Neuville toppar ”VM i bilkross” eller WRC i Turkiet, Tidemand bröt, Emil B. fyra i J-WRC med chans på R5-säsong, redan i dag Johan K. vinner i Riga, Mästarmöte i SSRC och även annonser var bättre förr!

Då är första dagen av VM-deltävlingen i ”bilkross”, WRC Rally Turkey Marmaris avslutad. Citroén-åkaren Craig Breen beskrev dagen på ett målande sätt.

En absolut ”war zone” där ute!

Fredagens sex sträckor har bjudit på massor av drama och där så många drabbats av punkteringar eller fått ”slow down” på grund tjockt av damm från bilen framför. Kan därför inte hålla isär allt dj-ulskap som drabbat de tävlande där det skiftat i ledning mest hela dagen.

2017 FIA World Rally Championship
Round 10, Rally Turkey
13-16 september 2018
Thierry Neuville, Nicolas Gilsoul, Hyundai i20 Coupe WRC
Photographer: Fabien Dufour
Worldwide copyright: Hyundai Motorsport GmbH

Både ”krigszon Breen” och Andreas Mikkelsen har varit i topp men när man går till nattvila efter sträcka sju är det ändå Thierry Neuville som leder. Ingen stor ledning, bara 0,3 sekunder före VM guld-jagande Sebastian Ogier och ner till trean Mikkelsen är det bara 2,3 sekunder. Sedan ett ”jättegap” till fyran Jari-Matti Lartvala, hela 16, 3 sekunder bak Neuville som också tappade tid på dagens sista sträcka.

Var tvungen att backa och tappade 6-7 sekunder , förklarade rallyledaren.

Han är också förvånad över att Ogier som inledde med en avåkning på publiksträckan, vågar hålla ett så högt tempo som han gör.

Överraskad över detta, vilket också tvingar oss att göra samma sak men det kan bli kostsamt…

Ogier erkände också att han var väldigt glad att överhuvdtaget lyckats komma så här långt. Men säger också, att utan dammet från Neuville under första ”loopen” hade han nog varit i topp.

Men jag är ändå väldigt nöjd med vår dag, konstaterade Ogier.

Tidigare rallyledaren Mikkelsen menade att det inte varit någon enkel dag  där däcken tagit massor av stryk.

Med tanke på att de var helt slut nu på sista sträckan är jag mer än nöjd med en sjätte tid här!

Toyota-trion Latvala, fyra, Ott Tänak, femma och Esapekka Lappi, sjua är tämligen överens om att det varit en extremt tuff dag.

Att ändå bara vara 16 sekunder från ledaren tycker jag måste vara godkänt, menade Latvala.

Mads Østberg var fint med och höll länge tredje platsen men på sträcka sex tog hans roliga slut. Punktering som sedan knäckte hjulupphängningen vänster fram. 

Out for the day, meddelade Citroën Racing. 

Lite bättre lycka hade teamkompisen Breen som kom undan med att köra 25 kilometer utan bakdäck på C3:an, ligger nu åtta.

*.

Tappar Pontus Tidemand WRC2-guldet i Turkiet? Omöjligt är det inte då han drabbats av flera punkteringar och den sista på sträcka sex där så även reservhjulen tog slut. Startade ändå på  sjuan men där blev det ”stopped” inne på sträckan. När dessutom WRC2-ledaren Jan Kopecky även leder i Marmaris ser det tufft ut med svenskt guld. Även tjecken har kört punkteringar men lyckas ändå toppa, 16,3 sekunder före min tipstvåa Chris Ingram.

Stannade inne på sträckan (SS5) och bytte två framhjul och nu får vi avsluta utan reservjul, menade Kopecky bekymrat vid sträckmålet.

Allt kan hända i det här rallyt och det kan hända när som helst!

När Tidemand fick ”stopped” var svensken så klart bedrövad.

Riktigt tråkigt, säger Pontus.

Jag körde verkligen försiktigt och runt alla stora stenar, men de här vassa stenarna är överallt och turen var inte på vår sida. Vi är långt ifrån de enda som haft problem idag men allt kan hända imorgon!

Sedan rusar det iväg och trean i nya C3 R5, Simone Tempestini har över två och en halv minut upp till Skoda Motorsports ledare. Riktigt bra kör ERC-mästaren Kajetan Kajetanowicz och är bästa Ford på fjärde plats men minuten efter Tempestini. Allra sämst gick det för britten Gus Greensmith som redan på SS2 åkte av med sin M-Sport Flesta och stannade sedan kvar som åskådare.

*

I går beklagade jag mig över att inte ha full tilltro till Henning Solberg i sin R5-comeback. Jag svamlade om rattrost men detta var inget som bekymrade honom och Ilka Minor. Tvärtom satte han absolut bäst ”pace” av R5-åkarna och ligger faktiskt tia totalt, runt tre minuter snabbare än WRC2-ledande Kopecky. Tre minuter är i sammanhanget oändligt och jag vet inte om hans startnummer (81) kan spela roll, att alla lösa och stora stenar är bortkörda när han kommer runt 50 bilar längre bak Kopecky & Co? Oavsett, vilken uppvisning av Henning och Ilka vilket kanske ändå visar att gammal är äldst, sådant som jag och min generation gillar…

*

I Junior WRC inledde Dennis Rådström bäst och satte en kanontid på sträcka två. Vad hjälpte detta när han sedan drabbades av dubbelpunka några sträckor senare, hjälper inte ett dugg kan jag upplysa. Förutom över fem minuter längre tid fick Dennis och Johan Johansson även 60 straffsekunder för sen ankomst till SS6. Med detta ligger man på den undre halvan av junior-gänget men ändå inte helt borta med tanke på hur mycket som kan hända fram till söndag eftermiddag.

Leder gör tysken Julius Tannert före lite överraskande britten Calium Devine, 15 efter. Trea är Finlands-vinnaren Ken Torn, 40 bak och så Emil Bergkvist/Patrik Barth som fyra. Svenskarna som leder J-WRC-tabelllen har 46 sekunder upp till Tannert vilket jag hoppas man inte försöker jaga ikapp. I det här läget, med dubbla poäng i helgen har Emil en WRC2-säsong 2019 klar. Ingen av de tre framför honom  inför nattvilan, borde rimligvis kunna gå förbi om han bara lyckas hålla fjärde platsen. Största hotet är Ken Torn som ändå är 38 poäng efter inför helgen. Tuffare för Dennis, men som Kopecky konstaterade, ”allt kan hända i det här rallyt”!

*

Över till Wolrd RX och Euro RX i Riga och där jag ställer mig i skamvrån, har lite svårt att jaga upp mig med tanke på hur överlägsen Johan Kristofferson visat sig vara. Jämför gärna med de orangea handbollslirarna från Kristianstad som håller på att segra ihjäl sig. Något som syns tydligt på läktarna där det nu är glesare än för bara något år sedan när där ändå var lite spänning en handbollskväll i Arenan. Nu är det bara en gäspning innan det blir final i maj.

Lika tråkigt är det självklart inte med rallycrossen men ändå, vem har kapacitet att sätta stopp för ”Arvikas Finest”? Ingen vågar jag säga för även om Andreas Bakkerud, Mattias Ekström, ”Hansen-klanen” eller Sebastien Loeb får till en hundraprocentig helg, då kavlar Johan upp ärmarna och presterar en 110-procentig weekend. Så redan idag vågar jag nästan skriva om Johan som Riga-vinnaren, däremot blir det svårare bakom. Tippar att någon av Audi-åkarna återigen bjuder bäst motstånd, vågar man hoppas på Ekström på pallen och så Timmy Hansen som trea. Helsvensk pall är aldrig fel…

*

I Euro RX är det mer ovisst men där ledaren Reinis Nitiss har stöd av hemmapublken. Dessutom leder han med 26 poäng före Cyril Raymond. Fast får Anton Marklund till det hundra procent samtidigt som dom andra kladdar kan det bli åtminstone svenskt silver.

*

Det från i somras på grund av torkan inställda SSRC:s Mästarmöte körs i stället i morgon lördag. 53 rallyåkare är sugna på att köra den här ”jippo-tävlingen” som inte betyder mer än äran att vara snabbast på Millebygden.

I 4Wd blir det ny fajt mellan ledaren Robin Adolfsson, Växjö och Stoffe Nilsson, Hässleholm. Den tredje och siste ”fyrkrafsaren” som är anmäld körs av Ola Schön, Tomelilla i den nyinköpta ex. Magnus Hägg Subarun får troligen nöja sig med att bli trea.

I A-förare 2WD sätter jag en slant på Robin Sandberg som inte riktigt fått till det i sin comeback med den nybyggda Toyotan. Märkes-kompisarna Mattis Olsson, Jonas Sandberg och inte minst Johan Green lär dock inte ha något emot att sätt en käpp i de Sandbergska hjulen.

Bästa VOC:are tror jag absolut att SSRC-tvåan Henrik Levin från SMK Hörby blir. I Grupp E kan Stefan Ottosson, Vetlanda bli en svårtuggad bit för Toyotaduon, Jesper Larsson, Kristianstad och Erik Sundquist, Ljungby.

Första start för Mästarmötet är klockan 14.00.

*

Nästa helg kommer delar  av den ”fina motorvärlden” på besök till Åsum Ring där Kristianstad Karting Klubb för andra gången står som arrangör för VM i Karting. Förutom kartingstjärnor från alla världens hörn dyker även f.d Formel 1-föraren Jarmo Truli upp som till helgen ska matcha fram sin son Enzo i OK-klassen. Truli med sina 256 F1-starter var en gång teamkompis i just karting med Kristianstads egen VM-stjärna Johnny  Mislijevic, även han kommer så klart till Åsum.

Men stjärnparaden är inte slut med detta då världsmästaren i F1 2016, Nico Rosberg också han parkerar sin får man förmoda, Mercedes ute bland Åsums furor. Nico samarbetar med svensken Rickard Käll i  teamet KR Motorsport. Ryktet säger att också brasilianaren Felipe Massa kommer att dyka upp VM-helgen. Till detta ska tilläggas att ikonen Michael Schumachers bror Ralf Schumacher, också han med ett förflutet i Formel 1 gästar när VM gästar Kristianstad.  När hade staden besök av sådana celebriteter senast? Ungefär som att Zlatan och Ronaldo skulle häcka på Kristianstad Arena när Kristianstad FC spelar en hemmamatch. Knappast troligt…

*

Ingen har väl missat att jag ofta tycker att saker och ting var mycket bättre förr och har inte ändrat åsikt de senaste 24 timmarna i den frågan. Om inget annat så var annonserna mycket roligare för 50 år sedan som som när norska KNA körde sin Iscup den 10 mars 1968. Långt över hundra bilar kom till Øvrevoll Veddeløpsbane (galoppbana) och däribland flera kända svensk namn som Picko Troberg, BMC Cooper, Anders ”Team Tyger” Josephsson, Porsche, Erik Berger Lotus Cortina, Boo Brasta, Styr Puch/Porsche och så förste SSR-vinnaren 1976, Jan-Erik Lundgren som här körde Porsche. Från Norge syntes till exempel Ola Rustad, Volvo 142, Helge Menkerud, Opel Rekord, Trond Schea, Lotus Cortina/Mustang, Monty Karlan VW 1500 S Automatic(?) och så John Unnerud som körde Renault R8 Gordini.

Renault-åkaren hade även annons i tävlingsprogrammet för sin entreprenad firma. Det är också den som jag syftar på i början, om att även annonser var roligare förr. För vem i dag skulle våga skriva ”Behöver du ett hål till vraket?” och underförstått, kontakt John Unnerud i Spydeberg?

Kul är även att Suzuki har annons i samma program där man hävdar att man tillverkar ”Norges mest sålda gitarr”

*

Trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *