Emil B. säkrade VM-guld i Turkiet, tredje raka WRC-segern för Tänak, ”Kung Henning” sexa totalt, Robin A. bäst i Mästarmötet, känslosam Saab-seger och klart med rally i Falsterbo!

Det blev till slut Emil Bergkvist som tog hand om guldet i Junior-WRC efter en gastkramande avslutning av WRC Rally Turkey Marmaris. Inför sista dagen höll Emil och Patrik Barth andra platsen i klassen bakom estländaren Ken Torn. En placering som med god marginal innebar att guldet skulle hamna i Torsåker då största hotet Dennis Rådström/Johan Johansson redan var avhängda efter de olyckliga punkteringarna tidigt på fredagen.  Att det var”safety first” som gällde för Emil var helt uppenbart då #61 Fiestan satte minst sagt mediokra tider under söndagen. Självklart det enkla valet då Torn var väck från guld och Rådström runt fyra minuter bak och utan chans att köra ikapp. Men säkerhet var inget för estländaren och trean i tabellen Torn som rullade på sträcka femton och överlämnade ledningen till Emil och Patrik.

Vågar lova att det var med massor av fjärilar i magen som man startade den 17:e och sista sträckan med en enda målsättning, att undvika stenar och annat skit på vägen. Tiden blev också därefter, 17,5 sekunder från snabbast i klassen och i totalen blev det nästan fyra minuters marginal ner till Dennis och Johan. Ingen tvekan utan att Emils segerrecept från allra första början var att skynda långsamt och hålla sig ”out of troubble” och det höll till hundra procent. Noterbart är att dagens seger var Emils första och guldet togs tack vare jämnheten där en femte plats varit årets sämsta resultat. Därmed är det också klart att det blir Ford Fiesta R5 i WRC2 för Emil 2019, den styrning som är första pris i Junior-WRC. Stort grattis från Motorbloggen!

Bittert för värmlänningen Rådström däremot som inledde så starkt med seger i Rally Sweden och sedan fortsatte med ny seger i Portugal. Rullningen i Rally Finland var så det som till slut fällde avgörandet, ”nollan” där gick sedan aldrig att reparera. Men att bli tvåa i den här tuffa klassen är inget resultat som man behöver skämmas över, tvärtom är detta en bra start på den karriär som bara är i sin linda och att där kommer mera från paret är jag övertygad om. Men visst, går inte att sticka under stol med att Emil har det lite bättre förspänt inför 2019 med WRC2- Fiestan väntande…

*

Om fredagen och lördagen gick i dramatikens tecken i Turkiet var söndagen desto mer avslagen där alla mer eller mindre körde på säkerhet. När man så kom till avslutande power stage var det inte förvånande att otursgubbarna Thierry Neuville och Sebastien Ogier stod upp och körde för att säkra så många bonuspoäng som möjligt. Bäst lyckades Neuville som var snabbast medan Ogier gick in1,7 sekunder efter.

Att Ott Tänak inte är den som verkar tänka så taktiskt blir för mig åter igen uppenbart när han slog till med tredje tid trots att han hade en tredje rak seger och ett väntade VM-guld att tänka på. Nu gick allt ändå vägen, estländaren och nya guldfavoriten vinner i Turkiet med 22,3 sekunders marginal till Jari-Matti Latvala.

Visste att detta var ett rally där inte den snabbaste föraren vinner utan den smartaste, förklarade Tänak vid målet.

Vi klarade att undvika allt för många misstag därför vinner vi!

Tänak syftade på att både Neuville, Ogier, Mikkelsen, Breen alla var snabba och ledde i omgångar men när resultatet spikades var ingen av dessa i närheten av seger. Andreas Mikkelsen var bäst av de tidigare ledarna och gick in på en femte plats, Ogier slutade sexa i WRC-delen och Neuville nia. Belgaren var också märkbart besviken efteråt.

Helt ärligt, vi förtjänade faktiskt att vinna och ledde rallyt och var helt klart snabbast men ett litet problem gjorde att vi fick stanna, förklarade Neuville.

Är besviken för hela teamet, men ”we win together and we lose together”!

Med detta spetsas onekligen toppstriden till ännu mer och närmast i Wales Rally GB blir det avgörande. Inför detta leder Neuville fortfarande, nu på 177 poäng medan Tänak passerade Ogier och är nu 13 poäng efter Hyundai-föraren. Ogier tappade ner till tredje plats och är tio bak Tänak. Vinner estländaren även i Wales är jag också säker på att guldet hamnar hos honom och Toyota, någon som sätter emot?

*

Henning Solberg fullföljde sitt rally på samma imponerande sätt som han började och slutade sexa totalt och klart bästa R5-bil. Över fyra minuters marginal till WRC2-vinnaren och törs jag lova årets guldmedaljör, Jan Kopecky. Fem raka fullpoängare blir svårt för Pontus Tidemand att ta sig förbi. Tvåa i klassen blev Simone Tempestini och trea, Chris Ingram.

*

Det blev en fjärde plats i holländska  TER-tävlingen Hellendorn Rally för det danska paret Kristian Poulsen/Ole Frederiksen. I den nya R5-Skodan rullade man i mål runt tre minuter bak vinnaren, hemmaföraren Herman Kobus även han i en Skoda. Välkände Bob De Jong tog hand om andra platsen med en Hyundai i20, en och en hav minut bak vinnar-Skodan. Flitiga tyskan Melissa Debackere kom så trea, även hon med Skoda R5.

*

I går kördes Back-SM i Lima och där det blev lite känslosamt för Saab-åkaren Johan Eriksson från Ludvika.

Denna race helg är speciell för mig, för två år sedan blev det en totalskrotning på mig och bilen, berättar Johan.

Idag och  samma helg blev det en vändning då vi vinner en deltävling och blir 3a i Back SM!

Före sig uppför Lima-backen hade Saab-entusiasten Jimmy Holmkvist, Gestrike och Kenneth Olsson, Hällefors ändå var han nöjd.

Farten är tillbaka och det är roligt att köra bil igen, så tack alla som stöttat mig under dom här tuffa åren!

Ende skåningen i Lima var SMK Hörbys Tommy Andersson med sin BMW M3 och för ”Krull” blev det en åttonde plats.

*

Äntligen. Så tror jag att Robin Adolfsson/Niklas Ottosson kände det när man lyckades åka snabbare än vinnarmaskinen från Vinslöv, Stoffe Nilsson/Jesper Johansson. I SSRC:s Mästarmöte blev det så efter att Stoffe tappade rejält med tid i andra finalåket, nästan tio sekunder mot Robin. Nu var det inte enbart detta som gav seger till Växjös Mitsubishi-åkare, för även i första åket var man snabbare än Stoffe, men då bara med 0,8 sekunder.

I A 2WD var det Gullabos Simon Karlsson/Marika Andersson som återigen visade att han är i toppform med 940:an. Nitade dit favorittippade Robin Sandberg/Mathias Bengtsson med två sekunder och sedan var trean Jonas Åkesson/Joakim Karlsson ytterligare 0,4 efter. Fyra blev bronsmedaljören i SM, Kristian Johansson/Tommy Träff som den här gången körde med den gula Ford Fiestan.

Näst bäste (?) Standard-åkare blev A-vinnaren Lukas Kindgren/Martin Hugosson, Åtvidaberg före Thomas Karlsson/Patrik Berglund, Södra Sunnerbo. Själv trodde jag stenhårt på SSRC-tvåan Henrik och Ida Levin, Hörby men deras tider räckte bara till en tredje plats. I Grupp E var Oscar och Isak Arvidsson, Gullabo snabbast före Stefan Ottosson/Roger Andersson, Vetlanda.

Snabbe junioren från Hörby, Victor Hansen med den här gången med Joakim Blansch som motvikt i sin R2 Peugeot vann C-klassen i sin 100:e rallystart. Hade en tid som faktiskt var bättre än SM-trean Kristian Johanssons och gav sjätte plats totalt. Tiden var dessutom var 37 sekunder bättre än C-tvåan Anders Frostensson/Viktor Zettergren.

Skrev att Kindgren var näst bäst i av förarna i Standard-klasserna för allra bäst var faktiskt Calle och Torbjörn Carlberg från Nässjö som tävlar i Ungdomsklassen. Tvåan här, Emil Friman/Oscar Almqvist var inte långt efter Calle och deras tid räckte till att bli trea totalt i Standard-klassen. Även trean Jacob Johannesson/Anette Pettersson hade en tid som stod sig bland A-förarna. Imponerande ungdomar! Bilderna från Millebygden kommer från Henric Åkeson.

*

Då blir det ändå Falsterbo Rallysprint trots att det länge såg lite mörkt ut för Trelleborgs MK att få ihop paketet. Den 10 november är det dags för den skånska säsongsavslutningen ute på det ofta blåsiga och ruggiga f.d militära skjutfältet med Östersjön som närmaste granne. En sträcka som körs två gånger ger totalt 12 kilometer av ofta krävande grusväg för de tävlande. Med bara 500 meter transport kan man också enkelt säga att det är en superkompakt tävling som nye tävlingsledaren Joakim Berg bjuder på.

*

I nästan samma område långt ner i Skåne hoppade Svedala MK in och räddade finalen i RS-DM/Asfaltcup efter att Arlövs MC kastat in handduken och ställde in ”AMC-Rajset”.Sturup Raceway kör nu ”svedaliterna” sin nya ”Fönstersprinten” den 29 september och där då DM-medaljerna ska fördelas plus att kora vinnaren av Asfaltcup 2019. Dock förvånade dåligt med anmälda. När bara tre dagar återstår av anmälningstiden har 23 förare nappat på RS-åkande på den nylagda asfalten…

*

Just nu pågår World RX för fullt men om detta skriver jag i morgon. Nu väntar en familjeaktivitet som prioriteras högre…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *