Ny bok om Sveriges Grand Prix, STCC gav 302 miljoner tillbaka och Stureson back on track!
Har tidigare skrivit om skandalen hur lite Sveriges Grand Prix uppmärksammas i Kristianstad, i år är det för övrigt femtio år sedan sista tävlingen kördes. För mig och många andra är det en självklarhet att denna begivenhet som lockade hundratusental åskådare till Kristianstad, borde vara en permanent del av Regionmuseet. Men än så länge har inget hänt, även om det i dagarna blir en liten utställning i samband med att eldsjälen Rickard Bruzelius och godägaren på Råbelöf John Murray släpper boken, ”Skåneloppet*Sveriges Grand Prix*1952-1961”.
Om boken skriver upphovsmännen: ” Ett stycke fascinerande svensk motorhistoria. För 50 år sedan kördes den sista tävlingen på den 6,7 km långa Råbelöfsbanan utanför Kristianstad. Nu kommer den första boken om banan, förarna och fordonen som tävlade på Råbelöf”. Låter kanske inte så spännande men jag är ändå helt säker trots att jag inte ens sett boken, att den borde vara en självklarhet i var mans bokhylla. I min kommer den garanterat att stå. Boksläppet är den 17 september och kan redan nu säga att (h)julen kommer tidigt i år…
Tog del av en artikel om STCC:s mediavärde och måste säga att jag blev imponerad av siffrorna. Enligt företagets Mediapilots uträkningar var STCC:s exponering i media värt 302 miljoner. Läs igen, 302 miljoner kronor, i mina ögon en otrolig siffra. Inte konstigt att så många företag väljer STCC som marknadsföringskanal. VD Bob Huzell myser naturligtvis över siffrorna, i synnerhet i det tuffa läget hans serie är gentemot utmanaren Swedish Racing Leauge. Frågan är vilka siffor GT-racingen här kan visa upp…
STCC går annars in i slutskedet och för Knislinges Johan Stureson har det väl aldrig sett så bra ut som nu och chansen till medalj måste man säga är stor. I helgen är det återigen besök på Jyllandsringen och här trivs Johan vilket han visade med seger vid premiären i april.
– Banan gillar jag. Den är omväxlande med både snabba och långsamma kurvor som kräver full koncentration hela tiden, och sist vi var här hade vi bra fart i båda racen.
Ett stort lycka till skickar jag till Johan och hela teamet!
På rallysidan är det en ganska tunn helg bara Skilling 50 i närområdet. Ett knappt femtiotal väljer att åka hit. Tunt är det även för Bilsportcuptävlingen Gullaboknixen. Tråkigt nog verkar dock inte de sydsvenska rallyåkarna hänga på entertangenten hit. Lite märkligt med tanke på att vägarna kring Gullabo är bland de bästa och häftigaste i den här delen av landet. Just nu bara strax över sextio anmälda vilket känns väldigt orättvist mot arrangören.
Inte ens hårdsatsande klassikercupen Rallycup Öresund lockar. Med bara tre anmälda har cupledningen tvingats avstå från noter i Gullabo. Annars var tanken att enbart cupåkarna skulle få tillgång till sådana, men med bara tre ekipage gick detta inte att genomföra.
För folkraceentusisaterna väntar tävling i Hästveda och här blir det som alltid garanterat underhållning…
STCC:s mediavärde ger jag inte så mycket på, STCC har fabulerat fritt kring sina åskådarsiffror så för att hitta en mer rättvis siffra ska man nog ta ned den angivna till hälften.
Angående Gullabo så förstår jag det inte heller, en väldigt låg startavgift och oerhört fina vägar, riktiga rallyvägar som svänger hela tiden, man börjar misstänka en viss rädsla för denna typen av vägar där bilen inte är avgörande utan här gäller det att kunna vrida på ratten.
Jag saknar även en annan tävling med samma typ av vägar, Olofströms MK har haft kanonvägar av samma karaktär genom tiderna.
Det blir att handla en bok. Jag minns ej eftersom jag var rätt liten när tävlingarna kördes på Råbelöv (född 1952) men faderskapet var ju en motorfreak så det är inte omöjligt att jag tultat runt där någon gång.
jag har varit på rallytävlingar i södra sverige sen 1988 som åskådare och varje tävling lika roligt. jag minns ravlunda .falsterbo rallysprint och som jimmy säger tävlingen i olofström m.fl. men nr det bara är 40-50 bilar som startar är det inte lika roligt att köra 10-15mil för att ställa sig iskogen för att se ngr stycken bara. på 90 talet var det sällan under 170 startande i tävlingarna. Hoppas tillväxten i sporten blir bättre och att alla inte slutar köra p.g.a. sämre ekonomi.