WRC-avslut blir en rysare, Tidemand fick däng av Kalle, Røkland Brittisk Mästare, Solberg jubel, svenskt i topp i YM Øst 4 och rallycup tar ”time out”..

När suveräne ledaren av WRC Rally Wales GB, Ott Tänak borrade ner framhjulet i ett djupt hål på SS16 ”Sweet Lamb Halfren 2” gjorde han med en gång WRC-avslutningen till en rysare värdig skräckmästare Hitchcock. Redan före detta hade VM-ledaren Thierry Neuville bidragit till den superdramatiska upplösningens är att vänta, genom att sladda i diket på samma sträcka när den kördes första gången. För belgaren blev det en knapp minuts tidstapp och ras från andra till åttonde plats. Tänak däremot fick stopp, slet av skyddsplåten med sådan kraft att den borrade sig så djupt ner i vägen att det fick användas redskap för att få  den loss. 

Sebastien Ogier vädrade nu blod när konkurenterna fick problem och värsta problemet för honom var Jari-Matti Latvala som plötsligt körde som i fornstora dar. Till slut orkade han dock inte hålla fransmannen stången och med två sträckor kvar passerades Toyota #7. Vet inte om det var så, men det kändes som att finnen då mer eller mindre gav upp och tänkte sedan mer på Märkes-poängen än att ta årets första seger. I mål skilde till slut 10,6 sekunder mellan de båda och en jublande glad Ogier kunde hoppa upp på Fiesta-taket ihop med Julien Ingrassia och börja jubla. Detta var femte segern för honom i Wales vilket firades, men att dessutom knapra i allt utom sju poäng på Neuvilles försprång var ännu mer firarvärt.

Är stolt över att ha vunnit rallyt fem gånger, i synnerhet i år då det visat sig hur svårt det varit att hålla sig kvar på vägen, menade Ogier.

Ogier berömde också Latvala vars ”pace” han bitvis hade svårt att hålla jämna steg med. Men på slutet kunde han lägga in en extra växel och ändå gå förbi berättar han.

Lyckligtvis kunde jag avsluta med tre perfekta sträckor, i synnerhet näst sista som var så nära perfekt genomförd man kan komma!

Insatsen berömdes också självklart av M-Sport Fords Malcolm Wilson.

Sebs seger betyder oerhört mycket för hela teamet, menade Wilson som annars såg det mesta i moll med både Elfyn Evans och Teemu Sunninen borta och Ogier bitvis långt ner i resultatlistan.

Såg inte ”great” ut men man kan aldrig räkna bort Seb och Julien, båda levererade ”real champions drive”.

Med detta blir Rally Spain om tre veckor troligen helt avgörande för var guldet ska hamna. Även om det återstår finalen i Australien efteråt tror jag att vinnaren i Salou också blir den som vinner hela VM. Men blir det Neuville på 189 poäng, Ogier på 182 eller Tänak på 168, det är frågan.

Ser verkligen framemot Spanien och vet att vi kan göra bra ifrån oss där, konstaterade Ogier mitt allt skumpasprutande.

Misstänker att Michele Nandan hade ett finger med spelet när Neuville på slutet passerade sin kompis både hos Hyundai och privat, Andreas Mikkelsen. Femte plats i stället för sjätte (1,5 sekunder skilde dem åt) kan vara det som på slutet avgör guldstriden. Den förargliga avåkningen skakade Nevuille dock av sig snabbt.

Senast vi gjorde en sådan var i Monte Carlo, sådant här i rally när det är så tätt som det är, bara att kämpa vidare, summerade VM-ledaren och tillade.

Bara att kämpa på och första vinna de båda sista tävlingarna.” It´s in our hands, so bring Spain on”! 

*

Ott Tänak och Tommi Mäkinen hade svårt att uppskatta tjusningen med rally efter att skyddsplåten slitits loss och gjort hål i kylaren på Toyotan. Någon tanke på att ge upp guldjakten finns dock inte och nu fick Mäkinen istället glädja sig åt att se både Latvala och Esapekka Lappi på pallen. Toyota Gazoo Racing leder Märkes-VM med 20 poäng mer än Hyundai.

*

Både Craig Breen och Mads Østberg visade med eftertryck hur gärna dom vill fortsätta hos Citroën Racing även till nästa år. Bäst lyckades Breen som slutade fyra, bara 35 sekunder från pallen medan Østberg kämpade tappert och blev åtta. Ett glädjeämne för Mads och Torstein Eriksen var en sträckseger.

*

Erkänner direkt, trodde aldrig att nyblivne 18-åringen Kalle Rovanperä skulle lyckas med att hålla Pontus Tidemand/Jonas Andersson stången i ett skitigt, blött, dimmigt och lerigt Wales, men det gjorde han. Aldrig något snack och Kalle ledde från start till mål och knappast ett enda misstag under det drygt 30 mil långa mandomsprovet. Tidemand höll masken och konstaterade enkelt.

Det har varit en lång helg i svåra förhållanden, men jag är nöjd med vad vi presterat!

En anledning till att Kalle kunde fly mot toppen var att Pontus Skoda ville understyra vilket gjorde att regerande världsmästare inte vågade lita på den fullt ut.  Tidsglappet på en styv minut höll i sig hela vägen och istället för att sikta uppåt fick Pontus hålla koll i bakspegeln efter trean Gus Greensmith. När dessutom det blev ”tekniskt uheld” på söndagen som Pontus och Jonas själv fick fixa, var andra platsen inget att skämmas över.

Vi slog i höger bak på dagens andra sträcka. Som tur var hade vi med oss tillräckligt med reservdelar i bilen för att fixa det när vi inte hade någon service innan målgång. 

När Skodaduon rullade över målrampen som tvåa i WRC2 var det samtidigt 31:a pallplatsen i VM. En klen tröst då tåget samtidigt gick för att kunna försvara VM-guldet från 2017. Skoda-kollegan Jan Kopecky har redan fem segrar mot Pontus tre och för mig är det lite oklart hur deras respektive tävlingsprogram ser ut. Oavsett hur, så måste det till något snudd på övernaturligt för att Pontus ska ta ett nytt guld 2018.

*

Steve Røkland och Dai Williams levererade med råge i Rally Wales GB. Inte bara säkrade guldet i Brittiska Mästerskapet efter fredagsetappen, utan fortsatte i samma tempo och blev bästa 2WD totalt i rallyt. Nu var inte Steve och Dai anmälda i betydligt dyrare RC3-klassen så den vanns av tvåan bak den norska R2-Peggan, Tom Williams. För att få lite distans till Steves tempo så var han nästan exakt minuten före tvåan och hemmaförare Williams i en Opel Adam R2. 

Vilken känsla, utbrast Steve vid målgången varefter han på sedvanligt sätt tackade alla sponsorer och sitt team. 

Tack också till Dai som gjort detta möjligt!

*

En jublande överlycklig Petter Solberg var den förste att krama om sonen Oliver när han på nya Tierp Arena körde hem segern i Rally X Nordic

Det är helt fantastiskt, jag vet inte vad jag ska säga, jag skakar det är bara fantastiskt, menade en rörd Oliver.

17-åringen i pappas f.d Supercar Citroën uppvaktades hårt av en annan Oliver, men med Eriksson i efternamn. En krasch satte dock stopp för den utmaningen. I fjol slutade Solberg junior tvåa och nu blev det seger med Eriksson som tvåa i tabellen och Thomas Bryntesson på tredje plats.

Nya banan fick utstå mycket kritik efter ett anal tunga krascher, till exempel Peter Hedström råkade riktigt illa ut.

Helt obegripligt att banan blivit godkänd, menade Hedström irriterat.   

Värmlänningen hade siktet inställt på pallen men den enligt Peter, ”bilslakt de luxe” som finalen utvecklade sig till ändrade allt. Han dundrar.

En motocrossbana är fin jämfört med gruspartiet här, sedan ska man direkt köra i runt 200 genom asfaltpartier och inte veta om grejerna ens håller ihop efter bilskrotarpartiet på banan, totalt livsfarligt!

Hans Supercar Polo drabbadas under dagen av två drivaxelbrott efter en landning i en djup håla. Bakänden  och bakdiffen slogs sedan sönder vid en annan landning. En liten del av hans problem på det gropiga  gruspartiet i Tierp. Värre slutade det för årets debutant Daniel Thorén som voltade i höghastighet.

 Jag gick däck i däck med Ulrik Linnemann i runt 170, fick ett kast och det bara small, jag ville bara landa någon gång… 

*

Det blev ett SM-silver för William Nilsson i Tierp plus fjärde platsen i RallyX Nordics Super Lites-klass.

Jag tar med mig ett SM-silver härifrån och efter den här säsongen, som varit lite som en berg och dal-banan, är jag jättenöjd med det, menade Tomelilla-killen.

 Det visar att jag ändå haft en jämnhet och hög lägstanivå, som gjort att jag plockat många poäng. 

Vinnare i Rally X Nordic blev Guillaume de Ridder före Ben Philip Gundersen och Sondre Evjen med William då som fyra. I SM-klassen  det Marcus Höglund som tog guld, William silver och bronset gick till Jimmie Walfridsson.

*

Det blev total svensk dominans när det i söndags kördes deltävling fyra i Yokohama Mesterskab Øst i Nykøbing Falster några mil söder om Köpenhamn. Direkt från SSRC-finalen i Löberöd och seger i ”Lucky loosers”, åkte Joachim Grahn hem för att byta kläder, kartläsare och bil till YM 4. In med R5-Fiestan i garaget, ut med WRC-Focusen och både den, Jocke och nya högersittaren Per Andersson visade sig vara på väldigt bra åkhumör på andra sidan Öresund.

Fyra bästa tider gav seger med bred marginal till Lunds Håkan och Pamela Oddshammar på andra plats. Över 50 sekunder skilde mellan WRC-Focusen och familjen Oddshammars R5-Fiesta. Trea i klass 1 blev även det en svensk, Eslövs Anders Karlsson/Jan-Erik Jönsson med sin Ford Escort. I totalen däremot smet hemmahoppet Michael Ted McBride sig in med den vassa Suzuki Maxi, bara fyra sekunder efter Oddshammar. Sexa i Klass 1 slutade den BMW-åkande Lundaföraren Skavomir Bronk. Med söndagens seger har Grahn även säkrat totalsegern i mästerskapet genom tre segrar, likaså lär även Anders Karlsson sluta tvåa.

Lite svenskt var det även hos tvåan i Klass 5, Per G. Hansen som vid sin sida har hässleholmsboende Karsten M. Svensson. Karsten lotsade Per i den fina Porsche 911:an till en 12:e plats totalt. En tävling återstår i mästerskapets Øst-avdelning och det är i Fredericia den 20 oktober.

*

Tycker det har varit lite för mycket med eld och motorsport den senaste tiden. Bland annat med två uppbrunna WRC-bilar, Craig Breens Citroën och Al Qassimis Fiesta, för att inte tala om Stig Anderangs Mitsubishi EVOX. I helgen var det rallycorossen som drabbades och dessutom en el-rallycrossbil. Riktigt var detta inträffade har jag inte lyckats reda ut, fick bara bilden via mail av en bloggläsare. Han skrev också om hur farligt för hälsan det blir när lithiumbatteri brinner, så allt är inte bara bra med elbilar. 

Än värre var det för italienaren Canteri som i Rally San Martina di Castrozza körde utför ett högt stup med sin tidigare så snygga Fiat 131 Abarth. Kraschen blev våldsam och som tur var slets den brinnande bensintanken loss från resten av bilen annars vet man inte hur det hela hade slutat. Enligt uppgift skadades ingen  av besättningen allvarligt. Men bara detta att bilarna tar eld är ju rena skräcken i sig…

*

I helgen kördes sista tävlingen ni danska DS3 Cup och en helg som Eric Nilsson från Broby allra helst vill glömma.

Vilken skithelg vi fick på Jyllandsringen, allt strulade, berättar Eric.

Fick därmed inga poäng alls på de tre sista racen så jag tappade Rookie-mästerskapet, blev bara trea…

En strulande växellåda var anledningen till att det blev en skithelg för Eric.

Tyvärr rasade växellådan direkt i starten på Race 1 så det blev inget race då heller och när vi inte lyckades få tag i en växellåda i tid så blev det inget Race 2 och Rookie ledningen försvann.. .

Ändå blev det blågul seger i just det mästerskapet genom Anton Bergström som säkrade detta genom en tredje plats i race 2. Segrare i DS3 Cup för andra året i rad blev dansken Jonas Lynge med Ken Bach som tvåa.

*

Redan före finalen i 1300 Rallycup, Rikspokalen var cupsegraren klar genom Robert Andersson/Carl Gustaf Karlsson. Frågan var istället vem som skulle bli tvåa, Ola Strömberg/Brittmarie Ålund eller William Binbach/Victor Johansson. För Ola började det inte bra med en avåkning en kort bit efter start, men tur var utan skador på ”Urzula”, bara en tappad halv minut.

I mål efter de tre sträckorna vann cupvinnare Andersson igen och med Binbach som tvåa och Ola på tredje plats. Precis samma blev pallen totalt i 1300 Rallycup 2018.

*

Rallyåret börjar lida mot sit slut och om tre veckor är det final i Svenska Rallycupen med klassikern Marknadsnatta i Skänninge. En tävling som kan markera ett avslut eller åtminstone en time out för SRC om det vill sig illa enligt ansvariga.

Vi vill fortsätta hålla samma höga klass som tidigare, både för våra arrangörer, tävlande och partners, men för en fortsättning krävs nya krafter! 

Därför flaggar man redan nu för ett uppehåll 2019 och anledningen är tyvärr den vanliga i de här sammanhangen.

Vi har alla svårt att få tiden att räcka till, samtidigt som flera medlemmar i cuporganisationen vill trappa ned med ålderns rätt…

Med anledning av detta har det heller inte öppnats upp någon intresseanmälan för arrangörer inför 2019.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *