Finsk dominans på hemmaplan, Tänak och Huttunen tips-vinnare, Østberg, Veiby och Bergkvist snabba på ”SD” och skånskt elbils-rally fick 700 000 kronor av skattebetalarna.

Då är det alltså dags för ”Dagen F”, alltså där ”F” står för Finland och upp till bevis för vem som gjort WRC-hemläxan bäst. Oavsett hur mycket man än analyserar, kollar in alla kommentarer och expertis så menar jag att årets upplaga av ”Finlands GP” är det mest svårtippade på många, många år. Förr p både gamla goda tiden,  alltså på 60- 70-80-talet var det lättare, kombinationen fabriksförare och finne då hade man åtminstone utkristalliserat ett litet gäng som gjorde upp om segern. Visserligen stack Stig Blomquist upp och vann 1971 (redan 1957 och -59 var det dock blågula vinnare, Eric Carlsson och Gunnar Calbo, Saab respektive Volvo) sedan dröjde det ända till 1989 innan Mikael Eriksson och Claes Billstam, Mitsubishi lyckades knäcka den finska armadan.

*

Året efter kom så det som för en finne är värre än att bära keps i kyrkan en spanjor, Carlos Sainz utklassade hemmaförarna, ”perkele”. Därmed var proppen ur och efter detta har även Didier Auriol -92, Markko Märtin -03, Sebastien Loeb -11-12-13 och allra senast 2016, när Kris Meeke var ofin att vinna Rally Finland. Men att det är finsk dominans sedan 1951 när Arvo Karlsson tog sin Austin A90 Atlantic till seger är odiskutabelt.

Alltså borde jag tippa finsk vinnare i år men där sticker jag ut hakan och tror istället på estländsk vinnare, Ott Tänak och Toyota. Bakom följer sedan resten av gänget. 

1. Ott Tänak Toyota

2. Sebastien Ogier Ford

3. Craig Breen    Citroën

4. Jari-Matti Latvala    Toyota

5. Teemu Sunninen Ford

Att tippa topp-fem utan att ha med WRC-ledare Thierry Neuville, Hyundai eller fjolårsvinnaren Esapekka Lappi, Toyota kan tyda på att värmen tagit hårt på mig. Korkat är det kanske också att inte ha med norrmännen Andreas Mikkelsen, Hyundai och Mads Østberg, Citroën bland de fem. Men fem är fem och jag vet uppriktig sagt inte vem som kan plockas bort. Svagaste länken känns kanske Craig Breen som men han har varit trea här förut och här är det nog hjärtat som talar hos mig mer än hjärnan…

*

I WRC2 är det om möjligt än värre att få till den handfulla förare som ska fördelas, försöker ändå.

1. Jari Huttunen Hyundai

2. Ole Christian Veiby Skoda

3. Eric Lindholm Skoda

4. Stephane Lefevbre Citroën

5. Kalle Rovanperä Skoda

Huttunen med sin Opel bakgrund vann klassen 2017 och jag tror att både han och Hyundai blir svårslagna. Då körde Jari Skoda och nu borde det vara tid för Hyundai att ta första WRC-segern.

*

I Junior-WRC väljer jag att inte tippa alls för att inte lägga onödig press på ”di svenske”. Men jag tror/hoppas att det blir en ren uppgörelse mellan Dennis Rådström och Emil Bergkvist. Må bäste ”viking” vinna!!!

*

Ska man döma av shake down så är jag ganska väck i tipset för WRC-klassen, Craig Breen är dock nära min tro. Trea tippar jag honom men på”SD” satte irländaren andra tid och detta bakom Citroën-kompisen Mads Østberg som jag inte ens har med på topp-fem. 

Min vinnare Ott Tänak satte fjärde bästa tid men blev slagen av Toyota-kompisen Jari-Matti Latvala. Sebastien Ogier fick inte alls till det med sin nya bakvinge och istället var Teemu Sunninen bäste Ford med femte tid. För övrig en lättad Sunninen som nu fått besked på att han kommer att få köra alla tävlingar resten av säsongen. Enda frågetecknet är finalen i Australien där finns en liten risk att han får hoppa ner till WRC2. 

Vet inte om jag letar konspirationer men det känns lite som att Malcolm Wilson redan nu garderar upp i fall Ogier väljer att lämna M-Sport Ford efter årsskiftet. Skulle det bära hela vägen till guld för Thierry Neuville är jag ganska säker på att fransmannen försvinner från Wilsons lönelista, att vara två är knappast ”Sebs” ”cup of tea”. Mest troligt är att han i så fall lägger rallyhjälmen på hyllan och letar nya utmaningar, kanske inom racing eller rallycross. Chans om än liten, finns även att Pierre Budar lyckas hitta en extra binge euro som kan locka över honom till Citroën. Hur som helst så vill nog Wilson gardera upp med Sunninen och ha Elfyn Evans kvar inför nästa år.

*

I WRC 2 var det Ole Christian Veiby som satte ”the pace” före Kalle Rovanperä, 0.4 sekunder skilde mellan de bägge Skoda-piloterna. Trea blev icke fabriksanmälde Eerik Pietarinen som kör för TGS Worldwide (Toni Gaardemeisters team). Däremot kompletterar han Skoda- dominansen i toppen.

*

 I J-WRC var Emil Bergkvist och ”Jocke” Sjöberg hetast före estländaren Ken Torn. Först som fyra rullade ledande Dennis Rådström/Johan Johansson in, 1,9 sekunder efter på den 4,6 kilometerna långa ”Vesai”. I kväll klockan 19.00 drar Raly Finland i gång med 2,9 kilometer långa ”Harju 1”.

*

I gårdagens Kristianstadsbladet avslöjades att Region Skåne sponsrat ”Nordens största elbilsrally” med över 700 000 skattekronor. ”Största” i det här fallet, betyder 36 elbilar som tämligen anonymt körde mellan Helsingborg och Varberg i början av maj. En färd som inte på något sätt väckte uppmärksamhet i paritet med vad Region Skåne pumpade in i form av skattepengar. Arrangören ”Dreambag” hade som mål 75 elektriska bilar och satte 50 som minimum för att rallyt skulle genomföras. Riktigt hur det blev med detta framgår inte om det verkligen nu blev 50 bilar som startade. Klart är åtminstone att 36 bilar hade ström nog för att ta sig hela vägen till Varberg. 

På fakturan från Dreambag framgår att deras kostnader ligger på 328 750 kronor plus att man även fick sätta upp tillfälliga laddstationer för 400 000 kronor så att rallyt överhuvudtaget skulle kunna genomföras. Som argument för att skattepengar skulle användas för att de 36 elbilsförarna med en snittfart på 40 km/t skulle få njuta av de skånska och halländska vyerna, anger Region Skåne, ”… elbilsrallyn är ett sätt att stärka ambassadörskapet och se till att e-mobilitet växer”. Utvärderingen av vad de 700 000 kronorna gett tillbaka till skattebetalarna har ännu inte gjorts.

När man läser detta och vet hur landets vanliga rallyarrangörer kämpar i motvind oftast utan en enda statlig skattekrona i sponsring, blir jag lite betänksam. Verkar väldigt enkelt att få ekonomiskt stöd bara man använder ord som ”eko”, ”grönt” eller ”el” när man ber om hjälp. Då öppnas skattebörsen på vid gavel utan några större motkrav…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *