Stenhårt i Rally Finland, ”Rally-Kalle” vass i WRC2, Stugemo på taket, Emil B. snabb medan Dennis R. bröt, ERC-tabellerna uppdaterade och lite härlig Opel-historia!

Som vanligt är det inte så inspirerande att skriva om tävlingar som nu  WRC Rally Finland mitt under brinnande tävling och vara medveten om att allt det jag just skrivit kan vara helt förändrat när det läses av er, det känns lite så där…

*

Men efter SS7 är det stenhårt mellan rallyt stora och för mig helt oväntade knall, Mads Østberg/Torstein Eriksen. Har förstått före rallyt att Mads var tänd på uppgiften me n att han skulle vara så tänd, att han är snabbare än min ”vinnare” Ott Tänak hade jag absolut aldrig förväntat mig. Inte mycket till ledning men ändå 0,1 sekunder sekunder före Toyota-åkaren som också tagit fyra sträcksegrar mot Mads två.

Really tricky, menade Mads vid målet på sträcka sex men var ändå fullt medveten om vad som krävs framöver.

Tog lite risker i dammet men vet vad Ott är beredd att göra och då måste jag göra detsamma…

Toyota-åkaren på andra plats var så klart inte nöjd och menade att ”känslan inte var bra” efter morgonen där han tog två sträcksegrar.

Bilen uppför sig inte som jag önskar längre, vet inte vad som hänt sedan i morse?

Det är också både här två som dominerar, trean Jari-Matti Latvala har 22,1 sekunder upp till den bortflyende norrmannen i sin C3 WRC. En sträckseger  på SS3 kan han dock glädjas över.

Här kändes det bättre och helt klart är det mer press på mig här i Finland än vanligt, menade Jari-Matti.

Nu känns rytmen bra och självförtroende likadant!

Ändå fortsatte Latvala att tappa lite för varje sträcka utan att förstå varför.

Försöker, men kan inte göra mycket mer det här ”my speed” för tillfället och nu får jag avvakta och se vad som händer…

Om Latvala var lite missbelåten med sin start var detta inget mot WRC-ledande Thierry Neuville. Direkt på tvåan tappade han 20 sekunder och på den vägen fortsatte det till SS5 där belgaren missade ett vägbyte och åkte ut i skogen. En ny halvminut försvann och efter sjuan ligger han tia och med jätteavstånd,1.41,8 upp till Østberg.

Försöker, men det fungerar inte så bra, för mycket lösgrus, menade Neuville som nu kämpar för att få med sig så många poäng som möjligt för att inte släppa Sebastien Ogier förbi sig i VM-tabellen.

Inge heller fyrfaldige världsmästaren rosar marknaden med en sjunde plats så här långt. 42 sekunder till toppen borde göra fransmannen frustrerande men ändå verkar det inte så.

Några ställen jag kunde ”pushed” mer och tagit några tiondelar på men nu fokuserar jag helt på fajten med Thierry om poängen!

Om det går knackigt för Neuville så går det betydligt sämre för Andreas Mikkelsen som var så taggad inför Finland. Klagade över att Hyundaien inte utförde sig som han ville och på sträcka fyra fick han bevis på detta. Rullade ut i skogen och tappade över tre minuter innan han var på vägen igen. Fick sedan köra med krossad vindruta och ligger 23:a. Besvikelse är ett för tamt ord i sammanhanget.

Bästa Ford körs av Teemu Sunninen, fyra och detta trots en ”nära döden upplevelse” under dagen (bilden). Andra med problem är Craig Breen, punktering direkt på sträcka två och fjolårsvinnaren Esapekka Lappi som ligger långt från ”slagläge”, nia och minuten upp.

*

I WRC2 är Kalle Rovanperä den alla jagar och bäst jagar gör finska mästerskapsledaren Eerik Pietarien, 28,5 efter. Trea är Ole Christian Veiby, 44 efter medan Jari Huttunen på fjärde plats spräcker Skoda-dominansen med sin Hyundai i20 R5. Takamoto Katsuta kör bra, femma och klart före sexan Gus Greensmith. Stephane Lefevbre fick ett kort rally med nya C 3 R5, tekniskt fel och förhoppningsvis omstart lördag.

*

Tung start fick också Lars Stugemo/Kalle Lexe som en bit in på sträcka två la Printsport-Skodan på taket. En kvart senare var den åter på hjulen men så klart borta från allt vad toppstrid heter.  Bäste svensk i ”R5-klassen” är nu Mattias Monelius/Erik Gustafsson på 23:e plats. Utan en förarglig straffminut för tidig ankomst hade man legat två placeringar högre.

*

Det blev inte som jag hoppades, att uppgörelsen i Junior-WRC skulle bli helsvensk, alltså mellan ledande Dennis Rådström/Johan Johansson och tvåan Emil Bergkvist/Joakim Sjöberg. Redan från sträcka två tog Emil över ledningen medan Dennis var lite efter som trea. Medan Emil och Jocke ångade på som tåget och utökade ledningen till estländaren Ken Torn gick det tyngre för värmlänningen.  Sedan på sträcka fyra var Rally Finland över för värmlandsparet som åkte av men tappade ändå bara knappa halvminuten. Värre var att FIA:s tekniker efter detta dömde ut skyddsburen och därmed har man ”Retired” i resultatlistan. Samma öde drabbade finske talangen Henri Hokkala som rullade i sin J-WRC-debut.

Efter sex körda sträckor håller Emil och Jocke ledningen men det är tufft, bara 15 sekunder skiljer ner till Torn. Trean Francheschi är mer mänsklig, 32 sekunder bak.

Verkar som att Sebastien Ogier inte riktigt trivts med den stötdämparlösning som M-Sport Ford har på WRC-Fiestan, Reiger. Till Finland har man därför bytt till samma dämpare (Sachs) som världsmästaren varit van vid från tiden i Volkswagen Polo R WRC. Elfyn Evans och Teemu Sunninen fortsätter dock med Reiger på sina bilar. Bytet för Ogier gäller bara på grus, när det kommer till asfalt byter han ut Sachs-dämparna mot samma som övriga Ford-åkare.

*

För några minuter sedan tullade tyska 58. ADAC Cosmo Rallye Wartburg 2018 igång och efter 8,9 kilometer SS1 är det Marijan Griebel, Peugeot som leder före Christian Riedeman, Skoda. Än så länge har varken Tom Kristensson eller Elias Lundberg hunnit starta på den första av fredagens två sträckor.

*

När portugisens Diego Gago valde bort ERC Rally di Roma Capitale till förmån för Spanska Mästerskapet beslöt FIA att bestraffa honom med förlust av 38 poäng. Nu är jag ingen större regeltolkare men trodde så klart att hans inkörda 77 poäng skulle minska till 39 poäng. När nu tabellen äntligen är uppdaterad visar det sig att Gago bara tappat tio poäng och står nu på 67 poäng och som tvåa i tabellen efter ledande Martins Sesks. med 94 poäng. Trea är spanjoren Effren Llarena, 55 poäng och ny fyra är Tom Kristensson, 49 poäng efter sin andra plats i Rom. 

Efter att ämnet dryftas på motorklubben i går kom den där församlade ”expertisen” fram till detta. Poängavdraget för Gago blir tio poäng vardera i Rom, Tjeckien och Polen medan det i den lettiska finalen bara dras bort 8 poäng. Alltså 38 poäng försvinner från hans totala poäng vid årets slut. 

Fredrik Åhlin har bra läge inför resterande tre tävlingar i Junior U.28, fyra tabellen på 50 poäng. Leder gör Fabian Kreim, 83 poäng och som verkar urstark medan Chris Ingram ligger tvåa, 15 poäng efter. Urstark är bara förnamnet på trean men samtidigt också väldigt ojämn, ryssen Nikolay Gryazin, fyra poäng före Fredrik.

Totalt leder Alexey Lukyanuk före Bruno Magalhaes, bara nio poäng skiljer. Det är också de här två som kommer att göra upp om EM-guldet 2018.

*

Med tanke på att det imorgon lördag, är dags för den stora Opel-träffen i Trelleborg hörde en riktig Opel-entusiast av sig, Kjell Skålberg från Tungelsta. Kjell är snudd på historisk i sammanhanget då han år 2002 vann ”peoples choice” vid Opel-träffen på Frösön med sin fina röda Opel Rallye Kadett från 1969. Första och enda gången en ”Rally-Opel” vunnit den här utmärkelsen. Bilen hade Kjell byggt upp som en kopia av den bil som Per Tjerneld vann Bergslagsrallyt med 1968. Tanken från början var dessutom att 68-vinnaren skulle kört den när rallyt firade 30 års jubileum, 1998 men så blev det tråkigt nog inte.

Tyvärr, Per fick avstå då han hade ansvaret för Opel Team Sweden eftersom rallyt ingick i SM, berättar Kjell.

Istället fick jag själv mer symboliskt rulla av startrampen i Nora med Kadetten…

Kjell själv körde även han Bergslagsrallyt 1968 och så klart med en Rallye Kadett men tyvärr nådde han inte målet.

För min del slutade rallyt på andra sträckan efter nattuppehållet efter ett känt krön vid Uvberget på Björnjägarens Minne, berättar Kjell

Jag hoppade långt men vid landningen släppte låsningen i diffen, over and out!

Kjell bestämde sig många år senare för att återuppliva gamla minnen och byggde då den på Frösön prisvinnande Kadetten vilket också sammanföll med hans 60-års dag.

Söndagen på träffen var en toppendag med mycket ”rallyjug” från morron till kväll när alla som kört rally med Rallye Kadett kom och snackade ”Kadett-minnen”, minns Kjell .

Dagen avslutades sedan med röstning och överlägset flest röster gick till min Rallye Kadett vilket innebar, pokal, diplom och fotografering till första sidan på  2003 års Opel-kalender.

Efter detta har Kjell fortsatt att jobba med Kadetten som nu är uppdaterad med alla rätta delar. Detta med hjälp av bl.a legendariska Opel-mekanikerna Roland Lövgren, Janne Sellholm och under en tid även en del av ”gamla Opel-gänget” från Hammarbygaraget. Nu kan Kjell även tänka sig att sälja bilen om köparen och priset är rätt vill säga. Annars fördriver Opel-åkaren tiden med att hjälpa Skoda-teamet från Haninge,  Kjell Sandberg och Göran ”Spex” Lönnmark.

Med detta önskar jag trevlig helg och med Opel-Träffen i antågande tror jag ni har förståelse för att detta kommer att gå ut över Motorbloggen, alltså blir det bloggfritt på lördag

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *