Nya bakvingen saknas vid Tysklandstest, ny RS-final i Svedala, Kvicken jäktar, tufft i norska Grimstad och även EM-traktorerna drabbas av torkan!
Undrar om Sebastien Ogiers nya bakvinge kommer att användas även i kommande WRC ADAC Rallye Deutschland? Kändes i inte som att den gjorde någon större skillnad i Finland åtminstone. Femte platsen som han dessutom fick lite till skänks av Teemu Sunninen var säkerligen inte alls vad Ogier drömt om.
Inför Tyskland testas det nu för fullt och än så länge har ingen Fiesta setts på sträckorna där med nya bakvingen. Istället körde idag Elfyn Evans med gamla utförandet på Fiestan och frågan är om det till slut ändå bara blev ett kortvarigt experiment med ”Yaris-vingen”…
*
Vissa saker är tämligen säkra här i livet och en sådan sak var i mitt huvud att Svedala MK aldrig skulle tveka till att ta över DM-finalen med ”Fönstersprinten” den 29 september sedan Arlövs MC till slut fick kasta in handduken.
Därmed blev det ändå sju deltävlingar i RS-DM även om det såg lite mörkt ut ett tag. Det är inte utan att jag är lite frågande till vad det är som händer hos asfaltgänget? För bara något år sedan planerades samma serie med 14 deltävlingar och då såg varken arrangörerna eller de aktiva några problem med detta. Jag däremot menade tvärtemot, att det blev inflation och ett urvattnat DM som blir en följd av så många deltävlingar. I min värld och efter att ha frågat runt lite, så delade många mina invändningar med att en så lång serie tär på allt från familj, material och budget. Minns jag inte helt fel slutade det med att tolv tävlingar kördes och även det på tok för många.
Däremot känns sju tävlingar som lite för få i synnerhet om någon tvingas ställa in. Optimalt vore nog åtta eller nio och dessutom alltid med minst tre veckors mellanrum. Med ett semesterfritt i juli skulle RS-säsongen då börja i slutet av mars och vara färdigkörd i början av oktober. Hade inte Svedala MK trätt in som räddare, hade årets säsong varit slut i juli och det hade onekligen känts lite väl rumphugget. Nu råder ändå ”peace in the valley” även om ändrade tävlingsdatum aldrig är helt positivt och kan störa annan planering för tävlande som även har ett liv utanför asfalten…
*
Häromdagen skrev jag om Tom Kristenssons kommande jäktiga rallyperiod med fyra stora tävlingar på lika många helger och där WRC ADAC Rallye Deutschland inleder och East Sweden Rally avslutar samma helg som Sverige går till val. Nästan lika tufft program har danskan Jeanette Kvick som trivs bäst i högerstolar när det går för fullt på en specialsträcka. ”Kvicken” inleder med Jan Petersen i hans udda VW Polo Super 2000 och detta i Belgien med ”Rally Staden”. Direkt från Belgien bär det så av till Rallye Deutschland där tysken Nick Loof väntar med sin Adam Cup-Opel för att köra två race i samband med WRC-tävlingen. De hektiska tre veckorna avslutas sedan eventuellt med nytt besök hos Petersen med Polon i norska asfaltshowen Rally Grimstad. Jag blir trött bara att läsa…
*
I Grimstad som är lite av Norges svar på Wilkes Hässleholms GP blir inte Petersen/Kvick ensamma med danska ”plader” på bilen utan redan anmälda är Ib Kragh, R5-Citroën och Steen Olsen, R5-Skoda. Frän Sverige kommer Joachim Grahn WRC-Focus, Simrishamns MK, Anders Karlsson Ford Escort, Eslövs MK, Göran Jonasson Vauxhall Chevette och så ”the top dog” med den i Sverige icke tillåtna Porsche 997GT3, dalmasen Mats Myrsell.
Mot dessa ställer norrmännen bland annat fortåkarna Frank Tore Larsen, Anders Grøndal båda i R5-Fiesta plus den för publiken på Hässleholms GP välkände Roar Dannebro med sin numera verkligt udda WRC-Mini. Lördagen den 25 augusti smäller det i Grimstad som är beläget nästan så långt söderut man kan komma i Norge.
*
Nu ställer även torkan till det för traktorpullarna och den EM-tävling som skulle körts i Ekeröd norr om Hörby samma helg som TV-Svängen ställs in. Detta meddelade i dag arrangören Skånes Traktorpullingklubb. Anledningen till beslutet är att polisen inte medger tillstånd till tävlingen på grund av den stora brandrisken.
– Så länge det råder totalt eldningsförbud kan polisen inte ge oss något tillstånd, säger Rikard Andersson, från Skånes Traktorpullingklubb, STPK.
Inte bara gnistor från traktorerna utgör en risk menar Andersson, även den förväntade storpubliken på bortemot 10 000 personer utgör en brandrisk.
– Vi som klubb vill inte heller ta den risken!
Beslutet är ett tungt ekonomiskt bakslag för arrangören som gör en kraftig förlust plus att traktorentusiasterna från hela Europa missar EM-tävligen 2018. Tidigast 2021 kan det åter blir aktuellt med ny EM-tävling i Sverige.