Tom K. fyra i Barum, Furuseth bröt, Liiten och Lundmark sista stipendiaterna, Tidemand till ESR och Jocke Grahn femma i Norge!

Ska en asfaltsbil se ut så här? Den frågan ställer sig Henrik Appelskog efter att han och Tom Kristensson avverkat de fem första sträckorna av svintuffa ERC Barum Czech Rally Zlin. Henrik ger svaret själv när han kolar på deras nersmutsade Opel Adam R2.

Regnat hela natten och en hel del på förmiddagen men vi var snabbast på SS 2 och ligger fyra just nu. Svåra förhållanden, så vi åker ”safe”!’

Att det är svårkört vittnar alla bilder på Twitter om med bilar i skogen eller parkerade med punkteringar. Till exempel  försvann Sindre Furuseth och Jim Hjerpe redan på sträcka två med brusten bärarm. Annars började det bra och efter mörkersträckan låg paret tvåa i Junior U.27 vilket så klart är en klen tröst i sammanhanget. Allra hårdast kör Toms teamkompis Martins Sesks som nu  passerat tidigare klassledaren från Österrike Simon Wagner. Nio sekunder skiljer mellan dessa båda och ner till trean från Spanien Efren Llarena har man 23 sekunder. 

Tom i sin tur ligger nu i ett litet vakuum, 18 sekunder fram till spanjorens Peugeot men än större till femman ungraren Kristóf Klausz, nästan minuten. Vid målet på sträcka fem konstaterade Tom.

Där var ställen där vi kunde kört snabbare men ändå känns det bra. Bara att komma hit känns ändå som en liten seger, I am very happy!

När man studerar kommentarerna förstår man lite hur svårkörda de tjeckiska sträckorna är och att däckvalet är extremt svårt. Med ömsom torra, ömsom blöta partier som sedan är uppblandade med lera på vägen från att man har genat i kurvorna är detta långtifrån någon ”walk in the park”.

*

Rallyledaren Alexey Lukyanuk sammanfattade rallyt ganska bra med orden.

Ganska spännande och vi sladdade som galna i morse. Nu är vi lite mer försiktiga…

Efter sträcka fem (åtta ska köras  idag) håller ”The Russian Rocket” ledningen med sju sekunders marginal till Jan Kopecky. Då hör det till saken att WRC2-ledaren och den stora hemmaidolen tappat tid på grund av punkteringar. Trea är Nikolay Gryazin, 14,6 efter men har ändå en bra skalp då Dani Sordo i Hyundai R5 är nästan nio sekunder efter. 

De svåra förhållandena har gjort det extra svårt för de bakhjulsdrivna Porsche 997 och Fiat 124 Abarth. Åtskilliga av dessa står nu parkerade mer eller mindre modifierade längs sträckorna. Dansken Anders Lysen med sin Suzuki har även han brutit men där är orsaken okänd.

*

Styrelsen för Morgan Olssons minnesfond beslutade vid ett möte i juni att upplösa fonden och dela ut samtliga medel, allt enligt minnesfondens stadgar. Morgan Olssons Minnesfond instiftades till minne av den värmländske rallyföraren som omkom i en tragisk olycka. Nu har styrelsen för fonden dock beslutat att fonden ska upphöra då där inte längre finns någon verksamhet kvar sedan sex år tillbaka. De medel som fortfarande finns kvar, 180 000 kronor ska delas ut vid en ceremoni i samband med Morgans hemmaklubbs tävling Rally Killingen söndagen den 30 september. De sista mottagarna av medel från fonden blir SM-suveränen blir

År 2013 Mattias Olsson, Fryksdalens MK, SM silver i debutsäsongen och under år 2012 tog han hem 3 st mästerskapsvinster i Volvo Original.
År 2014 Emil Bergkvist, Hofors MS, Mästerskapsvinst i Adam Cup och kämpar vidare i JWRC. En snäll och trevlig kamrat på sidan om banan.
År 2015 Fredrik Åhlin, Värmlands KC, tillhör toppen av Svenska/Värmländska förare, kämpar för bättre styrning.
År 2016 Mattias Adielsson, Göteborgs MF, Vinst SM och topplacering i Brittiska Mästerskapet, är på väg upp i sin karriär. Ödmjuk och mycket positiv för sporten.
År 2017 Dennis Rådström, MK Ratten, Målmedveten nykomling som satsar högt och som vill etablera sig i VM.
Maria Berglind, Motorsport i Värmland, uppdaterar oss alla inom motorsport med all information och nyheter.
År 2018 Jari Liiten, Sandvikens MK, Genombrottssäsong 2018 med hittills alla SM segrar i klassen otrimmat för juniorer.  Sofie Lundmark, Piteå MS, en duktig kartläsare som vet vad som gäller och är en mycket duktig rallykommentator i radio. 

*

Om tämligen exakt 24 timmar stänger anmälan till SM-finalen East Sweden Rally. Redan nu vågar jag lova att det inte blir den tävling som kommer att ha störst startfält i årets serie. Nu finns bara 59 anmälda SM-åkare i listan och där så klart Pontus Tidemands namn är det som lyser mest i Trimmat 4WD. Här finns även alla guldaspiranterna anmälda så när som Fredrik Åhlin vars namn ännu inte dykt upp. För Tidemand och Jonas Andersson blir helgen i Linköping en nyttig genomkörare innan superviktiga WRC2-deltagandet i Rally Turkey. Viktigt då även nya ledaren och Skoda-kollegan Jan Kopecky är anmäld hit.

Senast Lars Stugemo och Kalle Lexe satt i R5-Skodan var i ett händelserikt Rally Finland och nu blir det förhoppningsvis mindre dramatik när det är svenska grusvägar som ska köras.

Namnkunnigt även i Otrimmat 2WD där Tom Kristensson/Henrik Appelskog gör sin tredje SM-start med ”Hemma-Adam”. Opel Adam kör även amerikanen Sean Johnston med finske kartisen Alex Kihurani. Förhoppningsvis har han större tur den här gången än i SSR där det blev ”retired” för paret.

I Trimmat 2WD kommer återigen Elias Lundberg/Daniel Arhusiander tillbaka till SM och därmed får de övriga två guldjägarna Kristian Johansson och Patrik Flodin något att jobba med…

I 4WD övriga kommer SM-ledande Tobias Johansson med ordinarie kartläsare Bosse Holmstrand som nu är frisk efter flygturen senast i Slottsprinten. Däremot blir bilen ny och i Linköping kör Tobias den från GN-Motorsport hyrda WRC-Focus 2005 som annars körs av Joachim Grahn själv.

*

Intresset för danska Yokohamamesterskabet har från svenskt håll svalt och när det var dags för YM Øst 4 i Slagelse fanns inte en enda svensk på startlinjen. Anmäld var Svedalas BMW-åkare Mats Lundahl men startade aldrig. Vann gjorde nu Steen Andersen i sin Mitsubishi genom att vara snabbast samtliga fyra heat. Tvåan Jesper Bisted, Super 2000 Flesta var 18 sekunder efter och som trea rullade Michael Ted McBride in som Suzuki Swift Maxi ytterligare åtta sekunder långsammare.

*

I Norges svar på Hässleholms GP ”KNA Sommer Rally Grimstad” blev det en hård fajt mellan de bägge hemmaförarna Frank Tore Larsen med Torstein Eriksen till höger i R5-Fiestan och så Anders Grøndal och Roger Eilertsen, R5-Fiesta även dom. Först på SS5 kunde FT kliva upp i en ledning som han sedan aldrig släppte. Efter sjunde sträckan blev det seger med knappt fyra sekunder över Grøndal.

Som trea rullade välkände Rune Danneborg in med sin Mini JCW WRC, ytterligare tre sekunder långsammare. 

Till en början var Mats Myrsell/Erik Pedersen med i toppstriden med den vassa Porsche 997 GT3 men fick till slut backa ner till sjätte plats. Placeringen före, femma tog Joachim Grahn och Rickard Nilsson med ”Jockes” älsklingsbil WRC-Focusen.

–  Lite ovant att köra på riktiga asfalt sträckor men ett jäkligt roligt rally, menade kartläsande Rickard som gladdes åt SS4.

–  Vann denna totalt och sedan andra tid på sista sträckan, vi är nöjda!

Bäste dansk blev Ib Kragh/Ditte Kammersgaard med Citroën DS3R5 på en sjunde plats. För Eslövs Anders Karlsson/Jan-Erik Jönsson tog det roliga slut på SS3 där det blev ”Teknisk” på Escorten.

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *