nu vill vi avsluta året i Sydafrika i samma stil innan vi börjar planera för 2019!

Bakom Johan var det Mattias Ekström som lyckades bäst och hade si kompis i EKS, Andreas Bakkerud strax kom sig. När Solberg bröt så ryckte Ekström och Bakkerud i silverkampen och inför sista tävlingen har nu norrmannen sju poäng till andra platsen och tre till bronset.

En ruggig avslutning på helgen fick Kevin Hansen efter att ha kraschat i finalen. 

– Jag är okej, me det var min värsta krasch hittills, berättar Kevin från sjukhuset som han senare fick lämna.

Tråkigt att helgen skulle sluta så här!

Det var i kurva fyra som Peugeot-föraren grenslade en barriär vilket skickade honom rätt i vallen i nästa kurva.

– Jag var vid medvetande hela tiden men hade ont ryggen, förklarar Kevin.

Nu tar World RX ett månadslångt uppehåll inan man avslutar på Killarney International Raceway 24-25 november.

*

Länge såg det ut att bli svensk seger i Ungerns bidrag till EM för historiskt rally Mecsek Rallye. Igår  avsltuade man med Thomas ”Lången” Petersson och Thomas Nilsson som ledare efter åtta sträckor med den lånade Porschen. Tajt ledning, bara en dryg sekund efter var ungraren Ferenc Wirtman i en Ford. Idag tog han över ledningen till en början innan Lången bet tillbaka. På SS11 gick det dock lite överstyr och Porschen blev lite ommodifierad framtill och när sedan även växellådan börja krångla var andra platsen svensk. Gapet blev en bra bit över minuten med trean från Finland, Pentti Veikkanen var totalt 2,15 efter vinnar-Forden.

*

Länge sedan Vimmerbys Pierre Fransson satt i en rallybil  men i lördags var det återfall för den snabbe Golf-åkaren. Ett återfall som innebar seger i FRRC-Specialen i Jönköping som avgjordes på Tabergsbanan. Tvåa blev Mikael Ekman, Oskarshamn i en Seat och trea Lars-Erik Larsson, Audi.

*

En sen Motorbloggen på grund av en tuff jobbhelg och där ett av fotojobben var att bevaka Östra Göinges ”Stubbarace” i Axeltorp. Ett ”race” som klassades som uppvärmning inför det stora racet i Nävlinge nästa månad. Hur som helst så var det ett gäng taggade traktorförare som träffades inför hemmapublik för att visa vem som var snabbast genom slalombanan. Fick en favorit, Peter Nicklasson i sin gamla Ford som slutade trea. Men när man såg motståndet i form av flera monsterstora Fendt blev Peters prestation än större. Sedan är det konstigt, bara det brummar så blir det kul. Oavsett om det är en WRC-Toyota eller en gammal Ford-traktor som är ljudkälla. Sån är jag…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *