Stenigt värre i WRC Rally Turkey, Neuville snabbast på ”SH”, Tidemand tvåa efter Kopecky, svenskar jagar R5-Fiesta, Latvala toppar tipset och bra startfält i Rally Blekinge.

WRC Rally Turkey Marmaris inleddes i morse med en stenig 4,7 kilometer lång shake down-sträcka som troligen är tämligen lika det som väntar från fredag morgon. Att det inte blir ett snabbt rally som turkarna bjuder på är också klart. På shake down var Thierry Neuville snabbast men ändå bara med en snittfart på 82,5 km/t. Att det dessutom var stenigt värre visade Ford-åkaren Teemu Sunnien när han drog ut en mer än knytnävsstor sten som borrat sig genom plåten i hjulhuset bak. Närmast efter den WRC-ledande Hyundai-föraren följde Sebastien Ogier, 1,6 sekunder långsammare och som trea Jari-Matti Latvala, halv sekunden efter fransmannen. Storfavoriten till tredje raka segern dock inte hos mig…) Ott Tänak tog sin Yaris WRC in på fjärde plats, men 3,7 sekunder bak belgaren.

Mads Østberg och Torsten Eriksen körde precis som nästan alla andra i WRC-gänget tre rundor. Undantaget som bara körde två var Andreas Mikkelsen som fick någon form av problem med transmissionen och fick bogseras tillbaka till service. Mikkelsen fick till en elfte tid, inget som lyfte precis, nästan nio sekunder bak Neuville längst upp.

Bilen kändes faktiskt riktigt bra på den här tuffa sträckan, menade Neuville efteråt.

Vi vet att den är stark på den här typen av underlag…

Han erkände också att sträckorna kommer att kräva en helt annan strategi än vanligt.

Det är som på Cypern eller Grekland, i synnerhet första dagen blir det tufft, menar han och tänker på att han och Nicolas Gilsoul går ut allra först.

Då brukar man behöva ”push” mer för att få anständiga tider men i helgen måste vi överväga om vi vågar köra så med tanke på förhållandena!

*

I WRC2 visade klassledaren och asfaltspecialisten Jan Kopecky att han inte alls är bortkommen med grus under Skoda-hjulen. Satte bästa tid, 2,7 sekunder före Pontus Tidemand. Båda körde bara två rundor och Pontus satte sin bästa tid första gången. I den avslutande hände något och tiden försämrades med över 20 sekunder. Dock inget som bekymrade WRC2-tvåan.

Allt är OK och vi ännu spända på att få komma igång på stadsträckan inne i Marmaris centrum, hälsar Pontus som på plats har en stor blågul hejarklack.

Kul var också att Henning Solberg med österrikiskan Ilka Minor satte tredje tid i sin comeback med R5-klassen. Precis som förra gången det begav sig i Rally Sweden (tror det var 2017?) kör Petters storebror R5-Skoda och bara 0,1 sekunder bak Tidemand.

*

I J-WRC var faktiskt Julius Tannert mest på hugget och var dessutom ensam om att köra tre rundor på ”stengärdsgården”. Det var även i sista rundan han satte bästa tid som var 1,6 sekunder bättre än Dennis Rådström/Johan Johanssons. Desto jämnar mellan svenskarna då det bara skilde 0,1 till Emil Bergkvist/Patrik Barth. Att värmländske Rådström och kartläsande Johan är fast beslutna att köra R5-Fiesta till nästa år är nog omtvistat. 

Visst finns guldfighten med i bakhuvudet, men vi fokuserar främst på tävlingen och vi känner oss redan som vinnare med den säsongen vi gjort och den fantastiska utveckling vi haft, menar J-WRC tvåorna.

Även dom har upptäckt att det är tuffa sträckor som väntar.

Tror vägarna kommer passa oss även om dom och värmen kommer bli en tuff utmaning. Man kan säga att det är som Korsika fast på grus, det svänger hela tiden på de tuffa vägarna med mycket stora stenar!

Rallyt inleds ikväll klockan 20.08 med stadssträckan och sedan väntar nästan 15 mil överlevnadsövning på fredagen. Sex sträckor totalt väntar innan etappuppehåll strax före klockan 18.

*

Har funderat färdigt och måste erkänna att detta var nog ett av de mest svårtippade WRC-rallyna någonsin. Anledningen är så klart att alla är ”rookies” på extremt steniga sträckorna kring Marmaris som troligen är de mest utmanande säsongen 2018. Ungefär som Tom Kristensson uttryckte det igår efter att ha kört reken, ”Rally Turkey är mer överlevnad än att chansa på att vinna”.

Med detta i ryggen har jag försökt tänka på vem som är smartast i gänget. Som dessutom är så kall i den nästan 30 gradiga värmen, att inte gå med fullt påslag utan istället spara materialet. Att det kommer att bli den som kör minst punkteringar som står som vinnare på söndag betecknar jag redan idag som segerrecept.

Då kör vi tipset för Rally Turkey.

1. Jari-Matti Latvala Toyota

2. Sebastien Ogier Ford

3. Esapekka Lappi Toyota

4. Thierry Neuville Hyundai

5. Mads Östberg Citroën

Den uppmärksammade noterar då att vinnaren av de två senaste tävlingarna, Ott Tänak saknas. Likaså finns inte Andreas Mikkelsen med på ”topp-fem” och det är ingen tillfällighet. Tror att Tänak inte har den kyla som behövs för att ta sig igenom detta steniga landskap  på det som turkarna kallar väg utan att få problem. Vad gäller Mikkelsen har han mycket kvar att bevisa i Hyundai #4 innan han är uppe i samma kvaliteter som han visade i Polon.

Att ha Latvala som vinnare  efter hans  miserabla säsong kan tyda på en extremt korkad tippare. Istället tar jag just det misslyckandet som intäkt för finsk seger i Rally Turkey. Jari-Matti vet att han har både Tommi Mäkinen och högste Toyota-basen Toyoda bakom sig med full support. Detta plus att han kan köra utan någon som helst press, om han håller sin sjunde plats eller rasar till åttonde spelar ingen större roll. Med detta i ryggsäcken menar jag att det är en helt relaxed Latvala som tar sig an denna nya utmaning. En utmaning som jag tror passar 33-åringen från Töysä och som därmed visar vem som är äldst i WRC.

Måste ändå erkänna att det var svårt att välja mellan Sebastian Ogier och Latvala men fransmannen föll bort av samma anledning som finnen blev vinnare. M-Sport Ford-föraren får för första gången på många år jaga istället för att jagas och då kommer lätt de där tuffa misstagen.

*

I WRC2 är det om möjligt ännu mer svårtippat men får hjärtat bestämma är det så klart Pontus Tidemand som toppar tipset. Vem vågar säga att det hjärtat säger är fel, inte jag.

WRC2.

1. Pontus Tidemand Skoda

2. Chris Ingram Skoda

3.Gus Greensmith Ford

4. Jan Kopecky Skoda

5. Simone Tempestini Citroën

Inbillar mig att asfaltesset Kopecky får tufft på de steniga vägarna och hoppas att Tidemands större erfarenhet av dåliga grusvägar fäller avgörandet. Sedan är det ju också så att ett dåligt genrep (tänker på avåkningen i Linköping) brukar resultera i succé när det väl är ”show time”.

Tror dessutom att britterna Chris Ingram (bilden)och Gus Greensmith som är vana vid att köra på uppkörda vägar hemifrån kan få till det betydligt bättre i Turkiet än den tjeckiske nationalidolen.  Som nordbo borde jag även haft med Henning Solberg men med all rattrost som ändå måste finnas hos honom, är det för mycket begärt att få in honom på topp-fem. Dessutom är han och Ilka Minor inte anmälda för poäng i klassen. Fast allra smartast hade kanske varit att plocka in någon av de sex hemmaförarna i WRC2 på topp-fem. Här måste jag dock sträcka flagg och erkänna ännu en av mina brister, på turkisk rallysport är jag faktiskt inte helt uppdaterad…

*

Nästan exakt lika stort startfält i SSRC-finalen Rally Blekinge nästa lördag som det var i näst sista deltävlingen TV-Svängen. 136 ekipage stannade räkneverket på när tävlingsledare Bengt Karlsson drog snöret minuten före midnatt igår.

Inga direkt överraskningar, Stoffe Nilsson kom med sin anmälan i går och likaså Joachim Grahn. Även här kör Jocke R5-Fiestan som han tyckte fungerade mycket bättre i hans händer i TV-Svängen än tidigare. Även i högerstolen är det oförändrat, Per ”Börje” Andersson läser noterna på slingerbultarna i Blekinge. Allra sist in var Vimmerbys Mats Karlsson som kommer med en Audi quattro A2 och i denna sitter även rutinerade co-driver Kalle Lexe. Normalt sköter Olofströmsbon kontoret hos Lars Stugemo i Sunny Side-Skodan.

Spännande blir det att se vad Oskarshamns snabbe Volvo-åkare Thomas Grönberg kommer med till finalen? I listan står det ”TBA” vilket inte är så märkligt med tanke på den kraftiga avåkningen Thomas svarade för i TV-Svängen. Kanske han är ute och letar efter en Opel

F.d Svenske Mästaren Patrik Johansson från Växjö fick smak på Volvo även om han fick bryta i sin comeback, Snapphanerallyt. Då försvann ett bakhjul på NYBE-240:an men med detta på rätt plats blir han och Magnus Johansson namn för toppstrid. Finns så klart åtskilliga fler namn som var och en egentligen är värda egna små ”reportage”.

*

Blev mycket WRC och Turkiet i dag, i morgon får det handla mer om World och Euro RX som drar till Riga och där Magda Andersson kör sista tävlingen för året. Blir även en titt på SSRC:s MästarmöteMillebygden på lördag.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *